Galaxy S8+ eller Huawei Mate 9 Pro

Permalänk
Medlem

Galaxy S8+ eller Huawei Mate 9 Pro

Hej,

Jag behöver hjälp att bestämma mig.

Jag har en Note 3 idag och ska få ny jobbmobil. Jag är nöjd med det mesta med min gamla Note 3 förutom kamera, CPU och minne. Hade jag kunnat uppgradera dom sakerna så hade jag gärna behållit min Note 3 i det format den nu har.

...men men, nu är inte det fallet.

Jag var jättesugen på Note 7 men den gick bort av känd anledning.

Nu är det en Galaxy S8+ eller en Mate 9 Pro som valet ligger mellan. Hade gärna väntat in Note 8 för att se om den skulle vara intressant men det är för lång fram känns det som.

En sak som är surt med S8+ och som gör att jag ens övervägen en Mate 9 Pro är att den inte har IR-blaster. Sen är jag inte helt såld på det avlånga formatet på S8+ heller. Jag är dock lite skeptisk till kameran på Huaweien och även GPUn.

Det jag gillar med Huaweien är väl tilltaget minne och "rätt" format på skärmen. Cpu-delen verkar ju också snabb.

Vad säger ni som kan detta? Egna erfarenheter? För och mot?

Gör jag bort mig om jag väljer bort Galaxy S8+? Det verkar ju vara lite olika bud gällande kameran på Mate 9 Pro. Vissa hyllar och vissa är inte alls imponerade. Jag gissar på att S8+ kamera ligger i topp.

Ja ni märker att jag velar. Vi har en S8+ här så den har jag klämt och känt på. Den är fin...men det är inte så mycket att luta sig mot alla gånger.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Om kameradelen är viktig för dig skulle jag rekommendera dig att ta en titt på HTC U11, har tydligen fått det det högsta utdelade betyget av DxoMark http://www.swedroid.se/dxomark-ger-htc-u11-hogsta-betyg/ vet att den inte är med bland dina 2 val men tänkte ändå tipsa om den.

Sen vet jag inte hur den är överlag, men det kommer väl tester snart så man kan bilda sig en uppfattning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Om kameradelen är viktig för dig skulle jag rekommendera dig att ta en titt på HTC U11, har tydligen fått det det högsta utdelade betyget av DxoMark http://www.swedroid.se/dxomark-ger-htc-u11-hogsta-betyg/ vet att den inte är med bland dina 2 val men tänkte ändå tipsa om den.

Sen vet jag inte hur den är överlag, men det kommer väl tester snart så man kan bilda sig en uppfattning.

Skulle ta dxomark med en nypa salt då de testar själva hårdvaran och inte kameran i kombination med telefonens mjukvara, därför ligger Xperia telefonerna så högt då kameramodulerna är toppklass men Sonys mjukvara är helt åt skogen jämfört med andra märken vilket gör att bildkvalitén också lider. Sen har ju inte HTC 11 inget hörlursjack heller vilket kan bli en dealbreaker för väldigt många.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Skulle ta dxomark med en nypa salt då de testar själva hårdvaran och inte kameran i kombination med telefonens mjukvara, därför ligger Xperia telefonerna så högt då kameramodulerna är toppklass men Sonys mjukvara är helt åt skogen jämfört med andra märken vilket gör att bildkvalitén också lider. Sen har ju inte HTC 11 inget hörlursjack heller vilket kan bli en dealbreaker för väldigt många.

Jo, håller med att Sony haft väldigt hög klass på just sina kameror senaste tiden. Deras slowmotin-kamera i kommande XZ Premium lockar mig faktiskt. Deras mjukvara ska jag inte uttala mig om då jag har alldeles för lite erfarenhet.
Ang. 3.5mm jacket så är det en avvägning man får göra själv, håller med om att trådlöst är framtiden men att tekniken inte riktigt är ikapp avsaknaden som sker om man tar bort 3.5mm jacket. För mig är det dock ett icke-problem då jag sköter min musik via en separat spelare då ingen telefon håller klassen.
Tror faktiskt det kan skrämma bort en stor del av kunderna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag är inte jätteberoende av en superkamera, jag vill bara ha något som är en uppgradering från min Note 3.

Det mesta med Mate 9 Pro ser väldigt bra ut på papper förutom att den inte har trådlös laddning...men det är inte säkert att den levererar i verkligheten.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hur mycket sanning eller relevans det ligger i detta påstående vet jag inte, men det kan vara värt att nämna i alla fall: https://www.digitaltrends.com/mobile/fragile-samsung-galaxy-s...
Detta kan vara överdrivit av media och så vidare, jag har dock läst på flera håll att många upplever den som ytterst ömtålig. Mer säger jag inte, får var en avgöra.

Jag hade personligen inte gått på nån av dom då jag finner hela edge konceptet helt onödigt, men om man bara ska gå efter ren prestanda skulle jag definitivt tro att Samsung går ur segrande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hur mycket sanning eller relevans det ligger i detta påstående vet jag inte, men det kan vara värt att nämna i alla fall: https://www.digitaltrends.com/mobile/fragile-samsung-galaxy-s...
Detta kan vara överdrivit av media och så vidare, jag har dock läst på flera håll att många upplever den som ytterst ömtålig. Mer säger jag inte, får var en avgöra.

Jag hade personligen inte gått på nån av dom då jag finner hela edge konceptet helt onödigt, men om man bara ska gå efter ren prestanda skulle jag definitivt tro att Samsung går ur segrande.

Om du skulle välja fritt då?

Jag vill inte ha mindre än 5,5"

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Om du skulle välja fritt då?

Jag vill inte ha mindre än 5,5"

Troligen kommande Oneplus 5, den bör komma till sommaren juni/juli skiftet. http://www.swedroid.se/evan-blass-listar-oneplus-5-specifikat... finns mer att läsa om du kollar artikeln

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Hej,

Jag behöver hjälp att bestämma mig.

Jag har en Note 3 idag och ska få ny jobbmobil. Jag är nöjd med det mesta med min gamla Note 3 förutom kamera, CPU och minne. Hade jag kunnat uppgradera dom sakerna så hade jag gärna behållit min Note 3 i det format den nu har.

...men men, nu är inte det fallet.

Jag var jättesugen på Note 7 men den gick bort av känd anledning.

Nu är det en Galaxy S8+ eller en Mate 9 Pro som valet ligger mellan. Hade gärna väntat in Note 8 för att se om den skulle vara intressant men det är för lång fram känns det som.

En sak som är surt med S8+ och som gör att jag ens övervägen en Mate 9 Pro är att den inte har IR-blaster. Sen är jag inte helt såld på det avlånga formatet på S8+ heller. Jag är dock lite skeptisk till kameran på Huaweien och även GPUn.

Det jag gillar med Huaweien är väl tilltaget minne och "rätt" format på skärmen. Cpu-delen verkar ju också snabb.

Vad säger ni som kan detta? Egna erfarenheter? För och mot?

Gör jag bort mig om jag väljer bort Galaxy S8+? Det verkar ju vara lite olika bud gällande kameran på Mate 9 Pro. Vissa hyllar och vissa är inte alls imponerade. Jag gissar på att S8+ kamera ligger i topp.

Ja ni märker att jag velar. Vi har en S8+ här så den har jag klämt och känt på. Den är fin...men det är inte så mycket att luta sig mot alla gånger.

Jag gick från en S7 Edge till en S8+ och jag älskar den! Bästa mobilupplevelsen jag haft hittills. Ligger som ett smäck i handen, och den är inte närheten lika hal som Edge var (kör utan skal)
Kameran i S7 Edge var legendarisk redan när den kom, och kameran i S8+ bygger rätt så mycket på samma kameramodul men uppgraderad så klart. Framförallt att fota i mörker har blivit bättre.
Batteritiden är otrolig, har just nu 4h 32 min screen on time med 60 % kvar.

SoCen i Huawei är inge vidare även om den på papper ser bra ut, speciellt inte GPU delen. Och det är gammal tillverkningsteknik 14nm, vs 10 nm i Samsung = sämre batteritid. Dock har den 4000 mah som ska väga upp för det antagligen.
En fördel som Huawein har är saftiga 6 GB RAM.
Den är dock inte vatten- och dammtålig/tät, och saknar trådlös laddning, samt att S8+ har större skärmyta utan att telefon blir märkbart större.
Så resultatet blir ganska enkelt: S8+

Permalänk
Medlem

Håller med bruce här, Oneplus 3T eller kommande 5 alla gånger över en plastig samsung eller dylikt. Kostar hälften och är minst lika kraftfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joco:

Håller med bruce här, Oneplus 3T eller kommande 5 alla gånger över en plastig samsung eller dylikt. Kostar hälften och är minst lika kraftfull.

Plastig Samsung...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Hej,

Jag är inte jätteberoende av en superkamera, jag vill bara ha något som är en uppgradering från min Note 3.

Det mesta med Mate 9 Pro ser väldigt bra ut på papper förutom att den inte har trådlös laddning...men det är inte säkert att den levererar i verkligheten.

Det är nog bäst att känna på den i butik! Bakstycket är gjort av metall och inte glas, så det känns riktigt bra i handen. Själv velar jag mellan Huawei Mate 9 Pro och Note 8 lite beroende på ifall det lyckas få till det nya fingeravtrycksläsaren bakom skärmen!

Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag gick från en S7 Edge till en S8+ och jag älskar den! Bästa mobilupplevelsen jag haft hittills. Ligger som ett smäck i handen, och den är inte närheten lika hal som Edge var (kör utan skal)
Kameran i S7 Edge var legendarisk redan när den kom, och kameran i S8+ bygger rätt så mycket på samma kameramodul men uppgraderad så klart. Framförallt att fota i mörker har blivit bättre.
Batteritiden är otrolig, har just nu 4h 32 min screen on time med 60 % kvar.

Saken är den att alla Samsungs telefoner känns slöa efter ett par veckors användning. Jag hade både Samsung S6 & S7 och kände verkligen av att det gick väldigt långsamt efter ett par veckor/en månad. Att Samsungs S8 hackar till när man öppen App Drawer visar hur mycket tid som lagts ner på mjukvaran.

Du kan till och med känna skillnaden på testexemplaren i butik, Samsungs telefoner är ruggigt långsamma om man jämför med andra flaggskeppstelefoner!

Citat:

SoCen i Huawei är inge vidare även om den på papper ser bra ut, speciellt inte GPU delen. Och det är gammal tillverkningsteknik 14nm, vs 10 nm i Samsung = sämre batteritid. Dock har den 4000 mah som ska väga upp för det antagligen.
En fördel som Huawein har är saftiga 6 GB RAM.
Den är dock inte vatten- och dammtålig/tät, och saknar trådlös laddning, samt att S8+ har större skärmyta utan att telefon blir märkbart större.
Så resultatet blir ganska enkelt: S8+

Vadå inge vidare? Vad exakt går du efter när du säger det? Lite källor tack.

Visst är telefonen smalare och längre, vilket inte är något positivt i mina ögon. Längden gör det näst intill omöjligt att komma åt fingeravtrycksläsaren på ett smidigt sätt. Till och med jag med mina stora händer har problem att nå den, ett stort minus där. Ett till minus är att den är så nära kameran, hur tänkte Samsung egentligen? Inget standard på Dual-Sim är ganska pinsamt nu när många andra företag(bla. Huawei och OnePlus) har det i sina telefoner.

Det är för många missar på S8an för att jag ska vara intresserad att hosta upp 8.000kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag velade mellan S8 och S8+. Ville ha en stor mobil och jag tänkte att jag har ju alltid vant mig vid "stora" mobiler, surfplattor och skärmar innan och inte velat byta tillbaka till nåt mindre. Så det blev en S8+, men nu efter ett tags användning så hade jag hellre tagit den vanliga storleken faktiskt. Den är helt enkelt hela tiden lite för stor och lite för tung för att vara praktisk, ha i byxfickan osv. Eller för all del att få ett bra grepp och surfa med en hand medan man går genom stan. Det är inte helt rättvisande att stå stilla och lugnt provhålla den med båda händerna i butiken. Men smaken är som baken, folk har olika stora händer osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Det är nog bäst att känna på den i butik! Bakstycket är gjort av metall och inte glas, så det känns riktigt bra i handen. Själv velar jag mellan Huawei Mate 9 Pro och Note 8 lite beroende på ifall det lyckas få till det nya fingeravtrycksläsaren bakom skärmen!
Saken är den att alla Samsungs telefoner känns slöa efter ett par veckors användning. Jag hade både Samsung S6 & S7 och kände verkligen av att det gick väldigt långsamt efter ett par veckor/en månad. Att Samsungs S8 hackar till när man öppen App Drawer visar hur mycket tid som lagts ner på mjukvaran.

Du kan till och med känna skillnaden på testexemplaren i butik, Samsungs telefoner är ruggigt långsamma om man jämför med andra flaggskeppstelefoner!

Vadå inge vidare? Vad exakt går du efter när du säger det? Lite källor tack.

Visst är telefonen smalare och längre, vilket inte är något positivt i mina ögon. Längden gör det näst intill omöjligt att komma åt fingeravtrycksläsaren på ett smidigt sätt. Till och med jag med mina stora händer har problem att nå den, ett stort minus där. Ett till minus är att den är så nära kameran, hur tänkte Samsung egentligen? Inget standard på Dual-Sim är ganska pinsamt nu när många andra företag(bla. Huawei och OnePlus) har det i sina telefoner.

Det är för många missar på S8an för att jag ska vara intresserad att hosta upp 8.000kr.

Sunt förnuft, logiskt tänkande och lite källor:
http://www.trustedreviews.com/news/snapdragon-835-phones-proc...
http://www.androidbeat.com/2017/03/qualcomm-snapdragon-835-pe...
Och som jag pekade på är GPU-delen inget vidare som sagt, jämfört med 835 och 8895. CPU-delen är helt okej.
Sen är Kirin fortfarande inte tillräckligt utbrett än så att mjukvaruoptimeringar kunnats tillämpa i full utsträckning.
Det är först nu på sistone då de stora drakarna i Kina börjat knappt in på resten av världen som de kommer hända saker på den fronten.

Det är det som alltid varit nackdelen med Android, om man nu får vara lite självkritisk. Fragmenteringen. Nu har vi minst 3 olika SoCs som kodare ska optimera sin mjukvara efter.

Gällande fingeravtrycksläsaren så håller jag med, en dum snabblösning är vad det blev. De hann väl inte implementera det i glaset som var tänkt.
Men har man en S8+ så är det en bagatell, så man får bara öva om sättet man använder fingrarna på Läst flertal personer på Swedroid som gjort samma sak. T.ex. hålla telefonen i höger hand och sedan använda vänster pekfinger för läsaren.

Lagget var väldigt tydligt i S6, något mindre i S7 och obefintlig i S8. I så fall har man något som laggar ner i bakgrunden. Min är lika rapp hela tiden, och jag startar ändå om den ibland för att rensa cache och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Sunt förnuft, logiskt tänkande och lite källor:
http://www.trustedreviews.com/news/snapdragon-835-phones-proc...
http://www.androidbeat.com/2017/03/qualcomm-snapdragon-835-pe...
Och som jag pekade på är GPU-delen inget vidare som sagt, jämfört med 835 och 8895. CPU-delen är helt okej.
Sen är Kirin fortfarande inte tillräckligt utbrett än så att mjukvaruoptimeringar kunnats tillämpa i full utsträckning.
Det är först nu på sistone då de stora drakarna i Kina börjat knappt in på resten av världen som de kommer hända saker på den fronten.

Det är det som alltid varit nackdelen med Android, om man nu får vara lite självkritisk. Fragmenteringen. Nu har vi minst 3 olika SoCs som kodare ska optimera sin mjukvara efter.

Gällande fingeravtrycksläsaren så håller jag med, en dum snabblösning är vad det blev. De hann väl inte implementera det i glaset som var tänkt.
Men har man en S8+ så är det en bagatell, så man får bara öva om sättet man använder fingrarna på Läst flertal personer på Swedroid som gjort samma sak. T.ex. hålla telefonen i höger hand och sedan använda vänster pekfinger för läsaren.

Lagget var väldigt tydligt i S6, något mindre i S7 och obefintlig i S8. I så fall har man något som laggar ner i bakgrunden. Min är lika rapp hela tiden, och jag startar ändå om den ibland för att rensa cache och så.

Att behöva använda båda händerna för att låsa upp telefonen är inte vidare kul Lagget är dessvärre inte obefintligt i S8an. Det är bara att svepa över till Bixby eller att svepa upp App-lådan så ser man direkt att det är lite delay och FPS drops. Och då är telefonen helt ny vilket är ganska oroande om man ser hur illa deras andra modeller åldras.

Jag har absolut inget emot Samsung som märke, snarare tvärt om. Lyckas de fixa till samtliga problem till Note 8 så är det ett givet köp. Jag tycker fortfarande att deras telefoner är utan tvekan de skönaste att hålla i, men det är fler saker som spelar in än det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv haft en mate 9 PRO sedan början av februari och kan rekommendera den. Har dock inte jämfört mot s8 för den fanns inte vid inköpstillfället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Lagget var väldigt tydligt i S6, något mindre i S7 och obefintlig i S8. I så fall har man något som laggar ner i bakgrunden. Min är lika rapp hela tiden, och jag startar ändå om den ibland för att rensa cache och så.

S8:an har väl knappast funnits länge på marknaden och du håller på att starta om den och rensar cache då och då?

Själv har jag en nexus 5x och kan inte ens komma ihåg då jag startade om den sist, var väl vid någon uppdatering för rätt längesedan. Cache har jag inte rensat. Lika rapp eller seg som den alltid varit. Innan det var det samma visa på nexus 5 som var snäppet rappare, antagligen pga att den inte var krypterad som 5x är default.

TS: Xiaomi Mi6 verkar ju rätt ok, dock har den väl bara 5.15" skärm.
Utan att ha hållt i en så skulle jag säga att Oneplus 3T är väl sett till pris och allt annat det bästa du kan köpa. 5:an kommer väl snart också om du orkar vänta. Angående kameran så finns det väl knappast en telefon på marknaden idag som inte är bättre än Note 3 på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

S8:an har väl knappast funnits länge på marknaden och du håller på att starta om den och rensar cache då och då?

Själv har jag en nexus 5x och kan inte ens komma ihåg då jag startade om den sist, var väl vid någon uppdatering för rätt längesedan. Cache har jag inte rensat. Lika rapp eller seg som den alltid varit. Innan det var det samma visa på nexus 5 som var snäppet rappare, antagligen pga att den inte var krypterad som 5x är default.

TS: Xiaomi Mi6 verkar ju rätt ok, dock har den väl bara 5.15" skärm.
Utan att ha hållt i en så skulle jag säga att Oneplus 3T är väl sett till pris och allt annat det bästa du kan köpa. 5:an kommer väl snart också om du orkar vänta. Angående kameran så finns det väl knappast en telefon på marknaden idag som inte är bättre än Note 3 på den punkten.

För att det är en vana jag har, inget tvång Hänger mycket på Swedroid och ingen har klagat på lagg i alla fall.
Mest är det Bixby, och fingeravtryckläsarens position. Men inte lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Att behöva använda båda händerna för att låsa upp telefonen är inte vidare kul Lagget är dessvärre inte obefintligt i S8an. Det är bara att svepa över till Bixby eller att svepa upp App-lådan så ser man direkt att det är lite delay och FPS drops. Och då är telefonen helt ny vilket är ganska oroande om man ser hur illa deras andra modeller åldras.

Jag har absolut inget emot Samsung som märke, snarare tvärt om. Lyckas de fixa till samtliga problem till Note 8 så är det ett givet köp. Jag tycker fortfarande att deras telefoner är utan tvekan de skönaste att hålla i, men det är fler saker som spelar in än det!

Jag håller med, där var det faktiskt bättre på S7an. Väldigt smidigt att låsa upp och använda fingeravtrycksläsaren. Men som sagt, inget som stör mig nu när jag vant mig
Bixby vet jag inte ens vad de tänkte med. Den är inte färdig, och ja, den laggar faktiskt när man trycker på Bixby-knappen.
Hade hellre sett att man kunde mappat om den, till t.ex. Google assistant som är mycket bättre. Men nej, det blockerades...

Edit: glömde citera flera knappen nu..

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad Note 4.
En helt förträfflig telefon.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Var och kände på både S8, S8+ och Mate 9 Pro. S8 ligger väldigt skönt i handen. Det tråkiga är att den känns så liten när jag jämför mot min Note 3 och S8+. Jag har verkligen svårt för det nya 18:9-formatet. Men Mate 9 Pro kändes inte mer imponerande. Gillade inte gränssnittet och inte heller hemknappen. Skärmen kändes bra dock.

Jag kommer inte köpa en Note 4 begagnat nu när jobbet betalar för telefonen.
Jag får välja på Sonys toppmodell, Samsungs, Huaweis och Apples och hittills lutar det mest åt en Galaxy S8+ hur jag än vänder och vrider på det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Skrev så här:

Hardware:
+Design. Best looking phone on the market? And feels year 2020.
+AMOLED screen is much brighter and clearer than before
+USB type-c and 3.5mm
+Fast!
+Battery life. The phone lasts well over 24h now...!
-Bixby button - non-programmable
-Lack of physical keys on the front. Not as good as you may think. The touch buttons doesn't always work as they're software controlled.
-Fingerprint reader awkward positioning and hard to reach

Software:
+Power saving features that really work
-Samsung tweaked Android.
-Flat design with just a white mess. No graphical distinction between options. Just text on a white background.
-New Text (sms) function adds an additional click to get to a new message. Really annoying!
-As for usability, Android 6 feels actually more well thought through than 7.
-Alarm volume is too loud on lowest setting
-Lock screen clock is in vertical position, which is just stupid
-When typing, the lack of physical buttons at the bottom tricks your eyes to think the keyboard is closer to the bottom edge of the screen, when in fact it's actually 1cm up, which means a lot of accidental touches on all three bottom keys. Maybe I'll get use to it but for now it really sucks.

Personal opinion after a week with the phone: I prefer a plasticky robust phone with large bezels and physical keys. It's so much easier to operate and it is what it is - a phone. Today's phones are fashion accessories. Not an everyday product but something you need a case to protect it. But the AMOLED screens and blazing fast hardware is what's always brought me back to the Samsung Galaxy phone. This is my fourth phone. So fare the S2 is still the greatest of them all I think.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014