Använda en router för OVPN med en annan för Wi-Fi?

Permalänk
Medlem

Använda en router för OVPN med en annan för Wi-Fi?

Hej!
Jag har två routers: En D-Link DIR-860L B1 och en äldre Netgear 3500 ngt.
Jag är rätt säker på att Netgear routern går att flasha om så den stödjer en OVPN klient.
Det jag undrar över är om det går att ha
ISP <kabel-> Netgear (omflashad) < kabel->D-Link (Wifi).
D-Link routern har bättre täckning hemma.

Det är ca 4-6 enheter som skall vara uppkopplade. Kan det hända att Netgear routern är för gammal och slö för detta - även om det funkar?

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Hej!
Jag har två routers: En D-Link DIR-860L B1 och en äldre Netgear 3500 ngt.
Jag är rätt säker på att Netgear routern går att flasha om så den stödjer en OVPN klient.
Det jag undrar över är om det går att ha
ISP <kabel-> Netgear (omflashad) < kabel->D-Link (Wifi).
D-Link routern har bättre täckning hemma.

Det är ca 4-6 enheter som skall vara uppkopplade. Kan det hända att Netgear routern är för gammal och slö för detta - även om det funkar?

/Regert

Ja det borde inte vara några problem så länge det går att använda D-Linken till att agera trådlös accesspunkt?

Bra info om konfiguration av D-Link;
http://forums.dlink.com/index.php?topic=40856.0

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

@Electrix: Ah. Där ser man. Det låter värt ett försök.
Annars får jag sälja båda och skaffa en router som sköter allt i ett. D-Linken har nästan bra täckning.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@Electrix: Ah. Där ser man. Det låter värt ett försök.
Annars får jag sälja båda och skaffa en router som sköter allt i ett. D-Linken har nästan bra täckning.

Värt att tänka på är att de flesta VPN-tjänster tillsammans med en vanlig konsument-router oftast inte lämpar sig för snabbare hastigheter (vid t.ex nerladdning av större filer osv) då VPN är rätt resurskrävande.

Hoppas det går bra och lycka till med nätverket

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

@Electrix: OK. Men vad menar du då i detalj? Är det att routrarna har svårt att klara att både kryptera/avkryptera samtidigt som de skall göra allt övrigt routrande, eller att de har svårt att klara av att vara routrar om en av de anslutna enheterna kör till ett VPN?
Såvitt jag förstår är en hel del routrar rätt klena. Har funderat därför som alternativ att låta en laptop eller någon liten äldre/ny dator + PCI-E nätverkskort med stor antenn agera router istället.
Jag har 100Mbps nu men funderar på att uppgradera till 250 Mbps så det är bra att veta.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@Electrix: OK. Men vad menar du då i detalj? Är det att routrarna har svårt att klara att både kryptera/avkryptera samtidigt som de skall göra allt övrigt routrande, eller att de har svårt att klara av att vara routrar om en av de anslutna enheterna kör till ett VPN?
Såvitt jag förstår är en hel del routrar rätt klena. Har funderat därför som alternativ att låta en laptop eller någon liten äldre/ny dator + PCI-E nätverkskort med stor antenn agera router istället.
Jag har 100Mbps nu men funderar på att uppgradera till 250 Mbps så det är bra att veta.

De flesta routrar klarar inte av vpn kryptering i högre hastighet än 10Mbit, tex den jag har (Asus RT-AC66U). Det är CPUn som går i 100% och det går alltså inte få snabbare med den hårdvaran

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Ah. Jag förstår.
Då kanske det är mer vettigt med att omvandla en äldre dator till router. :/
Förlåt frågan, men vet du om
a) det finns någonstans man kan jämföra prestandan på en x86 cpu och en router (Arm) CPU?
b) uppskatta vilken kraft man behöver?
c) rekommendationer för då att bygga egen router av en dator?

Tråkigt egentligen, alternativet är nog att köpa en ny, rätt dyr router.
Tack för att du påpekar det!

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha bra fart på OpenVPN till en rimlig kostnad så är det i stort sett bara en x86 baserad som gäller.
T.ex. så får man ut c:a 50Mbit från en Asus 87 och 60Mbit från AC3100/AC88.

Eftersom OpenVPN inte kan utnyttja flera trådar så är det singelcpu prestandan som avgör vilken fart man får.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W