20 månader gammal laptop krånglar

Permalänk

20 månader gammal laptop krånglar

Hej, har en ~20 månader gammal laptop som krånglar.

HP Spectre x360 13-4040no

Skärmen "fadear ut" och blir vit vid användning, främst då den är kall. Vid vridning på skärmen så hoppar bilden tillbaka i ett tag, allt från 10 sec till ett par minuter. Felet brukar försvinna efter den har blivit varm men det kan ta ett tag. Användare på HP's forum hävdar att felet ligger i hårdvaran vilket också ligger i linje med var jag upplever.

Felet ser ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=72H_7lwKJuo (video tagen från youtube, alltså inte min video)

Felet verkar vara utbrett då det finns många klagomål på HP's egna forum, tex:

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Video-Display-and-Touc...

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Boot-and-Lockup/HP-Spe...

Jag kontaktade NetOnNet om det men fick svar att jag fick själv bekosta reparation/utbyte.

Jag undrar om det är något man kan göra som konsument eller om det bara är att svälja ett en 13 kkr dator inte ens håller två år? Går det att åberopa ursprungligt fel då felet verkar utbrett och att skärmen rimligen ska hålla i mer än två år?

Permalänk
Medlem

Har du hört med HP direkt?

De bör ju vara väl medvetna om problemet vid det här laget, till skillnad från återförsäljaren.

Såg att någon i trådarna du länkade fick sin skärm bytt utan kostnad efter garantiperioden.

Lycka till

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

åberopa reklamation.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Du har 3 års lagstadgad reklamationsrätt.

Reklamationsrätten täcker ursprungsfel, dvs fel som fanns redan från början. Det är inte samma sak som att felet visade sig från början. En kvalitetsbrist som gör att varans livslängd blir kortare än vad som är normalt för sådana varor räknas absolut som ett ursprungsfel. I princip kan man säga att har inte du (eller någon annan med tillgång till datorn) orsakat felet genom felanvändning/oaktsamhet så är det ett ursprungsfel.

Har mer än 6 månader passerat sedan köpet så ligger bevisbördan för att det är ett ursprungsfel på kunden. Generelltär dock kraven på konsumenters bevisbörda lågt ställda. Om ingen yttre åverkan förekommer (som exempelvis visar på att skärmen klämskadats, datorn tappats etc.), samt att du vittnar om att du använt datorn i linje med vad instruktionerna säger och hur en dator normalt används, så brukar det anses att kraven är uppfyllda.

Så hör helt enkelt av dig till säljaren och meddela att datorn slutat fungera som den skall och att konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera den. Kan du visa, exempelvis genom att referera till andra dokumenterade fall med samma fel, så är detta till stor fördel för dig.

Hursomhelst, ge dig inte. Om de avslår reklamationen så ta det vidare till allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) så får deras experter titta på ärendet, det kostar inget.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD