Permalänk
Medlem

Konstigt hastighetsproblem (ComHem)

Hej alla!

Uppgraderade nyss mitt internet till 250/10 via ComHem (bor i ComHem hus).
Hade 100/10 via dem tidigare med en gammal CG3100 router. Fick nu en sagecom c1 wifi hub istället.

Nåja nu till problemet.

Allt fungerar precis som det skall förutom till min stationära "huvuddator". Alla enheter wifi eller trådade får bra hastighet FÖRUTOM min stationära som kör trådat från routern.

Innan jag bytte router testade jag hastigheten med den gamla routern då ComHem ökat hastigheten innan den nya routern anlände. Det låg på stabila 170/11 ungefär.

Nu ligger den på mellan 12-17/11(på min stationära) . Har testat allt från att kolla kabeln till att fabriksåterställa routern.

Tillslut avinstallerade jag ethernet kortet i datorn och startade om den. BAM! 255/11. Det håller tills datorn försätts i viloläge eller startas om igen. Då dimper den till tidigare kassa hastighet.
Har alltså lokaliserat problemet till mitt ethernetkort i datorn...Men vad kan problemet vara? Varför håller sig inte hastigheten? Tycker det är så underligt! Med den gamla routern sker inte detta.... weird

Hjälp!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Hej alla!

Uppgraderade nyss mitt internet till 250/10 via ComHem (bor i ComHem hus).
Hade 100/10 via dem tidigare med en gammal CG3100 router. Fick nu en sagecom c1 wifi hub istället.

Nåja nu till problemet.

Allt fungerar precis som det skall förutom till min stationära "huvuddator". Alla enheter wifi eller trådade får bra hastighet FÖRUTOM min stationära som kör trådat från routern.

Innan jag bytte router testade jag hastigheten med den gamla routern då ComHem ökat hastigheten innan den nya routern anlände. Det låg på stabila 170/11 ungefär.

Nu ligger den på mellan 12-17/11(på min stationära) . Har testat allt från att kolla kabeln till att fabriksåterställa routern.

Tillslut avinstallerade jag ethernet kortet i datorn och startade om den. BAM! 255/11. Det håller tills datorn försätts i viloläge eller startas om igen. Då dimper den till tidigare kassa hastighet.
Har alltså lokaliserat problemet till mitt ethernetkort i datorn...Men vad kan problemet vara? Varför håller sig inte hastigheten? Tycker det är så underligt! Med den gamla routern sker inte detta.... weird

Hjälp!

Energispararalternativ? Gå in på inställningar för nätverkskortet och se över hastigheten. Testa tvinga den till 1gbit full duplex istället för auto.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Hej alla!

Uppgraderade nyss mitt internet till 250/10 via ComHem (bor i ComHem hus).
Hade 100/10 via dem tidigare med en gammal CG3100 router. Fick nu en sagecom c1 wifi hub istället.

Nåja nu till problemet.

Allt fungerar precis som det skall förutom till min stationära "huvuddator". Alla enheter wifi eller trådade får bra hastighet FÖRUTOM min stationära som kör trådat från routern.

Innan jag bytte router testade jag hastigheten med den gamla routern då ComHem ökat hastigheten innan den nya routern anlände. Det låg på stabila 170/11 ungefär.

Nu ligger den på mellan 12-17/11(på min stationära) . Har testat allt från att kolla kabeln till att fabriksåterställa routern.

Tillslut avinstallerade jag ethernet kortet i datorn och startade om den. BAM! 255/11. Det håller tills datorn försätts i viloläge eller startas om igen. Då dimper den till tidigare kassa hastighet.
Har alltså lokaliserat problemet till mitt ethernetkort i datorn...Men vad kan problemet vara? Varför håller sig inte hastigheten? Tycker det är så underligt! Med den gamla routern sker inte detta.... weird

Hjälp!

Kollat så den kör full duplex 1000Mbps osv?
Kollat så att energy efficient internet är av?
Och att datorn inte går på någon energispar funktion som ställer till det?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Tack för svaren so far!

Har nu tvingat den att köra på 1gbit full duplex får se om det gör någon skillnad!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Nyare windows har något som heter fast startup som använder liknande teknik som viloläge när man stänger av datorn bara för att den ska starta upp snabbare vilket kan förklara att samma sak händer vid omstart som efter att den startar upp från viloläge.

Om inget annat löser problemet kan du testa att inaktivera snabbstart och viloläge.
https://www.tenforums.com/tutorials/4189-turn-off-fast-startu...

Permalänk
Medlem

Efter att ha slopat energisparalternativen samt det jag skrev innan så fungerar allt än så länge! Återkommer om det skulle utveckla sig!

Tack alla för engagemanget!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)