Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Testa att ta ur BIOS-batteriet o resetta ALLT.

Det är väl samma funktion som att anväda reset cmos-knappen på moderkortet? Det har jag gjort nämligen. Det var iofs någrq dagar sen när jag inte kom in i bios efter att ha satt för låg cl timing. Skulle det göra för skillnad att ta ut batteriet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är väl samma funktion som att anväda reset cmos-knappen på moderkortet? Det har jag gjort nämligen. Det var iofs någrq dagar sen när jag inte kom in i bios efter att ha satt för låg cl timing. Skulle det göra för skillnad att ta ut batteriet?

Ifrågasätt inte, bara prova och rapportera

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kört datorn i sign på 1.65 sedan våren 2011, inga problem än så länge.

Permalänk
Medlem

Märkligt nog fungerar felsäkert läge utan några omstarter eller blåskärmar?! Ska testa att installera windows på en mekanisk hårddisk. Testade att resetta cmos med det hjälpte inte.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdatering: Jag har nu installerat windows på en gammal mekanisk hårddisk och har inte haft några krascher ännu vilket skulle kunna innebära att jag fuckat upp windowsinstallationen på min SSD efter att ha försökt överklocka mina minnen. Om det nu inte är så att min SSD håller på att ge upp, vilket vore surt... Ska göra en ren installation av windows lite senare för att se om det var överklockningen av minnena som orsakade korrut data. spännande hur som helst... var försiktig med minnesöverklockning med andra ord! Testade att köra maxmemm på nya installationen också och får inga fel vad gäller minnesavläsningen heller. På mitt tidigare windows fick jag hela tiden 150ms latenser vilket indikerar på fel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:

härligt. kändes llångsökt att du klockat sönder något. saker är tåligare än man tror
nu är det bara o klocka igen! ett tips när du klockar minnen är att göra en bootdisk och bara köra memtest utan att ens gå in i Windows...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Det var kanske inte så enkelt som jag trodde och hoppades på... För någon vecka sen dog det intergrerade nätverkskortet. Jag lyckades väcka det till liv genom att stänga av datorn och på moderkortet "picka" med fingret på chippet/porten direkt på moderkortet. Nu dog det igen?! Lyckades lösa det på samma sätt igen. Men det känns som att det skulle kunna vara moderkortet som sjunger på sista? Har haft lite skumma fel igen där jag fått starta om datorn. Inga direkta frysningar och blåskärmar men fönster som inte öppnats som de borde etc. Jag får felsöka vidare helt enkelt Märkligt nog får jag inga fel i belastningstester. Kör prime 95 nu utan några fel. Skippar maxxmem och occt nu eftersom jag misstänker att någon av dom nerladdningarna innehöll virus som kan ha legat bakom istabiliteten... man blir ju paranoid tillslut
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdatering: Nu har den gått stabilt på mekaniska disken i över en timme i prime95 samtidigt som jag laddar hem forza motorsport och kollar youtube. och har typ 25 flikar uppe. Detta efter att jag tryckt på lite prylar på moderkortet när nätverksporten slutade fungera. :S verkligen skumt. Ska testa att boota ssdn nu och se om den installationen fungerar nu. I så fall är det något glappt på moderkortet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

hur gick det?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Jag blir knäpp! Nu har den nya installationen av windows på mekaniska hårddisken sporadiskt börjat blåskärma. Har kört memory diagnostic i windows och den hittar inga fel. Och som sagt... körde prime95 i över en timme utan några fel. Båda felkoderna som dykt upp har hänvisat till blablabla non page area och nån har hänvisat till minnet. Eftersom nätverkskortet slutat fungera vid två tillfällen börjar jag fundera på om det är något på moderkortet som inte stämmer som skapar konflilt med någon drivrutin? Vad tror du om det? Några tips på hur jag kan felsöka vidare?

Det här kan låta långsökt men tror du en felande mus kan orsaka det här? Min ena quake-mus är döende och slutar fungera efter några minuters användning. Istället fungerar den i typ 30-40 sekunder för att sedan sluta fungera i 2-3 sekunder, för att sedan börja fungera igen. På grund av detta har jag en annan mus ikopplad, men den gamla har legat här bredvid, forfarande ikopplad. Kopplade ur den nu och ska se om det blir bättre. Har googlat och läst om fler som rapporterat om spontana blåskärmar på grund av falerande möss.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

En sån ostabil dator hade jag get f-n i att klocka.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

@Datanisse: den var stabil... >.<

Nu har jag monterat om moderkortet. Såg att skurvarna för chipset-kylningen bygger ut en hel del. På gränsen till att sticka ut lika långt som distanserna bygger ut... :s Sen har jag endast stoppat i power-switch och reset-switch till frontpanelen. Ska testa att byta sata-kabel sen också om det här inte löser problemet.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdatering: Fick fortfarande fel efter att ha monterat om moderkortet. Det var chrome som slutade svara och sen gick det inte att högerklicka på skrivbordet. Som sista utväg har jag nu provat att byta sata-kabel och ska nu se om det gör någon skillnad. Sen har jag nog slut på idéer.

Just nu ligger moderkortet på en kartong på golvet bredvid chassit. Testar att köra datorn utanför chassit för att utesluta kortslutning av något slag. Märkligt nog så kan jag helt plötsligt boota in i ssd-windows som tidigare frös vid uppstart. Dessutom laddades ikoner på skrivbordet om och skärmen blinkade till innan den började frysa helt. Nu med moderkortet på golvet, så lyckades jag alltså boota in och köra en viruskoll. Inga virus rapporterade. Däremot fungerar av någon anledning inte windows defender. Fick köra en test med AVG istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ta ur och in bios batteriet!! prova nytt psu

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Ta ur och in bios batteriet!! prova nytt psu

Ett annat psu har jag testat. Ska testa ta ur batteriet när jag kommer hem från jobbet. Testar runt med en ramsticka i olika slots, men det verkar inte göra någon skillnad. Intressant är att jag avinstallerade grafikkortet i enhetshanteraren (nytt gtx 970) och när jag försökte installera det på nytt så får jag massa fel och installationen misslyckas. Har ju överklockat grafikkortet sen jag stoppade i det för några veckor sen. Men det hade bara möjlighet till +37mV voltökning i MSI-afterburner, så har svårt att tro att det skulle ha tagit skada. Inte gått över 62c heller. Det är ett strix ej OC.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:
testa med inbyggda gpu i cpu och ta ur bios batteri

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

@ch1llone: moderkortet har ingen bildutgång tyvärr. Kan testa med ett gammalt HD 4850 idtället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt tillbaka gamla nätagget ordnat med kabeldragningen. Monterat om moderkortet och ja... Bootar in i windows utan att datorn dör/blåskärmar. Däremot stängs program ned sporadiskt. Får microsoft visuals runtime error. Vet inte vad det beror på. Körde malwarebytes antimaleware och den hittade en del skräp som jag tog bort. Oavsett så förklarar det inte problemet jag haft med ominstallationen på en annan hårddisk. Och det faktum att jag får skumma resultat i maxxmem.
Hur jag än gör står det efter cpunamnet (cannot determine CPU cache size) och jag får memory latency 150ms. Samma sak hände när jag överklockade minnena och de inte var stabila. Samtidigt får jag inga fel i windows memory diagnostic tool. Och occt är stabil. Borde jag inte få minnesfel om cpun tagit skada också? jag menar, det är ju cpun som avläser minnena? eller är jag fel ute?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

ta ur o in bios batteriet

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

om det inte funkar då har du bränt cpu

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

@ch1llone: Jag hade ju inte stängt av "aktivera skrivcache på enheten" för SSDn vilket man ska när man överklockar ram-minnen. Gissar att datan blev korrupt. Sen när jag gjorde en cmos-reset så missade jag att AHCI som var aktiverat för hårddiskarna hade ändrats till typ IDE eller Sata eller nåt sånt. Vet att man på P67 B3 moderkort ska köra AHCI. Har nu formaterat SSDn och installerat Windows 10. Och än så länge verkar det lovande Datorn var ju också OCCT, quake, Memtest-stabil. Så jag hoppas att felet ska vara avhjälpt

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

tänkas vad allt kan fuckas upp med överklockning av minnena strunta i det, kul om ni fuckar upp minneskontrollern på processorn eller har sönder hårddisken. oftast kan windows skadas vid minsta fel jag vet hur det är speciellt på socket 1155 men inte socket 2011 jag har idag 4820K ivy bridge-e den har starkare minneskontroller och det är roligare att klocka minnena på den jag har 2133mhz G-skill dom klockar rätt okej max Oc idag 2700mhz nästan på stock kylare med 15-15-15-32-2T Vmem @1.75v

kan minnas på tiden när jag satt på socket 1155 och gick från 2600K till 3770K Ivy bridge den hade bättre minnes kontroller än sandy bridge jag kunde lätt nå över 2666mhz med mina 2133mhz minnen det gick inte alls med 2600K

P67 B3 moderkort är inte så bra kort det var bättre med P8Z77-V PRO från Asus då P67 chipset var äldre

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

tänkas vad allt kan fuckas upp med överklockning av minnena strunta i det, kul om ni fuckar upp minneskontrollern på processorn eller har sönder hårddisken. oftast kan windows skadas vid minsta fel jag vet hur det är speciellt på socket 1155 men inte socket 2011 jag har idag 4820K ivy bridge-e den har starkare minneskontroller och det är roligare att klocka minnena på den jag har 2133mhz G-skill dom klockar rätt okej max Oc idag 2700mhz nästan på stock kylare med 15-15-15-32-2T Vmem @1.75v

kan minnas på tiden när jag satt på socket 1155 och gick från 2600K till 3770K Ivy bridge den hade bättre minnes kontroller än sandy bridge jag kunde lätt nå över 2666mhz med mina 2133mhz minnen det gick inte alls med 2600K

P67 B3 moderkort är inte så bra kort det var bättre med P8Z77-V PRO från Asus då P67 chipset var äldre

: ) Vad fick du upp din sandy i för timings, memclock, och cpu clock? med vilka värden?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

gick tillbaka till 8 8 8 24 då jag fick försämrad prestanda i spelet med 11 11 11 30

En generell regel är om du höjer klocken på minnet ett snäpp är att höja CL ett snäpp. Tex. 1866 CL10 till 2133 CL11, osv. Jag törs lova att 1,65Vdram är helt ofarligt på Sandy/Ivy för 24/7. Jag har kört 1.9V många ggr på Sandy utan några som helst problem.

Skrivet av ch1llone:

: ) Vad fick du upp din sandy i för timings, memclock, och cpu clock? med vilka värden?

Jag tycker det låter som nåt knasigt med ditt moderkort. CPU är svår att döda, och dom halvdör väldigt sällan, jag har aldrig varit med om det. Endera funkar det eller så funkar det inte alls, kan hända att den börjar krångla och sen dör några sekunder eller nån minut senare(nästan alltid av hög Vcore).

För Sandy är 2133Mhz max på RAM, vill du högre än så så får du höja BCLK, vilket inte är att rekommendera alls för 24/7.

Nästan alla minnen går generellt att överklocka en hel del, hittar man rätt typ så går det utan att problem få upp billiga OEM minnen till 2133Mhz CL9 ganska lätt.

Permalänk
Medlem

@thereal_twisted:

Jag förstår inte, går elektronerna ihop mellan spänningarna mellan memory-controllern i chippet i cpu:n och spänningen i DDR-modulerna på mobot? Eller matas minnerna med en separat spänning? Aldrig förstått detta med att intel rekommenderar 1.65v som max, att de fdlesta på internet säger att cpu:n går "varmare" trots att det är minnerna man höjer? snälla förklara!

och när du får upp ful-minnen i 2133, hur många volt har du kört på minnen då?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:
Jag förstår. Tänkte att du klockat sönder interna minnet på cpu:n hoppas det funkar nu då

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/a/F2VL4

Corsair 1600mhz som körs i 1.55v, som jag lyckades få upp i 2133. Jag tror inte du behöver så mycket spänning som 1.65v.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Senaste klockningen gjordes 2015 den 2600K gjorde endast 5ghz oavsett multiplier, minnea gick inte klocka högre med sandy bridge
dom andra 2600K jag ägde gjorde 5500Mhz med 1,54V på Vcoren den senaste var rena skiten allså jag sålde av den ganska snabbt.

överklockningstest med mina 2133mhz G-skill över 2702Mhz med min 4820K ivy bridge-e socket 2011 max överklokning på luft med min 4820K är 4900Mhz har inte provat högre dock stabil genom alla 3Dmarks tester, ganska sugen på skaffa mig en 3960X SixCore

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag kan gladeligen meddela att datorn är tokstabil nu, även med den bakre chassisidan på efter att jag monterade om moderkortet och gjorde om kabeldragningen. Jag tror att 2 fel uppstod efter den misslyckade minnesöverklockningen. Dels fuckades windows upp av att jag inte avvaktiverade skriv-cache till ssdn under enhetshanteraren. Men sen hade AHCI-mode avaktiverats efter cmos reset vilket jag inte hade upptäckt. Nu har jag formaterat SSDn och aktiverat ill AHCI-mode och gjort en ren installation av Windows 10.
Gällande XMS3-minnen så finns det ett gäng där ute från Corsair. Dom jag har är av äldre modell och lär inte vara speciellt klockvänliga. Bara sett en person på internet som fått dom stabila i 1866mhz. Jag tror jag ska ta det lite lugnt med minnesöverklockning. Är glad att datorn är stabil igen. Hade känts tråkigt att behöva bygga nytt innan coffee lake lanserats.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Shyst att löste sig. Jag har lärt mig nya saker!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att jag fått nya problem. Och det verkar ske från boot till boot. Ibland får jag blåskärm eller att program inte fungerar som de ska. Och ibland har jag inga problem alls. När jag bootar in i windows och inga har några program som strular, är datorn i regel stabil hur länge som helst till dess att jag stänger av den och sätter på den igen. Det är typ 50/50... börjar tro att det är någon drivrutin som spökar, men har svårt att förstå vilken. Ska testa att uppdatera till senaste bios senare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

@thereal_twisted:

Jag förstår inte, går elektronerna ihop mellan spänningarna mellan memory-controllern i chippet i cpu:n och spänningen i DDR-modulerna på mobot? Eller matas minnerna med en separat spänning? Aldrig förstått detta med att intel rekommenderar 1.65v som max, att de fdlesta på internet säger att cpu:n går "varmare" trots att det är minnerna man höjer? snälla förklara!

och när du får upp ful-minnen i 2133, hur många volt har du kört på minnen då?

Intel rekommenderar även att man inte ska överklocka cpu's alls. Rekommenderar dom 1.65V som max, så är det 100% garanterat helt lugnt att alltid köra 1.65V. Deras rekommenderade värden ligger alltid rejält i underkant.

Vad gäller SB så tror jag det råder nåt missförstånd ang. Vdimm, ngn slags myt att SB skulle dö av mer än 1,65Vdimm. Det är dumt att ge minneskontrollen mer än 1.4V däremot, men inte direkt dödligt omedelbart för cpu.

Ang. ful minnen, så är egentligen enda skillnaden mellan dom och andra corsair/kingston osv egentligen bara att OEM minnena inte har ngn fancy heatspreader och dom kostar små pengar. Bara man vet vad man ska leta efter, samsung tex är bra, eller hynix CFR.

Tex. dessa får du garanterat upp i 2133Mhz CL9 eller CL10. http://www.tradera.com/item/302621/282441402/samsung-2x4gb-dd...

Var corsair osv gör är att dom köper in minnen från tex samsung och slänger på fancy heatspreader mer eller mindre. Dom minnen som är dyrare och över 2133Mhz osv är oftast binnade chip, dvs chip som är utplockade för att dom klockar bra.

Köper du tex dom Samsung C-rev där från tradera så finns ingen XMP eller så utan du får sätta alla timings själv osv. Men det är inte svårt direkt, 9-11-11-28 tex 2133 och lägsta spänning som det går på. Brukar gå på lägre än 1.65V.