Intel tillkännager planer om Thunderbolt 3 som öppen standard

Permalänk
Melding Plague

Intel tillkännager planer om Thunderbolt 3 som öppen standard

Efter åratal av exklusivitet går Intel ut med att de planerar släppa protokollet Thunderbolt fritt under 2018, i syfte att bredda användningen av gränssnittet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Bra gjort av Intel om det stämmer.
Vore inte fel med TB3 stickor med Type-C anslutning bla.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
99:e percentilen

Extremt intressant och positivt; då kanske TB3 kan börja dyka upp på datorer under 15 kkr-strecket.

Tycker nyheten hade satts i perspektiv på ett ännu bättre sätt om artikeln nämnde något om vilka kostnader som är knutna till implementation av TB3 i dagsläget och varför. Som jag fått det förklarat för mig är kostnaden för själva TB3-kretsen ej försumbar, och sedan tillkommer dessutom en avsevärd licenskostnad.

Så, @Jacob: Vad kostar TB3 att implementera idag och hur mycket billigare blir det i framtiden?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bra gjort av Intel om det stämmer.
Vore inte fel med TB3 stickor med Type-C anslutning bla.

Bra och bra, dom har ju hållt det stängt i hoppet om att tjäna stora summor pengar. Nu kickade det aldrig riktigt av i den utsträckning som dom hoppats på, och för att göra så det inte dör ut, så släpper dom det fritt för alla att använda istället i hopp om att det ska ta över helt.

Om det inte är superdyrt att implementera tror jag definitivt att vi kommer se att detta tar över helt och hållet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

jag har läst nånstanns att chipet för tb3 kostar nåt på 8 $ sen vad licenspengen är har jag ingen aning om.
Sen läste jag också att dom (intel) tänkt lägga till tb3 till processorn också, (men rykte) bra att det blir öppen standard

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Så Intel fortsätter ta hand om AMD mer eller mindre. Ännu en grej som får mig att seriöst fundera på om Intel gör sitt bästa för att se till att AMD inte går i konkurs men samtidigt att det inte ska synas för tydligt att de hjälper AMD.

Eller så är Intel antingen väldigt dumma eller väldigt snälla.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvirrad. Är thunderbolt 3 och USB-C samma sak eller två olika kablar?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag är lite förvirrad. Är thunderbolt 3 och USB-C samma sak eller två olika kablar?

Dom har samma kontakt, annars tror jag dom är synnerligen annorlunda från varandra.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Det är ju detta som USB C borde varit från första start. Jag tror att bland annat det här är vad som krävs om USB C ska slå på bred front.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Dom har samma kontakt, annars tror jag dom är synnerligen annorlunda från varandra.

Båda funkar på samma kontakt som tex på en telefon?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Alltid bra med mer öppenhet inom teknisk utveckling. Det har varit allt för mycket av det monopolitaristiska som leder till att man utvecklar mer eller mindre samma sak parallellt i stället för att bidra till en bättre gemensam utveckling. Hoppas alla kan enas kring USB-C!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag är lite förvirrad. Är thunderbolt 3 och USB-C samma sak eller två olika kablar?

USB-C (mer korrekt: USB type C) är endast den fysiska kontakten. Hur den är utformad rent fysiskt alltså och säger ingenting om vilket protokoll (t.ex. USB 3.1 Gen2) som används.

Thuderbolt3 är ett protokoll som använder USB type C som kontaktdon.

Permalänk
Avstängd

Viktigaste är att det är en standard för typ allt och är det som är bra med vanliga usb och det som gör mig anti många nya portar är att det blir lite apple med efterblivna kontakter som kräver adaptrar och egna standards och att det blir fritt är faktiskt bra men jag föredrar ändå min usb type A

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Trevligt. Jag var på ett föredrag om USB-C och dess möjligheter. Om man vill implementera en standard i den, säg rs232 så är det helt möjligt. Detta då till skillnad från de äldre standarderna så finns det specifika pinnar och trådar för annat bruk. Där går analogt ljud, ehternet, thunderbolt och displayport. Så om några år så kör allt USB-C.

Så när kommer eGPU till alla då är den stora frågan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det är rätt, men liksom... Proprietära standarder känns mycket lökigt. De borde ha släppt det fritt från början.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag är lite förvirrad. Är thunderbolt 3 och USB-C samma sak eller två olika kablar?

Det är exakt samma fysiska kabel. Men av vad jag förstår så är TB3 ett snabbare protokoll och thunderboltchip som ägs av Intel, den kan göra allt som USB 3.1 Gen 2 (alltså standard Type-C) fast bättre och även mer saker utöver det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är rätt, men liksom... Proprietära standarder känns mycket lökigt. De borde ha släppt det fritt från början.

Ja det hämmar ju utveckling rätt mycket också. I mitt tycke så ska bland annat patent osv max räcka i ca 5 år, det ger ju företaget ett försprång om dom är originalutvecklarna men dom kan inte monopolisera en hel marknad för all evig tid framåt. Som det är nu mer eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av simon253:

Så Intel fortsätter ta hand om AMD mer eller mindre. Ännu en grej som får mig att seriöst fundera på om Intel gör sitt bästa för att se till att AMD inte går i konkurs men samtidigt att det inte ska synas för tydligt att de hjälper AMD.

Eller så är Intel antingen väldigt dumma eller väldigt snälla.

Dom är varken eller. Öppen standard är bra för alla i det här läget, intel har insett att thunderbolt inte slagit så brett som de tänkte sig och för att få fler folk på tåget krävs det att de öppnar standarden så fler kan tillverka kontrollkretsar och få ner priset. USB 3.1 är ju nästan lika snabbt som thunderbolt i de flesta praktiska sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Så Intel fortsätter ta hand om AMD mer eller mindre. Ännu en grej som får mig att seriöst fundera på om Intel gör sitt bästa för att se till att AMD inte går i konkurs men samtidigt att det inte ska synas för tydligt att de hjälper AMD.

Eller så är Intel antingen väldigt dumma eller väldigt snälla.

Det är nog bäst för Intel om AMD inte går i konkurs. Det är nämligen AMD som äger rättigheterna till X64 registrena i X86-arkitekturen, så om AMD är borta från marknaden så får alltså vi gå tillbalka till 32-bitarsprocessorer eller så får intel hitta på något helt nytt, och då fungerar ju inte dagens program och operativsystem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Christley:

Bra och bra, dom har ju hållt det stängt i hoppet om att tjäna stora summor pengar. Nu kickade det aldrig riktigt av i den utsträckning som dom hoppats på, och för att göra så det inte dör ut, så släpper dom det fritt för alla att använda istället i hopp om att det ska ta över helt.

Om det inte är superdyrt att implementera tror jag definitivt att vi kommer se att detta tar över helt och hållet

Det är väl ändå bra att dom släpper det fritt istället för att skrota konceptet eller låta det självdö pga höga licenskostnader?
Det blir ju win-win för alla parter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag är lite förvirrad. Är thunderbolt 3 och USB-C samma sak eller två olika kablar?

Det är exakt den här förvirringen som gör Microsoft ovilliga att använda USB-C. Hoppas att detta gör att kontakten blir mindre fragmenterad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är väl ändå bra att dom släpper det fritt istället för att skrota konceptet eller låta det självdö pga höga licenskostnader?
Det blir ju win-win för alla parter.

Visst blir det win win i detta läget, men hade det gått bra från början hade detta aldrig hänt. Varför jag både ser det som en dålig och bra sak

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är nog bäst för Intel om AMD inte går i konkurs. Det är nämligen AMD som äger rättigheterna till X64 registrena i X86-arkitekturen, så om AMD är borta från marknaden så får alltså vi gå tillbalka till 32-bitarsprocessorer eller så får intel hitta på något helt nytt, och då fungerar ju inte dagens program och operativsystem.

Intel/Qualcomm skulle nog vara snabbt framme med börsen och köpa upp alla patent från konkursboet om något sånt hände. Rättigheter försvinner inte bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Intel/Qualcomm skulle nog vara snabbt framme med börsen och köpa upp alla patent från konkursboet om något sånt hände. Rättigheter försvinner inte bara

Det finns inget som säger att AMD hade varit tvungna att sälja till Intel i ett sådant läge. De skulle kunna ombilda bolaget så att det är aktivt men utan verksamhet.

Intel och AMD är helt enkelt extremt beroende av varandra och att något av bolagen skulle gå i konkurs kommer inte hända då det är direkt dåligt för motparten.

Det som däremot verkar vara på G är ju att Intel är påväg ifrån persondatorer medans AMD vill satsa mer på det, så det är ju ett möjligt scenario att de inte tävlar i samma branch i framtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är nog bäst för Intel om AMD inte går i konkurs. Det är nämligen AMD som äger rättigheterna till X64 registrena i X86-arkitekturen, så om AMD är borta från marknaden så får alltså vi gå tillbalka till 32-bitarsprocessorer eller så får intel hitta på något helt nytt, och då fungerar ju inte dagens program och operativsystem.

Njae, jag tror snarare anledningen till att Intel inte vill att AMD konkar är för att det skulle leda till att dom får monopol på världsmarknaden. Det skulle inte diverse konkurrensmyndigheter tillåta hur som helst.

Tex så var Microsoft nära på att bli tvingad till att dela upp företaget för att Windows hade för stor marknadsandel. Sen kom Linux och Mac OS upp sig och MS slapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Så Intel fortsätter ta hand om AMD mer eller mindre. Ännu en grej som får mig att seriöst fundera på om Intel gör sitt bästa för att se till att AMD inte går i konkurs men samtidigt att det inte ska synas för tydligt att de hjälper AMD.

Eller så är Intel antingen väldigt dumma eller väldigt snälla.

Om AMD skulle gå i konkurs hamnar Intel i de-facto monopolställning på x84, det gör att de kan riskera bli tvingade till uppstyckning, de måste ha en konkurrent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simon253:

Så Intel fortsätter ta hand om AMD mer eller mindre. Ännu en grej som får mig att seriöst fundera på om Intel gör sitt bästa för att se till att AMD inte går i konkurs men samtidigt att det inte ska synas för tydligt att de hjälper AMD.

Eller så är Intel antingen väldigt dumma eller väldigt snälla.

Eller så är du oinformerad så det står härligt till.

Intel gjorde liknande grej med firewire och den förlorade mod tekniskt sämre USB då den kostade betydligt (kablar, och kontrollers) och var låst till Intel och apple. Nu upprepar sig samma sak med thunerbolt och intel har äntligen förstått att dyr standard (kontrollers och kablar) kombinerat med låst till väldigt få intel kretsar gör att ingen satsar på det hela utan de kör med USB som är tekniskt sämre men alla kan använda den.

De kommer släppa specifikationer i 2018 först så sannolikheten att TB lyckas överleva mot USB 3.1 är väldigt nära noll. Glöm inte att det är mer och mer ARM baserade mobiler/datorer runt omkring så att ha en standard som kan bara användas ihop med vissa Intel grejer är knappast intelligent.

Permalänk
Medlem

fem år försent .... tänk om de lanserat detta som öppenstandard från början , då hade vi alla suttit med TB3 nu .

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det är exakt samma fysiska kabel. Men av vad jag förstår så är TB3 ett snabbare protokoll och thunderboltchip som ägs av Intel, den kan göra allt som USB 3.1 Gen 2 (alltså standard Type-C) fast bättre och även mer saker utöver det. [/size]

Nej, det är olika typer kablar men med samma kontakt i ändarna. TB3 är ett mycket mer komplicerat protokoll än vad USB 3.1 är (som är vad "USB-C" skickar över kabeln) och behöver fortfarande speciell kabel för att klara 40 Gbps mot 10 Gbps för USB 3.1.

Om man ser en enhet med USB-C kontakt, så vet man inte om enheten har stöd för USB-PD (ström), USB 3.1 (10 Gbps), USB 3 (5 Gbps) eller bild (MHL, DisplayPort eller HDMI) över USB-C kabel.

Ser man en enhet med blixtlogotypen och en USB-C kontakt så vet man att den stödjer TB3, USB 3.1, Alternative Mode och USB-PD (såklart ej med optisk kabel).

Dock kommer TB3 att fungera med USB-C kablar för USB 3.1, dock med lägre hastighet än 40 Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som däremot verkar vara på G är ju att Intel är påväg ifrån persondatorer medans AMD vill satsa mer på det, så det är ju ett möjligt scenario att de inte tävlar i samma branch i framtiden.

Nu fantiserar du fritt (igen!).

Varför skulle de överge Client Computing Group (d.v.s. PC-marknaden) om hälften av deras vinster kommer därifrån? Det är enbart datacenters och persondatorer som ger riktigt stora kassaflöden för Intel idag. Internet of Things och dylikt märks knappt alls.