Permalänk

Den stora rom tråden

Halloj!

Letat länge efter en tråd om rom utan lycka. Varför inte skapa en här så kan vi som gillar en söt rom prata ut lite.

Själv har jag snöat in mig på rom och samlar för närvarande på plantations vintage collection! Kommer bli svårt att gå tillbaka till whiskey nu när man fastnat för romen. Vad dricker ni? Dela gärna bilder och tips 😊🥃

Permalänk
Medlem

Dricker själv en del både mörk rom och whiskey.
Mina go-to sorter är för tillfället Laphroaig (blir oftast den 10-åriga för att hålla kostnaden nere) för whiskey och Diplomático för rom.

Dricker de flesta sorter, men för whiskey är det mer vällagrad single malt eller diverse islay.

Blended och bourbon håller jag mig undan, även om det finns sorter som faktiskt är bra.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Papapdopulos: När det gäller whisky finns det en riktigt bra tråd här, dock ingen aktiv som avhandlar rom, så jag tog mig friheten att redigera din trådstart något

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Papapdopulos: När det gäller whisky finns det en riktigt bra tråd här, dock ingen aktiv som avhandlar rom, så jag tog mig friheten att redigera din trådstart något

Se där! Tack för korrigeringen 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Dricker själv en del både mörk rom och whiskey.
Mina go-to sorter är för tillfället Laphroaig (blir oftast den 10-åriga för att hålla kostnaden nere) för whiskey och Diplomático för rom.

Dricker de flesta sorter, men för whiskey är det mer vällagrad single malt eller diverse islay.

Blended och bourbon håller jag mig undan, även om det finns sorter som faktiskt är bra.

Diplomaticon är jäkla fin och söt! Har druckit den förr men inte köpt. Blir att inhandla efter min plantation samling är klar.

Brukar köra irländsk whiskey när jag blandar drinkar . Annars föredrar jag en något rökig. En Lagavulin 16år står hemma på vagnen och inväntar ett bra tillfälle 😊

Lite gaming Polly och rom. Där har du ett vinnande recept ska jag säga 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova på rom från Madeira. Se mitt inlägg i tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1201809-vilken-alkoholh...

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Kan inte mycket om rom och vilka märken som är bäst, men jag gillar Hansen-rom. Det kanske är whiskyns Lord Kulvert, vad vet jag

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Gick först in för att kolla hur tusan man motiverat en tråd om EU-migranter på Sweclockers, och vad det var tänkt att vi skulle diskutera Hursom, det verkliga ämnet var ju bra mycket intressantare. Får reservera mig för att jag inte är mycket till kännare, ligger bara på nivån att jag vet att uppskatta en bra rom. Några tips:

Diplomático [Reserva Exclusiva] som redan nämnts är väl något av en klassiker som aldrig kan gå fel.

Det mesta från Plantation. Kanske lite oortodoxa ibland, men tycker de alltid är bra.

Doorly's XO drack jag första gången nu i helgen, och blev glatt överraskad. Lyckades sippa i mig en halvflaska över eftermiddag och kväll, såpass bra var den. Väldigt klassisk i stilen, men absolut inte slätstruken för det. Kan varmt rekommendera den till den som inte vill spendera en halv förmögenhet på en flaska

Prova förresten att blanda daiquiris på lite schysstare romsorter nångång, man kan även labba med kraftiga mörka sorter med chokladtoner. Blir en helt annan grej än de där ihopkoken som fick er att tycka att daiquiri inte är nån höjdare

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

http://chevaleresk.se/callwood-distillery/
En kompis bjöd på Arundel förra sommaren, går ej att köpa utom på denna ö.....en helt annan division.
Skulle betala vad som helst för en sån flaska.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av Papapdopulos:

Kommer bli svårt att gå tillbaka till whiskey nu när man fastnat för romen. Vad dricker ni? Dela gärna bilder och tips 😊🥃

Ack så fel det kan bli! Nu när man 4 år senare tittar tillbaka på denna dumma kommentar och inser att man helt gått tillbaka till whisky 3 flaskor av ca 30 består nu av rom, men kul att se hur livet svänger!

Permalänk
Lego Master

En av mina favoriter, när det kommer till "vardagsrom";
Ron Quorhum från Dominikanska republiken.
Liten flaska, men jädra mumsig. Väldigt tydlig choklad.

EDIT:
Jädrar vilken nekropost, så den dök upp i "aktiva trådar"-listan...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

En av mina favoriter, när det kommer till "vardagsrom";
Ron Quorhum från Dominikanska republiken.
Liten flaska, men jädra mumsig. Väldigt tydlig choklad.
https://product-cdn.systembolaget.se/productimages/670754/670754_400.png

EDIT:
Jädrar vilken nekropost, så den dök upp i "aktiva trådar"-listan...

Riktigt god rom QRM och jag älskar den lilla flaskan. Haha ja dammig tråd.

En liten trebackslinje är allt jag har kvar idag

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Är lite förvånad över att den här tråden inte tog mer fart när den skapades för fyra år sen, rom är ju fantastiskt gott!

Själv har jag en förkärlek för Ron Zacapa Gran Reserva, vilket på sitt sätt känns lite tråkigt eftersom det är en av de "mainstreamigaste" av finromarna. Men den är jäkligt god och len! Hade en flaska Ron Zacapa XO tidigare också, men föredrog ändå smaken hos den billigare Gran Reservan.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Är lite förvånad över att den här tråden inte tog mer fart när den skapades för fyra år sen, rom är ju fantastiskt gott!

Själv har jag en förkärlek för Ron Zacapa Gran Reserva, vilket på sitt sätt känns lite tråkigt eftersom det är en av de "mainstreamigaste" av finromarna. Men den är jäkligt god och len! Hade en flaska Ron Zacapa XO tidigare också, men föredrog ändå smaken hos den billigare Gran Reservan.

Jo men eller hur. Alltid kul med dessa "gubbintressen" ju

Mainstream eller inte så har dem ju blivit så pass erkända pga av att dem vet vad dem gör och hur man gör en jekla fin rom Det är även min "finare" bjud rom när man har besök. Slår aldrig fel!

Permalänk
Medlem

Drack alltid whisky förut men nu har jag gått över till rom. Inte med något i (cola) utan ren, men jag slänger i 1-2 Hermesetas i flaskan för att få mer sötma.
Den billigaste och godaste jag har druckit var Rhum Agricole från franska Karibien med just Hermesetas i som jag köpte en gång i Frankrike. Tror den var 60% och egentligen avsedd för matlagning.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pjb:

Drack alltid whisky förut men nu har jag gått över till rom. Inte med något i (cola) utan ren, men jag slänger i 1-2 Hermesetas i flaskan för att få mer sötma.
Den billigaste och godaste jag har druckit var Rhum Agricole från franska Karibien med just Hermesetas i som jag köpte en gång i Frankrike. Tror den var 60% och egentligen avsedd för matlagning.

Det är nog första gången jag hör nån slänga i sucketter i drickat (utom kaffe). Är det en grej, eller bara nåt du själv kommit på?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Den absolut bästa romen enligt mig är Plantation OFTD. Har alltid och kommer alltid ha en given plats i min hylla. Fantastisk smak och man ska inte låta sig skrämmas av styrkan. Den gör den bara mer perfekt när det bränner till lite.

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/plantation-8552901...

Har även en Plantation Jamaica 2003 som är otroligt god. Den har dock en whiskytouch. Lagrad 16 år på bourbonfat så det är logiskt.

Plantation Fiji 2005 är också en hit! Luktar helt fantastiskt.

(Japp, jag gillar Plantation).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Den absolut bästa romen enligt mig är Plantation OFTD. Har alltid och kommer alltid ha en given plats i min hylla. Fantastisk smak och man ska inte låta sig skrämmas av styrkan. Den gör den bara mer perfekt när det bränner till lite.

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/plantation-8552901...

Har även en Plantation Jamaica 2003 som är otroligt god. Den har dock en whiskytouch. Lagrad 16 år på bourbonfat så det är logiskt.

Plantation Fiji 2005 är också en hit! Luktar helt fantastiskt.

(Japp, jag gillar Plantation).

Tack för info men var inte jätteenkel att få tag på, fanns bara i en butik i hela Sverige
Får bli att beställa en flaska framöver kanske.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Tack för info men var inte jätteenkel att få tag på, fanns bara i en butik i hela Sverige
Får bli att beställa en flaska framöver kanske.

OFTDn ska inte vara några problem via systemet, beställer man den till sin butik brukar man få den inom ett par dagar. (de brukar ju säga 8 men går alltid fortare, jag kanske har tur jämt.)

De andra två däremot.. Ja nej, de är svåra. Fick mina från systemet av en ren slump. Tillverkades inte så många

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

OFTDn ska inte vara några problem via systemet, beställer man den till sin butik brukar man få den inom ett par dagar. (de brukar ju säga 8 men går alltid fortare, jag kanske har tur jämt.)

De andra två däremot.. Ja nej, de är svåra. Fick mina från systemet av en ren slump. Tillverkades inte så många

Jo, systembolaget är ju ändå ett av de företag som jag har väldigt stort förtroende för så att beställa från andra butiker känns inte som några problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

1-2 Hermesetas i flaskan tycker jag ger lagom sötma till mörk rom, om man dricker den rent.

Permalänk
Skrivet av pjb:

Drack alltid whisky förut men nu har jag gått över till rom. Inte med något i (cola) utan ren, men jag slänger i 1-2 Hermesetas i flaskan för att få mer sötma.
Den billigaste och godaste jag har druckit var Rhum Agricole från franska Karibien med just Hermesetas i som jag köpte en gång i Frankrike. Tror den var 60% och egentligen avsedd för matlagning.

Det har jag nog aldrig varit med om att man sötar en rom lite extra med suketter! Känns lite som att man slår master blandarn på fingrarna då haha men har ej provat!

Skrivet av anon134512:

Den absolut bästa romen enligt mig är Plantation OFTD. Har alltid och kommer alltid ha en given plats i min hylla. Fantastisk smak och man ska inte låta sig skrämmas av styrkan. Den gör den bara mer perfekt när det bränner till lite.

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/plantation-8552901...

Har även en Plantation Jamaica 2003 som är otroligt god. Den har dock en whiskytouch. Lagrad 16 år på bourbonfat så det är logiskt.

https://img.thewhiskyexchange.com/900/rum_pla2003v3.jpg

Plantation Fiji 2005 är också en hit! Luktar helt fantastiskt.
https://global-uploads.webflow.com/5f1050a7aa9e66134b0c9491/5f4a6d722b080e416fb6ec45_Plantation%20Fiji%202005.png

(Japp, jag gillar Plantation).

Riktigt god, också med några stänk vatten om man inte vill ha den där rejäla hettan av hög alkohol i halsen och få mer fokus på smakerna kanske.

Dem gör ju bland dem finaste flaskorna och kartongerna i branschen helt klart! Vem vill inte samla på dessa hade några i början av denna tråd men enbart deras blandade ananasrom kvar!

Kul att denna tråd tog fart igen!

Permalänk
Medlem

Tror många romblandare har i åtanke att den ska blandas till drink med något sött som t ex cola. Inte att man dricker den rent.

På VinNordic (fanns före corona) tror jag inte jag såg någon rom-utställare som inte pratade om drinkar, förutom de som sålde exklusiv dyr långlagrad rom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pjb:

Tror många romblandare har i åtanke att den ska blandas till drink med något sött som t ex cola. Inte att man dricker den rent.

På VinNordic (fanns före corona) tror jag inte jag såg någon rom-utställare som inte pratade om drinkar, förutom de som sålde exklusiv dyr långlagrad rom.

Jag personligen tycker att blanda ut rom med cola (eller annat) är snudd på kätteri. Tesked vatten på sin höjd.

En kompis ville blanda min 17 åriga Plantation jamaica med vaniljcola. Nästan så det blev en före detta kompis.

Skrivet av Papapdopulos:

Det har jag nog aldrig varit med om att man sötar en rom lite extra med suketter! Känns lite som att man slår master blandarn på fingrarna då haha men har ej provat!

Riktigt god, också med några stänk vatten om man inte vill ha den där rejäla hettan av hög alkohol i halsen och få mer fokus på smakerna kanske.

Dem gör ju bland dem finaste flaskorna och kartongerna i branschen helt klart! Vem vill inte samla på dessa hade några i början av denna tråd men enbart deras blandade ananasrom kvar!
https://i.postimg.cc/vDv63GZr/20170618-221348.jpg

https://i.postimg.cc/Cd0qGRSM/IMG-20170520-200903-761.jpg

Kul att denna tråd tog fart igen!

Eller hur! Jag vill inte ens dricka upp det sista för att flaskorna är så fina. Tycker plantation pineapple är god också. Tror faktiskt inte jag druckit något från Plantation jag inte gillat.

Nästa köp när studentlitteraturen inte är i vägen blir en https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/plantation-8211001...

"Doften du möter är intensiv melass och päron. Därefter kommer fruktiga toner med äpplen, päron, krusbär och kryddigare aromer med muskot, vanilj och en liten stillsam rök."

Eller så struntar jag i studentlitteraturen..

Permalänk
Medlem

Håller med. Märkesrom ska drickas rent och lite sötad om det behövs. Och riktigt fin rom ska drickas rent.
Billig aldrig-hört-talas-om rom kan man blanda med cola eller något annat, eftersom den ofta inte går att dricka ren.

Permalänk
Lego Master

Det blir helt klart en Plantation Pineapple nästa gång jag ska till systemet, no jidder.
Har haft lite stiltje i whiskyhyllan på sistone, men detta har fått mig sugen på att utöka romsidan istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ron Matusalem solero 7 blender, eller något åt det hållet, är jättegod att blanda med cola. Jag tycker absolut att rom har ett syfte som bas i drinkar och groggar, ni som säger annat är bara pretto! 😉

Jag fick ett paket av min bror sist jag fyllde med flera små flaskor av olika sorter från Plantation. Finns på Systembolaget. Kan rekommendera det paketet eftersom det dels är fina romar, dels för att det ju ger en chans att testa flera olika sorter till en lite mindre peng än att köpa hela flaskor. Dessa bör dock, förstås, drickas utan cola!

Permalänk
Medlem

Såg ett intressant tv-program om hur man gör rom (Trinidad). Spriten man får efter destillering av melassmäsk, 10%, är ca 97% och smaklös.
Den lagras sedan 2-15 år på använda whisky-ekfat. Vit rom får man sedan genom att kolfilter-filtrera den och mörk rom genom att tillsätta brunt socker. Plus avjoniserat vatten till 40-60%.
Så sådan där billig rom som alltid är vit och inte gyllenbrun eller mörk och odrickbar ren (ok i drink) är förmodligen industrisprit med romessens och vatten.

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis 4 flaskor, det blev:
-Appleton Estate Rare Blend 12år
-El Dorado 12år
-Plantation Dark
-Plantation 3 stars

El Dorado 12 och Plantation Dark blir nya upplevelser så det ser jag fram emot.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Skrivet av Anton89:

Jag beställde precis 4 flaskor, det blev:
-Appleton Estate Rare Blend 12år
-El Dorado 12år
-Plantation Dark
-Plantation 3 stars

El Dorado 12 och Plantation Dark blir nya upplevelser så det ser jag fram emot.

Mums!