Permalänk
Medlem

Jag har en köttfri kosthållning sedan 15-16 år tillbaka (lakto-ovo, men försöker undvika även mejeriprodukter). Jag brukar kalla det "köttfritt" eftersom jag märkt att det inte uppstår lika mycket diskussion kring vad jag får och inte får äta då, jämfört med om jag skulle säga direkt att jag är lakto-ovo-vegetarian... jag äter ju precis vad jag vill. Så länge min hälsa är ypperlig ser jag ingen anledning till att ändra något i min kost.

Kommer aldrig sluta förvånas över den generella okunskapen kring att inte äta kött/djurhållning som råder bland människor.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Jag har en köttfri kosthållning sedan 15-16 år tillbaka (lakto-ovo, men försöker undvika även mejeriprodukter). Jag brukar kalla det "köttfritt" eftersom jag märkt att det inte uppstår lika mycket diskussion kring vad jag får och inte får äta då, jämfört med om jag skulle säga direkt att jag är lakto-ovo-vegetarian... jag äter ju precis vad jag vill. Så länge min hälsa är ypperlig ser jag ingen anledning till att ändra något i min kost.

Kommer aldrig sluta förvånas över den generella okunskapen kring att inte äta kött/djurhållning som råder bland människor.

Man kan kalla Norden för köttbältet precis som man kan kalla det för Vodkabältet.
Historier av svält sitter ganska djupa trauman i folksjälen och i kombination med den stora rädslan för att bli ansedd vara fattig(fattig är man då om man inte har råd med finaste oxfilé) och med den generella uppgången av köttprodyuktion under industrialiseringen blev kött vanligare än kramar bland svenskar.
mc-donalds generationen är också ett faktum till detta som sedan växer upp till köttätare med egen större plånbok och ska visa sig fina på middagar o annat skit

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Inte vegeterian eller vegan själv och har inga som helst planer på att bli det heller men har en liten fråga till er som klassar er som veganer
Tänker ni efter när ni köper tandkräm, tvål, schampo eller hygienprodukter i största allmänhet?
Sen har vi ju öl, vin och sprit där de flesta filtreras genom animaliska produkter eller tänker ni bara på detta när det handlar om mat?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Varit vegan i lite mer än två år nu och det rullar på bra Var först lacto/ouvo-vegetarian i nåt kvartal för att "testa på", sedan blev det "strikt vegetarian" med stark antipolitisk agenda. Numer är det rätt och slätt veganism med allt vad det innebär.

Ett recept jag mer än varmt kan rekommendera till folk som vill testa veganskt är det här grymma receptet på boeuf bourguignone som jag lagat åt både köttisar och mig själv ett par gånger, och som alltid har mottagits med uppskattning.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Rolig tråg
Håller på att övergå till veganism efter 24 år som köttis.
Jag och sambon började prata om det förra året, och i slutet av februari i år började vid med en vegansk kost.
Dock har vi "fuskat" fram och tillbaka rätt mycket på senaste.
Det är ovant att begränsa sig vad man får äta när man aldrig har behövt göra det innan.
Men tanken är i alla fall att bli 100% veganer.

Skrivet av TiasE:

Inte vegeterian eller vegan själv och har inga som helst planer på att bli det heller men har en liten fråga till er som klassar er som veganer
Tänker ni efter när ni köper tandkräm, tvål, schampo eller hygienprodukter i största allmänhet?
Sen har vi ju öl, vin och sprit där de flesta filtreras genom animaliska produkter eller tänker ni bara på detta när det handlar om mat?

Nu håller jag på att övergå till att bli vegan, och jag kan ju bara svara för mig själv.
Men, ja. I mitt tycke, om du kallar dig 100% vegan så är det 100%, inte en animalisk produkt någonstans.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Då vi nu har fått någon form av sommar och vi sedan en tid också kommit in i grillsäsongen så är jag lite extra nyfiken på hur ni andra löser detta?

Personligen brukar jag uppleva att det är lite småsvårt att hitta på något vettigt här då de flesta som grillar till 99% fokuserar på kött.
Soja-produkter eller Quorn som tål grillning har fungerat hyffsat för mig men börjat tröttna lite på detta. Hur gör ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Då vi nu har fått någon form av sommar och vi sedan en tid också kommit in i grillsäsongen så är jag lite extra nyfiken på hur ni andra löser detta?

Personligen brukar jag uppleva att det är lite småsvårt att hitta på något vettigt här då de flesta som grillar till 99% fokuserar på kött.
Soja-produkter eller Quorn som tål grillning har fungerat hyffsat för mig men börjat tröttna lite på detta. Hur gör ni andra?

Grillar man burgare tycker jag att s.k. 'vegoburgare' är ett fullgott alternativ men man kan även använda t.ex. Portabello och Hälsans Kök (?) har dessutom en väldigt god Chorizo. Vill man inte ha någon typ av köttimitation går det naturligtvis lika bra att gå all-in vegetariskt med grillade grönsaker, frukt, majskolvar, ananas, mango, halloumi etc.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Då vi nu har fått någon form av sommar och vi sedan en tid också kommit in i grillsäsongen så är jag lite extra nyfiken på hur ni andra löser detta?

Personligen brukar jag uppleva att det är lite småsvårt att hitta på något vettigt här då de flesta som grillar till 99% fokuserar på kött.
Soja-produkter eller Quorn som tål grillning har fungerat hyffsat för mig men börjat tröttna lite på detta. Hur gör ni andra?

Jag hittade för någon månad sedan tsay-filéer på min lokala mini-ICA. En sojaprodukt förvisso men lite mer "bitig" jämfört med vanligare alternativ. Finns gott marinad/sås-recept på paketet.

http://www.tzay.se/produkter/natural-soy-fillet-200g/

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Frugan är vegetarian men jag å ungarna äter kött ibland. Dock brukar det bli mest vegetariskt här hemma. Brukar bla göra goda biffar med anammafärs, mosade/mixade bönor, finhackad lök å kryddor. Blir fantastiskt gott till ris eller potatis med någon sås.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Grillar man burgare tycker jag att s.k. 'vegoburgare' är ett fullgott alternativ men man kan även använda t.ex. Portabello och Hälsans Kök (?) har dessutom en väldigt god Chorizo. Vill man inte ha någon typ av köttimitation går det naturligtvis lika bra att gå all-in vegetariskt med grillade grönsaker, frukt, majskolvar, ananas, mango, halloumi etc.

Jag är absolut ingen erfaren vegetarian utan som många andra på väg in, men: mycket halloumi innehåller löpe vilket såvitt jag förstår det inte är vegetariskt.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

Jag är absolut ingen erfaren vegetarian utan som många andra på väg in, men: mycket halloumi innehåller löpe vilket såvitt jag förstår det inte är vegetariskt.

Absolut, det stämmer att många (alla?) ostsorter innehåller löpe och det var klumpigt uttryckt från min sida. Personligen tycker jag att det känns ganska skitnödigt att dissa animaliska produkter helt bara för sakens skull, det är ju snarare miljövänligt att ta vara på restprodukter i form av löpe/ost, blodpudding etc.

Jag har dock full förståelse för folk som undviker animaliska produkter med omtanke om djuren men då är det veganer det handlar om. Om man nu undviker löpe och liknande så är man ganska begränsad och bör även undvika saker som socker, godis, chips, öl och vin vilket jag tror de flesta äter och dricker ändå. Även de flesta såser, dressingar, margarin, brödsorter m.m. innehåller någon form av animaliska produkter, antingen i produkterna eller som används vid tillverkningen, och listan kan nästan göras oändlig om man helt vill undvika spår av djur.

Men alla är ju så klart berättigade till egna åsikter och värderingar och vill man utesluta animaliska produkter så är det inget jag fördömer.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Jo, jag känner att det är ganska långt bort för mig att bry om löpe också just nu, satsar först på att försöka äta köttfritt de flesta dagar i veckan, eller mindre mängd i alla fall.
Det är dock lite svårt med just restprodukter. Löpe görs väl fortfarande av kalvmage, så det är inte som mjölkprodukter direkt, men det är förmodligen inte heller som att löpet driver uppfödningen på något vis.

Sen är det nog också ganska så liten viktmängd löpe i ost antar jag. Jag kör lite på vegetarish där jag även om jag äter kött blandar ut med vadhelst jag kan komma på, och känner att det är ju något som ickevegetarianer kan ta åt sig mer av också. Linser, morötter etc i köttfärssås och göra 10-portioners storkok på 200-300g blandfärs är ju ganska vegetarish tycker jag.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Absolut, det stämmer att många (alla?) ostsorter innehåller löpe och det var klumpigt uttryckt från min sida. Personligen tycker jag att det känns ganska skitnödigt att dissa animaliska produkter helt bara för sakens skull, det är ju snarare miljövänligt att ta vara på restprodukter i form av löpe/ost, blodpudding etc.

Jag har dock full förståelse för folk som undviker animaliska produkter med omtanke om djuren men då är det veganer det handlar om. Om man nu undviker löpe och liknande så är man ganska begränsad och bör även undvika saker som socker, godis, chips, öl och vin vilket jag tror de flesta äter och dricker ändå. Även de flesta såser, dressingar, margarin, brödsorter m.m. innehåller någon form av animaliska produkter, antingen i produkterna eller som används vid tillverkningen, och listan kan nästan göras oändlig om man helt vill undvika spår av djur.

Men alla är ju så klart berättigade till egna åsikter och värderingar och vill man utesluta animaliska produkter så är det inget jag fördömer.

Finns mängder med ost utan löpe, gissar att de numera är billigare att använda sig av vegatabiliska ystenzymer istället. Vill man göra långlagrad ost så brukar det dock, om jag minns rätt, inte fungera särskilt bra utan löpe.

Skrivet av Bazzie:

Jag är absolut ingen erfaren vegetarian utan som många andra på väg in, men: mycket halloumi innehåller löpe vilket såvitt jag förstår det inte är vegetariskt.

Är man vegatarian eller vegan så håller man reda på vad man äter, vilket är varför halloumin i mitt kylskåp är utan löpe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Finns mängder med ost utan löpe, gissar att de numera är billigare att använda sig av vegatabiliska ystenzymer istället. Vill man göra långlagrad ost så brukar det dock, om jag minns rätt, inte fungera särskilt bra utan löpe.

Är man vegatarian eller vegan så håller man reda på vad man äter, vilket är varför halloumin i mitt kylskåp är utan löpe.

Nu var det ganska många år (5-10 år) sedan jag brydde mig om att kolla innehållsförtäckningen på alla ostarna men då fanns det bara en eller två ostsorter utan löpe som såldes i vanliga butiker. Det var något finskt/åländsk märke som finns i de flesta affärer samt något till som bara finns i de större butikerna.

Jag kollar dock innehållsförtäckningen ibland på de ostar jag köper och de innehåller alla löpe. Handlar mest "klassiska" ostar som Präst, Husman, kloster m.m.

Permalänk
Medlem

man behöver inte vara vegan, vegetarian räcker. DJuren vill ge av sina produkter. Mjölk och ägg. Men de vill inte bli ätna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

man behöver inte vara vegan, vegetarian räcker. DJuren vill ge av sina produkter. Mjölk och ägg. Men de vill inte bli ätna.

Nja, jag skulle snarare säga att man bör konsumera mjölkprodukter med försiktighet. Som du säger så är det i grunden fullt naturligt, problemet är att vi idag har en sån enorm överkonsumtion och en industri som bokstavligt talat pumpar tills det blöder.

Tittar man på en genomsnittlig svensk dag så är det nog inte ovanligt med yoghurt, smör, ost och t.ex. mjölk till gröten vid frukost. Till morgonfikat tar man sig ett par rediga ostmackor och när det är dags för lunch inhandlas en dagens 'pasta alfredo' från den lokala lunchrestaurangen som dryper av smör, grädde och ost. Framåt kvällen gör man i ordning köttbullar med stuvade makaroner, givetvis med ett par glas mjölk att dricka till, och är man hungrig in på småtimmarna blir det ett par ostmackor till.

Många har nog dessutom synpunkter på den etiska aspekten i att tvångsinseminera korna årligen för att konstant hålla dem dräktiga och därmed även få en konstant mjölkproduktion. Berättar man det för folk får man ofta höra att de aldrig reflekterat över det och man smäller nästan av när man inser hur naiva många är. Troligtvis är det till stor del grundat i reklamfilmer för Bregott där korna strövar fritt över enorma ängar utan ett bekymmer i världen likt tjuren Ferdinand...

Verkligheten är att korna separeras från sina kalvar i stort sett direkt efter födseln och så fort de är 'redo' insemineras de på nytt. Livslängden på en frisk ko är uppåt 20 år men mjölkkorna är helt slut efter en bråkdel av den tiden p.g.a. det hårda liv de tvingas leva och de får ofta även problem med t.ex. juverinflammation.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

man behöver inte vara vegan, vegetarian räcker. DJuren vill ge av sina produkter. Mjölk och ägg. Men de vill inte bli ätna.

Hur vet du att en höna vill sitta i bur och matas bara för att lägga ägg?, Hur vet du att en ko vill leva i en ladugård och mjölkas.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Djurens levnadsstandard skulle nog förhöjas - om vi bara slutade äta dem.

t.ex Om det blev illegalt att förtära djur skulle nog folk tänka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

man behöver inte vara vegan, vegetarian räcker. DJuren vill ge av sina produkter. Mjölk och ägg. Men de vill inte bli ätna.

Hur tänker du nu? Vill kossan att man skall ta hennes kalv ifrån henne direkt efter födseln för att människor skall kunna dricka hennes mjölk?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Jag hittade för någon månad sedan tsay-filéer på min lokala mini-ICA. En sojaprodukt förvisso men lite mer "bitig" jämfört med vanligare alternativ. Finns gott marinad/sås-recept på paketet.

http://www.tzay.se/produkter/natural-soy-fillet-200g/

Är inte vegetarian själv men Tzay är fantastiskt och "Oumph!" är ännu mer så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

man behöver inte vara vegan, vegetarian räcker. DJuren vill ge av sina produkter. Mjölk och ägg. Men de vill inte bli ätna.

Det finns gott om forskning som visar att växter också har ett medvetande, tex denna undersökningen från University of Missouri säger att växterna märker när du ska tugga på dom och att dom "dör" när du äter dom. Alltså dom slutar avge den här reaktionen.
Är det då fel att äta växter med? Dom vill ju uppenbarligen inte bli uppätna.
https://www.thesun.co.uk/tech/3250751/plants-can-tell-when-hu...

Du kan googla, det finns ett antal liknande undersökningar som gjorts genom åren.
Här är ett till exempel:
https://www.pri.org/stories/2014-01-09/new-research-plant-int...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Det finns gott om forskning som visar att växter också har ett medvetande, tex denna undersökningen från University of Missouri säger att växterna märker när du ska tugga på dom och att dom "dör" när du äter dom. Alltså dom slutar avge den här reaktionen.
Är det då fel att äta växter med? Dom vill ju uppenbarligen inte bli uppätna.
https://www.thesun.co.uk/tech/3250751/plants-can-tell-when-hu...

Du kan googla, det finns ett antal liknande undersökningar som gjorts genom åren.
Här är ett till exempel:
https://www.pri.org/stories/2014-01-09/new-research-plant-int...

Ja växter kan känna. Men de har inget centralt nervsystem vilket behövs för att uppleva smärta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Hur tänker du nu? Vill kossan att man skall ta hennes kalv ifrån henne direkt efter födseln för att människor skall kunna dricka hennes mjölk?

Ne nåt sånt tror jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Ja växter kan känna. Men de har inget centralt nervsystem vilket behövs för att uppleva smärta...

Its you uncivilized people who has to have all this crap around you to tell you who you are and what its all about. But, I, the potato - have it all built into me

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Nja, jag skulle snarare säga att man bör konsumera mjölkprodukter med försiktighet. Som du säger så är det i grunden fullt naturligt, problemet är att vi idag har en sån enorm överkonsumtion och en industri som bokstavligt talat pumpar tills det blöder.

Tittar man på en genomsnittlig svensk dag så är det nog inte ovanligt med yoghurt, smör, ost och t.ex. mjölk till gröten vid frukost. Till morgonfikat tar man sig ett par rediga ostmackor och när det är dags för lunch inhandlas en dagens 'pasta alfredo' från den lokala lunchrestaurangen som dryper av smör, grädde och ost. Framåt kvällen gör man i ordning köttbullar med stuvade makaroner, givetvis med ett par glas mjölk att dricka till, och är man hungrig in på småtimmarna blir det ett par ostmackor till.

Många har nog dessutom synpunkter på den etiska aspekten i att tvångsinseminera korna årligen för att konstant hålla dem dräktiga och därmed även få en konstant mjölkproduktion. Berättar man det för folk får man ofta höra att de aldrig reflekterat över det och man smäller nästan av när man inser hur naiva många är. Troligtvis är det till stor del grundat i reklamfilmer för Bregott där korna strövar fritt över enorma ängar utan ett bekymmer i världen likt tjuren Ferdinand...

Verkligheten är att korna separeras från sina kalvar i stort sett direkt efter födseln och så fort de är 'redo' insemineras de på nytt. Livslängden på en frisk ko är uppåt 20 år men mjölkkorna är helt slut efter en bråkdel av den tiden p.g.a. det hårda liv de tvingas leva och de får ofta även problem med t.ex. juverinflammation.

Har följt den här tråden sen den startades. Har inte orkat skriva ett sånt här inlägg sedan dess. Väldigt bra att du gjorde det istället för mig. Började bli mer och mer sugen på att skriva lite här. Men jag är nöjd nu. Tack.
Även jag har fått samma reaktioner när jag har berättat för folk hur mjölkproduktionen verkligen går till. Har dessutom en väns vän i Norrland som är mjölkbonde med över 60 kort. Processen är verkligen inte vacker. Rent utav hemskt.
Skönt att det finns folk här som kan annat också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Ne nåt sånt tror jag inte

Men du skrev det ändå?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Grillar man burgare tycker jag att s.k. 'vegoburgare' är ett fullgott alternativ men man kan även använda t.ex. Portabello och Hälsans Kök (?) har dessutom en väldigt god Chorizo. Vill man inte ha någon typ av köttimitation går det naturligtvis lika bra att gå all-in vegetariskt med grillade grönsaker, frukt, majskolvar, ananas, mango, halloumi etc.

Skrivet av Teknocide:

Jag hittade för någon månad sedan tsay-filéer på min lokala mini-ICA. En sojaprodukt förvisso men lite mer "bitig" jämfört med vanligare alternativ. Finns gott marinad/sås-recept på paketet.

http://www.tzay.se/produkter/natural-soy-fillet-200g/

Tack båda för tipsen!

Tror inte min lokala butik har Tzays produkt i sortimentet men är inte svårare än att föreslå förstås. Jag har själv märkt hur utbudet av vegetariska och veganska alternativ ökat under åren, och då på den lilla ort jag bor på.

Skrivet av ågren:

Nja, jag skulle snarare säga att man bör konsumera mjölkprodukter med försiktighet. Som du säger så är det i grunden fullt naturligt, problemet är att vi idag har en sån enorm överkonsumtion och en industri som bokstavligt talat pumpar tills det blöder.

Tittar man på en genomsnittlig svensk dag så är det nog inte ovanligt med yoghurt, smör, ost och t.ex. mjölk till gröten vid frukost. Till morgonfikat tar man sig ett par rediga ostmackor och när det är dags för lunch inhandlas en dagens 'pasta alfredo' från den lokala lunchrestaurangen som dryper av smör, grädde och ost. Framåt kvällen gör man i ordning köttbullar med stuvade makaroner, givetvis med ett par glas mjölk att dricka till, och är man hungrig in på småtimmarna blir det ett par ostmackor till.

Många har nog dessutom synpunkter på den etiska aspekten i att tvångsinseminera korna årligen för att konstant hålla dem dräktiga och därmed även få en konstant mjölkproduktion. Berättar man det för folk får man ofta höra att de aldrig reflekterat över det och man smäller nästan av när man inser hur naiva många är. Troligtvis är det till stor del grundat i reklamfilmer för Bregott där korna strövar fritt över enorma ängar utan ett bekymmer i världen likt tjuren Ferdinand...

Verkligheten är att korna separeras från sina kalvar i stort sett direkt efter födseln och så fort de är 'redo' insemineras de på nytt. Livslängden på en frisk ko är uppåt 20 år men mjölkkorna är helt slut efter en bråkdel av den tiden p.g.a. det hårda liv de tvingas leva och de får ofta även problem med t.ex. juverinflammation.

Just industrialiseringen av djur är vidrig och något som det helt klart bör upplysas om. Den borde troligen regleras hårdare men personligen har jag svårt att se något slags förbud. Köttlobbyn är mäktig och det räcker ju att se kommentarerna som dyker upp delvis här i tråden, framförallt i denna ( http://www.sweclockers.com/forum/trad/1480899-konsekvenser-av... ) men också i verkligheten för att inse att folk i detta landet är långt ifrån att vara accepterande nog att tolerera andras åsikter. Mycket har hänt, vilket jag själv märkt av under de drygt 10 år jag varit vegeterian men det är fortfarande inte direkt accepterat.

Betydligt färre skulle nog vilja äta och hantera dessa varor om de själva var del i processen. Andelen köttätare idag som själva slaktat ett djur och sedan ätit av den lär vara väldigt få. Bortsett från jägare möjligen då, men så är det inte som att var och varenda köttätare är det heller förstås.

Permalänk
Medlem

jag kör lakto-ovo veg. jag fördömer ju såklart de hemska förhållanden vissa djur befinner sig i. men nummer ett på min lista är att jag inte vill ta ett liv för att jag ska kunna leva. och det är så långt jag går, helt enkelt. jag dricker sällan mjölk för det innehåller hormoner mm. men ägg är väsentligt för musklerna och även gott. så det blir en del av det hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

jag kör lakto-ovo veg. jag fördömer ju såklart de hemska förhållanden vissa djur befinner sig i. men nummer ett på min lista är att jag inte vill ta ett liv för att jag ska kunna leva. och det är så långt jag går, helt enkelt. jag dricker sällan mjölk för det innehåller hormoner mm. men ägg är väsentligt för musklerna och även gott. så det blir en del av det hemma.

Vad tror du händer med de kalvar som föds för att kon ska ge mjölk? Vad tror du händer med de hönor som inte längre lägger tillräckligt många ägg för att det ska bli ekonomiskt försvarbart? (~300 ägg om året)

Om du är vegetarian av etiska skäl känns det som om du selektivt blundar för en bekväm del av konsekvenserna. Är du vegetarian pga. allergier eller andra icke-etiskt relaterade orsaker så är det valet ditt. Det är det oavsett, så klart, men ska det blandas in etik i bilden försvinner mycket av gråskalan.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Vad tror du händer med de kalvar som föds för att kon ska ge mjölk? Vad tror du händer med de hönor som inte längre lägger tillräckligt många ägg för att det ska bli ekonomiskt försvarbart? (~300 ägg om året)

Om du är vegetarian av etiska skäl känns det som om du selektivt blundar för en bekväm del av konsekvenserna. Är du vegetarian pga. allergier eller andra icke-etiskt relaterade orsaker så är det valet ditt. Det är det oavsett, så klart, men ska det blandas in etik i bilden försvinner mycket av gråskalan.

Jag vet att det inte går rätt till, men jag tror djurens själsmission är att ge av sina produkter (mjölk och ägg). Men det är inte att bli ätna.
Sen har jag lidit av en ätstörning ganska länge och det blir sjukt för mig att tänka för mycket på vad jag äter, därför vill jag/kan inte bli vegan.