Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Precis installerat Xubuntu med lite mac-tema på min Zenbook. Tycker det ser helt ok ut och lär väl alltid reta nån får skaffa ett äppel-klistermärke och klistra över Asus-loggan också för att irritera ännu mer

Snyggt, du får gärna beskriva mer i detalj hur du fick till looken

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Android = Linux kernel med Android ovanpå.
Kernel 3.10
Shell = Android

https://minfil.org/McW4Bab7b6/telefon_1.png

https://minfil.org/NdW3B7bebd/telefon_2.png

https://minfil.org/Q2W3Bcb5b0/telefon_3.png

Många teknikintresserade människor har ingen aning om att Android kör Linux, kuil att visa dom som stretar emot!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Android = Linux kernel med Android ovanpå.
Kernel 3.10
Shell = Android

https://minfil.org/McW4Bab7b6/telefon_1.png

https://minfil.org/NdW3B7bebd/telefon_2.png

https://minfil.org/Q2W3Bcb5b0/telefon_3.png

Många teknikintresserade människor har ingen aning om att Android kör Linux, kuil att visa dom som stretar emot!

Jag är rätt säker på att Android använder Korn Shell (ksh).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag är rätt säker på att Android använder Korn Shell (ksh).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag förstår givetvis mitt misstag. Jag skrev shell men menade operativsystem som helhet, min telefon använder dock bash som standard så ditt påstående stämmer inte hos mig.

Jag diggar dock fish shell, rekommenderar att testa, riktigt fint att navigera med. Vill du ta bort t:ex Linux.454.Smxc-smf.sdjd.a.txt så kan du skriva rm 45, du får automatiskt upp hela sökvägen, trycker pil höger och det är skrivet. Fint shell det ;=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ja, jag förstår givetvis mitt misstag. Jag skrev shell men menade operativsystem som helhet, min telefon använder dock bash som standard så ditt påstående stämmer inte hos mig.

Jag diggar dock fish shell, rekommenderar att testa, riktigt fint att navigera med. Vill du ta bort t:ex Linux.454.Smxc-smf.sdjd.a.txt så kan du skriva rm 45, du får automatiskt upp hela sökvägen, trycker pil höger och det är skrivet. Fint shell det ;=)

Jag bara retas med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80talisten:

Liten uppdatering av skrivbordet.

http://i.imgur.com/dWVzTlHh.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Clean och snygg. Vad kör du?

Permalänk

WM: i3
OS: Fedora 25
Shell: zsh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvillingen:

5563 paket? Jag hoppas att den visar fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

5563 paket? Jag hoppas att den visar fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha nej det är korrekt tyvärr. Anledningen är att jag precis ville komma igång med LaTeX utan att krångla och drog ner texlive-scheme-full, så bara det står för över 3000 paket. Annars ligger jag på lite över 2000 paket installerade vilket är mer rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvillingen:

Haha nej det är korrekt tyvärr. Anledningen är att jag precis ville komma igång med LaTeX utan att krångla och drog ner texlive-scheme-full, så bara det står för över 3000 paket. Annars ligger jag på lite över 2000 paket installerade vilket är mer rimligt

Jösses! Jag trodde inte det var möjligt. Hur mycket plats tar det upp? Jag börjar närma mig 700 paket på min Arch-installation och tycker det är ganska mycket.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

Jösses! Jag trodde inte det var möjligt. Hur mycket plats tar det upp? Jag börjar närma mig 700 paket på min Arch-installation och tycker det är ganska mycket.

Om du syftar på alla paketen för texlive tar de upp ungefär 2,5 GB om jag inte missminner mig. Men som sagt, det är jag som har varit lat och ingenting annat så det är väl i princip 99 % som inte behövs. Tycker du att 700 paket är mycket får du nog allt hålla dig fast vid Arch. Tittade på historiken över installerade paket på min laptop och Fedora 25 kom med 1485 paket redan från installation, så du kan nog installera lite fler paket med gott samvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvillingen:

Om du syftar på alla paketen för texlive tar de upp ungefär 2,5 GB om jag inte missminner mig. Men som sagt, det är jag som har varit lat och ingenting annat så det är väl i princip 99 % som inte behövs. Tycker du att 700 paket är mycket får du nog allt hålla dig fast vid Arch. Tittade på historiken över installerade paket på min laptop och Fedora 25 kom med 1485 paket redan från installation, så du kan nog installera lite fler paket med gott samvete

Ah! Då är jag med. Det är ju egentligen totalt orelevant hur många paket man har, men iallafall jag har något typ av tvångsbeteende med antalet.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Inget som kommer fängsla generationer direkt, men testar Gnome en smula. I helgen blir det Funtoo på datorn, då Xfce

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Funtoo.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: From Arch to Funtoo - vad är din generella åsikt med bytet? Några pros/cons med Funtoo gentemot Arch?

EDIT: Stilren desktop f.ö.!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Dockland: From Arch to Funtoo - vad är din generella åsikt med bytet? Några pros/cons med Funtoo gentemot Arch?

EDIT: Stilren desktop f.ö.!

Jag har labbat runt med Funtoo och Gentoo lite fram och tillbaka några år och gillar att lära mig. Arch Linux är fortfarande "my distro of choice", men gillar openrc (systemd är helt ok, men lite för automatiserat för min smak ibland)
Nu med denna "monsterdator" ville jag testa och se hur snabbt det går att installera, konfigurera och liknande.
Det går undan.
Jag har Arch Linux (och Windows 10) kvar på datorn också, kör en trippel-boot. Funkar bra.

E: För info, med en 6900K med makeopts="j-17" och governant på "performance" tog xfce4 32 minuter att kompilera/installera.
På min gamla 4790K tog det närmare två timmar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ja, då blev det till slut en gentoo linux installation. Flyter på löjligt bra. En del att sätta mig in i förstås.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Lite väl snålt med 640x360px kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: sant det, uppdaterat nu

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Dagens build av Ubuntu "Artful Ardwark" 17.10 i VMWare under Windows 10, fungerar bra, är Gnome som gäller nu ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Pimpat gentoo en smula.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

arc-grey-theme

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Alla dessa tjusiga skrivbord får mig att sakna grafiskt fluff.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Alla dessa tjusiga skrivbord får mig att sakna grafiskt fluff.

Skickades från m.sweclockers.com

...och jag är påväg därifrån i3 kommer det bli, känns konsekvent.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

...och jag är påväg därifrån i3 kommer det bli, känns konsekvent.

Ett bra val. Jag har använt den i några år nu och det är en bra fönsterhanterare som aldrig krånglat. 'Nackdelen' med en tangentbordsorienterad fönsterhanterare är dock att man blir fruktansvärt bortskämd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

På tok för mycket färg. Du måste fixa till ikonerna!

Permalänk
Medlem

Precis dragit in i3 på Archburken. Nice, men nothing fancy. Håller på att lära.

E: pillat lite, lite roligare

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dagens build av Ubuntu "Artful Ardwark" 17.10 i VMWare under Windows 10, fungerar bra, är Gnome som gäller nu ....

Har du upptäckt några större buggar än ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nybörjare. Målet var ett OS utan en massa bloat och jag känner mig nöjd, är dock inte klar än. Openbox är verkligen klockrent när man sitter med en 13" skärm och ändå vill ha stor yta att nyttja!