Hur mycket el förbrukar/kostar en dator egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

För ett kvartal eller?

Det du har räknat ut är elpriset i öre per dag. 144 öre = 1,44kr/dag ~ 40kr/månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Nja... Jag fick ut precis samma uträkning. Jag tror den stämmer.
Elförbrukning per dag: 200W x 24 timmar = 4800 Wh = 4,8kWh
Per månad blir det då: 30* 4,8kWh = 144 kWh
Räknar man med ett elpris på 1:- per kWh så blir kostnaden 144:-/mån.
Bara själva elpriset ligger väl runt 0,40kr/kWh men efter att elskatter, moms, den rörliga nätavgiften som tillkommer per kWh och dyl lagts på så brukar elkostnaden som kunden betalar hamna på runt 1-1,5kr per kWh.

Din uträkning är rätt. Elpriset är en sak, sen så har du ju alltid nätavgiftgen, men totalt burkar det bli kring kronan/kwh. Men jag fick ner min kostnad rejält genom att byta till annat bolag faktiskt. Många glömmer dock nätavgiften när de räknar.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Värme är inte gratis så om datorn genererar värme så får ni dra av det på er pris beräkning ang vad en dator ger och tar i energi.. Total kostnaden blir då mindre, för huset eller rummet som datorn står i ska ju också värmas upp...

Ja många glömmer detta. Bor själv i ett eluppvärmt hus och då blir ju datorn som ett värmeelement den kalla delen av året. Var också detta som gjorde att jag inte placerade min hemmaserver i garaget utan istället ställde den i en del av huset där jag fick nytta av värmen

Jag brukar räkna bort halva elkostnaden för servern eftersom jag har elvärmen igång halva året (elementen går svalare ju varmare datorn går). Om man kör air condition på sommaren för att kyla på grund av datorn får man så klart också lägga på detta på kostnaden.

Sedan går det åt energi att tillverka och transportera ny hårdvara också. Även om nya komponenter kan vara energisnålare så är det en negativ miljöpåverkan av att köpa nytt innan de gamla prylarna slutar att fungera. Detta är svårare att räkna ut och om man säljer sina begagnade prylar till någon annan så kanske man gör att någon annan inte köper nytt istället. Men kanske hade den personen då istället inte köpt några prylar alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja många glömmer detta. Bor själv i ett eluppvärmt hus och då blir ju datorn som ett värmeelement den kalla delen av året. Var också detta som gjorde att jag inte placerade min hemmaserver i garaget utan istället ställde den i en del av huset där jag fick nytta av värmen

Jag brukar räkna bort halva elkostnaden för servern eftersom jag har elvärmen igång halva året (elementen går svalare ju varmare datorn går). Om man kör air condition på sommaren för att kyla på grund av datorn får man så klart också lägga på detta på kostnaden.

Sedan går det åt energi att tillverka och transportera ny hårdvara också. Även om nya komponenter kan vara energisnålare så är det en negativ miljöpåverkan av att köpa nytt innan de gamla prylarna slutar att fungera. Detta är svårare att räkna ut och om man säljer sina begagnade prylar till någon annan så kanske man gör att någon annan inte köper nytt istället. Men kanske hade den personen då istället inte köpt några prylar alls?

Detta stämmer ofta, dock är det svårt att tänka så om du bor i hyresrätt och uppvärmning inte går på el och "ingår" i hyran. Det är svårt att dra bort det från hyran eftersom du inte kan påverka uppvärmningskostnaden själv.

Men annars helt rätt.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Rekordmedlem

Jag värmer upp med datorer pp vintern men stänger av dem på sommaren.
Nått man bör tänka på angående energiförbrukningen är däremot att det ofta är en dålig ide att använda gamla delar till en router/nas som alltid står på, det kan faktiskt vara ekonomiskt motiverat att skaffa nya delar för de kan löna sig redan efter nått års drift bara sett till den lägre energiförbrukningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stoppade min setup i en Eve Energy.

290 watt idle (måste spana på energisparfunktioner här, låter högt)
420 watt vid gaming

i7 930, GTX 660, 27" Dell, 2x SSD och en mekanisk

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superegg:

Hur ska man räkna då?

Man kan räkna med enheter, så är det mycket enklare att veta att det blir rätt (för om man gör rätt tar enheter ut varandra så att bara rätt enhet återstår).

Rent generellt är tyvärr även denna tråd, precis som de flesta på temat enheter och matematik, full av diverse konstigheter. Ska försöka räta ut en del frågetecken.

Rätt enheter

Börja med att använda rätt enheter till allt. Skippa "watt per timme" (istället för watt), "kr" (istället för kr/kWh) och andra påhitt/oklarheter, så blir allting mycket enklare.

Vilka storheter har vi att hantera?

  • Tid – mäts i sekunder (s) eller timmar (h), där 1 h = 3 600 s.

  • Energi – mäts i joule (J) eller wattimmar (Wh), där 1 Wh = 3 600 J (se nedan). En joule kostar ett visst antal kronor.

  • Effekt – mäts i watt (W), vilket betyder joule per sekund (J/s). Betecknar takten med vilken energi "förbrukas" (omvandlas). Kan kallas "energi per tidsenhet".

Hur fungerar dessa tillsammans?

Om en apparat drar 300 W betyder det helt enkelt att den förbrukar 300 joule varje sekund. Står den på i 1 sekund omvandlas alltså sammanlagt 300 J till värme ("förbrukas"). Står den på i 5 s förbrukas 5 s · 300 J/s = 1 500 J.

Det jag gjorde där var att jag räknade med enheter: Jag skrev inte "5 · 300", jag skrev "5 s · 300 J/s". Varför? Jo, för att det då blir otroligt mycket enklare att se hur enheter "fungerar tillsammans". I detta fall hade vi till exempel

5 · sekunder · 300 · joule / sekunder

eller (annan ordning)

5 · 300 · sekunder / sekunder · joule

Vi kan tänka att "sekunder / sekunder tar ut varandra och blir 1", och så återstår bara "5 · 300 · joule".

Räknar man explicit med enheter på detta sätt behöver man inte fundera över om man "får" multiplicera, addera etc två enheter, eller vad resultatet får för enhet, utan det blir uppenbart.

Omvandling mellan enheter av samma dimension

Hur omvandlar vi mellan joule och wattimmar? Båda används för att mäta energi, men 1 J är inte samma sak som 1 Wh. Vi räknar med enheter!

Ordet wattimme kommer helt enkelt av att det är den mängd energi som förbrukas då en apparat som drar 1 watt är igång i 1 timme. Vi vet ju nu att 1 W = 1 J/s och att 1 h = 3 600 s, så

   1 Wh
= 1 W · 1 h
= 1 J/s · 3 600 s
= 1 · 3 600 · s · J/s
= 3 600 J

Därmed är det uppenbart att 1 Wh = 3 600 J; det är alltså inget vi behöver memorera.

Vi kan givetvis lika gärna omvandla från J till Wh:

1 Wh = 3 600 J

Dela med 3 600 på båda sidorna:

1 Wh / 3 600 = 3 600 J / 3 600
1 / 3 600 Wh = 1 J
1 J = 1 / 3 600 Wh

Att omvandla mellan exempelvis Wh och kWh bör vara trivialt om man har med sig SI-prefixen från grundskolan: 1 kWh = 1 000 Wh.

Energiförbrukning

Låt oss säga att vi har en dator som drar 250 W. Det betyder att den förbrukar 250 J varje sekund eller 250 J/s. Det betyder också att om vi har igång den i 1 timme kommer vi förbruka 250 Wh (direkt från definitionen av wattimme). Det kan vi lika gärna uttrycka som

   250 Wh
= 250 W · 1 h
= 250 J/s · 3 600 s
= 250 · 3 600 · s · J/s
= 900 000 J
= 900 kJ

Efter en timme har vi alltså använt 900 kJ, vilket är samma sak som 250 Wh, vilket är samma sak som 0,25 kWh. Denna mängd energi måste vi betala för, och om vi för exemplets skull antar att 1 kWh kostar 1 kr har det alltså kostat oss 0,25 kr eller 25 öre att ha igång datorn i en timme.

Det viktiga är alltså att kunna räkna ut hur stor mängd energi som förbrukas under den tidsperiod man är intresserad av. Säg att vi vill veta hur mycket vår dator kostar oss per månad (om vi har igång den dygnet runt och den alltid drar 250 W). Vi räknar med enheter, så vet vi att vi får rätt enhet och därmed (mer) sannolikt rätt belopp på svaret.

En månad består av 30 dagar. Varje dag består av 24 timmar. En månad består således av 30 d · 24 h/d = 30 · 24 h = 720 h. Om vi tar reda på hur mycket energi vår dator förbrukar på 720 timmar vet vi alltså vad den kostar oss under en månad.

För att få energi kan vi som sagt multiplicera effekt med tid. (Eftersom effekt mäts i J/s och tid i s "tar ju sekunderna då ut varandra" och kvar blir bara J.) Vi får då att vår dator under en månad förbrukar

   250 W · 720 h
= 250 · 720 · W · h
= 180 000 Wh
= 180 kWh

Vi hade lika gärna kunnat skriva

   250 W · 720 h
= 250 J/s · 720 h · 3 600 s/h
= 250 J/s · 720 · 3 600 s
= 250 J/s · 2 592 000 s
= 250 · 2 592 000 · s · J/s
= 250 · 2 592 000 · J
= 648 000 000 J
= 648 MJ
= 648 MJ · 1 / 3 600 Wh/J
= 648 · 1 / 3 600 · MJ · Wh/J
= 648 · 1 / 3 600 · MWh
= 648 · 1 000 / 3 600 · kWh
= 648 · 1 / 3,6 · kWh
= 648 / 3,6 kWh
= 180 kWh

men det hade varit onödigt att gå via joule när vi hade watt och timmar och ville ha wattimmar.

Generellt

En apparat som drar effekten P under tiden t förbrukar energin E, där

E = P · t

En apparat som drar P watt under ts sekunder förbrukar energin EJ joule, där

EJ = P · ts

En apparat som drar P watt under th timmar förbrukar energin EWh wattimmar, där

EWh = P · th

Sammanfattning

Chansa inte vilt. Räkna med enheter.

Tydligare E = Pt.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hur räknar du jag får det till så här?

200 x 24 /1000 x 30 = 144kr per månad.
(Watt) (Timmar) (Elpris) (Dagar)

Räkna ut mängden energi som förbrukas på en månad:
200 watt * 60 sekunder * 60 minuter * 24 timmar * 30 dagar = 518 400 000 Joule

Omvandla energin från Joule till kWh:
1 kWh = 3 600 000 Joule
518 400 000 / 3 600 000 = 144 kWh

Beräkna priset:
1 kWh kostar 0,28 kr enligt elskling.se
144 * 0,28 = 40 kr.

EDIT:
Alling gjorde ett jäkla fint inlägg som förklarade inte bara hur du ska tänka här, utan även i framtiden. Rekommenderar starkt att du läser igenom hans inlägg tills du förstår det. Fråga om du inte förstår allt, inlägget kommer gynna dig starkt om du går natur eller planerar att läsa naturvetenskapligt på högskola!

Permalänk
Medlem

@Alling: Nu hoppas jag bara att alla faktist läser dit inlägg också, för det var otroligt bra skrivet!

Själv är jag fysiker och brukar titt som tätt stöta på liknande situationer som denna men jag brukar för det mesta inte orka skriva lika bra och pedagogiska inlägg.

Permalänk
Avstängd

@Alling:

Då förstår jag bättre tack!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saddl3r:

Räkna ut mängden energi som förbrukas på en månad:
200 watt * 60 sekunder * 60 minuter * 24 timmar * 30 dagar = 518 400 000 Joule

Omvandla energin från Joule till kWh:
1 kWh = 3 600 000 Joule
518 400 000 / 3 600 000 = 144 kWh

Beräkna priset:
1 kWh kostar 0,28 kr enligt elskling.se
144 * 0,28 = 40 kr.

EDIT:
Alling gjorde ett jäkla fint inlägg som förklarade inte bara hur du ska tänka här, utan även i framtiden. Rekommenderar starkt att du läser igenom hans inlägg tills du förstår det. Fråga om du inte förstår allt, inlägget kommer gynna dig starkt om du går natur eller planerar att läsa naturvetenskapligt på högskola!

Den summan du räknat fram är för elens kostnad när den är i kraftverket, efter det ska den distribueras och man ska betala skatt.
Om man tror att man bara betalar 28öre/kWh för elen när den används i hemmet blir man besviken när elräkningen kommer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saddl3r:

Räkna ut mängden energi som förbrukas på en månad:
200 watt * 60 sekunder * 60 minuter * 24 timmar * 30 dagar = 518 400 000 Joule

Omvandla energin från Joule till kWh:
1 kWh = 3 600 000 Joule
518 400 000 / 3 600 000 = 144 kWh

Beräkna priset:
1 kWh kostar 0,28 kr enligt elskling.se
144 * 0,28 = 40 kr.

EDIT:
Alling gjorde ett jäkla fint inlägg som förklarade inte bara hur du ska tänka här, utan även i framtiden. Rekommenderar starkt att du läser igenom hans inlägg tills du förstår det. Fråga om du inte förstår allt, inlägget kommer gynna dig starkt om du går natur eller planerar att läsa naturvetenskapligt på högskola!

Tack för en till förklaring.

Så med andra ord så skulle denna funka den med?
200 * 720 /1000 *0,28 = 40,32Kr
(Watt) (Timmar) (Wh to kWh) (Elpriset)

Men räkna du med elskatt och moms?

Känner som jag tog över denna tråd.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Man kan inte räkna bara på själva elpriset. Elöverföringspriset som vanligen är betydligt högre tillkommer och det betalar man även per kWh.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Är lite lurigt att ge nått bra snitt då det skiljer väldigt mycket på belastning och kollar jag min dator så är gpu största boven och under gaming tar datorn kanske 150w där gpu står för ca 90w medans idle tar gpu 9w så varierar väldigt mycket beroende på belastning och är samma med cpu

Tar man t.e.x ett gtx 970 så tar det ensamt mer än hela min dator gör vid spelande och ett klockat 290x kan ensam nå en nivå som 2st datorer som jag sitter med och min är medvetet byggd för att vara snål så den kan vara billig tyst utan att kräva extra kylning men ändå prestera så den duger för mina behov

Poängen är att ska man dra ett snitt på en dator är det väldigt personligt för datorn och kan variera väldigt mycket så bästa är väll att ha någon form av elmätare att utgå ifrån då det kan vara 90% skillnad på max belastning och surfande och en max klockad burk i sli/cf kan dra 4-5 gånger mer än en strömsnål som gör det väldigt svårt att sätta någon standard

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Värme är inte gratis så om datorn genererar värme så får ni dra av det på er pris beräkning ang vad en dator ger och tar i energi.. Total kostnaden blir då mindre, för huset eller rummet som datorn står i ska ju också värmas upp...

Haha! Jag glömmer fan inte för ett par år sedan när jag hade ett GTX 470. På vintern hade jag elementet avstängt för 470 under load räckte gott och väl att värma rummet

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haker:

Haha! Jag glömmer fan inte för ett par år sedan när jag hade ett GTX 470. På vintern hade jag elementet avstängt för 470 under load räckte gott och väl att värma rummet

Körde samma strategi när jag körde 8320 + 280x båda klockade som ökade värmen rätt bra sen kunde man vrida chassiet lite så nätaggsluften värmde fötterna lite ...inte lika skönt på sommaren dock

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den summan du räknat fram är för elens kostnad när den är i kraftverket, efter det ska den distribueras och man ska betala skatt.
Om man tror att man bara betalar 28öre/kWh för elen när den används i hemmet blir man besviken när elräkningen kommer

Skrivet av superegg:

Tack för en till förklaring.

Så med andra ord så skulle denna funka den med?
200 * 720 /1000 *0,28 = 40,32Kr
(Watt) (Timmar) (Wh to kWh) (Elpriset)

Men räkna du med elskatt och moms?

Känner som jag tog över denna tråd.

Ni har helt rätt, när jag tittade vidare så såg jag att det inte var priset som man betalar hemma, utan "medelspotpriset". I min lägenhet ingår el i hyran så har inte riktigt koll på priserna!

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Ni har helt rätt, när jag tittade vidare så såg jag att det inte var priset som man betalar hemma, utan "medelspotpriset". I min lägenhet ingår el i hyran så har inte riktigt koll på priserna!

För April betalar vi:

Elöverföring: 14,5 öre/kWh
Rörligt elpris: 34,16 öre/kWh
Energiskatt: 29,5 öre/kWh
Fasta avgifter på 139,25 kr
Och på allt det där 25% moms.

Utan de fasta avgifterna slutar det på ungefär 97 öre/kWh inklusive moms.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

En dator är väl inte så farligt dyr men ett hushåll där alla ungar spelar hela dagarna, kör dubbla skärmar, 6-7 datorer som står och går hela dagarna skapar så mycket extra värme att ac går på max och ändå inte klara av att hålla nere värmen inomhus, visst man får igen det vintertid när det blir extra varm och gott men nog är kostnaden för datorer mer än bara det de drar ur uttaget.

ang totalpriset ink skatter avgifter mm så slår man ut årets el räkningarna så brukar kilowatten kosta 1:-

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nikitalord:

ang totalpriset ink skatter avgifter mm så slår man ut årets el räkningarna så brukar kilowatten kosta 1:-

Om jag tolkar dig rätt här är detta ett bra exempel på just den typ av formulering jag menar att man bör undvika, om inte annat för att jag tror att man annars bidrar till den utbredda brist på förståelse – för enheter i allmänhet och elrelaterade enheter i synnerhet – som tyvärr kan observeras i många sammanhang.

Att säga att "kilowatten" kostar si och så många kronor på elräkningen makes lika lite sense som att säga att man hamnar tre mil bort om man kör i 100 km/h.

Enheten för energi (i elräkningssammanhang) är (kilo)wattimmar, och det är varje kilowattimme vi betalar ca 1 kr för. Wattimmar kan uttryckas i joule (1 Wh = 3 600 J), till skillnad från watt, som är joule per sekund.

"Vem bryr sig?" kanske någon undrar. De som vill förstå vad effekt, energi, watt, kilowattimmar osv är för något, och hur allt hänger ihop, säger jag då. Jag tror att det är svårare för dem att få grepp om det om de ständigt möts av texter där enheter och andra beteckningar används helt felaktigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

@Alling:

Så om jag fattar det hela rätt nu.

Om man har saker igång i många timmar då kan man räkna det i kWh men om man något som skulle dra 10,000 Watt och man skulle ha igång den i 5 minuter då ska man räkna det i joule för att få ut rätt?

Så saker man har på läge kan man räkna i kWh om man vill ha det mer exakt ska man använda sig av joule för att får det rätta siffran.

Så om man har saker som är på mindre än timme så är det bättre att räkna det i joule för att få exakta siffror.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Alling:

Så om jag fattar det hela rätt nu.

Om man har saker igång i många timmar då kan man räkna det i kWh men om man något som skulle dra 10,000 Watt och man skulle ha igång den i 5 minuter då ska man räkna det i joule för att få ut rätt?

Så saker man har på läge kan man räkna i kWh om man vill ha det mer exakt ska man använda sig av joule för att får det rätta siffran.

Så om man har saker som är på mindre än timme så är det bättre att räkna det i joule för att få exakta siffror.

Han har haka upp sig på att du skriver kilowatten och inte kilowattimmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superegg:

@Alling:

Så om jag fattar det hela rätt nu.

Om man har saker igång i många timmar då kan man räkna det i kWh men om man något som skulle dra 10,000 Watt och man skulle ha igång den i 5 minuter då ska man räkna det i joule för att få ut rätt?

Så saker man har på läge kan man räkna i kWh om man vill ha det mer exakt ska man använda sig av joule för att får det rätta siffran.

Så om man har saker som är på mindre än timme så är det bättre att räkna det i joule för att få exakta siffror.

Rent teoretiskt kan man lika gärna använda kilowattimmar som joule, men de är olika lämpliga i olika sammanhang, eftersom 1 J är så lite energi jämfört med 1 kWh. (Det går 3,6 miljoner joule på en kilowattimme.)

Jämför med till exempel millimeter och mil. Visst kan man säga att det är 800 000 000 mm till fjällen, men dels är det svårt att hantera och förstå så stora tal och dels implicerar det en mycket större noggrannhet än man egentligen avser. 80 mil är mycket mer begripligt och ger heller inget intryck av att man menar på millimetern exakt så långt. Likaså brukar man ju inte säga att en laptop är 0,0000015 mil tjock, ty vem vet intuitivt hur mycket det är?

På samma sätt är det med joule och kilowattimmar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Alling:

Så om jag fattar det hela rätt nu.

Om man har saker igång i många timmar då kan man räkna det i kWh men om man något som skulle dra 10,000 Watt och man skulle ha igång den i 5 minuter då ska man räkna det i joule för att få ut rätt?

Så saker man har på läge kan man räkna i kWh om man vill ha det mer exakt ska man använda sig av joule för att får det rätta siffran.

Så om man har saker som är på mindre än timme så är det bättre att räkna det i joule för att få exakta siffror.

Du kan fortfarande räkna med kWh även om det är mindre än en timme.
5 minuter är ju 1/12 av en timme.
10 000W = 10kW
10/12 ~ 0.83
D.v.s 0.83 kWh skulle förbrukningen vara på din manick om du körde den I 5 minuter
I Joule skulle detta vara ~ 2 988 000 J

Som Alling varit inne på så är det mer överskådligt att jobba med kWh än I Joule då Joule blir så stora tal.
När du betalar elräkningen betalar du ju för antalet Joule du förbrukat där det sagts I tråden att 1 kWh kostar ca 1kr eller om man vill så kostar 1 Joule 2.7e-7 kronor vilket åter igen är ett ganska "ohanterligt" tal att jobba med I vardagen.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bardbard:

Du kan fortfarande räkna med kWh även om det är mindre än en timme.
5 minuter är ju 1/12 av en timme.
10 000W = 10kW
10/12 ~ 0.83
D.v.s 0.83 kWh skulle förbrukningen vara på din manick om du körde den I 5 minuter
I Joule skulle detta vara ~ 2 988 000 J

Om man räknar med enheter kan det bli ännu tydligare.

 t = 5 min
   = 5 min · 1/60 h/min
   = 5 · 1/60 h · min/min
   = 5 · 1/60 h
   = 5/60 h
   = 1/12 h

P = 10 000 W

En apparat som drar effekten P under tiden t förbrukar energin E, där

E = P · t
   = 10 000 W · 1/12 h
   = 10 000 · 1/12 · W · h
   = 10 000/12 Wh
   ≈ 833 Wh
   ≈ 0,83 kWh
 
   = 0,83 kWh · 3 600 000 J/kWh
   = 0,83 · 3 600 000 J · kWh/kWh
   = 0,83 · 3 600 000 J
   = 2 988 000 J

Citat:

om man vill så kostar 1 Joule 2.7e-7 kronor vilket åter igen är ett ganska "ohanterligt" tal att jobba med I vardagen.

Detta är alltså 2,7 · 10−7 = 0,00000027, så det är väldigt litet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om man räknar med enheter kan det bli ännu tydligare.

 t = 5 min
   = 5 min · 1/60 h/min
   = 5 · 1/60 h · min/min
   = 5 · 1/60 h
   = 5/60 h
   = 1/12 h

P = 10 000 W

En apparat som drar effekten P under tiden t förbrukar energin E, där

E = P · t
   = 10 000 W · 1/12 h
   = 10 000 · 1/12 · W · h
   = 10 000/12 Wh
   ≈ 833 Wh
   ≈ 0,83 kWh
 
   = 0,83 kWh · 3 600 000 J/kWh
   = 0,83 · 3 600 000 J · kWh/kWh
   = 0,83 · 3 600 000 J
   = 2 988 000 J

Detta är alltså 2,7 · 10−7 = 0,00000027, så det är väldigt litet.

Tack för uträkningen^^
Tyvärr har man ju ett jobb att sköta vid sidan av Swec så man hinner ju inte göra "regnbågsuträkningar"
Bra för tydligheten dock och de yngre som kanske harvar med fysik nu.

Följdfrågan blir ju givetvis varför kostar en Joule/kWh pengar och vart kommer denna magi ifrån??
Jo, kärnkraftverk/vindkraft/vattenkraft etc.. och dessa anläggningar kostar pengar att driva då personalen som jobbar där vill ju ha lön såklart. Sen kostar det pengar att bryta uran, byta reservdelar m.m.

Nästa uppsats för @Alling blir att skriva om de olika typerna av energi som finns och hur omvandlingarna sker mellan dessa.
"All" energi slutar ju som värme till slut, vad hander med den sedan? Åker den till månen? Kommer vi få slut på energi? Har detta med "flummet" förnybar energi att göra? Vad har Einsteins E=MC2 med detta att göra, han babblar ju också om energi?Mycket intressant ämne
Uppsats inlämnad på Onsdag, senast 16.00

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bardbard:

Tack för uträkningen^^
Tyvärr har man ju ett jobb att sköta vid sidan av Swec så man hinner ju inte göra "regnbågsuträkningar"
Bra för tydligheten dock och de yngre som kanske harvar med fysik nu.

Följdfrågan blir ju givetvis varför kostar en Joule/kWh pengar och vart kommer denna magi ifrån??
Jo, kärnkraftverk/vindkraft/vattenkraft etc.. och dessa anläggningar kostar pengar att driva då personalen som jobbar där vill ju ha lön såklart. Sen kostar det pengar att bryta uran, byta reservdelar m.m.

Nästa uppsats för @Alling blir att skriva om de olika typerna av energi som finns och hur omvandlingarna sker mellan dessa.
"All" energi slutar ju som värme till slut, vad hander med den sedan? Åker den till månen? Kommer vi få slut på energi? Har detta med "flummet" förnybar energi att göra? Vad har Einsteins E=MC2 med detta att göra, han babblar ju också om energi?Mycket intressant ämne
Uppsats inlämnad på Onsdag, senast 16.00

Man borde alltså egentligen göra om elräkningen och ange priset som kronor per kilo för att göra den optimalt svårtolkad och få horribla tal att hantera för majoriteten av elkonsumenterna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Men vad betyder 300 watt i timmen? Där har du både effekt och tid. Så svårt kan det inte vara att lista ut vad jag menade.

"Watt i timmen" är ju såklart en acceleration, en konstant ökning av effekt. Varje timme drar den 300W mer, och efter att ha stått på i 24/7 så är man uppe i 2,6MW efter ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man borde alltså egentligen göra om elräkningen och ange priset som kronor per kilo för att göra den optimalt svårtolkad och få horribla tal att hantera för majoriteten av elkonsumenterna ?

Finns ju mycket vettigt att skriva på elräkningen.
T.ex så är 1 Joule = 2.39*10-4 kcal (Kalorier I mat). Med detta I tanke borde man alltså kunna ange hur många motsvarande chipspåsar man förbrukar I månaden?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat en Sonoff Pow på apparatkabeln till min dator på jobbet, med följande specifikationer:

Processor: AMD FX-6300 3,5GHz
Moderkort: GA-970A-DS3P
Minne: 2 x 4GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 750 Ti
1st SSD + 1st HDD
Nätagg: Antec 500W

Den drar 55W vid idle och omkring 75W vid vanlig användning (mail, webbläsare, Autosketch, Sketchup). Stressar jag datorn ordentligt kan jag få den att dra knappt 200W. Jag stänger aldrig av den och den senaste månaden har den snittat cirka 1,3 kWh/dygn