Linux-installation: problem med nouveau-drivern?

Permalänk
Medlem

Linux-installation: problem med nouveau-drivern?

Hej på er,

Jag har en hemmabyggd, stationär dator som i dagsläget kör Win7. Jag har länge varit sugen på att köra dual boot med Linux. Kort om min dator:
Moderkort: Asus P8Z77-V Pro, senaste biosversionen (Version 2104).
Diskar: En 2TB mekanisk, en SSD med Win7, en SSD som används i Win7 som labdisk och en SSD som jag hade tänkt installera Linux på.
Minne: 4st Corsair 4GB
CPU: Intel Core i7 3770K (Ivy Bridge)
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 980 Ti (Asus)

Problemet uppstår när jag bootar USB-stickan där mediet ligger, jag kan se bootskärmen och välja att komma in i Livedisk-läget (eller börja installationen om det inte är en livedisk-image), men när jag gjort valet så skriver stdout lite varningar eller fel (eller kanske bara info) gällande nouveau och sen stannar det antingen där eller så blir skärmen svart (ingen signal). Jag har testat Fedora 25, Ubuntu (mate, budgie, gnome, xubuntu) 17.04, Arch 2017.05.01, Debian 8.8.0 och Gentoo 20160704. Fedora, Ubuntu och Arch har inte kunant boota in i live-miljön, med det tidigare beskrivna problemet. Debians grafiska installation är inga problem, men när jag ska boota i Grub måste jag köra med nomodeset annars kommer samma problem även här. Gentoo kommer in i Live-miljön, tillsynes utan problem, har inte testat att installera detta än pga att det tar sån tid.
Jag antar att problemet har att göra med att mitt kort inte stöds av den öppna Nvidia-drivrutinen som verkar vara standard i de flesta distar? Finns det något sätt att komma runt detta, typ lägga in/injicera en senare version av nouveau på installationsmediet?
Det går väl kanske att installera Debian eller Gentoo och sen installera/uppgradera grafikdrivrutinen därifrån, men elst av allt hade jag velat köra Fedora då jag har mest erfarenhet av Redhat/CentOS och även kör Fedora på en jobbdator.

Ett annat, orelaterat, bekymmer som jag också har är att när jag bootar med mekaniska tangentbord (Func) anslutet så startas det inte, vilket gör att jag inte kan gå in i BIOS eller ta fram boot-menyn vid POST. Har enablat USB Legacy support och även testat att stänga av fast boot, men inget hjälper. Någon som har erfarenhet från detta moderkortet/BIOS:et och vet vad man skulle kunna göra?
Det funkar ju att köra med mitt gamla Logitech K120, men... inte lika roligt :/

Hur som helst, jag är tacksam för de svar ni kan ge och skulle det vara så att ni känner att jag utelämnat nåt så säg till så ska jag försöka svara på det.

Ha det fint!

Permalänk

Du måste köra nomodeset även i ubuntu.

Permalänk
Medlem

@count0: Jag bootar på mitt 1080 utan problem med system-rescue CD default boot. Där finns några default lägen att välja.

Boota live media med nomodeset och installera, och installera de propretiära grafikdrivisarna och reboota. Det borde räcka.
Du kan köra nomodeset när du installerat linux via grub, och sedan nomodeset vid första booten, gör en update av systemet och sedan installera drivisarna till nvidia. Reboot och *baam*

Hoppas jag, så har jag gjort tidigare vid denna typ av problem iaf.

E: @BABOON_ASS förekom mig

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@count0: testa att lägga till nomodeset när du ska boota live imagen, brukar så något i form med "Press TAB to edit options".. Det löser mina problem med att installationen inte kickar igång, och då kan du lika bra ta bort quiet och splash också, för att verkligen se vad som händer.

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

@count0: testa att lägga till nomodeset när du ska boota live imagen, brukar så något i form med "Press TAB to edit options".. Det löser mina problem med att installationen inte kickar igång, och då kan du lika bra ta bort quiet och splash också, för att verkligen se vad som händer.

bokstaven e brukar det vara, men kanske diffar mellan olika distar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Linux Mint kör med TAB iaf

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@count0: Jag bootar på mitt 1080 utan problem med system-rescue CD default boot. Där finns några default lägen att välja.

Ok, detta låter ju lovande, särskilt som du kan köra med 1080 utan problem. Vilken dist kör du?

Skrivet av b0bber:

@count0: testa att lägga till nomodeset när du ska boota live imagen, brukar så något i form med "Press TAB to edit options".. Det löser mina problem med att installationen inte kickar igång, och då kan du lika bra ta bort quiet och splash också, för att verkligen se vad som händer.

Skrivet av Dockland:

Boota live media med nomodeset och installera, och installera de propretiära grafikdrivisarna och reboota. Det borde räcka.
Du kan köra nomodeset när du installerat linux via grub, och sedan nomodeset vid första booten, gör en update av systemet och sedan installera drivisarna till nvidia. Reboot och *baam*

Finemang. Nomodeset, got it. Måste missat att man kunde köra detta även vid boot av live-imagen, känns så självklart nu

Får testa detta imorgon, tack för hjälpen. Hoppas jag får ordning på det förbannade tangentbordet också

Permalänk
Medlem
Skrivet av count0:

Ok, detta låter ju lovande, särskilt som du kan köra med 1080 utan problem. Vilken dist kör du?

Ja, det snurrar på fint.
Jag kör Gentoo

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K