Permalänk
Medlem

Köp av projektor (+duk)

Hej,
flyttar till en lägenhet, och har funderat på att skaffa projektor.
Vet att rummet inte är nära perfekt för projektor, men tror det borde bli tillräckligt bra endå.

Rummet:
Alla väggar är vita. Ett stort fönster, men med spjälgardiner, mörkergardiner och vanliga "dekorationsgardiner". Får Dörrar stängda så enda ljuskällan är fönstret, där det nästan inte kommer något igenom. Det största problemet med rummet är kanske ljust de vita väggarna, som jag inte kan göra något åt. Storleken är något runt 8x4 meter, och tanken är då att projektorn skall vara fast i taket på ungefär 3,5 meters avstånd från väggen (exakta måtten har jag inte)

Duken:
Planerar på att gå stort, har en stor vägg att fylla, och med 3,5 meter hoppas jag på att köra med 100-135 tum. Tanken är att ha en som går att rulla ihop, mestadels för detta även kommer att vara vardagsrum, vill att det skall se stilrent ut. budget: 1500-3000kr

Projektorn:
Själva projektorn har jag inga speciella krav på. Har kollat en del på begangnat, men vad jag förstått har tekniken utvecklats mycket på senaste 5 åren så dumt att köpa en allt för gammal modell? Men t.ex. en begangnad Epson EH-TW9200W med under 100h på lampan borde ju inte vara ett dåligt köp, så länge priset är rätt? (runt 15000kr skulle jag få den för). Nya projektorer jag har tittat på så har Benq 2000w verkat intressantast. Budget: 8000-10000kr

Några tips/saker jag borde fundera på?

Permalänk
Medlem

Om du kan få en tw9200 för endast 1500kr så skulle jag köpt typ 4st direkt.. Go for it!

Permalänk
Medlem

köp en ram spänd duk bara massa jobb med rullbar och det ser snyggt ut dessutom med en ram spänd. på 3.5 meter avstånd skulle jag nog inte ha mer än ca.100tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Om du kan få en tw9200 för endast 1500kr så skulle jag köpt typ 4st direkt.. Go for it!

Tappade bort en nolla tyvärr

Men någon fast ram blir det tyvärr inte, det är inte ett alternativ i detta fall.

Permalänk
Medlem

Kan vara idé med grå högkontrastduk om rummet är för ljust. Spelar ingen roll hur bra projektor du har om rummet är för ljust för duken, det blir inget bra. Googla runt lite på duk-guider, val av duk skulle jag säga är det viktigaste. Sedan projektor efter duk (lagom ljusstyrka dvs.).

Permalänk
Medlem

Jag kör en ramspänd duk på 104" på ca 3,5m och det funkar jättebra. Har en tw7200 som jag tänkt att sälja, om du skulle vara intresserad. Såklart billigare än 15k, om det skulle vara intressant får du skicka pm.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Eldriven Grandview Fantasy 106" och en Benq w2000 projektor och tycker de funkar bra och jag har ungefär samma förutsättningar som dig i vardagsrummet.

Ett tips är att köra på en eldriven duk över en manuell även om de ligger lite över din budget då dom håller sig plan längre och är mycket smidigare att använda.

Permalänk

En tips med tanke på dom vita väggarna. Jag har kört med en TW3200 i många år och en DIY duk (ljusgrå målad 16mm tjock gipsskiva avkapad till 16:9 format ~94" med svarta golvlister runt om, blev ganska bra!) på 3.2m avstånd. Mina väggar och taket är ganska vita och bakom fåtöljerna hade jag 3st 90x90cm speglar. Inte helt optimalt med det har varit hyffsat.

Nu har jag tagit bort en spegel och satt upp "rullgardiner" framför speglarna (IKEA Hoppvals).
Ikea Hoppvals

Du kan sätta något liknande på väggen där du har projektorn.

Har planer på att köpa en DLP projektor och en riktigt duk men det är inget prioriterat projekt.

Man måste inte ha svarta väggar

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Mörka "rullgardiner" är ju ingen tokig idé
Hur kan man nu sen tolka om ens rum är "för" ljust?...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av feliz:

Hur kan man nu sen tolka om ens rum är "för" ljust?...

Projektorbild handlar om att reflektera ljus mot en duk. Så allt annat ljus som reflekteras mot duken påverkar också projektorns bild. Här är matematiken rätt enkel.

Säg att en hyfsad budgetprojektor kan lysa på 90 tum med en ljusstyrka på 100 nits (ca 30 fL) och har ett kontrastförhållande på 1000:1. Då lyser det med 100/1000=0,1 nits i vad ögat anser vara svart. På samma nivå som en typisk datorskärm.

Tänk att du har lite ljus från fönster eller en svag lampa i taket. Ljuset mot duken är 1 nits. Det totala ljuset mot duken är då 1+100=101 nits. I "svart" är det då 1+0,1=1,1 nits. Då är kontrastförhållandet i bilden 101/1,1≈92:1 i kontrastförhållande. Detta lilla ljus har alltså gjord kontrasten i bilden 10 ggr sämre.

Tänk då dagsljus från fönster som landar på duken där du har 5 till 30 nits eller mer beroende på väder och årstid. Blir inte mycket till bild då. Alltså försöker man mörklägga så mycket som det går.

Permalänk
Medlem

Tack, nu förstår man det lite bättre!
Testade idag mitt på dagen, och lyckades nog få det mörkare än vad jag väntat mig! Nu söker jag antingen en lite använd projektor för en billig slant, i värsta fall blir det väll en Benq w2000...

Vad skulle ni säga att en Epson EH-TW3200 är värd? Lampa nummer två i använding, 300h. Modellen är ju över 5 år gammal, men duger den än i dagsläget?

Permalänk

Tja.. jag en en TW-3200 (fortfarande på orginallampan). Tycker det är rätt så bra men jag vill ha en proje med bättre svärta så det får bli en DLP nästa gång även om jag är lite orolig för ljud från det roterande färghjulet.
TW-3200 låter den också men jag har vant mig vid den.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kdk_warhead:

Tja.. jag en en TW-3200 (fortfarande på orginallampan). Tycker det är rätt så bra men jag vill ha en proje med bättre svärta så det får bli en DLP nästa gång även om jag är lite orolig för ljud från det roterande färghjulet.
TW-3200 låter den också men jag har vant mig vid den.

"Bättre svärta" får du inte på en modern DLP eftersom DLP-projektorer sedan flera år tillbaka (om du inte köper en Sim2 eller liknande) är budgetmodeller med förhållandevis lågt kontrastförhållande. De kan ha högre kontrastförhållande än en TW3200 men lägg till att de ofta är påtagligt ljusstarkare än en TW3200 i bio/natural-läge. Svart i absoluta termer i form av hur mycket ljus som läcker igenom riskerar därför att vara högre (och därmed sämre/ljusare) jämfört TW3200 trots något högre kontrastförhållande.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

"Bättre svärta" får du inte på en modern DLP eftersom DLP-projektorer sedan flera år tillbaka (om du inte köper en Sim2 eller liknande) är budgetmodeller med förhållandevis lågt kontrastförhållande. De kan ha högre kontrastförhållande än en TW3200 men lägg till att de ofta är påtagligt ljusstarkare än en TW3200 i bio/natural-läge. Svart i absoluta termer i form av hur mycket ljus som läcker igenom riskerar därför att vara högre (och därmed sämre/ljusare) jämfört TW3200 trots något högre kontrastförhållande.

Är det verkligen så? Man kan förstås inte lita på tillverkarnas siffror men enligt Prisjakt:
Benämning /Årsmodell/ Typ/ Kontrast /Ljusstyrka:
TW3200 / 2010 / LCD / 800:1 / 1800 ANSI
BengW1070 / 2012 / DLP / 10.000:1 / 2000 ANSI
Pro7827HD / 2016 / DLP / 22.000:1 / 2200 ANSI 27.5 x högre kontrast men bara 1.2 x högre ljusstyrka

TW3200 VS BengW1070 VS Pro7827HD

Kör min TW3200 på ekonomi läge eftersom jag kan mörklägga väldigt bra.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Bildexpert 📺

@kdk_warhead: De där siffrorna kan du strunta i. De är rent hittepå och ljusstyrkan är också lögn. Epson TW3200 spec är mer realistisk, men Epson blir lika orealistiska när det kommer till nya modeller likt TW7300.

Bättre modeller likt JVC:s X5000 och X5500 klarar mätbara kontrastförhållanden en bra bit över 5000:1 i helt svarta biogrottor. Högre kontrastsiffror går att mäta i praktiken men eftersom det rör sig om nivåer på tiotusendelar av ljuset från ett stearinljus är det svårt att mäta tillförlitligt. Ljuset från en lysdiod som reflekteras mot en vägg börjar påverka mätresultatet.

Ljusstyrkan är också påhittade siffror och de saknar koppling till verkligheten. Jag har ännu inte träffat på någon budgetprojektor som lyser så starkt som den påstås enligt spec. Inte ens om man kör dem i något extremläge där bilden är ofiltrerad grönturkos eller liknande mår de upp till de nivåerna. En projektor likt JVC DLA-X5000 är på pappret "svagare" än Benq W1070 men i praktiken är det raka motsatsen. Det är bara JVC som är mer realistiska i sin spec.

I den här tabellen från 2016 ser du en del av projektorerna och de som jag har testat har jag angett hur ljusstarkt de egentligen lyser.

http://www.hemmabiotidningen.se/walk_ladda-hem/HEMMABIO-0006-...

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite här och ställer en snabb fråga då ni verkar kunniga.

Haft en tw3200 länge men som fick för sig att hälsa hem trots bara 700 timmar på lampan.
Så spanar lite på nu projje men budgeten är extremt liten.

Kan en ny projje för c:a 5000kr idag mäta sig med en tw 3200 som ändå kostade 10 000kr när den kom?
Tänker att tekniken går ju ändå framåt.

Har kikat lite på
Epson EH-TW5210 eller BenQ TH530

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Bildexpert 📺

@The_St1g: Nej, inte alls. TW3200 är lite av ett unikum då det var den sista LCD:n i den prisklassen och med de egenskaperna.

Men det beror på vad du menar med "mäta sig med"?

Dagens 5000kr-modeller och särskilt då TH530 och liknande som vänder sig till "billigaste möjliga projektor för en skolsal" kommer att vara en väldigt väsensskild projektor från din TW3200. Den kommer att vara ljusstarkare med det är också allt. I praktiken kommer TH530 att surra mer, ha en oroligare bild, troligtvis större färgfel, sämre flyt i rörelser och en väldigt specifik och begränsad möjlighet till hur du ska placera projektorn i förhållande till duken.

Vill du ersätta TW3200 med något modernare och funktionellt likvärdigt är det Epsons TW6700 du ska sikta mot. Alternativt TW6600 om du kan hitta en sådan för lägre pris.

Permalänk

Kul att det finns folk med så hög kompetens här
Blir ingen ny proje i år för mig men TW6700 verkar intressant.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@The_St1g: Nej, inte alls. TW3200 är lite av ett unikum då det var den sista LCD:n i den prisklassen och med de egenskaperna.

Men det beror på vad du menar med "mäta sig med"?

Dagens 5000kr-modeller och särskilt då TH530 och liknande som vänder sig till "billigaste möjliga projektor för en skolsal" kommer att vara en väldigt väsensskild projektor från din TW3200. Den kommer att vara ljusstarkare med det är också allt. I praktiken kommer TH530 att surra mer, ha en oroligare bild, troligtvis större färgfel, sämre flyt i rörelser och en väldigt specifik och begränsad möjlighet till hur du ska placera projektorn i förhållande till duken.

Vill du ersätta TW3200 med något modernare och funktionellt likvärdigt är det Epsons TW6700 du ska sikta mot. Alternativt TW6600 om du kan hitta en sådan för lägre pris.

Hur står sig en TW5900 idag?
Har span på en sådan beg nu med bara ett par 100 timmar på lampan.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Jag är själv ute efter att byta min gamla epson emp tw 700.
Funderar på epson tw6700
Nån som har nått att säga om det? Kostar mellan 10' - 12' och det är väll där min budget ligger.
Är d t ett bra val för priset eller finns det bättre alt? Några bekanta rekomenderar benq dlp projje som är något billigare.
Det är spel (pc och konsol) och filmtittande som gäller.
Mörkläggningen är hyffsat.
På tw700 har det funkat bra med "theater mode" som är det sk eco läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Bildexpert 📺

@The_St1g: TW5900 är som TW3200 fast ljusstarkare men också sämre på alla andra sätt. Ingen Lensshift och rätt dålig matchning mot en mörk biogrotta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@The_St1g: TW5900 är som TW3200 fast ljusstarkare men också sämre på alla andra sätt. Ingen Lensshift och rätt dålig matchning mot en mörk biogrotta.

Så om jag kan få loss en för 4000kr med 350 timmar på lampan så är det inget bra köp?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Bildexpert 📺

@The_St1g: Beror ju helt på om projektorn matchar dina behov. Priset som sådant är inte helt off, men det kan fortfarande vara fel projektor för fel rum.

Edit: kollar ursprungligt inlägg och TW5900 skulle fungera i ett sådant rum. Det är några hästlängder från en TW9200 eller TW9300 och en halv ponny från en TW6700. Men det funkar om du ska spara pengar