AMD Radeon Vega Frontier Edition med 16 GB HBM2 släpps i slutet av juni

Permalänk

"Today we’re announcing the first of several Vega architecture-based products to roll out this summer, and soon we’ll be launching Radeon Instinct, Radeon Pro, and Radeon RX flavors of Vega. But today’s Vega is just a little different. Let me tell you why."

Har fortfarande hoppet uppe. Tror de väntar till computex med att visa gamingkorten. Vet inte alls hur bra de är men om de tar marknadsandelar från Nvidia så blir jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Jag som trodde det skulle vara pascal vs vega, men verkar snarare som det blir volta vs vega. Och tyvärr får det mig att tro att nvidia kommer vinna

Ja vi kan nog räkna med att Nvidia vinner volta vs Pascal duellen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Olle P:

Av presentationen att döma blir detta lite långsammare och törstigare än Tesla V100:
* 13 mot 15 Gflops vid FP32.
* 301-375W mot 300W effekt.

Samtidigt är Volta en ruggigt mycket större krets.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Suck, får det bli ett 1080 istället orkar fan inte vänta längre, inget datum satt, lol.
Tänker fan inte betala kemiskatt på någon skärm, till idioterna i regeringen.
Känns ganska uppenbart att AMD inte har något att komma med, inga benchmarks och massa hitta på ord.

Permalänk
Medlem

Annan ton här än på Reddit, de verkar tro att det inte kommer något Vega gamingkort till slutet av Juni utan senare i år.

Det måste suga om man sitter och vänta på Vega..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Så jag och AMD har tydligen en sak gemensamt; Vi har båda bestämt oss för att hoppa över denna GPU-generationen.

Jävligt trist dock, har AMD verkligen halkat så långt efter? Känns inte som det var så länge sedan som dom höll jämna steg med Nvidia i form av R9 290(X). (Är förvisso mer än 3 år sedan, men ändå)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam

Något jag tröstar mig med, är att alla Nvidia fanboys äntligen har fått vad de längtat efter, total dominans av Nvidia i prestandaklassen, ännu härligare är det när man ser deras gnäll över vad det kostar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Annan ton här än på Reddit, de verkar tro att det inte kommer något Vega gamingkort till slutet av Juni utan senare i år.

Det måste suga om man sitter och vänta på Vega..

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6blakz/psa_wait_for_com...

Tycker det känns lite som glaset halvfullt. Vissa tror på computex och vissa senare. Ingen vet och de flesta är less på att vänta.
Själv väntar jag på VR headset v2 så jag kan vänta men många andra orkar inte vänta tills computex. Själv skulle jag visa Vega på computex, men är långt ifrån insatt. Glaset är halvfullt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ramlösa:

Suck, får det bli ett 1080 istället orkar fan inte vänta längre, inget datum satt, lol.
Tänker fan inte betala kemiskatt på någon skärm, till idioterna i regeringen.
Känns ganska uppenbart att AMD inte har något att komma med, inga benchmarks och massa hitta på ord.

Tråkigt att du gett upp, du brukar ju vara så positiv för det mesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Något jag tröstar mig med, är att alla Nvidia fanboys äntligen har fått vad de längtat efter, total dominans av Nvidia i prestandaklassen, ännu härligare är det när man ser deras gnäll över vad det kostar.

Tror de flesta är trötta över AMD håller på.

Kommer själv ihåg när jag satt och ivrigt vänta på Fury X som skulle "krossa" Nvidia för att senare floppa helt.

Man kan ju tycka hur jävla svårt ska det vara att släppa ett konkurrensmässigt highend kort, 7970 var grymt bra kort men de är jäkla gammalt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd

Men herregud dom kan väl inte göra ett kort som ser ut så där? Det är väl ändå inte 1997?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Rätt snyggt. Inte P12, desto mer ftw!

Fast den mest intressanta varianten är den med en 2TB NVMe disk inbyggd på kortet. Mig veterligt första kortet som klarar raytracing i realtid. Det är stort. Men likaså priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Någon postade i en annan tråd en tabell över förväntad bred tillgänglighet av HBM2 från SK Hynix. Från början var det satt till årsskiftet, men allteftersom har det skjutits framåt, och fortfarande erbjuder inte SK Hynix HBM2 på bred front. Jag gissar att det är därför Vega bara släpps för professionella nu. Tråkigt, minst sagt.

Men..! De kanske bara väljer att vänta med spelpresentationen till Computex. Detta är ett möte för investerare trots allt, de fattar inte ett dyft av bildrutor per sekund.

Skrivet av inquam:

Ja, typ. De STORA pengarna finns bland företag, instutitioner osv med denna typ av applikationer. Det betyder inte att de skiter i spel. Men de har nog insett att de behöver in på dessa marknader och tjäna pengar om de skall kunna ha råd att utveckla en massa nya kort som kommer konsumenter till godo. Så håll ut

De stora pengarna finns faktiskt inom spelgrafik, Nvidia tjänar mer på spelgrafik än alla andra marknader tillsammans. Men folk är extremt märkesblinda på spelgrafikmarknaden, så AMD kan inte tjäna några pengar där, därför riktar AMD sin uppmärksamhet mer mot professionella användare, datacenter och inbyggda lösningar till konsoler och Mac där de faktiskt har en chans att tjäna pengar även om det inte alls är lika mycket.

Postade denna video nyligen, men den tål att dras fram igen:

Direkt från början får man se hur mycket pengar Nvidia tjänar. Se gärna hela, det är väldigt intressant och förklarar varför det ser ut som det gör på grafikmarknaden idag.

Skrivet av marcus84:

Jahapp blir väl sådär ett år då innan man får ett "gaming-kort" från AMD. lutar mer och mer till att nästa kort blir ett nvidia trots freesyncskärm :/

Computex

Skrivet av ramlösa:

Suck, får det bli ett 1080 istället orkar fan inte vänta längre, inget datum satt, lol.
Tänker fan inte betala kemiskatt på någon skärm, till idioterna i regeringen.
Känns ganska uppenbart att AMD inte har något att komma med, inga benchmarks och massa hitta på ord.

Du har redan fått höra flera gånger att det är Computex som gäller. Det finns inga garantier, men det är inte förrän då vi vet med säkerhet. Som sagt bryr sig inte investerare om bildutor per sekund i vilka inställningar, det är för abstrakt. De vill veta affärsplaner, produktstrategier och få en bredare bild av konkurrenskraft.

Seriöst mannen, du borde söka hjälp för din ihållande extrema pessimism. Det är väldigt tröttsamt att du ska ta ut din frustration här på forumet och projicera ditt missnöje på diverse företag och produkter som inte lever upp till dina förväntningar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Nvidia har haft total dominans i prestandaklassen ett bra tag nu dock. Vad ska de göra? Sakta ned utvecklingen?
Om något är det positivt att Nvidia fortsätter trycka framåt även med avsaknad av konkurrens.

Permalänk
Medlem

159 på sweclockers prestandaindex som bäst. Om den skalar linjärt mot sina TFLOPS.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Någon postade i en annan tråd en tabell över förväntad bred tillgänglighet av HBM2 från SK Hynix. Från början var det satt till årsskiftet, men allteftersom har det skjutits framåt, och fortfarande erbjuder inte SK Hynix HBM2 på bred front. Jag gissar att det är därför Vega bara släpps för professionella nu. Tråkigt, minst sagt.

Men..! De kanske bara väljer att vänta med spelpresentationen till Computex. Detta är ett möte för investerare trots allt, de fattar inte ett dyft av bildrutor per sekund.

De stora pengarna finns faktiskt inom spelgrafik, Nvidia tjänar mer på spelgrafik än alla andra marknader tillsammans. Men folk är extremt märkesblinda på spelgrafikmarknaden, så AMD kan inte tjäna några pengar där, därför riktar AMD sin uppmärksamhet mer mot professionella användare, datacenter och inbyggda lösningar till konsoler och Mac där de faktiskt har en chans att tjäna pengar även om det inte alls är lika mycket.

Postade denna video nyligen, men den tål att dras fram igen:
https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

Direkt från början får man se hur mycket pengar Nvidia tjänar. Se gärna hela, det är väldigt intressant och förklarar varför det ser ut som det gör på grafikmarknaden idag.

Computex

Du har redan fått höra flera gånger att det är Computex som gäller. Det finns inga garantier, men det är inte förrän då vi vet med säkerhet. Som sagt bryr sig inte investerare om bildutor per sekund i vilka inställningar, det är för abstrakt. De vill veta affärsplaner, produktstrategier och få en bredare bild av konkurrenskraft.

Seriöst mannen, du borde söka hjälp för din ihållande extrema pessimism. Det är väldigt tröttsamt att du ska ta ut din frustration här på forumet och projicera ditt missnöje på diverse företag och produkter som inte lever upp till dina förväntningar.

Jag är ingen investerare men skulle nog vilja veta att prestandan på det jag investerar i är i klass med konkurrenterna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

V-E-G-A! Nu äre AMD-feber!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Men herregud dom kan väl inte göra ett kort som ser ut så där? Det är väl ändå inte 1997?

Visste inte att de såg ut så 1997 (det gjorde inte mitt Riva TNT 2 då iaf.), men jag tycker detta ser ovanligt OK ut, och inte så groteskt fult P10 som de flesta gamingprylar och produkter tyvärr oftast gör.

Men det viktiga är prestandan (kortet göms ju ändå inne i datorn och syns inte sedan, om man inte har dålig smak att köra med fönster eller genomskinliga chassin). Där tror jag (tyvärr) inte så mycket på AMD. Det hade behövts att de ryckte upp sig även där, och inte bara på CPU-fronten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Sjusovarn

Ser onekligen ut som 'Tre kronor'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

De stora pengarna finns faktiskt inom spelgrafik, Nvidia tjänar mer på spelgrafik än alla andra marknader tillsammans. Men folk är extremt märkesblinda på spelgrafikmarknaden, så AMD kan inte tjäna några pengar där, därför riktar AMD sin uppmärksamhet mer mot professionella användare, datacenter och inbyggda lösningar till konsoler och Mac där de faktiskt har en chans att tjäna pengar även om det inte alls är lika mycket.

Postade denna video nyligen, men den tål att dras fram igen:
https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

Direkt från början får man se hur mycket pengar Nvidia tjänar. Se gärna hela, det är väldigt intressant och förklarar varför det ser ut som det gör på grafikmarknaden idag.

Det må låta brutalt men det är så det ligger till. Tycker det är bra att AMD hoppar över spelmarknaden och satsar på områden där de kan faktiskt få in pengar. Så får Nvidia fortsätta med sitt, folk säger att Nvidia fortsätter göra innovationer, bra ökning av prestanda mellan generationer samt samt pressar ner priserna med eller utan konkurrens från AMD så då är det lugnt med den biten!

Skrivet av str8forthakill:

@Ratatosk:
Nvidia har haft total dominans i prestandaklassen ett bra tag nu dock. Vad ska de göra? Sakta ned utvecklingen?
Om något är det positivt att Nvidia fortsätter trycka framåt även med avsaknad av konkurrens.

Det låter lugnande, man vet att Nvidia fortsätter med bra utveckling och låga priser åt kunderna när AMD försvinner från det området, blev som en vinst för alla ändå i slutändan!

Det var nog lika bra ändå, uppenbarligen hade inte AMD/ATI det där lillla extra att ta hem vinsten genom alla åren när de hade bättre produkter och pris.

"9700 Pro och 9800 Pro? Okej Nvidia tog hem det ändå. Vi provar med Radeon HD 4***-serien? Nähäpp inte det heller, Radeon HD 5***-serien då? Men vafan?? Okej fjärde gången gillt, skammen som ger sig, bi gör ett sista försök med Radeon HD 6***-serien? Nein. Snälla look at me, gör vad ni vill med oss, här har ni Radeon HD 7***-serien, look at me!! Pladask. Nä gänget, det var nog inte menat."

Sen kom Hawaii och sen dess har det varit det har varit. Även om AMD gjorde ett försök för den elfte gängen eller nå med att släppa grafikkort som tog Nvidia på alla planer och med stora kliv så skulle det inte ändra något. Var kul medans det varade dock, hoppas att dom kan få in en fot på dessa andra områden istället och göra pengar, de kanske inte kommer vara med i datorer på samma vis men vi får komma ihåg AMD när de var som bäst i våra minnen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ratatosk:

Något jag tröstar mig med, är att alla Nvidia fanboys äntligen har fått vad de längtat efter, total dominans av Nvidia i prestandaklassen, ännu härligare är det när man ser deras gnäll över vad det kostar.

Tänkte väl att jag inte var ensam i det!

Varje gång jag ser nån som skriver i nyhetstrådarna om att GeForce 1080Ti är för dyrt och att de hoppas att AMD Vega ska få ner priset på de och att de väntar tills det sker gör mig så varm o glad. Smajlar o känner en sån härlig skadeglädje.
Jag vet att det låter taskigt men helt ärligt så känner jag så. Blinda (Nvidia) fanatiker får vad de förtjänar.

....Nu väntar jag bara på "meen jag visste inte att Nvidias dominans skulle betyda SÅ mycket högre priser "

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

AMD visar idag FP32 på 12.5 Tflops, FP16: 25Tflops.

Nvidia P100:
FP64: 5.2Tflops
FP32: 10.3Tflops
FP16: 20.7 Tflops

Då det känns väldigt konstigt dem jämför Vega med P100 är då i sammanhanget hur bra räknar Vega i FP64 ? Enligt tester så visar Frontier Edition pretty much samma fart som ett P5000 i tester vad jag sett då man kollar utifrån vad AMD visar upp på sin FAD. Även massa jämförelser med Titan XP vs Frontier känns också lustigt då dem borde jämföra med P6000 *som jag anser är i samma ändamål som Frontier Edition*.

Men än så länge håller man huvudet uppe för slutet av Maj-juni för att se vad som kommer visas och komma fram. Jag är dock ännu skeptiskt, ska folk som sitter och väntar vänta vidare eller bara köpa ett 1080ti för gaming?
Jag tror inte någon som köper 1080ti kommer bli mer besviken NÄR eller OM när AMD visar upp RX VEGA och om vi tror på de dom säger ligger lika eller lite högre än 1080ti så är ju ändå VEGA rätt sent ute.. Nvidia är redan inne på sin VOLTA pappersrelease för business som de börjar sälja snart. ska AMD ta ikapp på datacenter för Deeplearning så måste dom nog lägga in mer kräm än vad detta VEGA visar..

Jag tror AMD har skjutit sig själv i foten och släpper såhär sent denna gen, när Nvidia redan är igång med nästa gen.. och detta är bara "första" delen av Volta vi ser.. Lovar dom har nått ännu mer kraftfullt där under huven som de gömmer inför att visa upp mer under 2017. Dvs dom har inte visat upp den nya roadmappen än. som bör komma snart

Permalänk
Medlem

@Campaigner:
Vet inte var dessa Nvidia fanboys är någonstans, Entusiaster använder den bästa hårdvaran de kan få tag på. AMD levererar inte den bästa hårdvaran. Även förut med kort som 290X som hade bra prestanda, men det är inte allt man tittar på, värmeutveckling och ljudnivå är två viktiga saker för att leva med korten. Även där AMD har levererat hög prestanda förr i tiden har det varit i mycket sämre helhetspaket till överpriser jämfört med Nvidia, man har helt enkelt aldrig fått det man betalat för.

Och är det folks fel att AMD inte kan leverera produkter med hög prestanda som är sköna att leva med? Nej, AMD fanboys förstör så mycket för AMD, ger AMD ett dåligt rykte. Köper folk Nvidia då minsann är de fridomshatande fanboys, skitsamma att Nvidia har levererat mycket bättre GPUer som är lättare att kyla. Eller hur?

När folk försvarar Nvidias 1070, 1080, 1080Ti, de har inte fel. AMD har inget att kontra med, det finns inga AMD alternativ. När folk försvarar dåliga AMD produkter och säger att det är bättre än allt annat för att!, för att. för att vad? För att AMD är bättre såklart. Om du inte märkt så vill AMD att alla ska använda öppna standarder, som de har ett järngrepp och full kontroll över. Som Nvidia Gameworks fast utan licenskostnad. Klart att ingen konkurrent vill ge öppet stöd till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Campaigner:
Vet inte var dessa Nvidia fanboys är någonstans, Entusiaster använder den bästa hårdvaran de kan få tag på. AMD levererar inte den bästa hårdvaran. Även förut med kort som 290X som hade bra prestanda, men det är inte allt man tittar på, värmeutveckling och ljudnivå är två viktiga saker för att leva med korten. Även där AMD har levererat hög prestanda förr i tiden har det varit i mycket sämre helhetspaket till överpriser jämfört med Nvidia, man har helt enkelt aldrig fått det man betalat för.

Och är det folks fel att AMD inte kan leverera produkter med hög prestanda som är sköna att leva med? Nej, AMD fanboys förstör så mycket för AMD, ger AMD ett dåligt rykte. Köper folk Nvidia då minsann är de fridomshatande fanboys, skitsamma att Nvidia har levererat mycket bättre GPUer som är lättare att kyla. Eller hur?

När folk försvarar Nvidias 1070, 1080, 1080Ti, de har inte fel. AMD har inget att kontra med, det finns inga AMD alternativ. När folk försvarar dåliga AMD produkter och säger att det är bättre än allt annat för att!, för att. för att vad? För att AMD är bättre såklart. Om du inte märkt så vill AMD att alla ska använda öppna standarder, som de har ett järngrepp och full kontroll över. Som Nvidia Gameworks fast utan licenskostnad. Klart att ingen konkurrent vill ge öppet stöd till det.

När du säger dåliga produkter, helhetspaket samt överpriser, vilka produkter/hur långt tillbaka menar du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam

@Bewise: Hur långt tillbaka skall man gå.

R9 290 vs GTX 780.
HD7970 vs GTX 680.
HD6950 vs GTX560Ti.

Ser en tydligt trend av sämre produkter, för samma eller högre pris, från en aktör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Ljudnivå etc, 290/7970 var snabba jovisst, presterade i början sämre och i slutet likvärdigt sina Nvidia rivaler. Men prestanda är inte allt, 680/780 var tysta kort och kort som var trevliga att leva med. Bortsett från ren vattenkylning fanns det inga tysta sätt att kyla ett 7970 eller 290X.

5/6*** serien var bättre val än Nvidias alternativ imo. Där slutade AMD's konkurrens.

För att inte nämna siffran som de flesta inte ens tittar på, botten 0.1 och 1%, AMD korten dippade mycket lägre, plus ojämna rendreringstider, vilket gav känslan av stutter och låg prestanda även när FPS'en var lika hög som Nvidia korten. Så ja.

Om Vega går att kyla bra kommer det säkerligen komma fina helhetspaket. Bra kylda RX580 kort med tysta kylare kostar uppåt 3000:- , straxt över och runt där likvärdigt kylda GTX1060 kort ligger. De billigare korten har kina-liknande kylflänsar under ett skal som ger premium look, Sapphire Nitro kortet är ett bra exempel på det. De satsade på utseende snarare än funktion och för att hålla nere prislappen nära MSRP offrade de kylningsprestandan snarare än premium-looken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Bewise: Hur långt tillbaka skall man gå.

R9 290 vs GTX 780.
HD7970 vs GTX 680.
HD6950 vs GTX560Ti.

Ser en tydligt trend av sämre produkter, för samma eller högre pris, från en aktör.

Altså jag ser inte direkt en större prisskillnad idag vs då.. Samma dollarpris på produkterna, men dyrare i sverige pga kronan blivit mindre värd. Köpte mitt 7970 helt nytt i estland för 379 euro *fick rabatt med 120 euro där. dvs 499 dollar då.
680 kostade runt desamma om jag minns, 499 dollar. *aka 5000kr i sverige vid nylansering*
Sure det har ökat från 680/7970 för 499 dollar till 1080ti idag på 699 dollar. Men löner osv har ökat med så jag tror inte det är en större skillnad på hur vi betalade 5000kr då eller 8000kr idag i sverige dvs.

Dock är det för liten prestandaskillnad mellan 1070 - 1080 - 1080ti tex jämfört med vad den extra prestandan kostar.
samma med 570 - 580 AMD korten idag vs 470 / 480 korten. blir bara idiotisk prissättning på minimal prestanda för flera hundra mer i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

De stora pengarna finns faktiskt inom spelgrafik, Nvidia tjänar mer på spelgrafik än alla andra marknader tillsammans. Men folk är extremt märkesblinda på spelgrafikmarknaden, så AMD kan inte tjäna några pengar där, därför riktar AMD sin uppmärksamhet...

Skrivet av Bewise:

Det må låta brutalt men det är så det ligger till. Tycker det är bra att AMD hoppar över spelmarknaden...

De befintliga RX-korten täcker ju faktiskt den största delen av spelmarknaden (sett till volym), även om AMDs marknadsandel fortfarande är mindre. "Hoppar över" den marknaden gör de uppenbarligen inte, även om en närvaro i prestandatoppen för spel skulle göra susen för försäljningen av de billigare korten.

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Wow, intressant video. Jag visste att AMD/ATI haft sina bra kort, men jag har aldrig sett det så tydligt svart på vitt och visste inte exakt hur skevt det faktiskt var. Tack för en bra (men deprimerande) länk.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)