Raspberry Pi 2 - utorrent?

Permalänk
Avstängd

Raspberry Pi 2 - utorrent?

Hej!

Har en Raspberry Pi2 som bara ligger och samlar damm. Nu vill jag använda den som en "seedare", dvs den skall vara online 24/7, och seeda de torrents som jag har valt att ladda ned på min HTPC.

Hur löser jag detta på smidigast sätt? Jag vill ju inte ladda hem varje torrent två gånger, eftersom det påverkar ration.

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Räcker med en NIC om man använder sig av en switch med stöd för VLAN. Googla på "firewall on a stick"

Jag körde så ett tag med en Intel NUC, men min chromecast verkade inte komma överens med pfsense så jag la ner det projektet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag körde så ett tag med en Intel NUC, men min chromecast verkade inte komma överens med pfsense så jag la ner det projektet

Beskriv gärna problemet, nyfiken! Chromecast har väl inte stöd för VLAN, körde du den på native då? Eller taggade du porten på switchen?

Permalänk
Medlem

@Soir: Ska försöka förklara, först hur mitt nätverk var kopplat då.

Internet -> Switch (VLAN99 Untagged) Firewall -> Switch (VLAN10/99 Tagged) Switch -> AP (VLAN10 Untagged) AP -> Alla datorer, chromecast osv

Svårt att beskriva i text men orkar inte göra en bild

Problemet var att allt gick att spela på chromecasten men det hängde sig efter ca 5 min, oavsett vad det var för källa (youtube, svt play, netflix osv). Detta problem försvann så fort jag kopplade bort firewallen och körde routern direkt efter modemet. Jag testade detta flera gånger fram o tillbaka med samma resultat.

Jag är dock inte säker på att det var pfsense som var problemet, det kan lika gärna vara routern som inte gillade att köras i AP mode... och jag hade ingen annan router att tillgå för att testa.

Routern är en Asus RT-N56U för övrigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej!

Har en Raspberry Pi2 som bara ligger och samlar damm. Nu vill jag använda den som en "seedare", dvs den skall vara online 24/7, och seeda de torrents som jag har valt att ladda ned på min HTPC.

Hur löser jag detta på smidigast sätt? Jag vill ju inte ladda hem varje torrent två gånger, eftersom det påverkar ration.

Kanske kan du mappa din HTPC som en nätverksdisk och ladda ner till den med Raspberry Pi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde själv Deluge, men skaffa mig en windows baserad lösning senare som jag kör med idag

https://www.howtogeek.com/142044/how-to-turn-a-raspberry-pi-i...
är man inte bekant med linux tar det nog ett par timmar att sätta upp... gjorde det för mig iaf som inte kan linux
Det trixiga var att ladda in nätverksenheter automatiskt vid start av Raspberryn (tex vid omstarter/strömavbrott etc), fick till det med nån ful-lösning...
Sen ville Deluge crasha lite då och då, lyckades göra nå i linux som kollade om det var igång och om inte starta det igen, men när man hade 100 torrents igång skulle den rechecka alla vid en crash vilket inte var optimalt...

Permalänk
Medlem

Jag körde transmission på en RPi för ett tag sedan, det fungerade väldigt fint. Du får också ett Web GUI du kan administrera det med. Vidare kan du också lägga in en watch folder. Gjorde även ett enkelt RSS skript för att få ner serier och få dem att hamna i rätt mappar istället för bara en download mapp.

Permalänk
Medlem

Är inte prestandan lite klen på en sån? Speciellt om man har över 100/100

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Är inte prestandan lite klen på en sån? Speciellt om man har över 100/100

Mjo, ingen super prestanda, dock för automatisk nerladdning funkar det ju bra, du kommer nog upp i 100/100 mbit då du skriver direkt på nätverksdisken och inte på det interna lagringsminnet..
Sen har den ju bara 100mbit nätverksport vet inte om det finns att köpa gigabit port via usb eller liknande

Permalänk
Medlem

@Viochee:
@Ledstripes:
Sitter troligen 100mbit nic i av en orsak, utöver priset prestanda mao. Transmission har jag själv använt några ggr. Funkar bra, kan också rekommendera det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade inte använt en RPI för att köra agera torrentserver, prestandaproblemet är ju dock direkt relaterat till hur många torrents du avser att seeda, över 1000st så lär du få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Mjo, ingen super prestanda, dock för automatisk nerladdning funkar det ju bra, du kommer nog upp i 100/100 mbit då du skriver direkt på nätverksdisken och inte på det interna lagringsminnet..
Sen har den ju bara 100mbit nätverksport vet inte om det finns att köpa gigabit port via usb eller liknande

Är det verkligen värt att köra det på en sån om man ändå måste ha lagringen någon annanstans?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Är det verkligen värt att köra det på en sån om man ändå måste ha lagringen någon annanstans?

Nej. Han kan lika gärna seeda med HTPC:n.

Skickades från m.sweclockers.com