Permalänk

Komma åt externt ip genom host?

Jag har väldigt dålig koll på detta ämne och rubriken är säkert kass. Men jag undrar lite över hur jag smidigast gör för att komma åt mitt externa ip på ett litet smidigare sätt. Jag har i nuläget lagt till någon in bygd ddns-tjänst från Asus som visserligen fungerar men har ett jobbigt och långt namn.
Jag kom på att jag köpte en billig domän från fsdata.se för typ 50:- samt ett gratis webbhotell bara för att leka lite.

Går det på något sätt att använda domännamnet istället för ddnsen för att komma åt mitt nätverk utifrån? Så att jag skulle kunna använda typ www.mindoman.se:9090 för att komma åt tex en nätverksskrivare eller liknande. Om det nu funkar skulle det även fungera att köra med openvpn?

Permalänk
Medlem

använder själv asus ddns tjänst och tycker den funkar bra.
För att din port 9090 ska funka så måste du forwarda den till din interna ip adress som lyssnar på just den specifika porten. samtidigt öppnar du ju upp den porten för alla andra som använder sig av internet. Är det just bara en skrivare så kanske det kvittar.
Annars skulle jag rekomendera den inbyggda openvpn funktionen som finns inbyggd i din asus router

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Jo att öppna portar och liknande har jag lite koll på det var just att hitta ett enklare sätt att ersätta ddns-addressen med någon lite "finare" hostname eller vad man nu kallar det.

Jag vet att jag har vpn-funktionalitet inbyggd i routern (Asus AC68) men jag måste ju ändå använda samma ddns för att komma åt denna. Samt att routern blir väldigt trött när jag försöker låta routern routa 100/100Mbs genom den.

Permalänk
Medlem

Du kan lägga ett cname på fsdata för ditt asus-namn. Då får du ett lättare alias.

Beroende på vad du vill komma åt så kan du göra nat i din router. För VPN kör du den i routern eller om du har en nas, dator eller server kan du köra openvpn på den istället