Råd/åsikter kring min budget vagn

Permalänk

Råd/åsikter kring min budget vagn

Spelar för det mesta csgo samt mindre krävande mmo spel. Har länge gott i tankarna om att bara köpa en 144hz skärm till min laptop då den klarar dessa spel galant. Men eftersom den inte har någon port som stödjer 144hz har jag bestämt mig för att bygga en stationär dator.

Har läst runt lite och kommit fram till att en Ryzen processor förmodligen blir grunden men vill gärna höra era tankar och funderingar då jag inte är något proffs.

https://www.dustinhome.se/favorites/index/6913441

Sådär ser min nuvarande vagn ut, lite saftig skulle helst vilja komma undan med något under 9k inklusive skärm och tangentbord vilket kan bli svårt. Spelar som sagt bara csgo nu för tiden vilket inte kräver något värsting bygge. Men det känns också dumt att bygga något som är helt outdated om något år. Så min fråga lyder, vart kan man skala på priset? Kan man det eller borde jag gå upp i klass på någon av komponenterna? Motivera gärna

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket att banta på.
Du får nog räkna med 10-11.000.
Det är skärmen för 3.000 som gör att det blir mycket svårt.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Det är inte mycket att banta på.
Du får nog räkna med 10-11.000.
Det är skärmen för 3.000 som gör att det blir mycket svårt.

Jo så är det väl. Skulle kunna köpa en billigare skärm från inet och då hyvla av ca 800kr. Finns det något i setupen jag bör uppgradera som ger prisvärd prestanda?

För övrigt satt jag och funderade på ifall 500watt räcker eller bör jag köra på något saftigare?

Permalänk
Medlem

Ett bättre förslag

Jag tycker inte du ska dra ner budgeten då det blir för mycket kompromisser och kan du klara att lägga ut 11,000 kr så blir det bättre kvalité och prestanda per krona.

Här är mitt förslag på en bättre dator överlag men något billigare, totalkostnad 10,715 kr med frakt inräknat:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3379331&view=l

För att få det så billigt som möjligt delar du upp köpen som följande:

Inet.se:
- Fractal Design Core 1300 (Svart)
- Acer XF240Hbmjdpr
- Gigabyte GA-AB350M-DS2
- MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB GT OC
- EVGA 500B 500W
- Sweclockers fraktfritt ( https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp... )
Totalkostnad: 5845 kr (fraktfritt).

Komplett.se:
- AMD Ryzen 5 1600 Processor
Totalkostnad: 2384 kr (fraktfritt).

Webhallen.se:
- Qpad MK-50 Pro Gaming Mechanical Keyboard (Cherry MX Red)
- Corsair Vengeance LPX 8GB (1x8GB) 2666MHz
Totalkostnad: 1527 kr (1498 + 29 kr frakt).

CDON.com:
- Samsung 850 EVO Basic SSD 250GB
Totalkostnad: 959 kr (fraktfritt).

Totalkostnad alla butiker: 10,715 kr.

Motivering:
- Ryzen 1600 är en mycket mer prisvärd processor eftersom den har 6 kärnor och 12 trådar istället för 4 kärnor 8 trådar. Det är lätt värt den lilla prisskillnaden.

- En billigare gamingskärm ger dig mer pengar över till resten av systemet. Denna skärm har mycket goda recensioner och specifikationerna och storleken är samma som den du valde.

- Core 1300 är ett lite mindre mATX chassi som kommer med två fläktar (men om du vill kan du ta corsair carbide 100R som du valde, på Inet är den ungefär samma pris ser jag nu).

- EVGA 500B 500W är ett nätaggregat av erkänd kvalité.

- Samsung 850 EVO är en mer populär SSD.

- Gigabyte GA-AB350M-DS2 är ett B350 moderkort som ska gå bra att göra lite överklockning på (moderkortet du valde är av A320 chipset och stöder inte överklockning).

- RAM och grafikkort likvärdiga till det du valde men billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fladderläppen:

Jo så är det väl. Skulle kunna köpa en billigare skärm från inet och då hyvla av ca 800kr. Finns det något i setupen jag bör uppgradera som ger prisvärd prestanda?

För övrigt satt jag och funderade på ifall 500watt räcker eller bör jag köra på något saftigare?

500W räcker mer än väl för ett system med så enkelt grafikkort. Du hade förmodligen klarat dig på hälften.

Om du är intresserad av att veta hur stort nätaggregat som är rekommenderat för ett system så kan du använda den här kalkylatorn:
https://outervision.com/power-supply-calculator

Permalänk
Avstängd

Spelar mindre roll om du kör 1500 eller 1600 även om man får mer för pengarna med 1600 är 1500 stark nog och är gpu som är problemet utan minsta tvivel och där jag skulle spenderat extra och gå från 1050 ti till 1060/580 eller nått

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Spelar mindre roll om du kör 1500 eller 1600 även om man får mer för pengarna med 1600 är 1500 stark nog och är gpu som är problemet utan minsta tvivel och där jag skulle spenderat extra och gå från 1050 ti till 1060/580 eller nått

Jag tycker det är väldigt kortsynt att säga att det spelar mindre roll om man har en fyr- eller sexkärnig processor. Med samma resonemang kan han lika gärna ta en Intel G4560 och spara massa pengar om han bara spelar CSGO eftersom det ändå inte använder mer än två kärnor.

Det är ju stor skillnad i total processorkraft på fyra och sex kärnor och i framtiden om det kommer fler spel som utnyttjar mer än 4 kärnor (vilket är troligt) så kommer det göra skillnad, dessutom så finns det ju betydligt mer kraft kvar för att köra andra program i bakgrunden med 6 kärnor. Sen är det ju så att det är lättare att uppgradera grafikkort än processor.

Men jag kan hålla med om att personligen hade jag sträckt budgeten lite till och tagit ett RX 580 eller GTX 1060 istället, men inte på bekostnad av processorn.

Permalänk
Inaktiv

@Flexon paket ser bra ut tycker jag, valet av den 6-kärniga processorn är vettigt. Plattformen som TS får kommer förmodligen kunna användas i många år och de två extra kärnorna (och totalt fyra extra trådar) kan mycket väl göra det fåtal hundralapparna rättvisa framöver.

Det stora problemet är ju att priset drar iväg snabbt när man måste köpa allt. Enklare när man har ett system som det ofta räcker att byta enstaka komponenter utan att allt måste bytas. Plattformsbyten kan bli rätt kostsamma förstås, CPU+moderkort+minnen är ofta några av de dyrare komponenterna och måste idag ofta bytas ut samtidigt.

Permalänk
Medlem

@Fladdeläppen
Kör på det paketet Flexon tipsa om! Fast med en liten skillnad, byt grafikkort till RX 570, för du kommer inte va nöjd med 1050Ti då den är LÅNGT efter alla andra kort som tex RX 570, 580, GTX 1060. Du kommer verkligen inte dra nytta av en 144hz skärm med ett så lågpresterande kort som 1050Ti.

Hur mycket extra kostar de då? Nästan ingenting faktiskt, du får ca 50% högre prestanda för enbart 350kr mer: http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-pulse-rx-570-4g-amd-p40...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexon:

Jag tycker det är väldigt kortsynt att säga att det spelar mindre roll om man har en fyr- eller sexkärnig processor. Med samma resonemang kan han lika gärna ta en Intel G4560 och spara massa pengar om han bara spelar CSGO eftersom det ändå inte använder mer än två kärnor.

Det är ju stor skillnad i total processorkraft på fyra och sex kärnor och i framtiden om det kommer fler spel som utnyttjar mer än 4 kärnor (vilket är troligt) så kommer det göra skillnad, dessutom så finns det ju betydligt mer kraft kvar för att köra andra program i bakgrunden med 6 kärnor. Sen är det ju så att det är lättare att uppgradera grafikkort än processor.

Men jag kan hålla med om att personligen hade jag sträckt budgeten lite till och tagit ett RX 580 eller GTX 1060 istället, men inte på bekostnad av processorn.

Är trots allt en högre klockad cpu med 8 trådar med ett grafikkort som en g4560 skulle kunna driva och en obalanserad dator så han kommer inte vinna en enda fps i nått att gå 1500 till 1600 när grafikkortet är för klent och sitter han inte och redigerar videor i barkunden eller kör nått riktigt tungt så spelar det ingen roll och även om 1600an är prisvärdaste cpu är det bättre att spendera pengarna på gpu för där får han en vinst i prestanda

Sen är 1600an mer framtidssäker men 1500an är inte en klen cpu som även den kan matchas med 1080 och prestera bra och ligger man mellan valet att gå 1600 eller bättre gpu för pengarna så är gpu mer värt det då 1500an är stark på att multitaska och kan smiska i7 5775 och i7 4790 multitrådat som är äldre gen cpu men multitasking är inte ett problem och datorn är antagligen lastgammal innan cpu är ett problem

Sen är jag inte anti på nått sätt att köpa 1600 utan handlar om vilket man bör prioritera först och är själv sugen på att köpa 1600an när det kommer nya grafikkort från amd men 1500an är en jävligt stark cpu den med men gpu däremot är det rätt stor skillnad att gå upp en nivå och blir ett jävla lyft på fps

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@Fladdeläppen
Kör på det paketet Flexon tipsa om! Fast med en liten skillnad, byt grafikkort till RX 570, för du kommer inte va nöjd med 1050Ti då den är LÅNGT efter alla andra kort som tex RX 570, 580, GTX 1060. Du kommer verkligen inte dra nytta av en 144hz skärm med ett så lågpresterande kort som 1050Ti.

Hur mycket extra kostar de då? Nästan ingenting faktiskt, du får ca 50% högre prestanda för enbart 350kr mer: http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-pulse-rx-570-4g-amd-p40...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med. Det landar på strax över 11,000 kr men hela bygget blir mer prisvärt i prestanda/krona.

Skillnaden i prestanda på RX 570 och 1050 Ti är uppenbarligen ganska stor (~40%) så det är egentligen en självklar uppgradering för den lilla prisskillnaden.

@lord_vasagos har en poäng i att hela bygget blir obalanserat med ett 1050 Ti eftersom det är ett väl klent grafikkort.

Sen vill jag bara säga att detta blir ett bygge som är avsett för mycket mer än bara CSGO. Ska man bygga något enklare tycker jag det ska vara med en G4560 processor så att du får ner priset ganska rejält (men vissa kostnader blir ju samma ändå såsom RAM, chassi, SSD och PSU) så jag tycker överlag det är bättre att satsa på det förslag vi gett med Ryzen 1600 och RX 570.

En Windows 10 licens ska gå att köpa på Kinguin.net för typ 300 kronor.

Permalänk

Väldigt tacksam för era svar!

Är det mini versionen av rx 570 ni syftar på?

https://www.komplett.se/product/919039/datorutrustning/pc-kom...

Eller bör jag gå för den med två fläktar?

https://www.komplett.se/product/921412/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fladderläppen:

Väldigt tacksam för era svar!

Är det mini versionen av rx 570 ni syftar på?

https://www.komplett.se/product/919039/datorutrustning/pc-kom...

Eller bör jag gå för den med två fläktar?

https://www.komplett.se/product/921412/datorutrustning/pc-kom...

Jag hade tagit den med två fläktar eftersom den blir tystare och kyler förmodligen bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexon:

Jag hade tagit den med två fläktar eftersom den blir tystare och kyler förmodligen bättre.

Håller med för singelfläkt brukar kunna varva upp en hel del på en del kort och vara riktigt iriterande men jag hade siktat 580 och dual Fan och även en del sånna kan vara irriterande så helst nått strix eller msi gaming som håller bra ljudnivå men är lite svårt att hitta till bra pris

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ta denna istället:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/m...

Tror ett MSI armor kan ha lite bättre kylare. Om inte annat har den bättre med utgångar i alla fall.