Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Permalänk
Melding Plague

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, 21:9 är ju något som är att föredra framför en snabb och stabil ping mellan spelarna. Sync och latenty spelar ju ingen större roll i ett fps ändå.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Så, hur har det fungerat i Destiny 1 då? Om det fungerar bra så är det väl ingen större nackdel

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det vore ju hemskt att lägga lite tid på att förhöja upplevelsen för spelarna.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Bye Destiny, blir inget köp.

Permalänk

Vem fan bryr sig om 21:9?

skämt å sido, jag hade ju hellre sätt att fokus låg på bra utvecklat nätverks stöd.

modstöd och dedikerade servrar kan förlänga ett spels livslängd något jävulskt, kolla Warcraft III.(längre livstid betyder fler sålda kopior)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Vem fan bryr sig om 21:9?

skämt å sido, jag hade ju hellre sätt att fokus låg på bra utvecklat nätverks stöd.

modstöd och dedikerade servrar kan förlänga ett spels livslängd något jävulskt, kolla Warcraft III.(längre livstid betyder fler sålda kopior)

Att förlänga ett spels livslängd tjänar dock inte spelutvecklarna några pengar på. I alla fall inte direkt. Indirekt kanske det kan hjälpa till att sälja nästa spel i serien, om folk känner att dom fick mer valuta för sina pengar i föregående titel. Tror dock knappast att dom resonerar så.

Gällande WC3 så har dom väl bara en "matchmaking" server för att koppla ihop spelare. Själva spelsessionen huseras på någon av spelarnas dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Så, hur har det fungerat i Destiny 1 då? Om det fungerar bra så är det väl ingen större nackdel

Åt helvete. Gör en snabb googling så får du se. Alla "snabba" spel som har p2p fungerar värdelöst. Ren idioti att fortsätta med det, känns bara som ren lathet eller snåleri.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Så, hur har det fungerat i Destiny 1 då? Om det fungerar bra så är det väl ingen större nackdel

Det har fungerat bra för den som blivit host, när denna person har bestämt sig för att fippla med sin anslutning så fungerar det enbart bra för den personen.

Resten blir frånkopplade eller får massivt lagg och ingen kan träffa den ovannämnda spelaren.

Blir ännu häftigare när supers/skills bara försvinner ut i rymden utan att ha någon effekt.

Det kan låta som gnäll, men det är tyvärr en väldigt vanligt förekommande "effekt" i Destiny 1, speciellt i Trial of Osiris där det betyder lite mer att vinna.

Finns massa andra bieffekter som att en eller flera av spelarna inte ser andra spelare, och andra blir dödade av osynliga spelare osv.

Sen om hosten blir frånkopplad följer massivt lagg eller frånkoppling tills spelet har valt ut en ny host.

Detta fenomen kommer att explodera i popularitet när PC-spelare får koll på det, flera på den marknaden som är kapabla att göra det, och då kan man göra det direkt på datorn istället för att fippla med routers...

Skrivet av jonasies:

Att förlänga ett spels livslängd tjänar dock inte spelutvecklarna några pengar på. I alla fall inte direkt. Indirekt kanske det kan hjälpa till att sälja nästa spel i serien, om folk känner att dom fick mer valuta för sina pengar i föregående titel. Tror dock knappast att dom resonerar så.

Gällande WC3 så har dom väl bara en "matchmaking" server för att koppla ihop spelare. Själva spelsessionen huseras på någon av spelarnas dator.

Destiny 1 drog in massvis med pengar på micro transactions, så det är ganska lättförtjänta pengar att ha kvar spelare.

Det är väl just de som spelat längst som börjar köpa skräp som inte går att grinda fram för att vara unika.

Permalänk

Vi får ge Activision lite beröm för att de försvarar sitt dåliga rykte:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Number3024:

Vi får ge Activision lite beröm för att de försvarar sitt dåliga rykte:)

Det tar emot i själen att ge Activision beröm för något.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, 21:9 är ju något som är att föredra framför en snabb och stabil ping mellan spelarna. Sync och latenty spelar ju ingen större roll i ett fps ändå.

Skrivet av SwedenVirre:

Vem fan bryr sig om 21:9?

skämt å sido, jag hade ju hellre sätt att fokus låg på bra utvecklat nätverks stöd.

modstöd och dedikerade servrar kan förlänga ett spels livslängd något jävulskt, kolla Warcraft III.(längre livstid betyder fler sålda kopior)

Alltsååå 21:9 behöver vanlien inte läggas någon extra utvecklartid på för att det ska fungera.
Gamla spel som unreal tournament 1999,worms från 90talet, half life, company of heroes och liknande fungerar med dena upplösning utan problem trots att de kom ut långt innan denna aspect ratio.
Det är väl snarare att man kollar cutscenes så att de inte får med märkliga saker i periferin men det är knappast något centralt. Det är främst om man aktivt motarbetar 21:9 som det inte fungerar (plus nåra undantag) och där är väl blizzard det enda stolpskottet på himlen som pysslar med aktiv vingklippning på den fronten...

Så jag köper väl inte rakt av att det går så mycket fokus till 21:9 istället för annat ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dealbreaker.

Lite enkelt; skiter Bungie i mig, skiter jag i Bungie.
Det finns andra utvecklare som faktiskt är seriösa på riktigt.
De får mina pengar.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att man åtminstonde inte ger spelare alternativ.
Alla spel bör ha möjligheten till dedikerade servrar för en bättre upplevelse bl.a. på LAN.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

Hoppas man iaf kan välja region så man slipper amerikaner och japaner.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Det är tråkigt att man åtminstonde inte ger spelare alternativ.
Alla spel bör ha möjligheten till dedikerade servrar för en bättre upplevelse bl.a. på LAN.

Nu var det väl en 15 år sedan jag var på ett LAN men där är väl inte detta ett problem då pingen är vad <1ms inom LAN:et?
Men visst, är ju ändå bättre att ha en dedikerad burk för att slippa rage-quits etc.. hos hosten

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Nu var det väl en 15 år sedan jag var på ett LAN men där är väl inte detta ett problem då pingen är vad <1ms inom LAN:et?
Men visst, är ju ändå bättre att ha en dedikerad burk för att slippa rage-quits etc.. hos hosten

Det sistnämnda händer oftare än vad man tror... :PPp

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Asså folket, varför detta whine om 21:9 stödet? Det är bara ett jäkla exempel i mängden, ingenstans påstås det är det skulle vara majoriteten eller ens en stor del av utvecklingstiden av pc-exklusiva funktioner.

Citat:

Yeah, that’ll be one thing. I honestly think that we approached the whole project with that in mind. We know we have to come out of the gate and be legit on day one. So we tried to focus on the things that we think will most say, to the PC gamer, "we hear you, we love you and we want to support you." Focusing on things like up to 4K resolution, uncapped framerate, mouse and keyboard support with full key remapping, adjustable FOV, tons of graphical options, support for different aspect rations—21:9—and text chat. You know, a ton of different things that are those feature sets that, when people bitch about a game just being a console port, those things are missing. We tried to find the things that are really gonna say to the gamer, "we get it, we’re trying to be a game that you’re gonna love." And we’ll continue to evolve, you know. I have no doubt that from today forward we will continue to get PC-specific feedback, and we’ll look at that as a good way to prioritize.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Asså folket, varför detta whine om 21:9 stödet? Det är bara ett jäkla exempel i mängden, ingenstans påstås det är det skulle vara majoriteten eller ens en stor del av utvecklingstiden av pc-exklusiva funktioner.

allt de har nämnt ska vara standard på alla pc spel.

Det är inget speciellt med det! Oh kolla vi gör ett pc spel med STANDARDSAKER. Wow vad duktiga ni är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

allt de har nämnt ska vara standard på alla pc spel.

Det är inget speciellt med det! Oh kolla vi gör ett pc spel med STANDARDSAKER. Wow vad duktiga ni är

"Ska vara standard" och "är standard". Helt olika saker. Långt ifrån alla PC spel stödjer sakerna som de har nämnt! Det är väl snarare positivt än negativt eftersom du själv säger att det ska vara standard för ett PC spel, då borde det alltså inte räknas som en billig port per definition eftersom det har vad ett PC spel ska ha? Då har de ju uppnåt sitt mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shuya:

"Ska vara standard" och "är standard". Helt olika saker. Långt ifrån alla PC spel stödjer sakerna som de har nämnt! Det är väl snarare positivt än negativt eftersom du själv säger att det ska vara standard för ett PC spel, då borde det alltså inte räknas som en billig port per definition eftersom det har vad ett PC spel ska ha? Då har de ju uppnåt sitt mål.

Kommer ihåg en tid då de allra flesta spel hade större delen av dessa saker utan att ens företagen sa något om det. Det var liksom självklara funktioner.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har inte spelat första spelet, men blir det verkligen så stor skillnad i detta fallet. Antar att man spelar i ett "Party" med några vänner, snarare än att man är 64 spelare samtidigt på en gigantisk karta?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Roligt... Hamnar man på en host som sitter med wlan tvärs över huset och sen dsl koppling, på andra sidan planeten.
Rubber banding here I come!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför så många klagar.

Jag spelar ju hellre p2p med mina polare än att vara beroende av en 3:e parts server. Jag antar att den tar rollen som host och att det inte är en lock-step cirkel.

Man får väl se till så att den med bäst uppkoppling får hosta partyt

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Att förlänga ett spels livslängd tjänar dock inte spelutvecklarna några pengar på. I alla fall inte direkt. Indirekt kanske det kan hjälpa till att sälja nästa spel i serien, om folk känner att dom fick mer valuta för sina pengar i föregående titel. Tror dock knappast att dom resonerar så.

Gällande WC3 så har dom väl bara en "matchmaking" server för att koppla ihop spelare. Själva spelsessionen huseras på någon av spelarnas dator.

MJa då håller jag inte riktigt med dig där, ifall att spel ses som att ha en hållbar livslängd och en frodande spelar bas kommer fler att köpa in sig i spelet.

så är det. kolla på destiny 1, no man sky m.m till exempel, mycket hype och folk som köper dag 1 och sedan tar det tvärt stop. ingen köper in sig i spelet för folk inte spelar det.

är ett spel rätt gjort från början så köper fler det och under en längre period.

Hade varit bättre om spelföretag inte pumpade ut skit varje år men det är bara min åsikt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Undrar hur man kan argumentera att p2p är bättre än dedikerade servrar? Ser flera här i tråden som är under villfarelsen att det skulle vara lika bra... Det enda p2p gör är att förflytta all data trafik från företagen till privatpersoners anslutning så dom slipper bandbreddskostnad och server kostnad, detta i sin tur orsakar en hel del roligheter när man spelar med folk som hostar samtidigt som dom tankar 149 torrents & streamar netflix på en sketen adsl koppling. Rubberbanding, lag & frånkoppling blir vardagsmat och på köpet får man också en jävla massa fusk från folk som tycker det är roligt att spela PVP med en saatans massa hooks rullande på host servern.

Nä att inte ha dedikerade servrar handlar om en (!) sak, att spara pengar för bolagen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Undrar hur man kan argumentera att p2p är bättre än dedikerade servrar? Ser flera här i tråden som är under villfarelsen att det skulle vara lika bra... Det enda p2p gör är att förflytta all data trafik från företagen till privatpersoners anslutning så dom slipper bandbreddskostnad och server kostnad, detta i sin tur orsakar en hel del roligheter när man spelar med folk som hostar samtidigt som dom tankar 149 torrents & streamar netflix på en sketen adsl koppling. Rubberbanding, lag & frånkoppling blir vardagsmat och på köpet får man också en jävla massa fusk från folk som tycker det är roligt att spela PVP med en saatans massa hooks rullande på host servern.

Nä att inte ha dedikerade servrar handlar om en (!) sak, att spara pengar för bolagen.

Fördelen med p2p är att spelet får så mycket längre livtid. Tänk om utvecklarna bestämmer sig för att dom tycker spelet är gammalt och stänger ner servarna? Då är det bra om det går köra p2p. Och är dom smarta så gör dom ett system som väljer ut den bästa kopplingen först.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Fördelen med p2p är att spelet får så mycket längre livtid. Tänk om utvecklarna bestämmer sig för att dom tycker spelet är gammalt och stänger ner servarna? Då är det bra om det går köra p2p. Och är dom smarta så gör dom ett system som väljer ut den bästa kopplingen först.

Hur svårt är det att att sparka igång p2p funktion när man till slut tar ner de egna dedikerade servrarna? Finns flertalet spel som blivit patchade i efterhand som fungerar idag med p2p och funkade skitbra med dedikerade servrar under flera år.
Det handlar i slutändan om att spara pengar och det är i det stora hela inte mycket pengar heller men eftersom konsumenter nöjer sig att bli behandlade så här så skiter bolagen fullständigt i att lägga ut det lilla extra.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Hur svårt är det att att sparka igång p2p funktion när man till slut tar ner de egna dedikerade servrarna? Finns flertalet spel som blivit patchade i efterhand som fungerar idag med p2p och funkade skitbra med dedikerade servrar under flera år.
Det handlar i slutändan om att spara pengar och det är i det stora hela inte mycket pengar heller men eftersom konsumenter nöjer sig att bli behandlade så här så skiter bolagen fullständigt i att lägga ut det lilla extra.

iförsig, det är sant. Menade bara att jag ej var negativ till tanken med P2P

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Fördelen med p2p är att spelet får så mycket längre livtid. Tänk om utvecklarna bestämmer sig för att dom tycker spelet är gammalt och stänger ner servarna? Då är det bra om det går köra p2p. Och är dom smarta så gör dom ett system som väljer ut den bästa kopplingen först.

Ja då kommer du inte kunna köra Destiny 2 heller.

För jag kan garantera dig att även om det är p2p, så måste du logga in på ditt konto på nåt sätt. Stänger dom det så poof spelet värdelöst.