Telia Öppen Fiber - Antal IP-adresser?

Permalänk
Medlem

Telia Öppen Fiber - Antal IP-adresser?

Jag har ett case med en fastighet där familjemedlemmarna vill ha separerade nätverk med varsin router.
Planerar därför att sätta en switch mellan telias box och familjemedlemmarnas.

Hur många IP-adresser delas ut från Telias nät till varje fastighet?

Permalänk
Medlem

Officiellt en. Men oftast två. Kör VLAN istället och separera näten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Officiellt en. Men oftast två. Kör VLAN istället och separera näten.

Ringde supporten och det var 8..

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen nyttja fler än en IP-adress samtidigt från sin ISP?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kan man verkligen nyttja fler än en IP-adress samtidigt från sin ISP?

Givetvis kan man det, förutsatt att internetleverantören i fråga delar ut mer än en IP-adress till samma kund.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Givetvis kan man det, förutsatt att internetleverantören i fråga delar ut mer än en IP-adress till samma kund.

Men hur gör man det? Jag har ju bara en utgång i mediaomvandlaren som fungerar för dator? Sätter man en simpel switch mellan mediaomvandlaren och använder flera routrar då?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kan man verkligen nyttja fler än en IP-adress samtidigt från sin ISP?

Det känns som allmänheten har blivit fördummad angående detta sedan vi började använda routrar med NAT.
Ja, självklart går det. Det är så internet är tänkt att användas från början innan vi började få ont om IPv4 adresser, och det är så det kommer användas igen den dagen då IPv6 äntligen börjar bli populärt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Olika internetleverantörer ger olika många IP. Gällde frågan Telia som ISP, eller bara i deras stadsnät (Öppen Fiber)? Vet även att samma ISP kan ge olika många publika IP i olika stadsnät, man får ringa och fråga helt enkelt.
Många kör ju med CGNAT nu också, vilket förändrar förutsättningarna en del.

Skrivet av Eazy:

Men hur gör man det? Jag har ju bara en utgång i mediaomvandlaren som fungerar för dator? Sätter man en simpel switch mellan mediaomvandlaren och använder flera routrar då?

Ja, precis. En router per urtag i switchen. Du kan ansluta så många som du får publika IP-adresser av din ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Givetvis kan man det, förutsatt att internetleverantören i fråga delar ut mer än en IP-adress till samma kund.

Skrivet av Eazy:

Men hur gör man det? Jag har ju bara en utgång i mediaomvandlaren som fungerar för dator? Sätter man en simpel switch mellan mediaomvandlaren och använder flera routrar då?

Skrivet av morxy49:

Det känns som allmänheten har blivit fördummad angående detta sedan vi började använda routrar med NAT.
Ja, självklart går det. Det är så internet är tänkt att användas från början innan vi började få ont om IPv4 adresser, och det är så det kommer användas igen den dagen då IPv6 äntligen börjar bli populärt.

Skrivet av s0sdaf:

Olika internetleverantörer ger olika många IP. Gällde frågan Telia som ISP, eller bara i deras stadsnät (Öppen Fiber)? Vet även att samma ISP kan ge olika många publika IP i olika stadsnät, man får ringa och fråga helt enkelt.
Många kör ju med CGNAT nu också, vilket förändrar förutsättningarna en del.

Ja, precis. En router per urtag i switchen. Du kan ansluta så många som du får publika IP-adresser av din ISP.

Notera dock att du oftast bara har ett uttag i din ISP utrustuning, så har man tex 100/100 så kan du inte nyttja det separat på varje lina. Du får fortfarande 100/100 att dela på. Man får inte sammanlagt 800/800 som vissa tror.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Ringde supporten och det var 8..

Det kan inte stämma. Du får inte 8 publika IP om du inte har något specialavtal eller företagsabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det kan inte stämma. Du får inte 8 publika IP om du inte har något specialavtal eller företagsabonnemang.

Såvida det inte är CGNAT, då kan jag tänka mig att du får det. Fast det är tekniskt sett inte publika IPn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Såvida det inte är CGNAT, då kan jag tänka mig att du får det. Fast det är tekniskt sett inte publika IPn.

Har inte för mig att Telia använder det. Men ja, då du kan du få hur många du vill :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Har inte för mig att Telia använder det. Men ja, då du kan du få hur många du vill :).

Nä det tror jag inte heller, men har TS angett sin ISP? Såvitt jag kan se har bara stadsnät nämnts (Telia Öppen Fiber) genom vilket många olika ISPer kan leverera sina tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Hur många IP-adresser delas ut från Telias nät till varje fastighet?

Finns inget konkret svar på den frågan eftersom det är ett öppet nät. Det är ISP du väljer som ställer kraven. Jag har hört att Telia inte har följt dessa krav och bara gett ut en ip per tjänst och sedan fått lite skäll.

Personligen har jag haft 5st publika IP från Bahnhof de senaste 12 åren.

Permalänk
Medlem

Vi kan nog konstatera att du fick den totala mängden IP-adresser som du får ut, dvs ett missförstånd.

Surfen ger maximalt två som sagt mig veterligen på Telia. Sen blir du tilldelad flera om du har VoIP, IPTV etc så den totala mängden kan mycket väl vara 8, men det du kan nyttja kommer maximalt att vara två samtidigt.

Sätt en dum switch framför med varsin router om det inte är aktuellt att sätta upp VLAN etc.

Permalänk
Medlem

Jag har en Nextcloud-server samt utdelade mappar via samba på den. Jag skulle vilja ha den på ett eget IP (publikt) av en speciell anledning. Nackdelen som jag ser det om man sätter den på ett eget IP från min ISP blir väl att jag har svårt att komma åt mina utdelade mappar inom mitt LAN från mina andra datorer, som då har ett eget IP från ISP'n, eller går det att koppla samman 2 routrar på något smidigt sätt? Jag hanterar min Nextcloud-server via SSH och vill helst inte öppna port för SSH utåt nätet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Nä det tror jag inte heller, men har TS angett sin ISP? Såvitt jag kan se har bara stadsnät nämnts (Telia Öppen Fiber) genom vilket många olika ISPer kan leverera sina tjänster.

Tog för givet att det var Telia eftersom han inte nämnde något om någon annan ISP i nätet. Det är dessutom väldigt få (om ens någon) som ger dig 8 publika IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har en Nextcloud-server samt utdelade mappar via samba på den. Jag skulle vilja ha den på ett eget IP (publikt) av en speciell anledning. Nackdelen som jag ser det om man sätter den på ett eget IP från min ISP blir väl att jag har svårt att komma åt mina utdelade mappar inom mitt LAN från mina andra datorer, som då har ett eget IP från ISP'n,

Om din server har en publik ip-adress så är den, per definition, inte längre en del av ditt LAN.

Däremot så är det inget som förhindrar att du kan nå den från ditt LAN, servern kommer att vara som alla andra servrar på internet. Den kommer att vara nåbar såväl från ditt LAN som från Nordkorea.

Däremot så finns det en risk att din ISP blockerar SMB av säkerhetsskäl.

Skrivet av Eazy:

eller går det att koppla samman 2 routrar på något smidigt sätt? Jag hanterar min Nextcloud-server via SSH och vill helst inte öppna port för SSH utåt nätet.

Jag förstår inte vad du menar med två routrar och vad du menar med "att koppla ihop" dessa. Din server, som du vill ha en publik ip till, kan inte sitta bakom en router av den enkla anledningen att det då är din router som har en publik ip.

Men generellt är det inga problem med att "koppla ihop" två routrar. Hela Internet består av routrar som är ihopkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har en Nextcloud-server samt utdelade mappar via samba på den. Jag skulle vilja ha den på ett eget IP (publikt) av en speciell anledning. Nackdelen som jag ser det om man sätter den på ett eget IP från min ISP blir väl att jag har svårt att komma åt mina utdelade mappar inom mitt LAN från mina andra datorer, som då har ett eget IP från ISP'n, eller går det att koppla samman 2 routrar på något smidigt sätt? Jag hanterar min Nextcloud-server via SSH och vill helst inte öppna port för SSH utåt nätet.

går lätt att lösa om du sätter i ett extra nätverkskort som du ansluter in mot ditt lan

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det kan inte stämma. Du får inte 8 publika IP om du inte har något specialavtal eller företagsabonnemang.

Jag hade 10 publika ipn från Bahnhof sist jag hade dom.
Sen gick ju dom dock ut med sina nya begränsningar och NAT och gud vet vad, men fram tills jag flyttade 2013 hade jag 10.

Även t ex comhem ger 4 dynamiska fortfarande:
https://www.comhem.se/kundservice/support/bredband/vad-far-ja...

Däremot så verkar ju flera med Bahnhof nu gå över till CG-NAT, vilket är riktigt illa:
http://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/bredband/ (se översta frågan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag hade 10 publika ipn från Bahnhof sist jag hade dom.
Sen gick ju dom dock ut med sina nya begränsningar och NAT och gud vet vad, men fram tills jag flyttade 2013 hade jag 10.

Även t ex comhem ger 4 dynamiska fortfarande:
https://www.comhem.se/kundservice/support/bredband/vad-far-ja...

Däremot så verkar ju flera med Bahnhof nu gå över till CG-NAT, vilket är riktigt illa:
http://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/bredband/ (se översta frågan)

Jag pratade Telia. Jo jag vet att Banhof hade det tidigare. Vilket förmodligen var anledningen till att de NATade skiten sen. Vet att T3 körd emd 5st tidigare också. Men Telia har länge kört med 1 officiellt, men du får två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Men hur gör man det? Jag har ju bara en utgång i mediaomvandlaren som fungerar för dator? Sätter man en simpel switch mellan mediaomvandlaren och använder flera routrar då?

Sätt en switch direkt efter mediaomvandlaren och koppla in ett antal datorer eller routrar.

Skrivet av HerrNilsson:

Det kan inte stämma. Du får inte 8 publika IP om du inte har något specialavtal eller företagsabonnemang.

Nej, jag har inte skrivit något om publika IP-adresser. Jag frågade hur många adresser Telia delar ut per anslutning.

Skrivet av s0sdaf:

Nä det tror jag inte heller, men har TS angett sin ISP? Såvitt jag kan se har bara stadsnät nämnts (Telia Öppen Fiber) genom vilket många olika ISPer kan leverera sina tjänster.

Telia på Telia Öppen Fiber.

Skrivet av VexedRelic:

Finns inget konkret svar på den frågan eftersom det är ett öppet nät. Det är ISP du väljer som ställer kraven. Jag har hört att Telia inte har följt dessa krav och bara gett ut en ip per tjänst och sedan fått lite skäll.

Personligen har jag haft 5st publika IP från Bahnhof de senaste 12 åren.

Det är Telia och enligt dem delar de ut 8 st IP-adresser. Ej publika.

Skrivet av Hucke:

Vi kan nog konstatera att du fick den totala mängden IP-adresser som du får ut, dvs ett missförstånd.

Surfen ger maximalt två som sagt mig veterligen på Telia. Sen blir du tilldelad flera om du har VoIP, IPTV etc så den totala mängden kan mycket väl vara 8, men det du kan nyttja kommer maximalt att vara två samtidigt.

Sätt en dum switch framför med varsin router om det inte är aktuellt att sätta upp VLAN etc.

Precis som du skriver är tanken, för att få en enkel lösning för slutanvändarna. Hade det varit mitt nät hade jag såklart satt upp VLAN.

Skrivet av HerrNilsson:

Tog för givet att det var Telia eftersom han inte nämnde något om någon annan ISP i nätet. Det är dessutom väldigt få (om ens någon) som ger dig 8 publika IP.

Stämmer. Och jag har fortfarande inte pratat om Publika IP-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Sätt en switch direkt efter mediaomvandlaren och koppla in ett antal datorer eller routrar.

Nej, jag har inte skrivit något om publika IP-adresser. Jag frågade hur många adresser Telia delar ut per anslutning.

Telia på Telia Öppen Fiber.

Det är Telia och enligt dem delar de ut 8 st IP-adresser. Ej publika.

Precis som du skriver är tanken, för att få en enkel lösning för slutanvändarna. Hade det varit mitt nät hade jag såklart satt upp VLAN.

Stämmer. Och jag har fortfarande inte pratat om Publika IP-adresser.

Då så. Då har du ingen begränsning. Trodde det var självklart då man kan få hur jävla många NATade adresser man vill. Du kan få 100 i mitt LAN om du vill, helt eget VLAN. Det är lika relevant.

och ja. Telia delar ut 1 officiellt och 2 annars. Som jag skrev tidigare. Det var det du frågade. Då antar jag att du har Telia som ISP eftersom det var det du frågade efter. Telia NATar inte. Nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Då så. Då har du ingen begränsning. Trodde det var självklart då man kan få hur jävla många NATade adresser man vill. Du kan få 100 i mitt LAN om du vill, helt eget VLAN. Det är lika relevant.

och ja. Telia delar ut 1 officiellt och 2 annars. Som jag skrev tidigare. Det var det du frågade. Då antar jag att du har Telia som ISP eftersom det var det du frågade efter. Telia NATar inte. Nöjd?

Det verkar inte som att du har förstått.

Jag hjälper en vän som har ett hushåll där 3 personer vill ha ett helt eget nätverk, med helt egna prylar, som ska sitta direkt efter Telias utrustning.
Tidigare erfarenheter säger att om jag kopplar in mig i t ex Bredbandsbolagets ADSL-Gateway så delar den endast ut mellan 5 till 8 IP-adresser, ej publika.

Därför undrade jag hur många IP-adresser telia delar ut från sin mediabox till inkopplade prylar. Svaret på detta var 8.
En switch kommer att sättas mellan mediabox och de olika personernas personliga routrar.

Jag förstår att jag kan få 100 interna ip-adresser på ditt nät, även om jag tycker att du är lite snål
På Telias nät får jag dock bara 8 IP-adresser, behöver jag mer får jag sätta prylarna bakom en router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Det verkar inte som att du har förstått.

Jag hjälper en vän som har ett hushåll där 3 personer vill ha ett helt eget nätverk, med helt egna prylar, som ska sitta direkt efter Telias utrustning.
Tidigare erfarenheter säger att om jag kopplar in mig i t ex Bredbandsbolagets ADSL-Gateway så delar den endast ut mellan 5 till 8 IP-adresser, ej publika.

Därför undrade jag hur många IP-adresser telia delar ut från sin mediabox till inkopplade prylar. Svaret på detta var 8.
En switch kommer att sättas mellan mediabox och de olika personernas personliga routrar.

Jag förstår att jag kan få 100 interna ip-adresser på ditt nät, även om jag tycker att du är lite snål
På Telias nät får jag dock bara 8 IP-adresser, behöver jag mer får jag sätta prylarna bakom en router.

Det där låter väldigt konstigt. Om det är tal om privata IP-adresser ska det inte finnas någon annan begränsning än vad själva subnätmasken anger, vilken oftast är 255.255.255.0, som ger 256 IP-adresser (varav 254 är användbara, en går åt till routern själv, så då kan du få ut 253 IP-adresser i det nätet). Så att DHCP-servern i Telias box bara skulle dela ut 8 privata IP låter väldigt konstigt, men men... det kanske finns någon konstig förklaring till det. Skulle det ändå vara ett problem kan du väl bara sätta statiska privata IP på resten av enheterna efter du förbrukat de första 8?

Jag tror alla som svarat i den här tråden har utgått från att du pratat om publika IP-adresser hela tiden, då det är upp till dig hur du vill kontrollera privata IP-adresser. Visst kan dom ha nån konstig spärr i sin DHCP så att du bara får 8, men det är inget som hindrar dig från att tilldela fler statiskt, som jag sa tidigare.

Permalänk
Medlem

När man sätter upp en lina mellan två punkter så slösar man inte bort ett helt C nät på linan.
Det minsta man kan använda är 255.255.255.252 vilket ger 4 adresser, 2 går bort så då får man 2 adresser som routers kan plocka.

Telia verkar köra på 255.255.255.248 vilket ger 8 adresser som de också säger.
Lite dumt av dem att inte tala om att det endast är 6 som är tillgängliga, minsta är ju nätet själv och högsta broadcast adressen.
Så rätt svar är 6 adresser.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Därför undrade jag hur många IP-adresser telia delar ut från sin mediabox till inkopplade prylar. Svaret på detta var 8.
En switch kommer att sättas mellan mediabox och de olika personernas personliga routrar.

Jag förstår att jag kan få 100 interna ip-adresser på ditt nät, även om jag tycker att du är lite snål
På Telias nät får jag dock bara 8 IP-adresser, behöver jag mer får jag sätta prylarna bakom en router.

Telias mediabox (mediakonverter eller bredbandsswitch) delar inte ut några adresser.
Telias dhcp-server delar ut 1 (eller två) publika ip-adresser.

Telias router (Telia Smart) har jag för mig delar ut 64 adresser default. Dock är nätet en /24 så övriga adresser är tillgängliga för statisk konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

När man sätter upp en lina mellan två punkter så slösar man inte bort ett helt C nät på linan.
Det minsta man kan använda är 255.255.255.252 vilket ger 4 adresser, 2 går bort så då får man 2 adresser som routers kan plocka.

Telia verkar köra på 255.255.255.248 vilket ger 8 adresser som de också säger.
Lite dumt av dem att inte tala om att det endast är 6 som är tillgängliga, minsta är ju nätet själv och högsta broadcast adressen.
Så rätt svar är 6 adresser.

Nja, det går utmärk att konfa .254 (/31) mellan de flesta routrar.

Och nej, Telia kör inte /29 mot sina privatkunder, de kör /24 eller /25.
Begränsningen av antal ip-adresser per kund görs inte mha av nätmask utan med hjälp av dhcp-opt82

Permalänk
Medlem

Det beror på vilket stadsnät man är ansluten till, alla ger olika. Här där jag bor får jag t.ex. 4 st publika IP:n. Telia Öppen fiber, Telia som operatör. Ja, jag har kollat, får ut 4 publika IP:n.
Men som sagt, det varierar från nät till nät hur många man får. Kan mycket väl vara så att man bara får ut 1 i nåt stadsnät..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

ooooh vilken gammal tråd... lånar
Har Telia Öppen fiber, kan jag få ut en till publik IP tro?

Medieomvandlare ---> switch ---- router 1 och router 2, kan då routrarna få varsin publik tro, eller måste jag sätta den ena statiskt, har nu 213.xx.xx.130 som publik tilldelad automagiskt. Kan iofs bara testa att slänga upp en switch.

nätmasken är vad jag fattar 255.255.255.248

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|