Permalänk
Medlem

Jag hade en relativt kort session med vattenkylning 2004-2005. Då var det Asetek som gällde. Jag hade deras WaterChill. De riktiga kungarna körde med VapoChill Luftkylningen på den tiden var fortfarande skräp även om den alltigenom patetiska tiden med första P4:orna och Athlon XP var över, så vattenkylning gjorde enorm skillnad. Det slutade dock för mig med en läcka som jag upptäckte för att jag fick grafikartefakter och mystiska hängningar. Vattnet hade förmodligen läckt i flera dagar och vid upptäckt hunnit korrodera kortet en del. Halva VRAM:et dog, Windows rapporterade 64MB istället för 128 MB Som tur var så var kortet skräp ändå, ett Radeon 9250 tror jag. Ordnade sen en 9600 XT för en billig slant med Zalman passiv kylning, yeah

Nuförtiden finns ju ingen poäng med vattenkylning längre, åtminstone inte för CPU. Nordbryggorna har försvunnit och sydbryggorna har aldrig varit så varma av sig. RAM finns med biffig kylfläns numer. Det enda rimliga är grafikkort även om dessa är miltals från vad de var för 12 år sedan. Då var inte behovet av kylning så stort, tvåfackskort hade precis kommit. Å andra sidan lät de fruktansvärt. En skaplig grafikkylare gjorde susen, annars minns jag inte att man höll på med någon trimning.

Nu är ju grafikkortet den mest värmealstrande delen i en dator, och även den som byts oftast. Den enda kvarvarande komponent som byts någorlunda ofta för att vara mer precis. Jag ser helst att formfaktortramset på PC utvecklas så att grafikkort kan ta mer utrymme på höjden. Trefackskort kör jag helst med, Crossfire och SLI är i praktiken dött ändå. Den nya powah-SFF-vågen borde ge plats till det också.

Idag har jag en Noctua NH-C12P SE14 som håller en 125W-processor under 30° i tomgång och aldrig går över 65° vid belastning och aldrig snurrar mer än 850rpm. Jag vet inte vad mer man kan begära egentligen. Vatten är mest en kul grej för entusiaster. Kanske provar jag det igen en vacker dag.

Skrivet av kapsyl:

Eget vattensystem.
Två Zalmans Reserator 1 parallellt, Eheim 1048-pump och två loopar med CPU följt av mosfets i den ena och i den andra grafikkort, nordbrygga, sydbrygga gör att man inte kan höra om systemet är igång eller inte.

Det var ett rejält bygge

Måste också säga att jag är fascinerad över en medlem som hunnit med blott 64 inlägg med någorlunda jämn kontinuitet under dryga 15 års medlemsskap

Skrivet av Esseboy:

Har länge drömt om att köra en bilradiator, 20 liters reservoar och 2000-3000L/h pump Bilradiatorer kan man hitta för 1000-2000kr lätt och dom torde ju klara åtminstone 5-10Kw vid 5 graders temperatur differens Sen slänger man på 4 35cm fläktar i push pull som går på 100-200 rpm Dörmmen Kanske man kan nå 35 grader load med fin klock den vägen?

Någon här på forumet har använt en hushållsradiator aka element. Kommer inte ihåg vad den hette, tror den finns i ett galleri.

Hittade här!: http://www.sweclockers.com/galleri/13375-husradiator-till-vat...
Här är en till http://www.sweclockers.com/galleri/13839-operation-submerged

Skrivet av Lengab:

Luftkylning.
CM HYPER 212 EVO i push pull system. Min gamla häck blev 67*C varm med 4.8 GHz i Load, så jag är väldigt nöjd. (Arctic cooling silver pasta)

Menar du Arctic silver 5 eller Arctic (cooling) MX-2/4? Om det är Silver så råder jag dig bestämt att överge den. Arctic MX-4 är bättre på exakt alla punkter och den överlägset bästa pastan alla parametrar i åtanke.

hushållsradior hittad + kylare jag har idag
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Inte kört vattenkylning sen K6-tiden, alla färdiga grejer och att man med åren blivit något av en stofil har på nåt sätt förtagit sporten och det roliga i det hela. Slot-1-processorerna satte väl också i någon mån stopp för kontinuiteten i det hela, det blev en period där som det var svårt att göra något vettigt.

Innan dess var det dock skoj. Byggde egna vattenblock av tjock kopparplåt, mjukglödgat kopparrör man coilade upp till en spiral, och sedan lödde fast i plåten mha en halv rulle lödtenn typ. Trava upp plåt och coil på spisen, knäpp på den senare, mata på med lödtenn. Sedan var det bara att planslipa, lappa, modda retention clip, och koppla upp. Funkade grymt bra

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Corsair Hydro H80. Funkar bra sedan 2012-10-03 när burken byggdes.

Men kommer nog välja luft i nästa. Jag har inte haft några som helst problem med denna. Tvärtom är jag rätt imponerad hur bra kylningen är fortfarande efter dessa år. Men då jag inte vet när den bestämmer sig för att lägga av och jag tror att luftkylare har mindre chanser att bara "ge upp", så kommer jag nog kika på någon schysst Noctua inför nästa.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Dark rock pro 3 på cpu och 2st x52 på gpu

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem

Luft då jag anser att den enklaste lösningen oftast är den bästa, speciellt då jag prioriterar låg ljudnivån och låg konsekvens vid haveri.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15 på min 6900K klockad till 4.1.
Tempen har aldrig överstigit +67 grader, trots hårdkörning och kompilering.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Luft då jag anser att den enklaste lösningen oftast är den bästa, speciellt då jag prioriterar låg ljudnivån och låg konsekvens vid haveri.

Komplexa lösningar är oftast dom bästa, men lider av höga kostnader, t.ex löder du alla dina kopplingar så kan då vara 100% säker på att inte få läckage! Men då måste du köra koppar eller rostfria rör i hela bygget!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Komplexa lösningar är oftast dom bästa, men lider av höga kostnader, t.ex löder du alla dina kopplingar så kan då vara 100% säker på att inte få läckage! Men då måste du köra koppar eller rostfria rör i hela bygget!

Occams rakkniv är nästan alltid bästa metoden att utgå från ifall man är osäker mellan flera alternativ. Ju mer komplext du gör något desto fler felkällor adderar du.

Vad som är bäst är även subjektivt beroende på vad det är man vill ha för slutresultat. I ditt fall antar jag att så låga temperaturer som möjligt med maximal klockning är målet. I så fall köper jag att vattenkylning kan vara rätt väg att gå. Personligen så har jag inga sådana ambitioner vilket gör att det engagemang jag är villig att lägga ner inte heller är på samma nivå, varpå vattenkylning för flera tusenlappar, som för övrigt sällan går att flytta över till en ny dator rakt av, inte är det bästa alternativet för mig.

Att säga att komplexa lösningar oftast är de bästa tycker jag är att blunda för all den extra arbetstid och kostnader som dessa lösningar kräver. Det kostar att ligga på topp, men det är väldigt få som är villiga att ligga där.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havregröt:

Låter mindre? Hur tänker du nu?

En vattenkylning kan aldrig bli lika tyst som en luftkylare...du vet, det är mer mekaniska delar i vattenkylning som väsnas..så gör om gör rätt..

Eller du kanske jämför stock processorkylare mot en 1799:- kraken X62 kylare?

Jag kör med en NH-D15, passivt kyld 4690k@4,2GHZ, 0db.

Fanns för bra länge sedan när jag tittade på vattenkylning *tysta pumpar* men dom kostade säkert $150-$200.
Funderade på det men för krångligt, massa dyra delar, risk för läckage.

Permalänk
Medlem

Har custom vattenkylning på gamla burken. Gick över till luft på nya istället för de nya slutna plug and play systemen. Verkar inte leverera vare sig i kylningsförmåga eller ljudnivå. För svaga pumpar och för lite radiatoryta var vanligt då iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Occams rakkniv är nästan alltid bästa metoden att utgå från ifall man är osäker mellan flera alternativ. Ju mer komplext du gör något desto fler felkällor adderar du.

Vad som är bäst är även subjektivt beroende på vad det är man vill ha för slutresultat. I ditt fall antar jag att så låga temperaturer som möjligt med maximal klockning är målet. I så fall köper jag att vattenkylning kan vara rätt väg att gå. Personligen så har jag inga sådana ambitioner vilket gör att det engagemang jag är villig att lägga ner inte heller är på samma nivå, varpå vattenkylning för flera tusenlappar, som för övrigt sällan går att flytta över till en ny dator rakt av, inte är det bästa alternativet för mig.

Att säga att komplexa lösningar oftast är de bästa tycker jag är att blunda för all den extra arbetstid och kostnader som dessa lösningar kräver. Det kostar att ligga på topp, men det är väldigt få som är villiga att ligga där.

Ja, när det gäller att hitta orsaker till mysterium är occams rakkniv jätte fin, men när det gäller kylning är komplexa system överlägsna! Felkällor går att minimera med tillräckligt hög kvalitet på materialen du använder Den extra arbetstiden och kostnaden tjänas snabbt in på att du får ny kunskap om kylning samt praktisk erfarenhet! Men det är ju högst personligt hur högt du värdesätter det haha!

Luftkylning är för personer som inte har några större ambitioner med sin PC, den ska ha fint kisel som inte överhettar nämnvärt.
Vattenkylning och mer komplexa system är för teknikintresserade typer som vill se hur långt dom kan pusha sitt kisel!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vatten , bara för att man får fler kvinnor då

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Ja, när det gäller att hitta orsaker till mysterium är occams rakkniv jätte fin, men när det gäller kylning är komplexa system överlägsna! Felkällor går att minimera med tillräckligt hög kvalitet på materialen du använder Den extra arbetstiden och kostnaden tjänas snabbt in på att du får ny kunskap om kylning samt praktisk erfarenhet! Men det är ju högst personligt hur högt du värdesätter det haha!

Luftkylning är för personer som inte har några större ambitioner med sin PC, den ska ha fint kisel som inte överhettar nämnvärt.
Vattenkylning och mer komplexa system är för teknikintresserade typer som vill se hur långt dom kan pusha sitt kisel!

Min poäng är att det generellt sett inte finns någon anledning att välja ett komplext system när en simpelt system uppfyller alla mina krav minst lika bra. Då är det mindre komplexa systemet det bästa alternativet för mig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Vattenkyler datorn i signaturen med custom loop. Kör både Cpu och Gpu överklockade. Cpu är nu aldrig över 55C (62C i Prime-test) och Gpu ligger stadigt runt 30C. Är väldigt nöjd för att vara första loopen. Kommer bli fler men kanske drar allt lite snyggare.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Min poäng är att det generellt sett inte finns någon anledning att välja ett komplext system när en simpelt system uppfyller alla mina krav minst lika bra. Då är det mindre komplexa systemet det bästa alternativet för mig.

Så sant så Luft är bäst när det gäller kylning/krona och hållbarhet/krona! Min poäng är bara att man kan göra bättre kylning, men det kräver mer tid och pengar!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Problemet jag ser med vatten (öppen eller sluten) är att man aldrig kan få tyst på datorn vid idle, pumpen kommer alltid vara på (vilket i de flesta test jag sett ligger mellan 30-40dB(A) även vid idle-load). Fördelen med vatten kommer oftast vid längre belastning/spelande och där måste man nästan gå över 240mm-lösningar för att se bättre temp. jämfört med de bättre/bästa luftlösningarna som finns nu.

Sen när man har större chassin med bra luftflöde och volym kan man faktiskt få bättre resultat med luftlösningar temp vs noise (samt kostnad också i många fall!) jämfört med vattenvariant.

Dock är det lättare att få ett mer stilrent och snyggt bygge med vattenlösningar än med luft pga alla sladdar till fläktar osv. som man behöver vid luftkylning.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk
Medlem

@kurdpopcorn: tråkigt att höra. har en kompis som köpte ett färdigt vattenkylnings paket som även det fungerat i snart 3 år. tråkiga med vatten är att så mkt kan gå sönder. har man otur får man byta allt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör vatten mest för att det är estetiskt fint och är praktiskt när jag ska hålla på och greja i lådan istället för ett gigantiskt kyltorn.

Permalänk
Medlem

kör med luft Cooler Master V8 GTS CPU Kylare och den är tyst som attan!! Nöjd som fan. Sen så ser den så jävla grym ut.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.