FSP avtäcker vattenkylda nätaggregatet Hydro PTM+

Permalänk
Hedersmedlem

@fluf
*inlägg raderat*

Det är inte tillåtet att posta meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt på forumet. Detta inkluderar så kallade memebilder.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Först ut? Knappast det har funnits nätagg med vattenkylning i när jag var tonåring (9-10år sedan)

Permalänk
Medlem

Häftigt, men då kommer jag att tänka på vätskekyld gamingstol. Det hade fanimej varit något. Tills dess är det ädla drycker av humle,malt och vatten som får stå för kylningen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Alltså, har man problem med att kyla ett Platinum klassat nätagg i en pc med hjälp av en fläkt så har man nått en helt ny nivå av fail.

Inte nog med de, vem fasiken köper ett nätagg med vattenkylning i syfte att inte använda vattenkylningen utan köra den semipassivt med fläkt?

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Det stora problemet med att vattenkyla en PSU är att de komponenter som behöver kylningen mest, också är strömförande. Liiite klurigt att isolera en komponent när man samtidigt vill leda bort värmen.
Nyttan är väl diskutabel, men för de som gett sig fan på att vattenkyla allt, så är det ju ett givet val.
Jag skulle gissa att PSU fläkten drar igång när temperaturen stiger över en viss gräns, även när man inte brukar över 50% ström, så vill man ha det tyst så finns det ju nytta.

Jag skulle dock vilja se Swec test på denna innan köp. *hint hint*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Sen så förstår jag inte varför man måste ha 1600W idag i konsumentdatorer. Kan man ens nå 1600w? Jag vet att linustechtips behövde 1200-1400W när han gjorde 7 gamers-1 pc, men till och med det var mindre än 1600W

GPGPU (inte ovanligt med flera nätaggregat), OC, multi-GPU etc. Sedan måste man även tänka på att man aldrig vill närma sig 100% last på ett nätaggregat. Den första anledningen är att man riskerar aktivera Over Current Protection och det andra skälet är effektivitet. Nätaggregat blir mindre effektiva när de börjar närma sig 100% last, en situation då god effektivitet även är viktigast.

Exempel på 80+ Titanium nätaggregat

EDIT: Med det sagt så är däremot denna produkten ändå inte så intressant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Icte: Vatten i all ära, vanligtvis har man agget längst ner och med tanke på dragningskraften så kvarstår problemet i teorin.

Jag vill tillägga att om man använder 100% destillerat vatten, bortsett av det detillerade vattnets ev. effekter på slang och dyl.

Så torde effekten av kortslutning ev. vara löst.

Just my thought, bortsett från att det blir blött
Rätta mig gärna men uppvisa gärna källa då jag inte är 100% säker.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

Om jag var paranoid när jag hade vattenkyld CPU vill jag inte ens veta hur jag hade reagerat med en vattenkyld PSU.

Ser inte poängen med denna produkten förutom "bara för att"...vilket kanske just är poängen med den?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad kommer näst, vattenkyld cpu? hehe

Eller vänta det finns redan vattenkylda cpuer.. Jag ser detta då inte som mer extrem. Det enda är vatten i närheten av 230V, men ett läckage i en vanlig dator där nätdelen sitter längst ner är princip lika riskfyllt.

Nu vet jag inte hur du har nätagget men oftast brukar det finnas ett skal som skulle skydda inte tal om grafikkort och ljudkort mm mellan.

En sak att det finns i samma område väldigt annat att faktiskt köra in i nätdelen då du nu måste lita på deras kopplingar mm samt såklart chansen att Kortsluta något.

Haft läkage från 45c kopplingar men som tur under läcktest men även hänt efteråt men då hamnade det lite på grafikkortets backplate.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

GPGPU (inte ovanligt med flera nätaggregat), OC, multi-GPU etc. Sedan måste man även tänka på att man aldrig vill närma sig 100% last på ett nätaggregat. Den första anledningen är att man riskerar aktivera Over Current Protection och det andra skälet är effektivitet. Nätaggregat blir mindre effektiva när de börjar närma sig 100% last, en situation då god effektivitet även är viktigast.

Exempel på 80+ Titanium nätaggregat
http://www.corsair.com/en-eu/~/media/785B3F9097214A9298BB9C25AA47384B.ashx?w=625

EDIT: Med det sagt så är däremot denna produkten ändå inte så intressant.

50% är vad man siktar på, vilket syns jättefint på den postade kurvan. En PSU är aldrig dimensionerad för att köra max W. den siffran är typ belastningstoppar under korta stunder, och bör tas med en nypa salt.. fast inte bokstavligt.

Bygger man SLI burk med överklockning och vattenkylning så lär man ju lätt kunna komma upp i runt 600-700Watt i belastning, vilket är precis vad denna är optimerad för. (1200-1400W) , mao Perfekt för SLI/Crossfire byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

50% är vad man siktar på, vilket syns jättefint på den postade kurvan. En PSU är aldrig dimensionerad för att köra max W. den siffran är typ belastningstoppar under korta stunder, och bör tas med en nypa salt.. fast inte bokstavligt.

Bygger man SLI burk med överklockning och vattenkylning så lär man ju lätt kunna komma upp i runt 600-700Watt i belastning, vilket är precis vad denna är optimerad för. (1200-1400W) , mao Perfekt för SLI/Crossfire byggen.

Det där är faktiskt inte riktigt sant. Seriösa tillverkare så som Corsair, FSP osv visar vad max belastningen ett nätaggregat klarar av under tid och har peakar utöver det - exempelvis ett 750w agg klarar säkerligen av 850w under vissa korta ögonblick. De agg som inte klarar det har ju exempelvis här i Sverige fått ARN efter sig eller vissa serier har dragits tillbaka osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

50% är vad man siktar på, vilket syns jättefint på den postade kurvan. En PSU är aldrig dimensionerad för att köra max W. den siffran är typ belastningstoppar under korta stunder, och bör tas med en nypa salt.. fast inte bokstavligt.

Bygger man SLI burk med överklockning och vattenkylning så lär man ju lätt kunna komma upp i runt 600-700Watt i belastning, vilket är precis vad denna är optimerad för. (1200-1400W) , mao Perfekt för SLI/Crossfire byggen.

Nja dom flesta bra nätdelarna brukar kunna kräma ut några hundra watt utöver vad som står tills skyddet slår ifrån men inte optimalt då fläkten kommer skrika och effektiviteten blir väldigt lidande.

Skrivet av Icte:

Tillverkaren uppmärksammar en farhåga de uppskattar att många användare har när det kommer till att vattenkyla en komponent med så pass mycket ström. De menar att de arbetat mycket med detta och lyckats hitta en lösning som är säker för användarna.

Oavsett om deras lösning är "säker för användarna" så kommer det säkert komma ut en eller flera av denna produkt med någon defekt ut på marknaden. Jag skulle nog tro att ett läckage som kortsluter ett nätaggregat inte kan vara så bra för alla komponenter det är direkt kopplat mot, så som moderkort, grafikkort, SATA diskar m.fl. Är det värt risken att vattenkyla ett nätaggregat när det finns högkvalitativa nätagg med hög effekt som kan kylas passivt utan problem under load?

Fast dom måste ju hittat en bra lösning, antar att dom har satt in ett block som täcker det som ska kylas och då kan du kasta det i marken utan att det börjar läcka, kopplingarna sitter utanför men visst kan det droppa in beroende på hur man monterar men drar man åt allt och kollar efter läckor så ska det inte vara några problem. Worse case? med ett bra agg att det smäller så man får köpa nytt

Permalänk
Medlem

Skoj med vattenläcka i nätagget....o.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

GPGPU (inte ovanligt med flera nätaggregat), OC, multi-GPU etc. Sedan måste man även tänka på att man aldrig vill närma sig 100% last på ett nätaggregat. Den första anledningen är att man riskerar aktivera Over Current Protection och det andra skälet är effektivitet. Nätaggregat blir mindre effektiva när de börjar närma sig 100% last, en situation då god effektivitet även är viktigast.

Exempel på 80+ Titanium nätaggregat
http://www.corsair.com/en-eu/~/media/785B3F9097214A9298BB9C25AA47384B.ashx?w=625

EDIT: Med det sagt så är däremot denna produkten ändå inte så intressant.

Multi GPU kräver väl ändå att du kör fler än 4st grafikkort för att ens närma sig det. Säg att du torturekör alla dom, och att alla grafikkort tar 250w ensamma (hela maskinen gör de, men låt oss bara säga att grafikkortet gör de http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1080-t... Då har du alltså 4 grafikkort på 1000w, kanske 1200w på hela systemet.

Det är fortfarande en bra bit ifrån 1600W och den har en lastsiffra på 75% vilket är långt ifrån dåligt.
Och konsumenter kör väl ändå inte GPGPU, det är ju massiva riggar som företag kör så vitt jag vet. Och då är det alltså tillbaka till det jag sa, vilken konsument* (förrutom 0.000001% som faktiskt kör GPGPU) är denna för?

*företag räknas inte in

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Multi GPU kräver väl ändå att du kör fler än 4st grafikkort för att ens närma sig det. Säg att du torturekör alla dom, och att alla grafikkort tar 250w ensamma (hela maskinen gör de, men låt oss bara säga att grafikkortet gör de http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1080-t... Då har du alltså 4 grafikkort på 1000w, kanske 1200w på hela systemet.
Det är fortfarande en bra bit ifrån 1600W och den har en lastsiffra på 75% vilket är långt ifrån dåligt.

Värdena i tomshardware reviewen är VGA endast så det är 250W per kort inte hela systemet. Det är även bara genomsnittet som är 250 så långt ifrån bra att bara jämföra med.

Sedan är stock 1080Ti FE inte direkt ett utav de krafthungrigare korten. Watt är inte allt heller på ett nätaggregat då den angivna Watt siffran är för alla spänningarna och inte 12v bara men 12v brukar få hög fokus i premium segmentet så iofs kanske inte så avgörande i denna nivån. Även utan OC eller något annat så blir ett 1500/1600w nätaggregat lämpligt för 4st 1080Ti FE, så förstår inte varför folk inte skulle ha användning för det då. Speciellt om folk vill kunna ens röra power limit på korten eller har något törstigare än 1080Ti.

Skrivet av Christley:

Och konsumenter kör väl ändå inte GPGPU, det är ju massiva riggar som företag kör så vitt jag vet. Och då är det alltså tillbaka till det jag sa, vilken konsument* (förrutom 0.000001% som faktiskt kör GPGPU) är denna för?

*företag räknas inte in

GPGPU som kan ha använding för ett "vanligt" ATX nätaggregat: Cryptocoin mining, rendering (raycasting etc.), AI (DNN, MDP etc.), avancerad bildbehandling, cryptografi och en väldans massor annat.

Mao inte så ovanligt bland prosumers vilket går under konsument kategorin.

Med det sagt så är inte produkten i sig något imponerande men 1600w nätaggregat överlag har tveklöst användning. Sedan att det är en väldigt liten grupp som behöver det är inte heller något att vara förvånad över, men den lilla gruppen är redo att betala en hel del.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Nu kan min dröm bli verklighet. Jag vill sänka hela datorn i mineralolja, och sedan vattenkyla alla komponenter med vatten och glykol som jag drar igenom en kylanläggning som drar ner temperaturen till under nollan. Tack vare mineraloljan kan det inte bli kondens, och jag kan överklocka som fan XD

Alternativt skulle det gå att göra en massiv passivt kyld anläggning av det men hålla komponenterna vid 40c eller nåt. Dock drar det i alla fall mer el.

Bara en galen tanke jag haft.

Det är en mycket god idé. En synnerligen god idé, faktiskt. Du kan till och med ha hela mineraloljeanläggningen i en frys, dessutom. Frågan är om du då ens behöver någon vattenkylning, faktiskt. En rejäl metallklump (med rikligt med värmerör) på CPU:n bara och inga fläktar någonstans. Sedan vore det kanske vettigt att ha mineraloljan i rörelse (pumpa runt den)

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är en mycket god idé. En synnerligen god idé, faktiskt. Du kan till och med ha hela mineraloljeanläggningen i en frys, dessutom. Frågan är om du då ens behöver någon vattenkylning, faktiskt. En rejäl metallklump (med rikligt med värmerör) på CPU:n bara och inga fläktar någonstans. Sedan vore det kanske vettigt att ha mineraloljan i rörelse (pumpa runt den)

.

Problemet hade varit att mineraloljan både är dålig värmeledare samt att den blir mer trögflytande vid lägre temperaturer.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Problemet hade varit att mineraloljan både är dålig värmeledare samt att den blir mer trögflytande vid lägre temperaturer.

En riktig bra 5W-40 olja tappar ju inte sina egenskapar förren uppåt -30 eller så samt leder väl värme rätt bra. Men den kanske leder ström? Hittar inget på nätet om det, men det låter ju en aning förvånande. Det är ju förstås ett enkelt test att göra för den som har en slatt och en strömmätare

Annars.. silikonolja?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Olja är inte en så dålig värmeledare för trots allt finns det en anledning till att stora transformatorer med hög effekt är kylda med transformatorolja som också har egenskapen att den isolerar elektriskt.

Används exempelvis i lok och i de transformatorer elbolagen använder i våra elnät (och är orsaken till att det kan brinna rejält vid en krasch med ellok även fast de loken inte innehåller något drivmedel då transformatoroljan är brännbar).

Vid den stora tågolyckan i Lerum 1987 då två tåg frontalkrockade i hög hastighet brann det rejält då flera tusen liter transformatorolja fattade eld i krocken som totaldemolerade loken.

Däremot skulle antagligen en oljekyld dator/nätaggregat bli dyrare då det blir andra krav på pumpar och radiatorer men rent tekniskt skulle det gå att köra olja istället för vatten som kylning.

Även om kortslutningsrisken vid ett ev läckage försvinner med tranformatorolja vilket väl kanske skulle vara största vinsten på en pc, så finns brandrisken kvar då den brinner bra om den antänds.

Det kanske heller inte är så kul att sanera en oljekläggig dator om oljan läckt ut.

Permalänk
Inaktiv

Vill vattenkyla min RGB-belysning, hoppas att det är på väg ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Olja är inte en så dålig värmeledare för trots allt finns det en anledning till att stora transformatorer med hög effekt är kylda med transformatorolja som också har egenskapen att den isolerar elektriskt.

Används exempelvis i lok och i de transformatorer elbolagen använder i våra elnät (och är orsaken till att det kan brinna rejält vid en krasch med ellok även fast de loken inte innehåller något drivmedel då transformatoroljan är brännbar).

Vid den stora tågolyckan i Lerum 1987 då två tåg frontalkrockade i hög hastighet brann det rejält då flera tusen liter transformatorolja fattade eld i krocken som totaldemolerade loken.

Däremot skulle antagligen en oljekyld dator/nätaggregat bli dyrare då det blir andra krav på pumpar och radiatorer men rent tekniskt skulle det gå att köra olja istället för vatten som kylning.

Även om kortslutningsrisken vid ett ev läckage försvinner med tranformatorolja vilket väl kanske skulle vara största vinsten på en pc, så finns brandrisken kvar då den brinner bra om den antänds.

Det kanske heller inte är så kul att sanera en oljekläggig dator om oljan läckt ut.

Tanken ovan, om det är den du refererar till, är att sänka ner hela datorn i olja. Inte ersätta vattenkylningen med den

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Problemet hade varit att mineraloljan både är dålig värmeledare samt att den blir mer trögflytande vid lägre temperaturer.

Hörru, det verkar som om syntetolja (för bilar) leder ström precis lika dåligt som mineralolja:

http://www.machinerylubrication.com/Read/29407/oil-condition-...

Vanlig mineralolja är Grupp 1. Syntetisk olja för bilmotorer är Grupp 4. Precis samma värden

Här lite mer från en kille som helt sonika gjorde det test jag refererade till i ett tidigare inlägg:

"Electrical Conductivity of oil: myth de-bunked
One of the distinguished members of this group asserted a claim that oil is conductive. Always having held the belief that it was insulative I decided to test the distinguished members theory.

my belief was based on anecdotal evidence based on observations I have made over the years, ie... ignition coils are filled with oil, diodes in oil cooled alternators are immersed in oil and solenoids in electronic controlled transmissions are immersed in oil with no ill effects to the electric system.

using controlled conditions I assembled together a digital volt/ohm/ammeter, a sample of engine oil , transmission oil and water and an automotive battery.

the three test liquids were put in paper cups. I tested for continuity in the three samples with the ohmmeter starting with the lowest setting and progressively switching to the highest most sensitive settings.

result: water passes current at some of the higher resistance settings while the 2 two respective oil samples did not have any continuity, even when the meter was on its most sensitive setting.

test two revolved around using the three samples and attempting to pass current thru them from the automotive battery while measuring current with an ammeter set on it's most sensitive scale.

the expected result was obtained: electricity will flow thru water ,the oil samples did not allow any measurable current to flow.

I came up with two conclusions based on this test.

1. oil is in fact an insulator
2. I have too much time on my hands.

Kick"

http://www.v-twinforum.com/forums/off-topic-discussion/28284-...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@SweMerlin:

Det blir dock för många isolerande steg iallafall. Frysens radiatorer kyler luft, som kyler ett chassi, som kyler olja, som kyler radiatorer, som kyler komponenterna. Att direkt ha vattenkylning där emellan är nog mycket bättre. Det finns ett stort antal försök att sänka ner datorer i olja för att passivt kyla med radiatorerna, överhettar snabbt som fan; och vi skulle ha fler steg där emellan.

Att "pumpa runt oljan" blir inte heller enklare än vattenkylning. Vatten har även mer än dubbla värmekapaciteten mot olja per gram, ännu mer per volymenhet.

För att inte tala om att olja har mindre än halva värmeledningsförmågan:
http://www2.eng.cam.ac.uk/~mpfs/papers/articles/WTC2005/pdfs/...

Vattenkylning är ett måste för att få det att fungera. Med en värmeväxlare direkt mot kylsystemets vätska kan man kyla vattnet effektiv som fan.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

@SweMerlin:

Det blir dock för många isolerande steg iallafall. Frysens radiatorer kyler luft, som kyler ett chassi, som kyler olja, som kyler radiatorer, som kyler komponenterna. Att direkt ha vattenkylning där emellan är nog mycket bättre. Det finns ett stort antal försök att sänka ner datorer i olja för att passivt kyla med radiatorerna, överhettar snabbt som fan; och vi skulle ha fler steg där emellan.

Att "pumpa runt oljan" blir inte heller enklare än vattenkylning. Vatten har även mer än dubbla värmekapaciteten mot olja per gram, ännu mer per volymenhet.

För att inte tala om att olja har mindre än halva värmeledningsförmågan:
http://www2.eng.cam.ac.uk/~mpfs/papers/articles/WTC2005/pdfs/...

Vattenkylning är ett måste för att få det att fungera. Med en värmeväxlare direkt mot kylsystemets vätska kan man kyla vattnet effektiv som fan.

OK. Men kör vattenkylning då. Men syntetolja modell tunn kan du uppenbarligen använda, utan risk för att det leder ström

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tillverkaren uppmärksammar en farhåga de uppskattar att många användare har när det kommer till att vattenkyla en komponent med så pass mycket ström. De menar att de arbetat mycket med detta och lyckats hitta en lösning som är säker för användarna.

Oavsett om deras lösning är "säker för användarna" så kommer det säkert komma ut en eller flera av denna produkt med någon defekt ut på marknaden. Jag skulle nog tro att ett läckage som kortsluter ett nätaggregat inte kan vara så bra för alla komponenter det är direkt kopplat mot, så som moderkort, grafikkort, SATA diskar m.fl. Är det värt risken att vattenkyla ett nätaggregat när det finns högkvalitativa nätagg med hög effekt som kan kylas passivt utan problem under load?

Det där är ändå småskit jämfört med vad en kortslutning i aggregatet kan orsaka, går bara datorns delar sönder så har du tur, det är betydligt värre med en brand där hela ens hem blir förstört.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant sak rätt pris är jag intresserad att köpa ett agg.

Ser inga större problem med vattkylt agregat är bara anslutning som kan vara känslig om den är i nåt komposit matrial hoppas den är i metall så håller gängorna länge .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Tanken ovan, om det är den du refererar till, är att sänka ner hela datorn i olja. Inte ersätta vattenkylningen med den

.

https://www.pugetsystems.com/submerged.php
Det är bara att börja spara

EDIT: Missade att dom hade slutat sälja det, men det finns ju iaf färdiga produkter för ändamålet redan

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tallem:

Först ut?

Långt ifrån först skulle jag nog vilja påstå.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Det är första vattenkylda nätaggregatet som har Platinum-märkning, precis som det står i texten även om det var aningen otydligt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är första vattenkylda nätaggregatet som har Platinum-märkning, precis som det står i texten även om det var aningen otydligt.

Jo fast det står även "Tillverkaren FSP blir först ut på marknaden med ett vattenkylt nätaggregat i form av Hydro PTM+, en helmodulär modell med 80 Plus Platinum-certifiering och en effekt på 1 200 W." Vilket läser som att det är det första vattenkylda nätagget, som utöver det är helmodulärt och har 80 Plus platinum.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tallem:

Jo fast det står även "Tillverkaren FSP blir först ut på marknaden med ett vattenkylt nätaggregat i form av Hydro PTM+, en helmodulär modell med 80 Plus Platinum-certifiering och en effekt på 1 200 W." Vilket läser som att det är det första vattenkylda nätagget, som utöver det är helmodulärt och har 80 Plus platinum.

Det är sant! Det är de verkligen inte först med. Helmodulärt och Platinum-märkning däremot! Otydligt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld