Permalänk
Medlem

MC-resa 2017.

*VARNING: Eventuellt bildtung tråd, definitivt texttjock*

God kväll, SweC!

Jag har länge funderat om jag skulle göra det här, inte för att det på något vis är kontroversiellt eller tabu som jag kanske nu fick det att låta som, utan mer om det är nog intressant läsning. Vidare föll valet på detta forum för att jag vill vara med och bidra här. Jag har fått många råd och tips på SweC inom allsköns kategorier sedan jag blev medlem (vilket har gått och blivit några år nu).

Nåväl, nu till pudelns kärna och trådens ämne: I sommar kommer jag lämna min trygghetskammare och äventyra på två hjul. Det blir något jag aldrig gjort förut och jag ser framemot det med stor spänning! Utan att nu vara alltför detaljerad eller specifik är tanken att jag någon dag efter midsommar kommer bege mig ut och norröver längsmed kusten. Någon gång under denna färd (Luleå?) kommer jag att bege mig inöver och korsa gränsen mot Norge. De första dagarna får jag sällskap i form av min kära far, men annars är tanken att jag ska göra merparten av resan solo.

Jag är inte bunden till partner/barn eller dylikt, men är likväl bunden till tid för det. Jag behöver ha rullat åter den 6:e juli. Det ger mig dock skapligt mycket utrymme till att vara flexibel och göra lite som jag känner och vill under resans gång (ca 2 veckor~). Det förfarandet är enligt mig en mycket stor del av charmen med att äventyra/resa. I och med resor skyr jag en exakt eller detaljstyrd planering; Det blir bara som en förlängning av vardag med måsten och ansvar, men i en annan miljö, i mina ögon. Planen är en rekommendation, inte ett påtvingande styrmedel.

Därmed inte sagt att jag inte skulle gilla att researcha inför något jag ser framemot att göra. Det blir särskilt kul när det finns förutsättningar att förhålla sig till, som i detta fall med begränsad packning till exempel. Det är lite det jag skulle vilja redogöra för i denna begynnande post då jag fortfarande befinner mig i planerings- och researchstadiet (trots allt en dryg månad bort till avfärd).

Jag behövde först och främst ett färdmedel för att möjliggöra denna resa - det är ju inte mycket till motorcykelresa utan en motorcykel. I januari i år blev jag ägare till en grå skönhet, en Yamaha-jag-är-inte-alls-byggd-för-touring-XSR-900. Hon gjorde en liten debut i ”Visa det senaste du köpt”-tråden här på SweC. Några modifikationer (rensad bakdel, nytt helsystem, miniblinkers, nya speglar) senare kan hon ses i egen hög motorcykel:

Hon är inte skräddarsydd för uppdraget, men det är lite så jag ser på hela företagandet - det ska inte vara skräddarsytt. Det ska fungera. Jag ska lära mig saker. Ja, jag kommer få ont i röven. Det ska vara lite utmanande. Det sista kommer jag säkerligen få äta upp, men det blir bra till slut!

Övrigt upplägg? Jag vill färdas minimalistiskt, men ändå hyfsat komfortabelt. Hela resan ska dokumenteras i vlog-stuk, varför jag behöver överse kamerautrustning som ska med. Jag ska kunna campa med allt vad det innebär, i en "gärna och ofta"-stöpning. Med andra ord ingen campingutrustning LIDL eller Biltema råkar ha på reklamblad. Med det sagt är jag inte omöjlig med hotell eller hytte någon gång. Bara för att spä på den romantiserade bilden ytterligare vill jag också kunna fiska on-the-go, då jag gillar att fiska.

Allteftersom vintern och våren rullat på har jag införskaffat mig delar och verktyg till den här resan.

Sierra Designs Lightning FL. Köpte på Ebay, import från USA. Tog inte jättelång tid att pitcha första gången. En lättviktare med lite speciell tältdesign.

Thermarest Neo X-Lite. Provat en natt, sov som en kung... *var förvisso full, skall tilläggas*..

I ovan bild (fantastiskt påslakan, jag vet, *VM-GUUULD VM-GUUUULD*) ses också ett KastKing-teleskopspö, 7 fot. Köpt från Aliexpress. Även pumpsäck till ovanstående liggunderlag. Sparar flås och besparar också liggunderlaget på mögel.

Aegismax, sovsäck. Trillade ner i brevlådan igår. Återigen Ebay, Kina. Ärligt talat ingen susning om hurdan kvaliteten är (LIDL-varning?!). Har de tillägnat lika mycket tid till att skapa produkten som att tejpa/emballera varan är det nog bra skit. Det är seriöst 5 lager tejp runt *hela* paketet.

Batteri. Tack vare köptipstråden här på SweC som används flitigt, på gott och ont.

Kommer ha campingutrustningen i packrulle (förmodligen i den vattentäta pumpsäcken) ovanpå de mjuka packväskorna jag tänkt köpa.

Nåväl, "större" grejer kvar att införskaffa?

  • Kriega, packväskor, tot. 50 liter.

  • Behöver inhandla ett lämpligt stormkök (modell mindre) för att kunna tillaga mindre rätter och frukost.

  • Kompletterande kamerautrustning (actionkamera, objektiv till huvudkamera, lav-mikrofon).

Ber om ursäkt för vägg av text. Om någon finner detta intressant att följa eller vad man ska säga uppdaterar jag gärna kontinuerligt, med mer bild och mindre text. Välkomnar och uppmuntrar dialog, varesig det är frågor eller åsikter, shoot! Jag är också definitivt idel öra när det gäller applicerbara erfarenheter, tips och tricks eller ”tänk på det här”.

Väl mött för nu! Trevlig helg!

Permalänk
Inaktiv

Ska bli väldigt roligt att följa detta!

Permalänk
Medlem

intressant, kommer göra liknande resa med min mt09 som är denna hojs tvilling, vad gäller motor , ram och sittkomfort

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Fan vad roligt för TS! Spännande!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kåplöst känns modigt!
Lycka till och kör fint! Kommer följas

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk

Kul ! Följer.!
Dock är gult/orange det sista jag skulle köpa på synligt materiell vid övernattning utomhus.
Du kommer bli varse om varför Ta mycket fina kort i Norge. Underbart att åka MC där!

Permalänk
Medlem

Kul,

Gör inte jag som jag dock, förbereda i veckor för en soloresa och kvällen innan "Nej, vad fan håller jag på med..." och så blev det ingen resa.

Se till att skaffa centralstöd, mycket behändigt när man har packväskor eller behöver mecka med hojen. Sedan behöver du ta en rejäl funderare på verktyg och vad du behöver med, samt en nödrepsats för däck eller om du har slang, extra slang och däckjärn.

Permalänk
Medlem

Låter som att det kan bli en härlig resa. Jag gillar upplägget.
Har haft funderingar på något liknande.

Troligtvis så blir det någon mindre resa ihop med en kompis i år.
Jag har körkort (AB), men kompisen har bara B kort, men har körkortstillstånd för A.
Vi har övningskört ihop, men än så länge inget som är så långt att det blivit någon övernattning.
Så vi siktar nog på något med några övernattningar, men typ vandrarhem och inte för långa dagsetapper.
Enbart Sverige, körkortstillståndet och handledarbeviset gäller inte utomlands.

Permalänk
Medlem

Detta ska följas, gillar både hojar och tanken på friluftsliv. Otroligt snygg hoj du hittat, gratulerar.

Skall till Kebnekaise i sommar så kommer läsa extra noggrant. En tanke som slog mig är att solen inte går ner vid midsommar och att luften i tältet lätt blir varm, så se till att testa en solig dag innan du beger dig iväg. Har beställt en billig* tarp/presenning från Ebay som vi tänkt spänna över vårt billiga kupoltält för att ge skugga (exempel) vid behov.

Vad för typ av mat har du tänkt ta med/tillaga? Min bror som är militär tänker gå all-in med färdig mat och mestadels kemiska värmepåsar men det kan bero på en lättare form av yrkesskada

Vill även tipsa om ett specifikt kamerafäste som låter dig hänga en DSLR-kamera på t ex en ryggsäcks axelband. Även här har vi beställt en billig kopia från Ebay för cirka 140 kr. Den testar vi nästa vecka, kan ge nå slags omdöme då. Vill minnas att det finns en egen tråd om det här på forumet.
https://www.peakdesign.com/capture

* kan jämföras med tarparna ovan nämnda bror brukar använda, två varianter av Hilleberg som kostar 2 respektive 3,5 kkr. För några meter presenning! Hutlöst! Tältet kostar 13.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Vad roligt med en MC-tour!

Jag gjorde själv en förra veckan på 120 mil. Dock hade jag lyxen att sova hemma hos vänner på resans gång, så någon tältning blev det inte för min del. Men körningen gjorde jag solo.

Men några småsaker jag fann väldigt bra plus övriga tankar:
1) USB-laddare på hojen (hade min telefon som GPS)
2) engångshandskar att ha under handskarna vid regn - förr eller senare rinner det igenom och då håller engångshandskarna dig torr. Samma gäller packning i mjuka väskor, packa sånt som inte får bli blött i ICA-kassar och liknande.
3) Öronproppar!
4) Se till att hojen inte behöver en service när du är mitt ute i skogarna. Gör en komplett säkerhetskontroll dagarna innan du ger dig av.
5) Däckfix kanske?
6) mindre verktygslåda för akutreparationer längs vägkanten.
7) liten första-hjälpen-kudde om olyckan (stor eller liten) är framme. Jag har alltid en liggandes i min hoj.
8) Stressa inte och njut av turen. Får du ont i röven - kör ståendes en stund om du inte vill stanna.
9) Kolla om din försäkring har hämt-service om något (gud förbjude) händer din lilla plåtälskling. Då är hjälpen bara ett samtal bort.
10) Det bli jäkligt monotomt att bara lyssna på motor- och vindljud efter några timmar - headset i hjälmen.

Jag kommer följa tråden.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Först och främst, jättetack för responsen allesammans! Det uppskattas och innebär också att jag kommer fortsätta uppdatera er allteftersom det hela närmar sig.

Skrivet av Blackbeardie:

Vadan detta? Nu blev jag bra nyfiken! Vad kan det handla om tro? Vägpirater? Extra beskattning? Fiskmåsar? Lämna mig inte hängande här! Ärligt talat hade jag önskat en annan färg. Det är förvånansvärt många tillverkare som inte erbjuder mindre obskyra färger på en hel del tältserier. Någon nämnde att det fanns forskning på att dessa skrikiga färger skulle ha en positiv inverkan på tältarens humör(!). Hur mycket som ligger i det lämnar jag osagt. Det har säkerligen med det huvudsakliga användningsområdet för tälten i fråga att göra i alla fall. När kalfjället kallar lämnar jag denna hemma.

Skrivet av sunnis:

Jag ska göra mitt bästa för att inte hamna där, men det är klart, det går inte att veta förrän jag är där själv. Jag tvivlar nämligen på att du planerat att avstå din resa dagen innan. Jag prioriterade inte centralstöd, vilket kan stå mig dyrt men jag väljer att ta den smällen där och då i så fall (återkommer med svansen mellan benen). Hur som helst kommer donnan få genomgå en ordentlig service innan jag beger mig. God tanke! Ska fnula ordentligt på de essentiella verktyg jag behöver ha med.. däribland en nödrepsats för däck!

Skrivet av GuessWho:

Kul! Det är ju himla perfekt att kunna kombinera övningskörningen på ett sådant sätt. Jag menar, det är ganska tacksamt för din polare att inte behöva vänta på kortet (ev. missa stor del av säsongen) för att ändå kunna genomföra en MC-resa! Det blir många mil i kroppen lagom till en uppkörning.

Skrivet av eas@tetris:

En får tacka, en får tacka! Du, haha, jag får nog tacka en gång till. Jag la precis en beställning på den tarp du länkat. Jag tänkte faktiskt aldrig på midnattssolen, men jag behöver ett golv till tältet vid händelse av regn/allmänt skydd. Det visar sig alltså fylla två funktioner, vad angenämt. Håller med om att det är hutlösa priser och jag har mycket svårt att se ett scenario där jag kan rättfärdiga ett köp av en sådan tarp. Skiten ska verkligen ha träffat fläkten om Hilleberg-tarpen klarar något som inte eBay-tarpen klarar? I det fallet har jag säkert värre saker att bekymra mig över.

Haha! MRE.. Åånej. Jag är kanske kinkig men i det militära ville jag bara byta till mig gröten. Jag hade tänkt ha med frystorkat för att kunna göra någon gryta eller dyl. Annars är tanken att äta på diverse vägkrogar och i städer då jag kan bekosta mig det. Förhoppningsvis blir det en och en annan firre vilket skulle vara créme de la créme i matsammanhang. Nåväl, jag tror jag kommer ha med frystorkat för att tillfredsställa x måltider. Till frukost tänker jag mig stekta/kokta ägg och pulverkaffe. Det påminde mig faktiskt precis, jag behöver researcha det bästa pulverkaffet. Kaffet är A och O.

Great minds think alike! Jag har nämnda Capture, mycket bra och behändig pryl. Om kopian visar sig fungera, ja, grattis! Då är det till att vara nöjd. PS. PeakDesigns SlideLITE är ett fullgott tillbehör till kameran också. DS.

Skrivet av Bebben:

Åh, härligt! Tack för listan, många bra tips. Numero dos kommer jag slå slag i saken och införskaffa, tack! Blöta handskar har ju visat sig vara allt annat än kul. Packväskorna är lyckligtvis vattentäta, å andra sidan är det inte tillverkaren som lider om jag står där med blöt packning. Öronproppar, fix för däck och skador, div. verktyg, service - check! Jag kommer nog behöva lämna in mig själv på service innan och efter denna resa (massage osv).

Permalänk
Medlem

Jag gör ett helt nytt inlägg med hänsyn till en lägesuppdatering. I helgen har jag testat de "store tre" vad beträffar logi. Jag tror verkligen på att prova de prylar man tänkt använda ute i fält, innan man de facto är ute i fält. Nåväl, det kan handla om att vara ute en kortare tur i fält också. I mitt fall blev testet på en bakgård. Jag har också hunnit testa teleskopspöet, som fick genomgå sitt eldprov i helgen (det finns talande bilder).

En del tankar om natten som spenderades i-tält-i-fält (bakgård). Vid 00:00 natten mot fredag tog jag en titt på termometern som visade 5 plus, därefter begav jag mig ut till tältet. Jag var långtifrån optimalt klädd då jag spontant tänker att det är få personer som väljer att spendera sina tältnätter iförd en tisha och jeans(!). Tillgången på kläder var mager i och med att jag inte var hemma. Det fick duga. Till en början kändes det helt okej, det hade börjat dugga men regnet tilltog efter att jag krupit ner i sovsäcken. Vill minnas att jag somnade rätt fort. När jag vaknade till en orkester av fåglar tänkte jag att det hela hade varit en lätt match, åhåjaja tjena.. klockan var 03:00, och nu var jag fan lite kall ändå. Jag vet inte vad termometern stod på nu, det hade varit bra intressant att veta. Jag lyckades somna om, bara för att vakna ett par timmar senare, rinse and repeat.

Kontentan då? Jag måste säga att liggunderlaget är en sann guldklimp! Mycket komfortabel, särskilt för mig som gärna sover på sida. Utan den är jag övertygad om att jag hade uppnått "när älgen är blå är ölen kall"-blå, om ni förstår vad jag menar. Sovsäcken, njaaa, den är kanske i det tunnaste laget. Som sommarsovsäck, överlag, fungerar den nog alldeles utmärkt. Det kan nog dock bli ganska kallt i nordligaste delarna av Norrland/fjällvärlden i slutet av Juni.. tror ni inte? Det får bli dubbla lager underställ i ull. Öronproppar är ett måste. Inga hål i tältet, ingen kondens i tältet - mucho gusto. Det finns mycket att gilla ändå.

Här bjuder jag på en tältesyn:

Redo att sättas upp!

Tältets footprint. Regnöverdraget är sammansatt med resten av tältet vilket kan komma att vara skillnaden mellan tält eller badtunna efter uppsättning.

Designen vilar på en sammansatt stång som ger den dess form och struktur. Tältet hakas på "externt".

.. om jag är glad att inte tältet anses helt uppsatt här? Ja! Antar att det duger som fylleuppsättning iofs.

Bättre.

Nu: Tältpinnar!

Då ser det ju faktiskt bra ut.

Utsikt. Gott om utrymme för mig med packning. Inga problem att sitta.

Gott om ventilation i tältet. Nästa del - liggunderlag.

Pump it up! You got to pump it up! (osv).

All done.

Under all denna tejp som sovsäcken levererades i så ser den ut såhär till en början.

Sen, något i stil med det här.

Avrundar nu med lite övriga features:

Lagringsutrymmen och fickor på båda sidor tältet.

Jojust, vad sa jag? Att det fanns talande bilder i samband med eldprov för ett särskilt fiskespö? Visst!

.. 200kr väl spenderade, på spö't alltså!

Väl mött hörrni, och som sagt återigen tack för visat intresse!

Permalänk
Inaktiv

Tjena! Kom att tänka på denna tråden... Jag och en polare funderar att åka några dagar med moped, och hade varit grymt med lite idéer och tips. Är ju även nyfiken på hur det går med förberedelserna...

Verkar tyvärr som att bilderna gått sönder :/

Permalänk
Medlem

Intressant att få lite uppdatering hur det går med förberedelserna och vart du kommer att lägga upp din dokumentation (VLOG-style).

Norrland är ruskigt fint så du kommer nog få en trevlig resa!
Norge lär vara grymt att glida runt i på motorcykel också!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kul! Jag och sambon ska göra vår första MC resa i europa i sommar, dock blir det inte tält. Mycket av det jag skriver är sånt jag läst mig till, har som sagt begränsad erfarenhet själv så tolka det därefter. Här är iaf några funderingar jag haft:

* Öronproppar har nämnts, vet inte om du tänkte använda engångsproppar eller inte. Jag köpte speciella MC varianter som går att tvätta. Det fina med dessa är att de tar bort vindljud och annat jobbigt men låter en höra trafik, tal, musik etc så det kan jag rekommendera!

* Tail-tidy. Kolla vad som gäller i Norge, vet att vissa poliser inte blir glada av att man använder sån tillsammans med väskor som hänger på sidorna då det gör att blinkersen inte syns från sidan.

* Försäkring. Ska man bara vara borta en månad gäller ofta hemförsäkringen om något skulle hända men kolla upp villkoren. Mitt förra försäkringsbolag täckte inte vid allvarliga olyckor så jag fick byta (nu har jag två hemförsäkringar då man inte kan byta när som helst). Ringde och försäkrade mig om att motorcykelolyckor täcktes, även flyg hem och helikopter etc, innan jag tecknade en till.

* Planera inte för långa sträckor åt gången. Då försvinner frihetskänslan och det blir ett tvång. Iom att du tältar kommer du iofs ha lättare att stänna när som helst. Anta att det kommer regna hela resan så planera därefter med möjliga stop tidigare om det behövs.

Utrustning vi planerar att ta med: verktygskit för MC med extra buntband, silvertejp osv. Motorcykelns reparationshandbok, extranycklar, SMC-boken, kedjerengöring och kedjeolja (finns i resestorlekar) samt borste, Regnkläder (så slipper jag varselväst också), camel-back med vatten, reseladdare med 4 usb-utgångar, däckreparationskit, Thermacell portabelt myggskydd (finns på teknikmagasinet), säkringar och självklart tidigare nämnda öronproppar. Kan vara bra att förbättra första hjälpen kitet med, plåster mot skoskav, något mot brännskador, värktabletter etc.

* Lyssna på RAW show på www.adventureriderradio.com - rekommenderas starkt!

Kör försiktigt!

Permalänk
Medlem

Jag kommer också följa denna tråd då jag har en dröm om att göra samma resa framöver, inom några säsonger. Får man fråga ungefär vad det kostat/ungefärlig budget för resandet? Exklusive hojen då!

Hoppas det blir bra och att du får kanonväder hela resan

Permalänk

Jag har också planer på lite hojresor. Har än så länge ingen att åka med men det löser sig säkert

Permalänk
Medlem

Soloresor är nästan bäst. Gör vad man vill när man vill och man träffar mer nytt folk. Jag åker en eller två "längre" resor per år och ett par weekends utöver det. Tältar när det är väder, i skogen ibland och camping ibland. På campingarna under turistsäsongen hinner man knappt få av grejerna innan en annan hojåkare kommer fram med en öl i näven och vill surra.

Planera inte så jäkla mycket, speciellt inte första gången, det blir inte som man tänkt sig endå Efter 11års tourande så lär jag mig fortfarande vad jag ska ha med mig nästa gång, samt så har jag alltid med mig oanvända prylar hem.
Packa, fundera, plocka bort, fundera, plocka bort, fundera, plocka bort är bra.

Bästa tipset jag har är att om det vart riktigt jävligt nån dag och om du har råd, ta in på hotell, ät och drick gott samt ta sovmorgon. Då är humöret på topp igen dagen efter(iaf för mig).

Skickades från m.sweclockers.com