Permalänk

Extremt oroväckande problem vid start

Så jag startade datorn som vanligt igår, POST screen från Asus dyker upp, sedan vidare till Intels RAID config screen, sedan tillbaks till POST, och därefter en ny logga från ASUS med cirkulerande prickar, och precis efter den biten flickra skärmen till och fick upp detta:

Hände inget mer, startade om datorn och allt funkade finfint, men så idag hände samma sak igen, men med vertikala pixlar i olika färger över hela skärmen, fick starta om två gånger för att få det att funka...

Vad tusan kan detta vara?

Specs:

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz 54 °C
Skylake 14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-A (LGA1151) 46 °C
Graphics
XB271HU (2560x1440@144Hz)
NVIDIA GeForce GTX 980 Ti (ASUStek Computer Inc) 54 °C
Storage
238GB Samsung SSD 850 PRO 256GB (SSD) 38 °C
232GB Samsung SSD 840 Series (SSD) 38 °C
698GB Seagate ST3750528AS (SATA) 33 °C
238GB INTEL SSDPEKKW256G7 (Unknown)
Optical Drives
ELBY CLONEDRIVE SCSI CdRom Device
Audio
Realtek High Definition Audio

Permalänk

trasig länk

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hände exakt samma sak för mig, men hittills bara en gång, annars inga problem.
Nyfiken på svar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Vad var problemet?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Vad var problemet?

Nu var det nog den trasiga länken som fixades, inte pixelproblemet. Men det kanske var den trasiga länken du var intresserad av?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem för många år sedan, då var det grafikkortet som började gå sönder och var tvungen att byta ut den. Om det är problemet här vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Hade ett liknande problem för många år sedan, då var det grafikkortet som började gå sönder och var tvungen att byta ut den. Om det är problemet här vet jag inte.

Ughhhhhhhhh..... Låter dyrt

Men varför händer det bara just där? Tänker att isåfall borde det ju hända i spel och liknande

Permalänk
Hedersmedlem

Artefakter på det där sättet beror nästan alltid på att grafikkortet håller på att dö. Koppla in skärmen i moderkortet och prova processorns grafik istället. Fungerar det då kan du vara så gott som säker på att det är grafikkortet. Det borde du ha garanti på fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Ughhhhhhhhh..... Låter dyrt

Men varför händer det bara just där? Tänker att isåfall borde det ju hända i spel och liknande

Ingen aning, det var många år sedan det hände mig men det som hände var just lite sådant vid boot, sedan vart det värre med tiden och tillslut var hela bilden full med rosa artefakter. Jag lämnade in datorn på någon datorbutik då jag vid det tillfället inte kunde något om datorer och de sa att det var grafikkortet och visade upp kortet som var helt full med damm så fläkten knappt kunde snurra, fick byta ut det och då fungerade det perfekt igen. I mitt fall så var det troligen överhettning under en längre tid som orsakat skada på grafikkortet.

Permalänk
Hjälpsam

@totte1015: Det är troligen en bugg i drivrutinerna till grafikkortet.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1476333-skum-pixelerad-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Windows "fast startup" som failar p.g.a. creators update med nvidia drivrutiner.När kallstarten failar så gör windows normal start på andra försöket?? Du kan fixa det genom att pröva andra drivrutiner (minns inte vilken version) eller stänga av fast startup.