Permalänk
Skrivet av Sweede:

Ny på drönare, har lite svårt att få kläm på vilka regler som gäller?

Är all fotografering/film förbjuden med drönare? Är kameran i sig förbjuden på drönaren eller är det ok om man använder den för att navigera?

Alla får väl fotografera allmän plats, men det är inte okej om kameran sitter på en drönare?

Att flyga drönare blir först olagligt om det finns kamera monterad på drönaren, oavsett om den är avslagen eller om du använder den för navigering.
Smart är att kolla Luftfartsverkets drönarna karta innan man lyfter så att man inte flyger i ett förbjudet område.
Om allt vill sig väl röstas en ny lag igenom den 20 juni som träder i kraft 1augusti som gör det lagligt igen.
Sen får man inte flyga över folksamlingar, tror även att det finns ett avstånd på 50 meter från badplatser och dylikt.
Max 500 meter bort och 120 meters höjd.

Vill man publicera bilder och filmer på Facebook. Skickar man in det till lantmäteriet som kollar materialet och godkänner det, eller inte.
Det är mycket enkelt och har för mig tagit 2-3 dagar.
Finns lite undantag dock, hamnar och torg har jag för mig att man inte behöver skicka in för. Allt detta kan läsas om på lantmäteriets hemsida.

Var noga när du flyger följ regler och förordningar. Jag ser runt omkring mig att folk skiter i reglerna​. Det drabbar ju alla om vi inte kan få igenom lagändringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Att flyga drönare blir först olagligt om det finns kamera monterad på drönaren, oavsett om den är avslagen eller om du använder den för navigering.
Smart är att kolla Luftfartsverkets drönarna karta innan man lyfter så att man inte flyger i ett förbjudet område.
Om allt vill sig väl röstas en ny lag igenom den 20 juni som träder i kraft 1augusti som gör det lagligt igen.
Sen får man inte flyga över folksamlingar, tror även att det finns ett avstånd på 50 meter från badplatser och dylikt.
Max 500 meter bort och 120 meters höjd.

Vill man publicera bilder och filmer på Facebook. Skickar man in det till lantmäteriet som kollar materialet och godkänner det, eller inte.
Det är mycket enkelt och har för mig tagit 2-3 dagar.
Finns lite undantag dock, hamnar och torg har jag för mig att man inte behöver skicka in för. Allt detta kan läsas om på lantmäteriets hemsida.

Var noga när du flyger följ regler och förordningar. Jag ser runt omkring mig att folk skiter i reglerna​. Det drabbar ju alla om vi inte kan få igenom lagändringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så jag får alltså inte flyga min mavic i ett okej område (ej nära skyddsobjekt, flygplatser dylikt) ?
Det jag menar är att "man får inte flyga drönare med kamera" låter konstigt om man nu får ta kort och film sålänge det skickas till Lantmäteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde231:

Så jag får alltså inte flyga min mavic i ett okej område (ej nära skyddsobjekt, flygplatser dylikt) ?
Det jag menar är att "man får inte flyga drönare med kamera" låter konstigt om man nu får ta kort och film sålänge det skickas till Lantmäteriet?

Du får flyga och filma men kameran får inte vara riktad mot ett område dit allmänheten har tillträde har jag förstått det som. Det är för att kameran nu klassas som övervakningskamera. När nya lagförslaget går igenom kan man dock filma dit allmänheten har tillträde men om du vill dela filmen på nätet måste du även skicka in materialet till lantmäteriet så dom kan kolla så du inte filmat något hemligt typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Du får flyga och filma men kameran får inte vara riktad mot ett område dit allmänheten har tillträde har jag förstått det som. Det är för att kameran nu klassas som övervakningskamera. När nya lagförslaget går igenom kan man dock filma dit allmänheten har tillträde men om du vill dela filmen på nätet måste du även skicka in materialet till lantmäteriet så dom kan kolla så du inte filmat något hemligt typ

Ah tack för upplysning! Får ta och passa på att flyga Medans jag är utomlands då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av adde231:

Så jag får alltså inte flyga min mavic i ett okej område (ej nära skyddsobjekt, flygplatser dylikt) ?
Det jag menar är att "man får inte flyga drönare med kamera" låter konstigt om man nu får ta kort och film sålänge det skickas till Lantmäteriet?

Tror lantmäteriet inte bryr sig om att du tagit kort med drönare. Du behöver aldrig säga vad du tagit med. Samma regler gäller när du tar en bild från flygplan, luftballong med mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Du får flyga och filma men kameran får inte vara riktad mot ett område dit allmänheten har tillträde har jag förstått det som. Det är för att kameran nu klassas som övervakningskamera. När nya lagförslaget går igenom kan man dock filma dit allmänheten har tillträde men om du vill dela filmen på nätet måste du även skicka in materialet till lantmäteriet så dom kan kolla så du inte filmat något hemligt typ

Precis. Men det är ju snudd på omöjligt att inte få med grannens tomt eller liknande om man inte äger ett otroligt stort område. Redan efter ett par meter med en Phantom får du med mer än du får ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Till det roliga är ju att om man inte är svensk medborgare så gäller inte reglerna. Bor man inom EU så gäller sitt lands regler i Sverige. Typ min arbetskamrats man är från England. Då gäller inte dom svenska förbuden. Därav många danska företag som drönarflyger i Sverige. I lagen är vi alla lika. Yea right. Detta går att googla om man inte tror att något sådant här är sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill investera i en mavic pro nu, är det värt det just nu?med tanke på all byråkrati

Någon som vet vad hysterin handlar om när det gäller DJI och registrering av drönare som kom som nyhet för ett par dagar sen?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Vill investera i en mavic pro nu, är det värt det just nu?med tanke på all byråkrati

Någon som vet vad hysterin handlar om när det gäller DJI och registrering av drönare som kom som nyhet för ett par dagar sen?

Själv väntar jag med inköp, men investerar lite mer än dig..

Registrering och ny firmware..
https://www.dji.com/newsroom/news/dji-updates-process-for-act...

https://petapixel.com/2017/05/22/dji-will-severely-limit-dron...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Att flyga drönare blir först olagligt om det finns kamera monterad på drönaren, oavsett om den är avslagen eller om du använder den för navigering.
Smart är att kolla Luftfartsverkets drönarna karta innan man lyfter så att man inte flyger i ett förbjudet område.
Om allt vill sig väl röstas en ny lag igenom den 20 juni som träder i kraft 1augusti som gör det lagligt igen.
Sen får man inte flyga över folksamlingar, tror även att det finns ett avstånd på 50 meter från badplatser och dylikt.
Max 500 meter bort och 120 meters höjd.

Vill man publicera bilder och filmer på Facebook. Skickar man in det till lantmäteriet som kollar materialet och godkänner det, eller inte.
Det är mycket enkelt och har för mig tagit 2-3 dagar.
Finns lite undantag dock, hamnar och torg har jag för mig att man inte behöver skicka in för. Allt detta kan läsas om på lantmäteriets hemsida.

Var noga när du flyger följ regler och förordningar. Jag ser runt omkring mig att folk skiter i reglerna​. Det drabbar ju alla om vi inte kan få igenom lagändringen.

Skickades från m.sweclockers.com

En drönare är väl just, en drönare, på grund av att det finns en kamera på? Finns det ingen kamera på är det väl bara en "RC Helikopter" typ? Om det du säger stämmer, får jag ju inte ens lyfta med den om det finns en kamera på? Och hur ska jag då ens kunna ta kort som jag sedan skickar till Lantmäteriet?

Så har du flugigt olagligt för att i efterhand få materialet godkänt? Eller sökt tillstånd innan för alla flygningar?

Jag har alla intentioner att följa reglerna men det är fortfarande oklart vad jag får och inte får göra.

Skrivet av Myllerman:

Du får flyga och filma men kameran får inte vara riktad mot ett område dit allmänheten har tillträde har jag förstått det som. Det är för att kameran nu klassas som övervakningskamera. När nya lagförslaget går igenom kan man dock filma dit allmänheten har tillträde men om du vill dela filmen på nätet måste du även skicka in materialet till lantmäteriet så dom kan kolla så du inte filmat något hemligt typ

Hur klassas det som övervakning om jag måste ha drönaren inom synhåll när jag flyger den? Att det blir övervakning är ju uppenbart när jag flyger den utanför mitt synfält och tittar på nånting. Eller har det med vinklar och sånt att göra? Typ, "kan inte jag se det med mina egna ögon ska inte kameran se det heller?" Vart hamnar då kameror med extrem zoom in?

Nu när jag har läst på Transportstyrelsen med mera tolkar jag det som:
Det är okej att flyga drönare för nöjes skull på allmän plats men inte över stora folksamlingar (så länge den är inom synhåll) och så länge du inte stör allmänheten.
Publicering av foton måste först godkännas av Lantmäteriet.

På Datainspektionen låter det som att all form av flygning är förbjudet med kamera, om det innefattar allmän plats utan tillstånd.
http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2016/ny-dom-dron...
http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2017/nej-till-un...

Jag blir egentligt inte klokare av någonting. Som sagt, jag vill göra rätt, men jag vet inte vad som gäller?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

@Sweede:
Ja det är typ omöjligt att flyga lagligt och följa alla regler som läget ser ut just nu tyvärr.
Man ska egentligen ha tillstånd men typ omöjligt att få för gemene man så då flyger folk ändå. Vad ska man göra lixom.

Nya lagförslag är på gång som förhoppningsvis går igenom som nämnts. Den som lever får se.

Just nu gäller detta vad jag förstått.
"Det är landets länsstyrelser som prövar ansökningar om tillstånd till kameraövervakning. Om länsstyrelsen beviljar tillstånd så kan den ställa villkor för exempelvis vilken plats som får filmas och vid vilken tid på dygnet som filmning får ske. Länsstyrelserna kan även utfärda mer generella tillstånd som täcker in större geografiska områden."

Permalänk
Medlem

Woah, har försökt att få fram ett svar nu i typ 2h. Kan man använda DJI Focus - Handwheel 2 utan DJI Focus med sin Zenmuse X4S kamera? Även fast det känns så är jag inte hundra, ocdn tar kål på mig lol

edit: på inspire 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummhumm:

Woah, har försökt att få fram ett svar nu i typ 2h. Kan man använda DJI Focus - Handwheel 2 utan DJI Focus med sin Zenmuse X4S kamera? Även fast det känns så är jag inte hundra, ocdn tar kål på mig lol

edit: på inspire 2

DJI Focus och DJI Focus Handwheel 2 är väl typ samma sak..? Men DJI Focus är för X5/X5R och DJI Focus Handwheel 2 är för Inspire 2 och Osmo Pro/Raw..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Så har du flugigt olagligt för att i efterhand få materialet godkänt? Eller sökt tillstånd innan för alla flygningar?

Jag har inte skickat in något efter i höstas. Men de gånger jag gjorde det frågades det aldrig vad jag flög med. Det jag menar är att Lantmäteriet är en annan myndighet och jag tror dom skiter fullständigt i vad som är lovligt. Nu spekulerar jag bara dock, men det är inte olagligt att fota från litet sportplan, luftbalong eller helikopter. Bara do har godkännt bilden. Deras jobb är att se till att du inte får med skyddsobjekt, militära grejort, tror även telestationer med mera ingår i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

DJI Focus och DJI Focus Handwheel 2 är väl typ samma sak..? Men DJI Focus är för X5/X5R och DJI Focus Handwheel 2 är för Inspire 2 och Osmo Pro/Raw..

DJI Focus och DJI Focus - Handwheel 2 är olika saker. DJI Focus som kostar 1132 euro är som du säger för X5/X5R, men DJI Focus - Handwheel 2 som kostar 399 euro kan alltså användas med min Zenmuse X4S (på min Inspire 2). Det är vad jag undrar över. Står ju som sagt bara "on Inspire 2" men vad ska det betyda? Den kan ju ha 2 olika kameror vad jag vet, så förmodligen betyder det att den även fungerar med Zenmuse X4S

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Phantom 3 Standard och upplever att jag tappar signalen väldigt lätt.. Har läst någonstans att man kan köpa bättre antenner? Någon kanske kan berätta mer om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dunk3n:

Köpte nyligen en Phantom 3 Standard och upplever att jag tappar signalen väldigt lätt.. Har läst någonstans att man kan köpa bättre antenner? Någon kanske kan berätta mer om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har monterat bättre antenner på min samt mjukvarumoddat med starkare wifi. Finns en app till android Icarus for Phantom 3.
Jag var inte ute efter någon ökad räckvidd men stabil blid och kontroll upp till 500 meter. Efter modifikationen är bild och styrning 100. Innan kunde den svaja, hänga sig med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Jag har inte skickat in något efter i höstas. Men de gånger jag gjorde det frågades det aldrig vad jag flög med. Det jag menar är att Lantmäteriet är en annan myndighet och jag tror dom skiter fullständigt i vad som är lovligt. Nu spekulerar jag bara dock, men det är inte olagligt att fota från litet sportplan, luftbalong eller helikopter. Bara do har godkännt bilden. Deras jobb är att se till att du inte får med skyddsobjekt, militära grejort, tror även telestationer med mera ingår i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får väl nöja mig med att applicera sunt förnuft tills vidare.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Jag har monterat bättre antenner på min samt mjukvarumoddat med starkare wifi. Finns en app till android Icarus for Phantom 3.
Jag var inte ute efter någon ökad räckvidd men stabil blid och kontroll upp till 500 meter. Efter modifikationen är bild och styrning 100. Innan kunde den svaja, hänga sig med mera.

Dessa antenner var köper man dom? Måste man kika efter någon speciell frekvens eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg på Aftonbladet nu att det har blivit stopp i flygtrafiken pga en drönare. Blir verkligen arg när man läser detta då det straffar oss alla som försöker vara seriösa i denna hobby. Tragiskt är vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Jag menar inte att försvara puckon som flyger oansvarigt, men... samtidigt så framgår det ju nästan aldrig vad som faktiskt hänt vid sådana där flygplatsincidenter.

När man hör "drönare stängde flygplatstrafiken" så kan man ju få bilden av en drönare som kör runt i sicksack över landningsbanorna och är i vägen för flygplanen. Mer sannolikt är det inte alls så dramatiskt.

Kontrollzonerna sträcker sig miltals utanför själva flygplatsområdet. Någon kan råka flyga med drönare i utkanten av kontrollzonen 1-2 mil bort, på en höjd långt under rutterna och det i praktiken inte finns någon fara för flygtrafiken öht. Säkerhetsrutinen kan ändå vara att man stänger ner trafiken i hela zonen tills flygplatspersonalen har kontrollerat läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruvan88:

Såg på Aftonbladet nu att det har blivit stopp i flygtrafiken pga en drönare. Blir verkligen arg när man läser detta då det straffar oss alla som försöker vara seriösa i denna hobby. Tragiskt är vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju ändå ett dåligt argument. Det är ju bara att jämföra bilen med drönaren, vem dödar mest per dag? Hej, varje dag kör tusentals bilister ihjäl varandra så bilen bör därför förbjudas för att rädda liv. Det kommer finnas idioter på vägen precis som det kommer finnas idioter i luften. Ska vi förbjuda drönare pga idioterna i luften så bör vi även förbjuda bilen.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Kontrollzonerna sträcker sig miltals utanför själva flygplatsområdet. Någon kan råka flyga med drönare i utkanten av kontrollzonen 1-2 mil bort, på en höjd långt under rutterna och det i praktiken inte finns någon fara för flygtrafiken öht. Säkerhetsrutinen kan ändå vara att man stänger ner trafiken i hela zonen tills flygplatspersonalen har kontrollerat läget.

Kan möjligen vara så men det är inrapporterats av en pilot. Spontant om inte piloten var ledig bör han befunnit sig i närheten av flygplatsen.

Om detta stämmer och han inte sett en fiskmås, så är det fruktansvärt tråkigt. Att folk inte kan försöka hålla de regler som gäller. Om man nu måste flyga innan lagen ändrats får man väll ta sig till ett ställe där det kan fungera att flyga.

Med de 3 incidenter som varit det senaste så undrar jag om röstningen går igenom den 20 juli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummhumm:

Det är ju ändå ett dåligt argument. Det är ju bara att jämföra bilen med drönaren, vem dödar mest per dag? Hej, varje dag kör tusentals bilister ihjäl varandra så bilen bör därför förbjudas för att rädda liv. Det kommer finnas idioter på vägen precis som det kommer finnas idioter i luften. Ska vi förbjuda drönare pga idioterna i luften så bör vi även förbjuda bilen.

Dock stannar samhället och ekonomin kollapsar utan bilen, det gör det inte om man förbjuder drönaren...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Undrar om det var ägaren till Nilsson drones, som flög här... och om han hade tillstånd.

http://www.expressen.se/nyheter/kraftig-skogsbrand-inte-under...

Han är nämligen ordförande i UAS Sweden, som är en branschorganisation för UAS operatörer.

Om man kollar i USA t.ex. så är det förbjudet att flyga med drönare vid skogsbränder, då de hindrar eventuella vattenbombningar.. Vet inte hur det är i Sverige på den punkten, men kan tänka mig att brandförsvaret inte är så värst lyckliga...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Vart i artikeln står det om att någon flyger drönare. Trött men skummat igenom 2 ggr utan att se.

Sen kan man undra lite. Det borde ju förslagsvis vara mindre folk som flyger drönare än det var innan förbudet. Jag undrar varför det på kort tid blivit så många stora incidenter.

Jag läste någonstans att det var någon mindre incident 2016 än 2015 och då ökade antal drönare jättemycket, tror antalet incidenter var ca 30 båda åren. Dock inga så här stora som verkar vara just nu.

Har folk tappat helt förståndet. Bara för det är olagligt skiter man i alla regler som fanns innan. Typ bryter man på en kan man lika gärna bryta alla som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dunk3n:

Dessa antenner var köper man dom? Måste man kika efter någon speciell frekvens eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte ARGtek 10DB. Ca 500 Kr. Enkla att montera men får vara försiktig med kontakterna. Många säger att dom är dåliga och får dåliga resultat. Möjligen på grund av kopior som cirkulerar, mina köpta via deras eBay ombud om jag förstod det rätt fungerar utmärkt. Tillsammans med DB mod på både rc och Drone så är min bild helt stabil vid 500 meter, inga avbrott eller likande som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummhumm:

Det är ju ändå ett dåligt argument. Det är ju bara att jämföra bilen med drönaren, vem dödar mest per dag? Hej, varje dag kör tusentals bilister ihjäl varandra så bilen bör därför förbjudas för att rädda liv. Det kommer finnas idioter på vägen precis som det kommer finnas idioter i luften. Ska vi förbjuda drönare pga idioterna i luften så bör vi även förbjuda bilen.

Vad är ett dåligt argument? Att en person stoppar upp och försenar all flygtrafik ifrån Arlanda? Eller att de plan som ska landa får avvakta och det blir förseningar ännu en gång för de som landar? Eller om olyckan skulle vara framme och ett plan faktiskt flyger in i drönaren. Oturs de så kan det bli dåligt. Är svårt att ha bilen som jämförelse. Bilen är idag ett måste (utan den tar jag mig och många fler inte sig till jobbet) drönaren är inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruvan88:

Såg på Aftonbladet nu att det har blivit stopp i flygtrafiken pga en drönare. Blir verkligen arg när man läser detta då det straffar oss alla som försöker vara seriösa i denna hobby. Tragiskt är vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja riktigt trist, hoppas ändå att det kommer en lagändring som inte är allt för sträng. Blir förhoppningsvis att beställa en Spark när man vet mer vad som kommer gälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Vart i artikeln står det om att någon flyger drönare. Trött men skummat igenom 2 ggr utan att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får helt enkelt titta på bilden i artikeln... Så ser du också vem som tagit den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD