Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Har ett gäng kompletta IBM burkar bland annat, men där sitter det garanterat inga fläskiga grafikkort.

Är det deras klassiska miditowers? Vore ju en bra början att bara behöva jaga ett vettigt grafikkort

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast

Tips

För er som inte orkar leta delar till en komplett dator så finns det alltid den här man kan köpa på ebay

http://www.ebay.com/itm/222094643188?_trksid=p2060353.m1438.l...

Saknar dock ett vettigt grafikkort. Samt så är färgen inte helt korrekt. Men det man kan ju alltid måla om chassit.
Men det finns ju 3dfx voodoo kort.

http://www.ebay.com/itm/141184075457?_trksid=p2060353.m1438.l...

Alternativt Tnt2 kort i pci utförande

http://www.ebay.com/itm/32MB-PCI-Grafikkarte-nVidia-TNT2-M64-...

Skaffar men dessa prylar så har man en hygglig maskin.
Sedan så är det ju skärmen, musen, och tangentbordet man behöver leta upp.

Permalänk

Jag har 2 äldre vita/gråa burkar ena i typ nyskick och 1 14 eller 15 tums crt som finns att hämta upp för en billig peng om någon behöver chassin och skärm.

Mvh

Visa signatur

Önskar DAOC still var DAOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagusPrime:

Jag har 2 äldre vita/gråa burkar ena i typ nyskick och 1 14 eller 15 tums crt som finns att hämta upp för en billig peng om någon behöver chassin och skärm.

Mvh

Var?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81:

Gislaved

Visa signatur

Önskar DAOC still var DAOC

Permalänk
Medlem

Vill bara klargöra att datorernas huvudkomponenter måste vara hårdvara lanserad innan milleniumskiftet

-CPU max 850MHz, så nedclockad AthlonXP eller P3 tualatin är OK! Lyckas du clocka ner en P4 så kör hårt!

-GPU, lanserad senast sista december 99, så Geforce 256, eller Rage MAXX är det värsta korten. ett klassiskt TNT2 eller voodoo2 klarar dock alla tänkta spel. Såleds INGA Geforce2.

sikta på 1100-2000 3dmark2000 1.1 poäng, så vet du att du ligger bra till.

-Ram är fritt, men rekommenderar att ligga på 128-256MB, windows 98 gillar inte 512+

-Operativ så är det windows 98 som gäller,samt för er som kör dual CPU NT4, eller win2000 RC1 (släptes i december -99)

-diskar och nätagg är fritt, gamla komponenter är svåra att hålla vid liv. +poäng om du kör med orginal diskar givetvis.

-datorlådan, detta är det viktigaste. den måste vara retro, klassisk beige, eller i vissa fall svart om det är gamla IBM/Dell maskiner. Råkar du ha ett rödsprejat aopen HQ08 så är det bara kul!

-Kringutrustning, vi ser gärna att alla använder kulmöss och klassiska tgtbord, så blir de lika för alla!
jag har själv lyckats köpa 20st på 2 helgers second-hand maraton, så inget är omöjligt.

-Skärmen, här är det trixiga. Vi ser gärna att du försöker få fram en CRT skärm. om detta är omöjligt så anser vi att en 14-17" LCD är okej (gärna beige!), börjar vi komma upp i 19"+ så tappar vi hela helhetskänslan av att sitta och lana 1999

Facebook gruppen börjar ta liv, så haka gärna på!
Vi har livliga gruppchatter på facebook för likasinnade, gott om hårdvara finns till salu, plinga någon av oss som arrangerar!

/Brain Drain

Work in progress, prestanda excel för överlick

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Har två gamla retro burkar liggandes och en tjockskärm, om man inte skulle ta och rusta upp burkarna och se om dem fungerar. Skärmen fungerar, få ta och nörda runt mig i burken. Blev ju sugen på och testa dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Entusiast

@DJ-SAAB: Det hade varit roligt. Du är välkommen på Lanet. Det kommer att finnas minst ett rum på Lanet där man kan lägga ut sovsäckar ifall man behöver sova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Vill bara klargöra att datorernas huvudkomponenter måste vara hårdvara lanserad innan milleniumskiftet

-CPU max 850MHz, nedclockad AthlonXP eller P3 tualatin är OK!

-GPU, lanserad senast sista december 99, så Geforce 256, eller Rage MAXX är det värsta korten. ett klassiskt TNT2 eller voodoo2 klarar dock alla tänkta spel. Såleds INGA Geforce2.

sikta på 1100-2000 3dmark2000 1.1 poäng, så vet du att du ligger bra till.

-Ram är fritt, men rekommenderar att ligga på 128-256MB, windows 98 gillar inte 512+

-Operativ så är det windows 98 som gäller,samt för er som kör dual CPU NT4, eller win2000 RC1 (släptes i december -99)

-diskar och nätagg är fritt, gamla komponenter är svåra att hålla vid liv. +poäng om du kör med orginal diskar givetvis.

-datorlådan, detta är det viktigaste. den måste vara retro, klassisk beige, eller i vissa fall svart om det är gamla IBM/Dell maskiner. Råkar du ha ett rödsprejat aopen HQ08 så är det bara kul!

Facebook gruppen börjar ta liv, så haka gärna på!
Vi har livliga gruppchatter på facebook för likasinnade, gott om hårdvara finns till salu, plinga någon av oss som arrangerar!

/Brain Drain

Work in progress, prestanda excel för överlick
http://i.imgur.com/zbPLzB0.png

Windows 98 SE är välkommen antar jag?

Gillar inte 98 över 256mb? vad är det för symptomer som sker?

Har riktiga problem med att få igång 3dmark2000 fast jag har rätt directX version så vill den inte starta.
vad kan det bero på?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Windows 98 SE är välkommen antar jag?

Gillar inte 98 över 256mb? vad är det för symptomer som sker?

Har riktiga problem med att få igång 3dmark2000 fast jag har rätt directX version så vill den inte starta.
vad kan det bero på?

gränsen för Ram går vid 512, det finns en patch som löser detta dock!

ja givetvis 98SE

3dmark2000 bråkar om drivers bråkar, vad för GPU och driver version kör du?

kör du TNT2 så är detornator 2.0.8 bäst! allt nyare ställer till jävulskap

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Då har jag min dator redo mer eller mindre. Uppsättningen av delar som jag i slutändan använde är detsamma som för Retro Machines 1998-bygge, med undantag för såna saker som CD-läsare och hårddisk där tog jag bara sånt som jag redan hade.

Moderkort: Asus P2B
Processor: Intel Pentium II 450MHz
RAM: 2st 128mb 100MHz SDRAM
Grafikkort: Riva TNT 16mb, 2st Voodo 2 i SLI 12mb minne vardera
Ljudkort: Sound Blaster Live!
Nätverk: 3Com 3C905B-TX Fast Etherlink XL

Här är en samlingsbild på delarna. Den ena CD-läsaren har 52x som högsta läshastighet och det känns väl mindre tidsenligt, kanske att jag ersätter den senare. Den här PII:an saknar en ordentlig fläkt så jag får se om det innebär problem senare.

Detta är chassit som kom att användas till detta. Det har tidigare använts som chassi till min vanliga "moderna" dator.

Asus P2B. Efter fotot togs så bytte jag klockbatteri och dubbelkollade så att byglarna satt rätt.

Datorn testkörs och hårddisken formateras. Keytronic-tangentbordet tillhörde tidigare p.lindblom här på forumet!

Permalänk
Medlem

Fy fan vilket nice chassi! Stilrent, och till synes litet och smidigt.

Har prylar till en maskin som skulle passa fint på lanet:

MSI MS-6119.
PIII Katmai 550 MHz (SL3F7), passivkyld, enorm fläns. Har även en 1GHz Coppermine på 133MHz-buss som skulle hamna innanför ramarna nedklockad, men inte lika skoj :>
Geforce 256 DDR.
Samsung PC133 SDR, klockar tokfint om man vill skrämma dem ännu högre. Bör gå att få ihop 512 MB matchande stickor.
Soundblaster 16 (DOS-ljud).
SB Live! (Windows-ljud). Ljudkortens utgångar kopplar man ihop via passiv mixer.
40GB HDD av modernare tyst snitt, alt. CF-kort + IDE-adapter.
Nåt nätverkskort med stöd för W98, har lite att välja på.
Nån random vit CD-brännare, för känslans skull.
Floppystation, också för känslan.
Asdassiga 90-tals "multimediahögtalare".
MS Trekker Wheelmouse, skönaste (kul)musen ever.
Gräddvitt tangentbord, tror det ligger ett och skrotar på jobbet jag kan plocka hem.

Bara chassit som saknas...

Funderade på att plocka hem ett CM Elite 361 till att stoppa det hela i, då det är jäkligt litet och smidigt, men vore ju skoj att bygga i en tidstypisk låda som omväxling, det ger ju dessutom möjlighet att dyka upp på LAN:et utan att behöva skämmas om andan skulle falla på.

Har du någon pejl alls på vad ditt chassi heter?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Det låter som du kan få ihop en riktigt fin liten burk.

Jag håller på och velar fram och tillbaka om jag ska ha en asus p2a med en p2 450 elller mitt senaste tillskott som jag inte har fått hem ännu.

http://www.ebay.com/itm/331985669121?_trksid=p2060353.m2749.l...

Mitt första ever Slot A moderkort. Vet dock inte vilken cpu som följer med. Så det blir kanske att jaga ifatt en 800mhz cpu till brädan.

Sedan så blir det nog hursomhelst ett Tnt2 ultra agp parat med 2st 3dfx voodoo 2 sli. 512mb minne.
Ett soundblaster live value. Cf kortläsare som systemdisk och lite annat smått och gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har du någon pejl alls på vad ditt chassi heter?

Inte mer än att det är Aopen tyvärr, har haft det sedan väldigt länge.

@necrodude: Du vet ju själv bäst vad som slår högst hos dig men det hela kanske bottnar i vilken tid det är som du vill rikta in dig på. Pentium II har fördelen här att den fångar en lite bredare tidsspann, vad jag skulle säga, alltså bättre hela den senare hälften av 90-talet.

Hade lite funderingar på att ha in ett TNT2-kort också i min dator men då skulle Voodoo-korten känts överflödiga, eller de skulle iaf inte tillföra så väldans mycket mer än bättre kompatibilitet med Glide-program. Jag ville i mitt bygge att Voodoo2:orna verkligen skulle vara det tunga artilleriet. 1998 kändes som ett bra år att rikta in sig på sett till att Voodoo2 SLI kanske just då var det överlägset bästa.

Nåja detta är inget som någon borde stirra sig blind på. Man skulle också kunna fråga sig hur tidstypiskt det blir (som i att det representerar vad större delen av den spelande befolkningen faktiskt hade) när man köper crème de la crème konsumentdelar, till att börja med.

Hur bra funkar det förresten att använda Windows 98 med CF-kort ni som gör det? Är det helt utan sina problem? Jag kollade in lite på det och det verkar också vara viss skillnad beroende på vilka IDE-adaptrar man använder?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 0LD5K00L:

Hade lite funderingar på att ha in ett TNT2-kort också i min dator men då skulle Voodoo-korten känts överflödiga, eller de skulle iaf inte tillföra så väldans mycket mer än bättre kompatibilitet med Glide-program. Jag ville i mitt bygge att Voodoo2:orna verkligen skulle vara det tunga artilleriet. 1998 kändes som ett bra år att rikta in sig på sett till att Voodoo2 SLI kanske just då var det överlägset bästa.

Nåja detta är inget som någon borde stirra sig blind på. Man skulle också kunna fråga sig hur tidstypiskt det blir (som i att det representerar vad större delen av den spelande befolkningen faktiskt hade) när man köper crème de la crème konsumentdelar, till att börja med.

Jo jag håller med. Jag har lite svårt att bestämma sig. En p2:a med voodoo2 är helt klockrent. Fast med en snabbare athlon med
ett extra Tnt2 så får man lite mer man kan göra. Tex Direct 3d. Sedan så flyter allt bättre. Att köra tidstypiskt är en tanke som också tilltalar väldigt mycket. Tiden får utvisa vad det blr.

Skrivet av 0LD5K00L:

Hur bra funkar det förresten att använda Windows 98 med CF-kort ni som gör det? Är det helt utan sina problem? Jag kollade in lite på det och det verkar också vara viss skillnad beroende på vilka IDE-adaptrar man använder?

Det funkar ganska bra. Lite som en budget ssd. Responstiden är helt överlägsen, men lite större diskar brukar faktiskt vara snabbare på laddningstiderna. Jag skulle säga att Cf kort är helt överlägset bäst till lite långsammare datorer som p200, 486:or osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@kaput: Det låter som du kan få ihop en riktigt fin liten burk.

Jag håller på och velar fram och tillbaka om jag ska ha en asus p2a med en p2 450 elller mitt senaste tillskott som jag inte har fått hem ännu.

http://www.ebay.com/itm/331985669121?_trksid=p2060353.m2749.l...

Mitt första ever Slot A moderkort. Vet dock inte vilken cpu som följer med. Så det blir kanske att jaga ifatt en 800mhz cpu till brädan.

Sedan så blir det nog hursomhelst ett Tnt2 ultra agp parat med 2st 3dfx voodoo 2 sli. 512mb minne.
Ett soundblaster live value. Cf kortläsare som systemdisk och lite annat smått och gott.

Mjo, rätt trevlig för att vara av prylar jag mestadels redan har Det hänger på att man får tag på rätt chassi...

Tänk bara på att de där propparna är jäkligt 5V-intensiva, du kan nog inte driva en sådan + TNT2 Ultra + 2x V2 på vilket [modernt] nätagg som helst. Vore jag i dina kläder skulle jag definitivt räkna på det innan jag försökte boota upp burken, och kolla så nätagget står pall. Orkar du inte räkna, så gärna 40A på 5V-railen

Får jag komma med lite åsikter, så tycker jag annars att ISA-port nästan är ett måste i den där typen av maskiner, det gör ju allt så mycket lättare med DOS-ljud. PCI-kortens emulation är tyvärr sällan något vidare. Byggde mitt Athlonmonster på det gamla Chaintech 7AJA2 (KT133A) jag hade i millenniets början, en XP2400+, 512 MB PC133 SDR, GF Ti4600, AWE64, etc. Förmodligen nästan så vasst det blir med ISA om man inte börjar blanda in skitovanliga industrimoderkort för nyare arkitekturer. Kör Blood i perfekt flyt i 1280x1024 (och säkert också 1600x1200 om jag får för mig att ersätta den gamla Sony CPD-G520 jag i min dumhet slängde vid en flytt för massa år sedan), men klarar även riktigt gamla juveler. Lite utanför ämnet här kanske, i och med att den inte är det minsta tidstypisk, men ja, kontentan är att det går att göra mkt skoj även med AMD-grejer

Skrivet av 0LD5K00L:

Inte mer än att det är Aopen tyvärr, har haft det sedan väldigt länge.

@necrodude: Du vet ju själv bäst vad som slår högst hos dig men det hela kanske bottnar i vilken tid det är som du vill rikta in dig på. Pentium II har fördelen här att den fångar en lite bredare tidsspann, vad jag skulle säga, alltså bättre hela den senare hälften av 90-talet.

Hade lite funderingar på att ha in ett TNT2-kort också i min dator men då skulle Voodoo-korten känts överflödiga, eller de skulle iaf inte tillföra så väldans mycket mer än bättre kompatibilitet med Glide-program. Jag ville i mitt bygge att Voodoo2:orna verkligen skulle vara det tunga artilleriet. 1998 kändes som ett bra år att rikta in sig på sett till att Voodoo2 SLI kanske just då var det överlägset bästa.

Nåja detta är inget som någon borde stirra sig blind på. Man skulle också kunna fråga sig hur tidstypiskt det blir (som i att det representerar vad större delen av den spelande befolkningen faktiskt hade) när man köper crème de la crème konsumentdelar, till att börja med.

Hur bra funkar det förresten att använda Windows 98 med CF-kort ni som gör det? Är det helt utan sina problem? Jag kollade in lite på det och det verkar också vara viss skillnad beroende på vilka IDE-adaptrar man använder?

Ah, att det är en Aopenlåda begränsar ju i alla fall scopet avsevärt, fanns ju typ en miljard olika gräddvita chassin på den tiden. Den informationen gör ju att det iaf finns hopp om att identifiera modellen

W98SE på CF-kort funkar problemfritt. CF-korten har wear leveling, garbage collection och allt såntdär inbyggt på firmwarenivå, så det behöver du inte tänka på. Det du ska vara på det klara med är dock att de allra flesta CF-IDE-adaptrar du hittar bara klarar ATA/33, vilket förvisso inte är ett problem i ett bygge på något tidigt 440BX-kort som använder den inbyggda IDE-controllern (som motsats till någon snabbare tredjeparts onboardcontroller).

Har inte benchat något, men jag upplever i alla fall att CF-kort inte alltid är snabbare i alla scenarion än en modern (ja, så modernt IDE blir iaf) mekanisk hårddisk. Räkna alltså heller inte med att få samma lyft som SSD ger i en modern dator, för mig är det mest en fråga om att CF-kort är tysta och lätta att ersätta. Det finns adaptrar med slot i en expansionsplatsbracket, kan vara smidigt om man vill boota olika OS utan att klabba med bootloaders. Bara att byta kort om man vill köra nåt annat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Tack för tipset angående 5v railen. Skall kollas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@kaput: Tack för tipset angående 5v railen. Skall kollas upp.

Hehe, lugnt För inte alltför längesedan var det någon säljare på Ebay som förmodligen kommit över en pall oanvända gamla 400-watts Seasonic ATX 1.2-agg. Minns ej exakt modellbeteckning. Vederbörande sålde billigt iaf, och de hade förstås saftig 5V-rail. Kanske finns några kvar? Ska iväg för helgen nu, men får jag för mig att leta upp säljaren när jag kommer hem gnäggar jag till om jag hittar det igen.

Fan, funtar på att klappa ihop systemet i testrigg och bencha loss lite, såg att folk varit styva i korken angående 3DMark-scores nånstans i tråden Tror man kan få riktigt fina scores med 1000EB-proppen med FSB i 112 MHz (vilket skulle landa den på 7.5x112=840 MHz). GF256 har inga som helst problem med redigt överklockad AGP-buss, ~75 MHz är ingenting.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Hittar du någon fläskig nätdel så är det bara att gnägga till. På mina p2:or på 450 mhz med voodoo3 kort så får jag runt 1700 poäng i 3dmark 2000

Permalänk
Medlem

Klappat ihop riggen på skrivbordet och testbenchat lite. Inte optimerat något, bara satt ihop, klockat ner processorn, och kört. Går säkert att klämma ut ytterligare 3DMarks om man tightar upp minnestimings och sånt.

MSI MS-6119
PIII1000EB@840MHz, FSB 112MHz
MSI MS-6905 Master slocket
265MB PC133 SDR
Asus AGP-V6600 Deluxe (Geforce 256) (Trodde det var DDR-minne på det, men var visst SGR)
W98SE med unofficial SP 2.1 och DX7.0a
..och lite randomkomponenter typ nätagg, NIC, HDD, DVDROM.

4496 3DMarks

Nån som piskar det då, så man får orsak att trimma lite på grejorna?

@necrodude:
Hittar tyvärr inte den där listingen med nätagg, förmodligen är de slut Blev ganska bra rabalder om det på Vogons när det begav sig, kan ha blivit huggsexa...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

schyst 3dmark!

jag toppar 2900 något, då med ett rage 128 pro, funderar på om det är värt att leta efter ett geforce 256 på ebay, dock klarar man ju alla tänkta spel redan vid ca 1100 poäng=)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Entusiast

@kaput:
Jag blir impad av dina scores. Riktigt najs!
Blir själv sugen på ett geforce. Synd att dem är halv omöjliga att hitta på ebay.
<har för mig att geforce ddr släpptes efter 2000 så geforce sdr är ju det man skall ha. Så du är ju helt rätt på det.

Permalänk
Medlem

Hehee, overkill är roligt!

En pryl som är jäkligt nice med tidiga Nvidiakort (TNT t o m GF upp till FX, men i praktiken GF4, i och med att FX dumpar kompatibilitet med en del tidiga DX-funktioner) är att de har typ perfekt VESA-kompatibilitet. ATI är tyvärr inte alls lika skarpa på den fronten. Väldigt trevligt om man ska köra DOS-spel. Tack och lov har jag sluppit jaga på Ebay, mitt kort är ett jag haft sedan det var nytt, som överlevt utrensningar genom alla år. Hade jag inte haft det, så skulle jag dock tyckt det var värt besväret till det här ädla ändamålet

Minnet på mitt kort är tydligen en specialare, det heter verkligen SGRAM, skrev inte fel. Tydligen något man tog fram innan DDR riktigt lanserats, som var rappare än SDR. Verkar vara tämligen Asus-exklusivt

Tightade upp minnet lite förresten (CL 3 -> 2), ligger nu på 4521 3Dmarks. Lekte i samma veva loss lite med Vcoreclampjumprarna på slocketen, och upptäckte att VRM:en på moderkortet (SC1152CS) kan leverera en massa odokumenterade spänningar. Enligt databladet klarar den bara ner till 1.8V, men tydligen inte då, går att köra ända ner till 1.3V i steg om 0.5.

Kör nu proppen på 1.3V (default är 1.7-1.75). Testat med några rundor SuperPI 8M och 3DMark, bomstabilt. Den lilla Socket7-kylfläns klappade på räcker gott, coretempen toppar i bara 34 grader med en 120mm-fläkt som flåsar på lite avstånd över moderkortet, ungefär som om CPU:n vore passivkyld i ett ordentligt ventilerat chassi

Detta möjliggör också lek med Via C3, trodde jag skulle vara tvungen att modda en massa för det. Börjar fan bli lite kär i det här moderkortet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Jag har också någon Via C3 liggandes i garaget. Har en s370 bräda liggandes som jag inte lyckats att få liv i. Hade varit kul att prova en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@kaput: Jag har också någon Via C3 liggandes i garaget. Har en s370 bräda liggandes som jag inte lyckats att få liv i. Hade varit kul att prova en sådan.

Åhå, lyxigt, en C3:a är något jag får jaga på Ebay, har inte kommit så långt än. Finns åtminstone gott om dem där

Personligen tycker jag faktiskt Slot1 är bäst till sådant experimenterande. Slotketen introducerar ju ytterligare ett lager där man kan styra pryttlar. Mitt MS-6119-moderkort är ett rätt bra exempel på detta. Går inte att ställa spänningen manuellt varesig med jumprar på kortet eller via BIOS. Rätt nice att ha den där slotketen emellan, som låter mig göra det. Slot1 ger ju dessutom möjlighet att enkelt byta processor lite som man vill, NES-style är bra mycket smidigare än det där geggandet med kylpasta och sådant byte av socklade proppar innebär

Får du inte igång S370-kortet eller C3:an, släng dem förresten inte! Det finns ett ändligt antal av de där gamla grejorna kvar i världen, synd att minska det ytterligare i onödan. Är i sådana fall eventuellt intresserad av att köpa dem för en symbolisk summa beroende på vad det är för något, brukar vara rätt bra på att få igång gamla grejor som andra gett upp med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Jo jag har inte lagt ner jättemycket tid än så länge på den brädan. Tänkte göra ett försök till med den efter att jag byggt färdigt de andra burkarna. Har för närvarande fullt upp med att bygga maskiner till Brain Drain. Det tar tid kan man säga då man även jobbar heltid och har fru och två små barn, och ett hus som man renoverar.

Just nu har jag många bollar i luften. Har en super socket 7 maskin med en k6-3 @500mhz som blåskärmar.
2 st Slot1 p3 som skall monteras i chassin plus installera windows och spel.
En slot A maskin som skall byggas.
En socket a maskin som skall byggas.
En socket a maskin där jag skall byta prolle, grafikkort och installera windows.
En core2duo maskin som skall byggas och klockas ner till 533mhz, ska få ett pci grafikkort. Får köra den bra mycket långsammare än 800mhz annars så blir det intre fair. Sedan så har jag 2st p4 maskiner som jag håller på med.

Så jag har lite att pyssla med innan jag ger mig på alla andra brädor som verkar ha gett upp.
Men den dagen kommer givetvis någon gång. Skulle det vara så att den brädan och de andra socket7 moderkorten som verkar ha gett upp så kan jag skicka dem till dig ifall du vill ha dem mot fraktkostnaden.

Via c3:an vill jag inte bli av med då jag samlar på processorer.

Permalänk
Medlem

@necrodude:

My god, du har som man säger, att göra

Lär bli ett intressant och kanske något stökigt/tidskrävande projekt att få igång W98 på C2D-burken (för du hade väl inte tänkt att fuska och köra W2k?). Vill minnas att det första S775-chipsetet (i845?) var det sista från Intel att ha officiell W98-support, men det bör finnas driverhacks och sådant för i865 också. Kan ju dessutom bli en lite kul dator till annat än Braindrain också, i kategorin "jävligaste W98-monstret ever".

Ah, fan vad schysst! Har all tid i världen att vänta, det handlar mest om att rädda gamla grejor som annars skulle skrotas för framtiden, har egentligen alldeles för mycket gammalt junk redan CPU-samlare säger du. Har tyvärr inte så mycket ur de obskyrare kategorierna, men är du såpass pervers att du typ vill ha ett exemplar per sSpec kan jag säkert trolla fram en del ur gömmorna i gengäld. Har av någon anledning lyckats samla på mig en massa S775-proppar när man uppgraderat på jobbet, "kan vara bra att ha" heter det ju, och det tar ingen plats att tala om. Några P4 och Pentium D att leka med till 775-burken där går alla gånger att få fram åtminstone

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput:
Har denna s775 brädan som ska bli win98 monster

http://www.ebay.com/itm/122031940811?_trksid=p2060353.m2749.l...

Jag har hittat win98 drivrutiner till den som skall funka. Även drivrutiner till PCi express!!!!!!
Så jag har ett 6800 ultra pciex som skall tryckas i. Har även win98 drivrutiner till den. Inga officiella såklart.
Men till braindrain så hade jag tänkt att se om jag kan klocka ner den till retroprestanda bara för att det är kul.

Jag kan tänka mig att byta lite saker när lite senare när jag har byggt ihopp alla burkar. Brukar bli en mekkväll i veckan på ett par tre timmar sådärr. Jag har ju till oktober på mig att bli klar.

Permalänk
Medlem

@necrodude:

Ofan PCIE-drivers för W98 alltså! Det där med W98 på PCIE-burkar har diskuteras in absurdum på Vogons, och jag har i alla fall fått för mig att någon slags allmän konsensus att det helt enkelt inte går råder, just på grund av att det inte finns någon driverimplementation. Det kanske inte stämmer då?

Vore kul att se lite benchmarks från den där när du fått ihop den, och skrämt upp den så mycket du kan

Som sagt, det är ingen brådska alls

Hoppas verkligen inte jag jobbar när ni kör Braindrain, blivit så jävla pepp nu. Är sjöman, det är liksom inte helt trivialt att ta ledigt över en helg heller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Hoppas att du kan komma