Vill ha en extern HDD för bilder och filmer, vad är prisvärdast?

Permalänk

Vill ha en extern HDD för bilder och filmer, vad är prisvärdast?

Vill gärna ha från netonnet då jag har presentkort där och minst 3 TB... finns så jäkla många och har ingen aning vad man ska leta efter, hur den ser ut spelar ingen roll.

Tänkte enbart använda den för att lagra alla mina bilder och filmer.

Permalänk
Medlem

Bra och välkänt märke + flest gigabyte per krona är vad som gäller för din del. Ska det vara från netonnet https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagring/harddisk-35-... Men en 4tb disk bör inte kostar mer än någon hundring över tusenlappen, jag skulle nog inväntat en rea. Jag betalade 1600kr för 5tb varianten.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

@Cruentusa: "Både strömkabel och USB 3.0-kabel medföljer " vadå måste man ha den inpluggad i väggen + datorn för att den ska funka?

Permalänk

@banana12345 Det är det som är skillnaden mellan en extern och intern.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Är det 3.5" extern usb-disk så matas de med 12 Volt från medföljande adapter.

Är det 2.5" extern USB-disk så matas de via USB-kabeln - och det bör vara en USB3-uttag och inte en klassisk USB2-uttag då strömförmågan på en USB2-uttag i lite äldre dator kan vara lite på gnällen för att det skall fungera stabilt - och en sak till - vi pratar om _korta_ USB-sladdar i dessa fall.

Ytterligare skillnad att ta ställning till, USB 3.5" diskar kan ha överföringsförmåga upp till och tom. en smula över 200 MB/s via USB3 (gäller tex. seagates achive 8TB-diskar vid sekventiell läsning och i många fall också vid sekventiell skrivning) - en 2.5" USB-disk kommer inte speciellt mycket högre än 100 MB/s. Skall man skyffla väldigt mycket data (mediafiler) så kan det ha betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

@Cruentusa: "Både strömkabel och USB 3.0-kabel medföljer " vadå måste man ha den inpluggad i väggen + datorn för att den ska funka?

Majoriteten av 3.5" diskarna kräver extern strömförsörjning. Ska det bara vara usb behöver disken vara 2.5" men då är diskarna mycket mindre och dyrare i förhållande till storleken.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

@Cruentusa: den här är ju 2.5 och 4tb för samma pris, https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagring/harddisk-25-... varför är den "sämre"

Permalänk
Medlem

Man får helt klart mycket kapacitet för pengar för denna seagate-disk - är det viktigt med portabiliteten (dvs alltid med dig i (dator)väska/ryggsäck), så är det klart ett bra alternativ.

kostnaden prestandamässigt, ca halva överföringshastigheten av vad en stor 3.5" USB-disk kan prestera

Permalänk
Medlem

mest prisvärt*

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

mest prisvärt*

Tack!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

@xxargs: så om jag inte bryr mig om att just överförningen ska gå snabbt så spelar det ingen roll?

Permalänk
Medlem

Något sådant, ja

Skall man släpa runt på disken så är Seagates 2.5" 4TB inte så dum att ha i sin ryggsäck/väska mm. om den kan matas med 'blåa' (USB3) USB-anslutningar. Medans en WD-book på 4TB vill man nog helst inte släpa runt på allt för ofta utan är lämpligtvis kvar i bokhyllan eller vad den förvaras, samt kräver 230V-anslutning via medföljande 12V adapter - det är egentligen en förpackad fullsize 3.5" interndisk, ganska ofta WD-green disk i dessa.

Kom ihåg att alltid ha en kopia på annan media (på orginal-datorn eller på ytterligare annan disk/NAS) och synka/uppdatera ofta på innehållet på en disk som skakar runt tillsammans med väskor och transporter - skit kan hända även med tämligen tåliga och välbolstrade 2.5" externa diskar... - data som bara finns i en enda exemplar på ett enda media lever alltid farligt och lätt kan förloras för alltid.

Permalänk

@xxargs: tack för tipsen uppskattar det jättemycket!!! hoppas dina hårddiskar förevigt ej skakas

Permalänk

@xxargs: verkar som min laptop har gråa usb portar, kommer den inte funka då? :/

Permalänk
Medlem

@banana12345: Jo det kommer funka men du kommer begränsas till USB 2.0 hastighet

Permalänk
Medlem

Att man "släpar" på en 3.5 tums disk är väl att ta i... om man inte är förbenat ynklig, förstås

Det är dock oftast förbaskat smidigt att ha en mindre disk och slippa plugga in extern ström. Att göra backup eller liknande blir enklare och smidigare.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@Uikutoru: Jo det kommer funka men du kommer begränsas till USB 2.0 hastighet

Det beror ju också på om hans USB2.0 portar är kraftiga nog att driva den. Ofta krävs 600-700mA... vilket på USB3 är inga problem, men USB 2.0 och dens 500mA gräns kan blir problem. Då behöver han köpa en typ av adapter kabel som tar ström från 2 st USB portar för att driva den.

Permalänk
Medlem

Mest prisvärt! (?)

För hur många kronor?

Ditt presentkort, (?) vilket belopp är stämplat ?

Är ju rätt så svårt att välja, utan att veta taket på det som skall spenderas!!!!!

Så, vad får det kosta? Blir lite lättare att svara på frågan då.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Hejhej

Får jag låna tråden lite?

Jag befinner mig i nästan samma situation som trådskaparen. Fast jag behöver nog en 6TB eller 8TB. Jag tänker mig en 3,5" för det är väl snabbast? Och sen ska disken vara i bokhyllan för det mesta.

Förr (t ex 2011) när jag köpte externa diskar byggde man ihop sin egna externa disk med en kabin (med USB2+eSATA ) och en 3,5" disk. Kanske man gör på samma sätt nu för tiden? Och just nu är det alltså bara USB3-kabinetter som gäller?

Sen undrar jag även om det t ex är en WD Red som är mest robust och rätt snabb ändå?

Kan detta bli bra t ex?

WD Red Intern hårddisk 3,5” 6 TB

Plexgear Hårddiskkabinett 3,5” USB 3.0

Undrar varför 6TB och 8TB är beställningsvara .. :/

Hmm, kabinetten där. Bör man titta på andra märken än t ex Plexgear eller borde det funka bra?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Att tänka på - stående disk kyls en smula bättre än en liggande disk, men stående disk har också högre risk att välta och händer det medans disken skriver/läser så är det skrot med disken och dess innehåll efter flat-träffen mot underlaget - bokstavligen...

WD-green diskar stoppades i sådana fabriksmonterade USB-disk kabinett av anledningen att de parkerar huvudena väldigt snabbt efter läs/skrivning och därmed minska de risken för omedelbar haveri om disken välte (den mår förstås ändå inte bra av det med hög stress på lager etc.)

Problemet är att under åren så har folk med WD-green varit himla irriterade på den snabba parkeringen och blir oroliga när det går över några hundra tusen parkering - eftersom disktillverkaren själv anger max trehundratusen parkeringar i sina datablad.

Jag själv har haft wd-green i Nas (tagna från just köpta externa diskar innan översvämningen) och de var uppe över 3 miljoner parkeringar vid ca 45000 timmar när de togs ur drift utan att visa på något trubbel, har läst i andra trådar där representanter för HGST sa att fel med parkeringramper i princip aldrig sker hos någon av HD-tillverkares diskar, även om det parkerar extremt ofta. - det är inget man behöver oroa sig över enligt denne person.

WD-red är en NAS-disk. en NAS-disk har funktionen att vid läsfel så försöker denne inte prova så många gånger med omläsningar utan återvänder med ett mediafel och RAID-systemt får hantera detta.

Har man WD-RED som singeldisk i en extrern kabinett så kanske det inte är ideal lösning, då att ge upp fort är en nackdel om man har läsproblem och datat är unikt på disken, i RAID-sammanhang (speciellt de med HW-raid) så får inte disken vara borta mer än absolut max 8 sekunder i dataräddningsförsök innan den kickas ut.

I extern kabinett-användning (som singeldisk) är förmodligen vanliga desktop-diskar eller WD-green (om de finns att köpa idag) bättre då de verkligen försöker rädda datat vid läsproblem med kanske läs och recovery-försök i 30 sekunder och mer innan drivern meddelar mediafel.

Fabrikstillverkade extern-USB-diskar är faktiskt inte så dumma då många av dom har ganska mycket gummikuddar och annan bolster inuti kapslingen som avfjädrar disken och gör att de tål tuffare tag. En köpt tom kabinett brukar inte vara alls lika avfjädrad, många gånger ingen avfjädring alls inuti och därmed gör den mer mekaniskt känslig och det kanske räcker med att slå knä i bordet som externdisken står på för att det skall bli skador på skivorna - medans köpe-USB-externdiskarna klarar sig...

Dock ett allmänt problem med dessa externa USB-diskar, oavsett om man bygger den själv eller köper färdigt - är att diskarna blir lite väl varma - kort sagt kylningen är otillräckligt i 99% av alla fallen och det förkortar den totala livslängden på diskarna i jämförelse om de är instoppade i NAS och hålls lagom svalamed fläktkylning

Permalänk
Medlem

Externa HDD chassin brukar också göra så att det låter som satan jämfört med köpe externa diskar som pga dämpkuddarna osv blir virbationsdämpade på köpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM