NetOnNet begagnad skärm - andrahandsgaranti?

Permalänk
Medlem

NetOnNet begagnad skärm - andrahandsgaranti?

Hej en ASUS skärm med 10 års garanti jag kikar på kanske blir min den är köpt på lagershoppen i min stad.
Säljaren säger att garantin följer med men i 9/10 gör den inte? Nån som känner till hur det ligger till i detta? Jag får försöka ringa NetoNet o hröa efter imrogon.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Det är tillverkaren som sätter garantivilkoren, så smidigast är att kontrollera med ASUS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@BengaBang:
Tack!!!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Om det är ett demoex eller returexemplar de sålt ut så brukar det normalt räknas som ny vara vad gäller garantier då varan säljs av samma återförsäljare.

Skulle då vara om de verkligen köpt in skärmen av någon som begagnat inbyte som tveksamhet uppstår, men vad jag vet håller inte NetOnNet på med inbyten av begagnat utan det är bara kundreturer pga ånger/öppet köp eller demoex som stått i butiken och sådana varor brukar säljas som nya vad gäller garantier.(dvs man räknas som köpare som den ursprungliga första köparen)

Däremot om kunden i sin tur säljer vidare begagnat till någon annan brukar garantier i många fall upphöra, beror helt på vad den som ger garantin har för regler. Men normalt vid begagnatköp mellan privatpersoner faller oftast garantin även om man fått med kvitto eller garantibevis utom i de få fall där garantin faktiskt är överförbar till nästa köpare vilket inte alla är medvetna om.

Möjligtvis skulle problem kunna uppstå om den först är såld till kund som faktiskt har garantiregistrerat den hos tillverkaren och sedan återlämnat den till butiken.

Men kolla med butik och Asus så borde du få svar