Permalänk
Medlem

Ljudproblem på bärbar

Sitter på en Lenovo ideapad 100, och har... gjort lite av en tabbe.

Efter att ha försökt att få ljudet från min bluetooth-högtalare (Harman Kardon 3) att sluta hacka, följde jag denna guide:

http://www.drivethelife.com/windows-10/how-to-fix-bluetooth-s...
^OBS, steg 5!

Detta ledde inte bara att ljudet från högtalaren fortfarande hackar, utan nu har ALLT ljud försvunnit, vare sig det är datorns egna högtalare eller hörlurar. Oavsett hur mycket jag pillar på ljudinställningarna i services.msc får jag inget ljud tillbaka. Det funkar inte heller att avinstallera/ominstallera befintliga ljud-drivrutiner.

Hjälp!

edit: får också en pop up-ruta när jag går in i Uppspelningsenheter via taskbar:

"Problem på grund av ljudförbättringar Ljudförbättringar för följande enheter orsakar problem: Högtalare (Conexant SmartAudio HD) Ljudförbättringar har inaktiveras för den här enheten. Vill du aktivera det igen? J/N"

... och oavsett vad jag väljer så vill inte ljudet komma tillbaka.

tillägg
Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem

Bump.

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem

@Remslem:
Du kan i enhetshanteraren markera ljudkortet och välja "ta bort" så avinstalleras det. Sedan kan du antingen boota om datorn eller klicka på en ikon "sök efter förändringar" så ska den hitta det igen och installera med defaultinställningar (tror jag

Edit: Samt givitvis dubbelkolla alla ändringar du har gjort i services.msc så att de inställningar är tillbaka på ursprungsläget.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Remslem:
Du kan i enhetshanteraren markera ljudkortet och välja "ta bort" så avinstalleras det. Sedan kan du antingen boota om datorn eller klicka på en ikon "sök efter förändringar" så ska den hitta det igen och installera med defaultinställningar (tror jag

Edit: Samt givitvis dubbelkolla alla ändringar du har gjort i services.msc så att de inställningar är tillbaka på ursprungsläget.

Toppen! Provar detta!

Angående services.msc så har jag inte den blekaste om vad som är ursprungsinställningar... Finns det nåt sätt att resetta det på också? Måste jag i så fall göra det innan jag avinstallerar ljudkortet?

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem

@Remslem:
Är du osäker så välj automatiskt som standard på tjänsterna. Nu kör jag windows 7 men jag har automatiskt som standard. Sen under recovery har jag restart på 1 och 2. Sen på 3 har jag no actions. Samt 1 och 1 på rutorna under.

Edit: Det du kan göra är att dubbelkolla så att tjänstern är "startad" innan du provar ljudet. Är den inte det så prova starta den auto. Får du någon error så kolla i windows event logg.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Remslem:
Är du osäker så välj automatiskt som standard på tjänsterna. Nu kör jag windows 7 men jag har automatiskt som standard. Sen under recovery har jag restart på 1 och 2. Sen på 3 har jag no actions. Samt 1 och 1 på rutorna under.

Edit: Det du kan göra är att dubbelkolla så att tjänstern är "startad" innan du provar ljudet. Är den inte det så prova starta den auto. Får du någon error så kolla i windows event logg.

Hm... "sök efter förändringar" verkar inte installera om till default. Får i alla fall en ljudikon i trayen nu, men ljudet går inte att konfigurera alls. Gah!

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem

@Remslem:
Har du kollat så att windows audio-tjänsten är startad? Och du har inte pillat med några sladdar? Har du kollat i ljudkortsinställningarna att du har ljud ut på rätt kontakt? Så du inte har SDPIF aktiverat eller dylikt?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Remslem:
Har du kollat så att windows audio-tjänsten är startad? Och du har inte pillat med några sladdar? Har du kollat i ljudkortsinställningarna att du har ljud ut på rätt kontakt? Så du inte har SDPIF aktiverat eller dylikt?

Tjänsten är startad, inga sladdar har pillats med och det enda jag ser i ljudkortsinställningarna (alltså om jag högerklickar på tray-ikonen och väljer "uppspelningsenheter"...?) är:

Högtalare Contexant SmartAudio HD Standardenhet

... där allting ser ut som vanligt (förutom att popupen om förbättringar fortfarande kommer upp). Enda som fattas är ljud - _-

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remslem:

Tjänsten är startad, inga sladdar har pillats med och det enda jag ser i ljudkortsinställningarna (alltså om jag högerklickar på tray-ikonen och väljer "uppspelningsenheter"...?) är:

Högtalare Contexant SmartAudio HD Standardenhet

... där allting ser ut som vanligt (förutom att popupen om förbättringar fortfarande kommer upp). Enda som fattas är ljud - _-

Har du några inställningar under smartaudio? Iofs om du inte har pillat på något där så ska det ju vara kvar. Det enda du hade gjort var att följa steg 5 i guiden?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Gör en systemåterställning till en tid innan du börja mixtra med detta, borde vara det snabbaste och enklaste.

Håll ner Shift tangenten och välj starta om datorn och gör återställningen från skärmen som datorn då bootar till..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Gör en systemåterställning till en tid innan du börja mixtra med detta, borde vara det snabbaste och enklaste.

Håll ner Shift tangenten och välj starta om datorn och gör återställningen från skärmen som datorn då bootar till..

TACK! Detta (trots missad backup - _- ... - skit samma!) löste problemet!

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"