Nya krk högtalare brusar vid dator ingången, annars inte

Permalänk

Nya krk högtalare brusar vid dator ingången, annars inte

Halloj, precis fått hem ett par KRK rookit högtalare. Tyvärr brusar de väldigt mkt när jag kopplar in de på datorn, men på mobilen är det inga problem.

Har en "RCA" kabel ena är röd, andra vit, som går till högtalarna.

Någon som vet vad felet kan vara och hur man fixar det?

Har tidigare kört några no name högtalare med samma kabel i samma jack i datorn UTAN brus.

Permalänk
Medlem

Är bruset oberoende av volymen som du ställer in i Windows? Isf så är det läckströmmar som stör ljudkretsen och som du förmodligen inte kan komma till rätta med utan att börja byta ut datorkomponenter. Det vettigaste då är att skaffa ett ljudinterface med bättre avstörningsegenskaper.

Permalänk
Inaktiv

Bör man inte köra monitorer via en pre-amp? Jobbigt om volymen av någon anledning är på max från datorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver troligen koppla så man separerar dator och högtalare galvaniskt och det går att göra på olika sätt tex med en https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver troligen koppla så man separerar dator och högtalare galvaniskt och det går att göra på olika sätt tex med en https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtal...

ok, springer iväg och köper denna, hoppas det fungerar.

Någon teori på att mina förra högtalare INTE hade detta problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

ok, springer iväg och köper denna, hoppas det fungerar.

Någon teori på att mina förra högtalare INTE hade detta problem?

Har du tur så är det så enkelt att de hade ett liknande filter inbyggt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av steelrich:

ok, springer iväg och köper denna, hoppas det fungerar.

Någon teori på att mina förra högtalare INTE hade detta problem?

Det var en annan konstruktion...
Svårt att säga exakt vad som påverkar men KRK har antagligen balanserade ingångar i grunden och konstruktören har fått order om att slänga dit en obalanserad ingång i efterhand utan att få den budget som egentligen hade behövts för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Har du tur så är det så enkelt att de hade ett liknande filter inbyggt.

I see, det tänkte jag inte ens på.

Hoppas verkligen att det fungerar. Återkommer med kommentarer kring 20,00 HÖRS!

Permalänk

@steelrich: hmm, kanske gjorde det lite bättre, men fortfarnde kvarstår problemet. Mina förra är KNÄPPtysta, dessa har ett irriterande ljud.

Testade även att köpa ett USB ljudkort på teknikmagasinet för 199:- kr, hjälpte inte ett dugg. Är dessa billiga helt värdelösa kanske?

Vad skulle ni säga nästa steg är?

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen störningar bara för att du kör obalanserat (RCA). Köp balanserad TRS eller XLR kabel och ett bra ljudinterface med balanserade utgångar. Sen kan man börja felsöka andra komponenter.

Men med tanke på att USB ljudkortet inte gjorde någon skillnad mot att ha monitorerna direkt kopplade till moderkortet är ju dock jävligt märkligt.... När du kopplar monitorerna till mobilen? Använder du samma sladdar som till datorn?

"Balanserade in och utgångar
Balanserad signalöverföring mellan en ljudanläggnings olika apparater är en förutsättning för riktigt bra och brusfritt ljud. Det fungerar så enkelt som att en apparat som tar emot en signal även måste ha en korrekt referens till denna signal. Referensen är alltså lika viktig som signalen själv.

I ett obalanserat system leds signalen ensam mellan apparaterna. Referensen är jord. Denna jord kan liknas vid ett stormande hav och är en härva av olika ledningar, både i och utanför apparaterna. Någon korrekt referenspunkt till musiksignalen finns inte, oavsett hur mycket arbete som lagts ned vid ritningen av kretskorten. Därför så blir ljudet lite platt, träigt och tunt. Man kan säga att musiken maskeras och görs diffus av alla de störningar som ett obalanserat system adderar.

Ett balanserat system fungerar så att det är två ledningar inuti signalkablagen. För att minska känsligheten mot störningar är dessa tvinnade. Runtom finns kabelns skärm. I den ena ledningen finns signalen. I den andra finns signalens referens. Denna kan vara signalens impedansmatchade invers eller dess impedansmatchade referenspunkt.
Den balanserade ingången består av ett diffrentialsteg som med mycket stor noggrannhet förstärker skillnaden mellan de båda inkommande signalerna. Det betyder att en balanserad överföring är fri från alla de störningar som som finns i ett jordsystem.

Om utgången är korrekt gjord så kommer den signal som leds ut där att bestå av signalen och dess exakta referens och om ingången är korrekt gjord så kommer den att förstärka den exakta skillnaden mellan dessa båda signaler.

Enda anledningen till att obalanserade överföringar är vanligast är att det är billigare.
Det finns en del apparater som inte alls låter bättre när de kopplas balanserat, därför att man helt enkelt inte lagt ned den omsorg som balanserade överföringar kräver."

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Dom som normalt använder KRK monitorer har USB-ljudkort/mixrar med balanserade utgångar och kopplar givetvis balanserat till monitorerna. Det ger en knäpptyst bakgrund och är så dom är tänkta att användas. Dom är inte tänkta som multimediehögtalare.

Om du gillar ljudet mycket skulle jag säga att nästa steg är att köpa ett USB-ljudkort med balanserade utgångar, tex Steinberg UR22 mk2 som är billigt och bra, och köra med balanserade kablar. DÅ får du i alla fall ett toppenljud, även om det kostar lite mer än vad du tänkte från början.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ett USB ljudkort borde ha löst problemet, är mycket sannolikt att högtalarna är felet.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av steelrich:

@steelrich: hmm, kanske gjorde det lite bättre, men fortfarnde kvarstår problemet. Mina förra är KNÄPPtysta, dessa har ett irriterande ljud.

Testade även att köpa ett USB ljudkort på teknikmagasinet för 199:- kr, hjälpte inte ett dugg. Är dessa billiga helt värdelösa kanske?

Vad skulle ni säga nästa steg är?

Du skrev att det blev bra när du spelar från telefonen och det tyder på att problemen beror på potentialskillnader i jorden mellan apparaterna som är anslutna till elnätet, telefonen går på batteri så den kommer att flyta och anta högtalarens potential så det är underligt att isolatorn inte hjälpte, att ett usbljudkort inte påverkar kan jag däremot förstå för många ger inte galvanisk isolation gentemot datorn.
Usbanslutna dacar brukar vara bättre än billiga ljudkort på den punkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Ett USB ljudkort borde ha löst problemet, är mycket sannolikt att högtalarna är felet.

Nej, det borde det inte, detta är ett vanligt fenomen med "studiomonitorer". Det blir störningar om du använder rca-utgångarna även med ett balanserat ljudkort, men använder du de balanserade utgångarna är problemet löst.

Konsumenthögtalare har som redan sagts filter som reducerar de värsta störningarna, på bekostnad av ljudkvaliteten. Konsumentelektronik brukar klara sig med 60-80dB störavständ, men för studiobruk som dessa är ämnade krävs uppåt 100dB störavstånd och då måste du ändå köra balanserat för att uppnå det i praktiken. RCA-utgångarna är bara tänkta för "nödlyssning".

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

men om det låter bra från mobilen så borde det ju låta bra från datorn oxo.

Har du testat lowtec? Dvs byta kabel Den kanske är dum

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

men om det låter bra från mobilen så borde det ju låta bra från datorn oxo.

Har du testat lowtec? Dvs byta kabel Den kanske är dum

Med vänlig hälsning Lazze

Du hänger inte med här, det som "brusar" är datorn som högtalarna får en galvansik koppling med via kabeln, mobilen är inte ansluten till något så den svävar "fritt", flyter, elektriskt sett. Dessutom är den batteridriven så det finns ingen oren nät-el in i den. Det är inget konstigt att det blir brusfritt med den. Moderna mobiler har dessutom väldigt bra ljudutgångar med uppåt 90dB störavständ - som en CD-spelare ungefär - så om mobilen också hade brusat då hade det varit fel på högtalarna. Som det ser ut nu, it's a feature

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har du anslutit till unbalanced bak på högtalare?

Testa att ansluta din Kjell & Co-kabel endast till en av högtalarna.
Om det brusar även med endast 1st högtalare ansluten till ljudkabeln, testa att vända högtalarens strömsladd 180 grader i vägguttaget.
Skillnad?

Om det inte gör någon skillnad skulle jag testa samma sak fast med din 3,5mm-2xRCA som inte har en galvanisk avskiljare.
Skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Halloj, precis fått hem ett par KRK rookit högtalare. Tyvärr brusar de väldigt mkt när jag kopplar in de på datorn, men på mobilen är det inga problem.

Har en "RCA" kabel ena är röd, andra vit, som går till högtalarna.

Någon som vet vad felet kan vara och hur man fixar det?

Har tidigare kört några no name högtalare med samma kabel i samma jack i datorn UTAN brus.

Du kanske behöver en sån här:

http://www.radialeng.com/stagebug.php

Kör själv en sån när jag kopplar laptop till högtalare eller PA.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du kanske behöver en sån här:

http://www.radialeng.com/stagebug.php

Kör själv en sån när jag kopplar laptop till högtalare eller PA.

Den har sina användningsområden, främst tänkt för gitarrer som kan brumma hemskt, men det lär påverka ljudkvaliteten märkbart och ändå inte bli helt störningsfritt. Bättre då att bita i det sura och köpa ett ljudkort med balanserade utgångar, eller byta högtalarna mot ett par konsumenthögtalare.

Värt att notera är att dom högtlarna kan låta väldigt bra, om dom matas med en balanserad signal.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du kanske behöver en sån här:

http://www.radialeng.com/stagebug.php

Kör själv en sån när jag kopplar laptop till högtalare eller PA.

Isolationsmässigt så ska trafon från Kjell göra samma jobb som en di-box, en bra trafo är däremot ofta bättre än en aktiv di box men de blir dyra, trafon från Kjell är visserligen billig men den ska ändå isolera kretsarna galvaniskt men en Lundahl trafo är aldrig fel om man vill kosta på sig det bästa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, det borde det inte, detta är ett vanligt fenomen med "studiomonitorer". Det blir störningar om du använder rca-utgångarna även med ett balanserat ljudkort, men använder du de balanserade utgångarna är problemet löst.

Konsumenthögtalare har som redan sagts filter som reducerar de värsta störningarna, på bekostnad av ljudkvaliteten. Konsumentelektronik brukar klara sig med 60-80dB störavständ, men för studiobruk som dessa är ämnade krävs uppåt 100dB störavstånd och då måste du ändå köra balanserat för att uppnå det i praktiken. RCA-utgångarna är bara tänkta för "nödlyssning".

RCA och obalanserade kopplingar är inte för "nödlyssning". Grundproblemet här är a) den "smutsiga el-miljön" i datorn tillsammans med en b) förmodligen sämre än genomsnittet, avskärmad ljudkretslösning. Problemet kan förvärras av c) potentialskillnader mellan studiomonitorer och dator

Den praktiska skillnaden mellan 60 dB SNR och 100 dB SNR är noll och intet vid korta kabellängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

RCA och obalanserade kopplingar är inte för "nödlyssning". Grundproblemet här är a) den "smutsiga el-miljön" i datorn tillsammans med en b) förmodligen sämre än genomsnittet, avskärmad ljudkretslösning. Problemet kan förvärras av c) potentialskillnader mellan studiomonitorer och dator

Den praktiska skillnaden mellan 60 dB SNR och 100 dB SNR är noll och intet vid korta kabellängder.

Nödlyssning var kanske lite kraftigt, men faktum är att detta problemet är ständigt återkommande i musikerforum sedan länge så tillverkarna borde ha gjort någonting åt det för länge sedan om dom ansåg att den ingången var viktig. Som det är nu verkar den bara finnas för att alla förväntar sig en sådan.

Ja, 60dB duger bra åt konsumenter, så någon praktisk skillnad upp till 100dB finns inte för en konsument. Det är bara om man behöver förstärka ytterst svaga signaler, som vid kritisk mastring, som det behövs. Om kablar är långa blir det förstås mer kritiskt.

Hursomhelst, användande av balanserade kablar löser helt problemet. Det hade inte känts lika surt om man hade räknat in en balanserad lösning från början.

edit. som sagt konsumentelektronik är anpassad för obalanserat bruk, mitt Asus Essence ST är knäpptyst när det är kopplat till stereon trots den smutsiga miljön det sitter i. Jag har aldrig provat att låta det driva mina monitorer men jag antar att det skulle brusa och låta när jag rör musen - som är ett vanligt fenomen.

edit2. jag tycker mig ha märkt att datorlud har blivit känsligare för störningar i takt med att grafikkorten har blivit allt mer kraftfulla, jag har en känsla av att just grafikkortet är den största boven till den smutsiga ljudmiljön i en modern dator och en anldening till att tillverkarna numera har separata kopparbanor för det integrerade ljudet på moderkorten. En laptop med integrerad grafik borde inte alls ha lika mycket störningar enligt den logiken.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Den har sina användningsområden, främst tänkt för gitarrer som kan brumma hemskt, men det lär påverka ljudkvaliteten märkbart och ändå inte bli helt störningsfritt. Bättre då att bita i det sura och köpa ett ljudkort med balanserade utgångar, eller byta högtalarna mot ett par konsumenthögtalare.

Värt att notera är att dom högtlarna kan låta väldigt bra, om dom matas med en balanserad signal.

Ah läste illa. Kör TS inte med ett ljudkort med balanserade utgångar är det ju det första som behöver åtgärdas. Helt rätt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Nej, det borde det inte, detta är ett vanligt fenomen med "studiomonitorer". Det blir störningar om du använder rca-utgångarna även med ett balanserat ljudkort, men använder du de balanserade utgångarna är problemet löst.

Konsumenthögtalare har som redan sagts filter som reducerar de värsta störningarna, på bekostnad av ljudkvaliteten. Konsumentelektronik brukar klara sig med 60-80dB störavständ, men för studiobruk som dessa är ämnade krävs uppåt 100dB störavstånd och då måste du ändå köra balanserat för att uppnå det i praktiken. RCA-utgångarna är bara tänkta för "nödlyssning".

Tack för alla svar grabbar, läst igenom alla inlägg och även scrollat runt på google.

Verkar vara som ni säger, problemet ligger i att jag inte kör "balanserade" utgången, och för att göra det krävs det köp av ljudkort. Vilket jag inte vill pga kostad + vill inte ha fler grejor liggandes på skrivbordet.

Så lutar åt att jag lämnar tbx dessa KRK, nu till frågan, hur kan man veta ifall man behöver "balanserade" utgångar eller ej, mina förra högtalare var som sagt 4a tummare som också spelade på helt ok, och de pluggade jag bara in i strömmen "bara ena behövde ström, andra fick via den första" och sedan hade jag RCA kabeln och rockade på.

Finns det något speciellt jag bör leta efter i beskrivningen av varan, eller någon här som kanske kan rekomendera mig några i 3k prisklassen i samma storlek som KRK 5orna som vet att det inte strular av och koppla direkt på datorn.

Permalänk
Medlem

USB Ljudinterface 1295Kr
Steinberg UR22 mkII

En sån här till varje högtalare, 99kr/st
XLR kabel

Så har du störningsfritt ljud.

Jag kollade lite efter aktiva konsumenthögtalare, branschen verkar ha gått över helt till trådlösa dito dvs ljudet överförs med Bluetooth istället för en kabel. Då slipper man ju störningsproblemet. Men dom kostar också en slant, ett par budget stereohögtalare med Bluetooth verkar ligga runt 5000Kr paret så du sparar inga pengar och får troligen sämre ljud. Billigare än så är det trådlösa ljudlimpor som gäller, alltså inte riktiga stereohögtalare.

Det billigaste är att köpa ett par begagnade passiva bokhyllehögtalare och driva dom antingen med en begagnad förstärkare eller en liten digital förstärkare typ Brik som dom brukar ha på Kjell.

edit. finns ju också typiska datorhögtalare, här har du en hel bunt:

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorutrustning-till...

Creatives T20 skall tydligen låta rätt okej, men dom är flera klasser sämre än dina KRK.

edit 2.

Dessa är nog perfekta för dig, lite mer seriösa och med inbyggd USB-DAC så att du slipper störningar-i-kabelproblemet helt:

https://www.dustinhome.se/product/5010823027/a2-white

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

@the squonk:

Tack som fan för ditt engagemang!

Jag har även ett par audio technica m50x, tror du de drar nytta av det där ljudkortet?

Trist att man inte visste detta i förväg, o andra sidan så är jag sjukt glad att ni hjälpt mig med lösningen!

Tkr du KRK är bra för pengarna, eller hade du köpt annat?

Never mind sista frågan, hann inte se din edit!

Orkar du kort förklara vad skillnaden är på bokhyllehögtalare och studiohögtalare?

Permalänk

@the squonk:

Visst fungerar "Focusrite Scarlett 2i2" lika bra som ljudkortet du länkade till? Har nämnligen hittat en "nästan oanvänt" på blocket för 600kr, kanske smidigare och behålla allt man har köpt, och köpa ett sådan ljudkort så har man gjort det ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@the squonk:

Tack som fan för ditt engagemang!

Jag har även ett par audio technica m50x, tror du de drar nytta av det där ljudkortet?

Trist att man inte visste detta i förväg, o andra sidan så är jag sjukt glad att ni hjälpt mig med lösningen!

Tkr du KRK är bra för pengarna, eller hade du köpt annat?

Never mind sista frågan, hann inte se din edit!

Orkar du kort förklara vad skillnaden är på bokhyllehögtalare och studiohögtalare?

Dina m50x kommer låta fantastiskt bra i det ljudkortet, jag använder ett likadant med Sennheiser HD600 och det är kräm i hörlursutgången och ett mycket rent ljud. Det är till för att spela in med, men det är ingenting som hindrar att använda det till annat också. KRK är välrenommerade så jag skulle bedöma att dom är bra, dom är studiohögtalare och det viktigaste kriteriet för en sådan är att frekvensgången är helt rak så att inte ljudet är färgat. Är ljudet färgat mastrar man fel när man mastrar nya låtar. Sk bokhyllehögtalare eller "vanliga" högtalare är konstruerade för att sälja bra, inte sällan är tonkurvan tweakad efter vad man tror att målgruppen vill ha. Målgruppen brukar gilla det, det är professionellt gjort, men det skulle aldrig fungera i studio.

Själv använder jag Thomanns egna Swissonic ASM5 som påminner mycket om KRK, det som är påfallande med studiohögtalare är hur lika ljudet låter med hur det låter i mina Sennheiser HD600 som också är intrimmade för studiobruk. Ibland hör jag inte om det är lurarna eller högtalarna som är på

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@the squonk:

Visst fungerar "Focusrite Scarlett 2i2" lika bra som ljudkortet du länkade till? Har nämnligen hittat en "nästan oanvänt" på blocket för 600kr, kanske smidigare och behålla allt man har köpt, och köpa ett sådan ljudkort så har man gjort det ordentligt.

Absolut, inget fel att spara 700Kr, det du vill åt är den balanserade funktionen. Go for it!

Lika bra? Ja, i stort sett, Steinberg är väl lite mer påkostat med dyrare komponenter inuti och så är det bra drivrutinsstöd eftersom dom använder Yamahas generiska USB-drivrutin som uppdateras kontinuerligt. Men Focusrite bör absolut fungera för ditt ändamål.
(Steinberg-kortet är såvitt jag vet konstruerat av Yamaha)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

@the squonk:

Fett! Kul och höra!!

Bör dock tilläggas att jag inte gör någon musik utan enbart lyssnar, mestadels trance!

Såå, om du hade varit i min sits, hade du behållt krk och köpt ljudkort och kablar för 600kr, eller lämnat tbx allt och köpt bokhyllehögalarna med något steg istället?