Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Så ingen uppdaterad windows 10 användare har fått ett virus? Och ingen kommer någonsin att få ett...

Det är nog inte lika vanligt att de drabbas. I alla fall när det gäller ransomware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du argumenterar för något som jag adlrig sagt emot. Jag har aldrig sagt nej till automatiska uppdateringar. Det får gärna vara påslaget, och standard. Att man inte får välja att slå av den däremot, är alltid fel och kommer alltid att vara fel.

Sådär kan du bara säga om du inte gör annat med datorn än att surfa lite på internet och läsa mail i stort sett.
Det händer lite då och då att uppdateringar av misstag påverkar funktionalitet i diverse programvara.
Jag har själv råkat ut för det vid några tillfällen att vissa saker plötsligt slutat fungera efter en uppdatering.
Följden är att jag måste se till att göra lite tester av funktioner och program som jag anser är viktiga direkt efter att jag gjort en uppdatering för att eventuellt kunna utreda vilken uppdatering som ställde till med problemet och därför backa just den uppdateringen tills en fix finns.

Av den anledningen så måste jag ha automatiskt uppdateringar avslagna så att jag själv kan välja när jag släpper igenom uppdateringarna så att jag kan köra mina tester på direkten.
Det betyder inte att jag är säker på att allt alltid fungerar och det betyder att jag inte kan dra benen efter mig och vänta hur länge som helst. Men jag måste ha koll på när uppdateringarna trillar in så att felsökningen blir lättare och jag har dessutom behov av att kunna blockera vissa uppdateringar under en tid för att slippa problem.

I stort sett samma scenario gäller många företagsdatorer där man gjort anpassningar i klienterna för att vanliga användare inte skall ha tillgång till vissa funktioner då man anser att det är en säkerhetsrisk. Sådana anpassningar kan tyvärr medföra att en viss uppdatering ställer till med problem. Dessutom sitter man i många fall på en massa programvara som kanske kan påverkas av uppdateringar och man behöver därmed ha kontroll på när uppdateringar går ut till datorerna för man måste ha hunnit testa så att inget påverkas innan man släpper uppdateringarna. Några timmars stillestånd i IT systemen kan väldigt fort bli väldigt kostsamt.

Så uttalanden som ditt att det alltid är negativt om man kan stänga av automatiska uppdateringar är något som inte hör hemma i verkligheten där majoriteten av oss lever och arbetar. Det hör nog snarast hemma i Nangiala eller något annat sagoland.

Sorry. Såg nu att jag råkat svara på ditt inlägg men det var meningen att jag skulle svara på samma som du svarat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni drar saker till sin spets och ser saker svart eller vitt. Det är helt fel. Om Microsoft vill införa automatiska uppdateringar som är bortom räckhåll för användaren så har det inte på något plan med staten eller statens förhållande till medborgaren att göra.

Ni gullar om "frihet" men Microsoft som är ett privat företag skall tydligen inte ha "frihet" att göra som de vill med sin egen produkt?

Jag vägrar att leva i ett svartvitt samhälle där allt är draget till sin spets. Varför får man inte ha en åsikt längre utan att utsättas för halmgubbar och orealistiska skräckscenarier?

Microsoft är ett privat företag och har rätt att utveckla vilka produkter dom vill.
Men om dom tar fram produkter där man gjort val som kunderna uppfattar som negativa så kommer dom inte att köpa det nya.
Det är fallet med Windows 10.

I stort sett inga företag har uppdaterat till Win10 och det är till stor del för att det inte går att stänga av automatiska uppdateringar eftersom dom kan påverka befintlig funktionalitet i system eller programvara som är verksamhetskritisk.

Till och med jag som privatperson har drabbats av det.
Av den anledningen så kommer jag inte att uppdatera till Win10 så länge som det inte finns någon möjlighet att stänga av automatiska uppdateringar.
Däremot har jag och vill ha notifieringar om när det finns uppdateringar så att jag manuellt kan köra uppdateringarna och sedan se till att testa så att inget viktigt påverkats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast de flesta företag har volymlicenser och kan då välja att uppgradera till nyare versioner när de vill. Månadskostnaden är densamma oavsett.
Nej, de fixar som finns bygger på att processen är kvar i minnet och då kan man förhoppningsvis få tag i seeden till krypteringsnyckeln eftersom programmet inte gör sig av med dem på ett korrekt sätt. Alltså är det kört om man har stängt av datorn.

Om du någon gång jobbat på ett större företag och haft att göra med IT driften så skulle du också vara medveten om att det inte är för några licenskostnader som man inte uppdaterar. Anledningen till att man inte uppdaterat till Win10 är att många större företag sitter på ett stort antal verksamhetskritiska system som i många fall inte utan vidare fungerar under windows 10 och då måste man byta ut eller uppgradera dessa så att dom fungerar tillfredställande i det nya operativsystemet. Det är något som dels tar en hel del tid och dels kostar rätt så mycket pengar. Det kan vara frågan om rätt många miljoner för att större företag.

En annan anledning är att man från IT driften på ett större företag behöver ha kontroll över när uppdateringar rullar ut i nätverket eftersom även dessa kan påverka känsliga system och det är oacceptabelt.

Så faktum är att Microsoft själva har skapat situationen att man inte uppgraderar. Dels genom att bete sig som arslen med sitt försök att lura på Win7 användare Win10 istället och dels genom att inte ha något val att stänga av automatiska uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst kan du bli medlem i botnät även med de senaste uppdateringarna, men risken minskar ju drastiskt.

Jag har absolut ingenting emot frihet och fritt val på alla de plan, sålänge det inte drabbar någon annan. Jag tycker att risken att drabba andra är såpass stor med en icke-uppdaterad dator att det inte borde gå att välja.

Sen är som sagt också Microsoft Windows en produkt från ett företag, inte någon allmänning som alla får göra som de vill med. Har man det kravet så finns andra operativsystem.

Om du Kräver att Microsoft ska tillåta vissa saker i sitt eget operativsystem som de äger så inkräktar du ju på deras frihet som du verkar så förälskad i.

Och innan vi börjar gå in på det spåret, som har hänt i så många andra diskussioner förr: Nej, jag håller absolut inte frihet för heligt. Om ens egen frihet skadar eller riskerar att skada någon annan så är det fel och ska bort.

Microsoft får utveckla vad som vill men eftersom det är en fri marknad så kan dom inte räkna med att folk köper om dom inte säljer något som folk vill ha. många måste ha valet att stänga av uppdateringarna av en rad olika skäl. Det betyder inte att dom inte uppdaterar. Det betyder att dom måste själva ha kontroll över vilka uppateringar som görs vid vilken tidpunkt.

Om Microsoft väljer att sälja ett operativ med vissa saker som jag uppfattar som dealbreakers så står det mig fritt att ge fan i att köpa skiten.

eller anser du att du har rätt att tvinga på mig ett operativsystem eller annan programvara som jag inte vill ha. Eller ska Microsoft ha den rätten?????.

Jag anser inte det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Fast de flesta företag har volymlicenser och kan då välja att uppgradera till nyare versioner när de vill. Månadskostnaden är densamma oavsett.

Även om företag har volymlicenser så används inte volymlicenser överallt av flera orsaker.
T.ex. att de ber en beställare fixa en dator, beställarens timkostnad är över 1000kr/h, att då hålla på att bråka med någon volymlicens gör det hela bara mer kostsamt. Speciellt när datorn i fråga ska vara hos tillverkaren kanske något år innan den driftsätts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är nog inte lika vanligt att de drabbas. I alla fall när det gäller ransomware.

http://forumbilder.se/G8CKC/ransomwareencounterrate.png

Fast den där säger ingenting om du inte samtidigt sätter det i relation till hur många installationer det finns aktiva av de båda operativen.
Även om det är procent.
Det är ju så att dom som utvecklar ransomware vill dra in så mycket pengar som möjligt och om ett operativ är vanligare så kommer dom att rikta in sig mot det. Då kommer också andelen drabbade att bli större eftersom det inte existerat något operativsystem utan säkerhetsbrister hur mycket man än försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag håller inte med. Om ditt fria val innebär att din dator blir medlem i ett botnät som drabbar mig så kan du ge dig på att jag kommer motarbeta din "frihet" aktivt. Lika gäller för rattfylleri eller vad som.

Det är också en an anledningarna till att jag (naturligtvis bara för att jag får så fet lön av Bill Gates) vill att folk ska gå över till Windows 10, för där kan ju inte göra val som har negativ inverkan på andra datoranvändare, utan uppdateringar sker automatiskt. Vissa undantag finns väl för LTSB men det är ju inget som privatpersoner kommer i kontakt med direkt.

Sådär kan du bara säga om du inte gör annat med datorn än att surfa lite på internet och läsa mail i stort sett.
Det händer lite då och då att uppdateringar av misstag påverkar funktionalitet i diverse programvara.
Jag har själv råkat ut för det vid några tillfällen att vissa saker plötsligt slutat fungera efter en uppdatering.
Följden är att jag måste se till att göra lite tester av funktioner och program som jag anser är viktiga direkt efter att jag gjort en uppdatering för att eventuellt kunna utreda vilken uppdatering som ställde till med problemet och därför backa just den uppdateringen tills en fix finns.

Av den anledningen så måste jag ha automatiskt uppdateringar avslagna så att jag själv kan välja när jag släpper igenom uppdateringarna så att jag kan köra mina tester på direkten.
Det betyder inte att jag är säker på att allt alltid fungerar och det betyder att jag inte kan dra benen efter mig och vänta hur länge som helst. Men jag måste ha koll på när uppdateringarna trillar in så att felsökningen blir lättare och jag har dessutom behov av att kunna blockera vissa uppdateringar under en tid för att slippa problem.

I stort sett samma scenario gäller många företagsdatorer där man gjort anpassningar i klienterna för att vanliga användare inte skall ha tillgång till vissa funktioner då man anser att det är en säkerhetsrisk. Sådana anpassningar kan tyvärr medföra att en viss uppdatering ställer till med problem. Dessutom sitter man i många fall på en massa programvara som kanske kan påverkas av uppdateringar och man behöver därmed ha kontroll på när uppdateringar går ut till datorerna för man måste ha hunnit testa så att inget påverkas innan man släpper uppdateringarna. Några timmars stillestånd i IT systemen kan väldigt fort bli väldigt kostsamt.

Så uttalanden som ditt att det alltid är negativt om man kan stänga av automatiska uppdateringar är något som inte hör hemma i verkligheten där majoriteten av oss lever och arbetar. Det hör nog snarast hemma i Nangiala eller något annat sagoland.

Permalänk
Avstängd

Endast här på Sweclockers ser jag användare gråta över att man blir "påtvingad" uppdaterad mjukvara... Känner igen mig lite från när jag var ung och dum, och vägrade byta ut windows XP. Blunder years

Har arbetat med IT iallafall 10+ år och ingen jag känner sitter kvar på Windows 7 frivilligt. Varken professionellt eller privat.

Är det någon som har riktiga anledningar och inte bara tror Microsoft är onda och ute efter era hemligheter? Sweclockers "huserade" väl pedofilen som nationella insatsstyrkan tog för ett par år sen, någon i samma båt kanske?

Kör personligen dummykonton på dator och telefon, trots att jag inte har något att dölja.

Skulle va riktigt intressant att se ålder och sysselsättning för vissa här.

Permalänk
Medlem

Efter 8.1 kom så har jag inte sett någon mening med att köra W7. Windows 10 har fungerat klockrent för mig sen dag ett, även på företaget om man tar lite kontroll med GPOer och annat.

Men jag tror inte det är så säkert som alla tror, har fått in ett och annat cryptovirus i windows 10 också senaste året hos mina användare. Och vi hoppar inte över några windows updates.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Spyware10 var exakt lika känslig mot wannacry som win7. Ingen skillnad alls. Så vad är det exakt du säger? Bäst att MS spionerar på dig så att du slipper oroa dig om någon spionerar på dig. Du vet att det redan sker så det går inte att bli sämre?

Windows 10 täpptes igen redan i mars innan den stora spridningen satte igång.Så nej det var inte alls lika sårbart.Och automatiska uppdateringar som ej går att slå av gjorde att spridningen på Windows 10 datorer är näst intill obefintlig..

Att välja bort ett säkrare system på grund av att det samlas in data om dig som det förövrigt även gör i andra Windows är ju bara dumt.

Statistiken över hur spridningen har varit talar sitt eget språk..Men visst sitt på ditt Windows 7 och tro att det inte samlas in data.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Microsoft är ett privat företag och har rätt att utveckla vilka produkter dom vill.
Men om dom tar fram produkter där man gjort val som kunderna uppfattar som negativa så kommer dom inte att köpa det nya.
Det är fallet med Windows 10.

I stort sett inga företag har uppdaterat till Win10 och det är till stor del för att det inte går att stänga av automatiska uppdateringar eftersom dom kan påverka befintlig funktionalitet i system eller programvara som är verksamhetskritisk.

Till och med jag som privatperson har drabbats av det.
Av den anledningen så kommer jag inte att uppdatera till Win10 så länge som det inte finns någon möjlighet att stänga av automatiska uppdateringar.
Däremot har jag och vill ha notifieringar om när det finns uppdateringar så att jag manuellt kan köra uppdateringarna och sedan se till att testa så att inget viktigt påverkats.

Finns många stora företag och kommuner som kör Windows 10..Sen varför vill du slå av automatiska uppdateringar?Vill du inte ha ett uppdaterat och stabilt OS..För mig är några omstarter någon gång i månaden inget problem om jag får ett säkrare Windows.Denna statistik över infekterade datorer och vilka Windows versioner dom kör borde ju vara ett stort skäl att köra Windows 10..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av latt_kolsyrad:

Endast här på Sweclockers ser jag användare gråta över att man blir "påtvingad" uppdaterad mjukvara... Känner igen mig lite från när jag var ung och dum, och vägrade byta ut windows XP. Blunder years

Jag känner också igen mig sedan när jag var runt 20 år levde på socialen och enbart spelade på datorn, så fort en ny windows kom slängde jag bara in den, att det var första alfa versionen som Microsoft gjorde ingen då jag ej gjorde något vettigt på datorn.

Skrivet av latt_kolsyrad:

Har arbetat med IT iallafall 10+ år och ingen jag känner sitter kvar på Windows 7 frivilligt. Varken professionellt eller privat.

Beroende på hur du definierar frivilligt så betyder det att du ej har jobbat med så många system.
Ingen vill självklart sitta kvar med Windows 7 idag, men ingen vill hellre lägga ut några miljoner i onödan på uppgraderingar.
Även om man vill uppgradera och struntar i pengarna så tar det tid, på vissa ställen tar det runt 2 veckor i byråkrati att ens få lägga in Windowsuppgraderingar, då det ska testas till den förbannelse och riskdokument ska skrivas där det tydligt ska beskrivas att om något går fel så hur ska man backa. Och dessa dokument ska gå igenom en byråkratisk process för om en windowsuppdatering går fel, så kan det bli en civilrättslig process kring vems felet var. Microsoft i detta fall går nästan alltid säker.

Skrivet av latt_kolsyrad:

Skulle va riktigt intressant att se ålder och sysselsättning för vissa här.

+30 år jobbar med driftsystem där viten upp till 100 000kr/h kan uppstå när det blir driftbortfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@kelthar vem fan är det som sprider FUD? Du har inte ens kollat MS egen gigantiska lista?
Där typ allt du gör på datorn trots att du stänger av "allt", fortfarande spårar dig till typ 90% av maximal nivå.

Hade vi inte gnällt och skrikit hade vi inte ens haft detta, men nu kan man faktiskt se detaljerna, och de är fullt personligt identifierbara. Som i... de vet vem du är, vad du gör och vem fan du porrsurfar till, även om du sparat ner filen och bara använder filnamn... för ja.. det skickas upp det med.

Skrivet av anon127948:

MS har skriv flera gånger vad de samlar in som minst (telemetry). De trycker på molnet som är inte krypterat så alla dina filer där är tillgängliga, liknande med cortana, allt du gör genom den skickas till MS och default search är alltid internet med vilket betyder att de ser allt du söker på även om det är bara efter filer på din egen dator.

Visst det går att stänga av om man har enterprise och vet vad man gör men hur många vanliga användare har det och vet hur man ska stänga av allt?

Så, för att summera: Inga källor på att de defacto spionerar. Däremot källor på att de har potentialen att spionera. Låt mig förklara skillnaden: Som att våra militärer har potentialen att vandra runt i våra städer och skjuta, men att dem inte gör det.

Skillnaden i våra synsett kommer från vilken världsvy som vi har valt att utgå ifrån. Antingen tror man att alla är onda och vill skada en eller så tror man att människor är goda.

Att Microsoft trycker på att man ska lagra sina filer i molnet är något som de gör för att de har gått över till att servera tjänster i stället för one-shot produkter. Teknikbranchen är i konstant flux och förändras hela tiden, hänger man inte med så försvinner man.

Här krävs det också lite "sunt förnuft". Det är som att ha en eget garage eller parkera bilen offentligt. Att förstå implikationerna av ens handlande kräver kunskap och det är inte begränsat till teknikvärlden. Det bästa man kan göra är att skola sina medmänniskor i koncepten för att de själva ska kunna göra välinformerade beslut.

Jag tror att allt som de skickar hem är i syfte att göra studier på sina användare och förbättra systemet. Jag kan tycka att det är konstigt att man inte kan stänga av det, men det kanske är ett steg i Apples riktning. Att dumma ner OS:et. Ingen aning.

Men, tro inte att du inte redan har varit fullt identifierbar sedan innan. Men framför allt, tro inte att du är signifikant på något sätt heller för "dem". De som har något som de vill dölja skulle aldrig få för sig att använda Windows. Varken 10, 7, Vista eller XP. De riktiga problemen idag, vad som gäller integritet, har inte med mjukvaran att göra. Inte det minsta. De ligger på hårdvarunivå.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag känner också igen mig sedan när jag var runt 20 år levde på socialen och enbart spelade på datorn, så fort en ny windows kom slängde jag bara in den, att det var första alfa versionen som Microsoft gjorde ingen då jag ej gjorde något vettigt på datorn.

Beroende på hur du definierar frivilligt så betyder det att du ej har jobbat med så många system.
Ingen vill självklart sitta kvar med Windows 7 idag, men ingen vill hellre lägga ut några miljoner i onödan på uppgraderingar.
Även om man vill uppgradera och struntar i pengarna så tar det tid, på vissa ställen tar det runt 2 veckor i byråkrati att ens få lägga in Windowsuppgraderingar, då det ska testas till den förbannelse och riskdokument ska skrivas där det tydligt ska beskrivas att om något går fel så hur ska man backa. Och dessa dokument ska gå igenom en byråkratisk process för om en windowsuppdatering går fel, så kan det bli en civilrättslig process kring vems felet var. Microsoft i detta fall går nästan alltid säker.

+30 år jobbar med driftsystem där viten upp till 100 000kr/h kan uppstå när det blir driftbortfall.

Vad blir kostnaden ifall systemet drabbas av WannaCry

Dumsnål kan straffas rätt hårt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så, för att summera: Inga källor på att de defacto spionerar. Däremot källor på att de har potentialen att spionera. Låt mig förklara skillnaden: Som att våra militärer har potentialen att vandra runt i våra städer och skjuta, men att dem inte gör det.

Skillnaden i våra synsett kommer från vilken världsvy som vi har valt att utgå ifrån. Antingen tror man att alla är onda och vill skada en eller så tror man att människor är goda.

Att Microsoft trycker på att man ska lagra sina filer i molnet är något som de gör för att de har gått över till att servera tjänster i stället för one-shot produkter. Teknikbranchen är i konstant flux och förändras hela tiden, hänger man inte med så försvinner man.

Här krävs det också lite "sunt förnuft". Det är som att ha en eget garage eller parkera bilen offentligt. Att förstå implikationerna av ens handlande kräver kunskap och det är inte begränsat till teknikvärlden. Det bästa man kan göra är att skola sina medmänniskor i koncepten för att de själva ska kunna göra välinformerade beslut.

Jag tror att allt som de skickar hem är i syfte att göra studier på sina användare och förbättra systemet. Jag kan tycka att det är konstigt att man inte kan stänga av det, men det kanske är ett steg i Apples riktning. Att dumma ner OS:et. Ingen aning.

Men, tro inte att du inte redan har varit fullt identifierbar sedan innan. Men framför allt, tro inte att du är signifikant på något sätt heller för "dem". De som har något som de vill dölja skulle aldrig få för sig att använda Windows. Varken 10, 7, Vista eller XP. De riktiga problemen idag, vad som gäller integritet, har inte med mjukvaran att göra. Inte det minsta. De ligger på hårdvarunivå.

Så för att summera: "Du tror på det goda inom MS"... Bra jobbat från en som kräver källor och fakta.

Att de samlar data innebär att de spionerar... om de se väljer att använda denna på ena eller andra sätt innebär inte att de har data:n.

Vi vet att de har tom en keylogger aktiverad som standard i OSet, och den "ska gå att stänga av"....

Konstigt nog när man gör det så fortsätter maskinen att skicka data... vilket man inte kan förklara... Men du tror på det goda va? Om de nu verkligen har goda avsikter, tror du inte de hade visat allt detta spårande tidigare? Varför dölja det om man bara har goda avsikter? Varför inte låta användare som inte vill göra detta stänga av det 100%?

Det är också kul att alla utan att ens själv ha bevis för det, påstår att både Win 7, Vista och XP gör "samma sak"... när samtliga av dessa har gått igenom åratal av granskning, utan att hitta ett skit. XP har ju tom många känsliga företag hela källkoden och har gått igenom den. Varför hittade de inte detta då?

Nä.. jag tror detta mer är en person som vill hitta en dålig ursäkt för att han ska fortsätta använda Windows 10, och som inte ens vill se skogen för alla träd. Jag håller dock med om att jag gärna hade velat slippa Windows, men problemet är att mjukvarorna är var de är, så jag gör hellre vad jag kan för att undvika det värsta, än att blint ignorera det iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Vad blir kostnaden ifall systemet drabbas av WannaCry

Dumsnål kan straffas rätt hårt..

Typ 0.1 promille del av kostnaden för att uppdatera systemet så ofta för att undvika det. liksom backuper görs stup och ständigt, att lägga in uppdateringar stup i kvarten och skita i allt vad driftsäkerhet heter bara för att skydda emot vissa faror kostar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sba74:

Om du någon gång jobbat på ett större företag och haft att göra med IT driften så skulle du också vara medveten om att det inte är för några licenskostnader som man inte uppdaterar.

Det är ju det jag säger. Erbjudandet gäller inte företag men det har ingen betydelse då de i de flesta fall har volymlicenser och har därför alltid kunnat uppgradera till senaste versionen när de vill oavsett detta erbjudande. Huruvida de uppgraderar eller ej har därmed inget med erbjudandet att göra utan beror på andra faktorer.

Citat:

Anledningen till att man inte uppdaterat till Win10 är att många större företag sitter på ett stort antal verksamhetskritiska system som i många fall inte utan vidare fungerar under windows 10 och då måste man byta ut eller uppgradera dessa så att dom fungerar tillfredställande i det nya operativsystemet. Det är något som dels tar en hel del tid och dels kostar rätt så mycket pengar. Det kan vara frågan om rätt många miljoner för att större företag.

Absolut. Dock tror jag snarare problemet är att man inte har testat ifall dessa saker fungerar under Windows 10 snarare än att de inte skulle fungera för i princip allt som funkar i sjuan funkar också i tian. Min förra arbetsplats uppgraderade utan problem och min nuvarande hade också sannolikt kunnat göra det, i alla fall på min avdelning, men det är en stor koncern med närmare en halv miljon anställda så på det stora hela kan det förstås uppstå problem någonstans. Men det är också löjligt att försöka hålla samma IT-miljö överallt i en sådan koncern med anställda som sysslar med mängder av olika saker utspridda över hela världen.

Citat:

En annan anledning är att man från IT driften på ett större företag behöver ha kontroll över när uppdateringar rullar ut i nätverket eftersom även dessa kan påverka känsliga system och det är oacceptabelt.

Och den kontrollen har man även i Windows 10 så det är inget problem.

Citat:

Så faktum är att Microsoft själva har skapat situationen att man inte uppgraderar. Dels genom att bete sig som arslen med sitt försök att lura på Win7 användare Win10 istället och dels genom att inte ha något val att stänga av automatiska uppdateringar.

Hemanvändare har inget val längre, då de har visat sig oförmögna att hantera det valet på ett ansvarsfullt sätt, men företag kan ligga kvar på gamla versioner länge och välja när de ska pusha ut uppdateringar och så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Även om företag har volymlicenser så används inte volymlicenser överallt av flera orsaker.
T.ex. att de ber en beställare fixa en dator, beställarens timkostnad är över 1000kr/h, att då hålla på att bråka med någon volymlicens gör det hela bara mer kostsamt. Speciellt när datorn i fråga ska vara hos tillverkaren kanske något år innan den driftsätts.

Självklart varierar det beroende på storlek på företaget och en massa andra faktorer. Men har man volymlicenser har man också oftast en strategi för att sätta datorer i drift, ofta med olika konfigurationer av program- likväl som hårdvara beroende på användarens behov osv. och då är det enklare och snabbare att bara installera passande image på en ny dator än att försöka konfigurera medföljande OS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jockew1989:

Att det går är ju ingen nyhet, undrade mest hur du har löst det och hur det är att leva med tjänster som inte samlar in data, vad är dina erfarenheter och vad använder du?

Jag kör Threema för IM på telefonen (visst det är fortfarande skit android i grunden men sony trycker ut i alla fall security updates relativt snabbt). Det finns ingen annan känslig information på den. Alla sorters remote admin funktioner är avstängda.

På PC sidan är det:
Backup: crashplan (med egen nyckel)
sync: Spideroak och tresorit (båda krypterar innan det skickas runt och båda tillåter egen nyckel)
Browsers: pale moon och vivaldi där jag kör separata profiler för olika saker (lite som poor mans QubeOS)

Tjänster online är det duckduckgo/ecosia/goolge/scopus med egna profiler/incognito mode för sök
gmail för skräp post
protonmail för faktiskt mail som jag bryr mig om.

annat än det finns det inga online tjänster som jag verkligen använder förutom forum som sweclockers och där är det privacy badger och uBlock Origin som gäller.

Det är inte perfekt men inte heller i närheten av lika illa som default install av spyware10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Så, för att summera: Inga källor på att de defacto spionerar. Däremot källor på att de har potentialen att spionera. Låt mig förklara skillnaden: Som att våra militärer har potentialen att vandra runt i våra städer och skjuta, men att dem inte gör det.

Skillnaden i våra synsett kommer från vilken världsvy som vi har valt att utgå ifrån. Antingen tror man att alla är onda och vill skada en eller så tror man att människor är goda.

Att Microsoft trycker på att man ska lagra sina filer i molnet är något som de gör för att de har gått över till att servera tjänster i stället för one-shot produkter. Teknikbranchen är i konstant flux och förändras hela tiden, hänger man inte med så försvinner man.

Här krävs det också lite "sunt förnuft". Det är som att ha en eget garage eller parkera bilen offentligt. Att förstå implikationerna av ens handlande kräver kunskap och det är inte begränsat till teknikvärlden. Det bästa man kan göra är att skola sina medmänniskor i koncepten för att de själva ska kunna göra välinformerade beslut.

Jag tror att allt som de skickar hem är i syfte att göra studier på sina användare och förbättra systemet. Jag kan tycka att det är konstigt att man inte kan stänga av det, men det kanske är ett steg i Apples riktning. Att dumma ner OS:et. Ingen aning.

Men, tro inte att du inte redan har varit fullt identifierbar sedan innan. Men framför allt, tro inte att du är signifikant på något sätt heller för "dem". De som har något som de vill dölja skulle aldrig få för sig att använda Windows. Varken 10, 7, Vista eller XP. De riktiga problemen idag, vad som gäller integritet, har inte med mjukvaran att göra. Inte det minsta. De ligger på hårdvarunivå.

Har du sovit under en sten senaste åren? Missade du Snowdens avslöjanden? Hur MS van en av väldigt få som aktivt och frivilligt arbetade med NSA. Dagen de köpte Skype ändrades den till största spionverktyget någonsin. Tänk på hur mycket skrik det var från polisen om skype innan dess. Efter köpet inte ett pip. Plus NSA dokument som visade att redan då hade de tillgågn till 100% text, mesta av audio och 30% av video.

För att inte tala om NSL som tillåter NSA att kräva i princip allt från MS (och andra så klart) utan minsta kontroll. Vi har inga rättigheter (annat än att exponera röven) enligt amerikanska lagar och synsätt på omvärlden.

Molntjänster är ett annat ord för övervakning och industri spionage. De ända som är relativt säkra är lagringstjänster där du krypterar data innan det skickas och de får aldrig tillgång till nyckeln. Allt annat är övervakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Bara så det inte råder något missförstånd. Windows 10 hade visserligen också buggen, men är ändå inte sårbar för Wannacrypt via SMB1 shares. Exploitkoden i Wannacrypt är inte designad för Windows 10. Bara Windows 7, Server 2008 och äldre os.

Det var intressant, utgick från att buggen kunde utnyttjas även i Windows 10 om SMBv1 var påslaget, då patch MS17-010 finns (precis som du sa) till windows 10. Tack!

Slarvigt av virusmakarna då attackvektorn fanns redo. Kanske var det för få win10-system utan uppdateringar och med SMBv1?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så för att summera: "Du tror på det goda inom MS"... Bra jobbat från en som kräver källor och fakta.

Inte endast MS. Människor i det stora.

Jag förstår inte vad du menar när du säger "Bra jobbat från en som kräver källor och fakta.". Betyder det att man inte får efterfråga en källa ifall man gillar MS?

Skrivet av Paddanx:

Vi vet att de har tom en keylogger aktiverad som standard i OSet, och den "ska gå att stänga av"....

Konstigt nog när man gör det så fortsätter maskinen att skicka data... vilket man inte kan förklara... Men du tror på det goda va? Om de nu verkligen har goda avsikter, tror du inte de hade visat allt detta spårande tidigare? Varför dölja det om man bara har goda avsikter? Varför inte låta användare som inte vill göra detta stänga av det 100%?

Men du kan förklara och bevisa det då? Inte med något annat än argument. Fakta och argument är olika saker. Man kan basera ett argument på fakta eller på något annat, t.ex en åsikt eller deduktion. Deduktion som inte är baserad på absolut fakta kan inte vara absolut i sig självt. Det kan vara en potentiell indikation, men det finns inget som gör argumentet definitivt.

Tills dataströmmen är dekrypterad så kan bara faktalös argumentation existera. (Jag vet inte om dataströmmen har blivit dekrypterad publikt)

Exempel på motargumentation utan fakta: Varför överhuvud taget visa det ifall man har onda avsikter? Tror du att de trodde att ingen skulle märka det? Kan det vara så att de inte har ont uppsått och därför trodde att ingen skulle göra en stor grej av det då de trodde att inte folk inte skulle misstolka deras intentioner.

Allt handlar om vilken synvinkel man har tagit. Du baserar din argumentation på illvilja, jag baserar min argumentation på tilltro.

Artikeln du hänvisar till innehåller ingenting som bevisar något illvilligt beteende.

Skrivet av Paddanx:

Det är också kul att alla utan att ens själv ha bevis för det, påstår att både Win 7, Vista och XP gör "samma sak"... när samtliga av dessa har gått igenom åratal av granskning, utan att hitta ett skit. XP har ju tom många känsliga företag hela källkoden och har gått igenom den. Varför hittade de inte detta då?

Jag skrev inte att XP gör samma sak, jag sa att man inte skall använda Windows om man är ute efter att dölja saker. Eftersom du inte har kompilerat det själv. Oavsett om de har fått se "den riktiga källkoden" eller inte, så kan de inte veta vad de har ifall de har fått binärerna från en annan källa.

Jag kommer så klart att använda fortsätta Windows 10. Jag vet att det potentiellt finns integitetskränkande komponenter i, men jag vet också att det inte är något som är bevisat. Jag tycker kort och gott att man skall sprida rykten, oavsett.

Bara för att det åker bilar fram och tillbaka mellan Malmö och Göteborg hela dagarna, så betyder inte det att deras bagage är fyllda med knark.
Bara för att man har bestämt sig för att Gud finns, så betyder inte det att han/hon/den/det finns på riktigt.

Det enda vi med säkerhet kan säga är att Windows 10 befinner sig i ständig kommunikation med Microsofts servrar.

Så vida du inte har någon insiderinformation som vi inte fått ta del av?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Inte endast MS. Människor i det stora.

Jag förstår inte vad du menar när du säger "Bra jobbat från en som kräver källor och fakta.". Betyder det att man inte får efterfråga en källa ifall man gillar MS?

Eftersom jag tydligen inte får ifrågasätta vad MS gör med den trafik mellan OS och min dator, utan "källor" som tydligen måste vara källkoden enligt dig... så nej... du får inte efterfråga en källa när du själv gör utropande utan någon.

Skrivet av kelthar:

Men du kan förklara och bevisa det då? Inte med något annat än argument. Fakta och argument är olika saker. Man kan basera ett argument på fakta eller på något annat, t.ex en åsikt eller deduktion. Deduktion som inte är baserad på absolut fakta kan inte vara absolut i sig självt. Det kan vara en potentiell indikation, men det finns inget som gör argumentet definitivt.

Tills dataströmmen är dekrypterad så kan bara faktalös argumentation existera. (Jag vet inte om dataströmmen har blivit dekrypterad publikt)

Exempel på motargumentation utan fakta: Varför överhuvud taget visa det ifall man har onda avsikter? Tror du att de trodde att ingen skulle märka det? Kan det vara så att de inte har ont uppsått och därför trodde att ingen skulle göra en stor grej av det då de trodde att inte folk inte skulle misstolka deras intentioner.

Allt handlar om vilken synvinkel man har tagit. Du baserar din argumentation på illvilja, jag baserar min argumentation på tilltro.

Artikeln du hänvisar till innehåller ingenting som bevisar något illvilligt beteende.

Det finns rätt många rapporter och info om att just något skickas för varje tangent du trycker på. Och som sagt, MS har själv presenterat hela sin lista på allt de spårar, där en hel del av det är rätt skrämmande.

Sen om du vill tro på gud... förlåt, MS och deras goda tro, är ditt val. Men för mig är ett företag ute efter en sak... $$$ pengar... tills motsatsen bevisas. Detta är verkligheten idag, och det är vad som driver deras beslut. Och de kan sälja dig som en billig hora med all info... och du tydligen gillar det.

Då spelar ingen källfakta någon roll... då en person som blint tror på att MS eller något företag är "goda" är religion.

Skrivet av kelthar:

Jag skrev inte att XP gör samma sak, jag sa att man inte skall använda Windows om man är ute efter att dölja saker. Eftersom du inte har kompilerat det själv. Oavsett om de har fått se "den riktiga källkoden" eller inte, så kan de inte veta vad de har ifall de har fått binärerna från en annan källa.

Jag kommer så klart att använda fortsätta Windows 10. Jag vet att det potentiellt finns integitetskränkande komponenter i, men jag vet också att det inte är något som är bevisat. Jag tycker kort och gott att man skall sprida rykten, oavsett.

Bara för att det åker bilar fram och tillbaka mellan Malmö och Göteborg hela dagarna, så betyder inte det att deras bagage är fyllda med knark.
Bara för att man har bestämt sig för att Gud finns, så betyder inte det att han/hon/den/det finns på riktigt.

Men när det trots allt stannas bilar som visat sig innehålla knark, så bör man kanske sluta dagdrömma och tänka... hur stor andel är det som har det?

Men som sagt, för mig är mitt privatliv viktigare än ett meningslöst OS... varför ens riskera sälja sig på nätet, för att få ett OS? Vad vinner man? Varför ens riskera att sälja sig för något som en gratis uppgradering? Eller tom betala 1000kr för ett OS som riskerar göra allt detta?

Är lite som att spela rysk-roulette... varför?

Skrivet av kelthar:

Det enda vi med säkerhet kan säga är att Windows 10 befinner sig i ständig kommunikation med Microsofts servrar.

Så vida du inte har någon insiderinformation som vi inte fått ta del av?

Spelar väl ingen roll om jag har, då det inte är fakta, eller?

Permalänk
Inaktiv

@kelthar:

Med detta resonemang så kan du hävda att gravitationen inte finns heller då det inte är 100% säkert att den kommer vara attraherande i varje kommande tidpunkt.

MS har blivit tagna med att spionera på användarna tillsammans med NSA, med att läsa användarnas e-post och använda den mot de. Sedan har de faktiskt skrivit en del om vad de samlar in och det är skrämmande. Så om du inte tror att MS ljuger i sina egna dokument om vad win10 gör så kanske du borde uppdatera dina åsikter.

Sedan har vi alltid amerikansk lag som räknar inte oss utlänningar som människor som har några som helst rättigheter vilket betyder att du har inget skydds alls mot MS som använder data för fel saker eller blir tvingade av amerikanska regeringen. Komihåg också att svenska FRA har väldigt bra "kontakt" med NSA och våra kära politiker är jävligt villiga att springa amerikanska ärenden så risken för oss alla är betydligt mer än bara teoretisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av latt_kolsyrad:

Endast här på Sweclockers ser jag användare gråta över att man blir "påtvingad" uppdaterad mjukvara... Känner igen mig lite från när jag var ung och dum, och vägrade byta ut windows XP. Blunder years

Har arbetat med IT iallafall 10+ år och ingen jag känner sitter kvar på Windows 7 frivilligt. Varken professionellt eller privat.

Är det någon som har riktiga anledningar och inte bara tror Microsoft är onda och ute efter era hemligheter? Sweclockers "huserade" väl pedofilen som nationella insatsstyrkan tog för ett par år sen, någon i samma båt kanske?

Kör personligen dummykonton på dator och telefon, trots att jag inte har något att dölja.

Skulle va riktigt intressant att se ålder och sysselsättning för vissa här.

Vissa är mer insnöade än andra....

Kan säga att det är många där ute, även de som inte hänger här på SC, som är riktigt arga över att tvingas på dessa uppdateringar och inget kunna göra. För egen del var det en deal-breaker och jag lämnade den sjunkande skutan MS.

Som företagare är jag tvungen att ha ett stabilt system, som inte helt plötsligt stänger av sig och startar om mitt i ett jobb. När den väl startar om så har det installerats uppdateringar som gör att programmen man just använde inte fungerar som de ska...
Kan gå åt timmar att lösa problemen och det är inte tid man har...

Min lösning blev att gå över till Mac i jobbet och det är som natt och dag, vad det gäller användarvänlighet och hur stabilt det är.
Privat är det Linux som gäller, för Windows tar jag inte i mer...

När det gäller spioneriet, så tror jag att de flesta vill ha en privat svär omkring sig. Speciellt i sitt hem. I alla fall jag och alla jag känner..
När då MS kommer in och spionerar på allt du gör med din dator, vad som finns på den och sedan har rätt att lämna vidare informationen, är det ett intrång i ditt privatliv. Spelar ingen roll om de kan sätta dit terrorister eller pedofiler, för vi har alla rätt till ett privatliv. Som fotograf får jag inte ens fotografera in genom ditt fönster, gå in genom din ytterdörr utan ditt tillstånd etc. etc..
Men du vill släppa in MS och främmande makts säkerhetstjänst utan några problem, med både keylogger, kamera och mikrofon..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det var intressant, utgick från att buggen kunde utnyttjas även i Windows 10 om SMBv1 var påslaget, då patch MS17-010 finns (precis som du sa) till windows 10. Tack!

Slarvigt av virusmakarna då attackvektorn fanns redo. Kanske var det för få win10-system utan uppdateringar och med SMBv1?

Ja kanske, en annan möjlig förklaring är att tekniken som förhindrar att buggar kan utnyttjas till något är mer utvecklad i Windows 10 (exploit mitigations). Jag vet inte om det hjälpte i det här fallet, men det finns en sida som listar några av dem och ett blogginlägg som tar upp två praktiska exempel.

Mitigations that are built in to Windows 10
Hardening Windows 10 with zero-day exploit mitigations

... we are hardening the Windows platform with mitigation techniques that can stop exploits of newly discovered and even undisclosed vulnerabilities.

By delivering these mitigation techniques, we are increasing the cost of exploit development, forcing attackers to find ways around new defense layers.

Permalänk
Medlem

Största skälet skulle jag säga är att en xpsp2 eller bättre var osårbar över nätet så länge den var standardkonfigurerad. Windows firewall är då på och stoppar angreppet. På företag är det extremt vanligt att man öppnar 445 för fjärradminstration och på företagen finns det gott om W7 burkar att smitta

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Får du [Ozzed] betalt av Microsoft? Det borde du få så som du håller på så fort du får chansen..
Sluta försök dumförklara alla som inte vill migrera till MS10. Du låter bara påstridig och löjlig.. Som en troende som försöker få en att konvertera till din religion.
Tack men nej tack

Han är dessutom den allra första att kommentera i Microsoft OS-strängar. Lite märkligt. Verkar vara väldigt viktigt för honom att få in lite "positive spin MS info" direkt, liksom.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen finns det ju såklart andra sidan av myntet. Jag har också läst att många tror att Microsoft gjort Windows 7 mer sårbart med flit för att de vill se att folk går över till 10:an men det tror jag är skitsnack. Dock är det väl såklart en fjäder i hatten för dem att nyare faktiskt är bevisat bättre när det kommer till kritan.

Klart de har gjort så...

Och NEJ, jag kommer INTE att installera W10

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8