Permalänk
Medlem

Konstigt strul.

Hej, det är så att jag har stött på ett problem med min dator som jag ej kan lösa själv, då jag har ingen aning om vad det kan vara!
Jag är en erfaren datoranvändare och brukar inte ha problem att söka och lösa problem för mig själv, men detta problem får mig att klia mig i huvudet.

Det är så att vissa spel jag startar så går datorn i "slow-motion" medans spelet startar (laddar innan man kan spela), när det väl är igång och fullt spelbart och dator är tillbaka till det vanliga snabba jag igen.
Dvs. Muspekaren hackar sig fram och är delayad av hur jag rör den, animationer och sånt går också väldigt väldigt hackigt medans då detta problem är igång. Men musik som spelas är kirstalklart och 100% normal hastighet.

SPEL I FRÅGA SOM DETTA HÄNDER MED:: Prompt

Video på hur lagget ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=IoF6jtsPzP0

CPU / RAM användningen för datorn ligger på exakt samma % som innan spelet startades.
Det tar ca 1~min att starta upp spelet.

Detta hände med Battlerite I början när spelet släpptes för mig med (andra jag känner hade inte problemet) men det är fixat med det spelet. (Har bra kontakter med DEVS i det spelet och skrev mitt problem och Hardware till dem, och efter en patch var det fixat, de visste dock inte varför, om jag minns rätt, var ett tag sen nu)

Datorn:
OS: WIN10 HOME ENG.
CPU: 5930k OC @ 4.2Ghz
RAM: 32GB (4x8gb) RAM, Corsair 2400mhz
GPU:EVGA 980ti SC+
MOBO: asus x99 deluxe @ bios 3402 (finns ny 3505)
PSU: EVGA Supernova T2.
OS DISK: 960 evo 500gb (sitter i PCI-E adapter, då M.2 sitter brevid CPU med min D15 är den blockad, går att flytta fläkt för att öppna den om det är rekommenderat att köra m.2 istället för pci-e adapter)
disk spelet är installerad på: samsung 850 pro

Jag har uppdaterat FW på både 960 evo och 850 pro idag utan att problemet löste sig. (har ej formaterat datorn efter FW update, om det kanske är ett måste?)
*960 evo uppdaterad med enbart den i datorn för att minska strul*
FW update på 960 evo gick väldigt snabbt, den var klar direkt och jag fattade inte om det blev korrekt, Samsung magician säger att den har den nya FW installerad, och när jag uppdaterade 850 pro såg man en mer visuell upplevelse
"FW DOWNLOADING AND INSTALLING....
FIRMWARE INSTALLED CORRECTLY"

Och till något som kanske är relaterat till detta, så brukar datorn frysa i ca 0.5sec när jag startar skype första gången per "uppstart" hann inte se om detta blev fixat efter FW update, har bara tänkt att det är Skype som är som det är, har installerat det via desktop setup och ej via APP STORE.

Någon som har några aningar vad det kan vara?
Enligt task manager så verkar det spelet köras på JAVA (vilket jag inte har installerat) [Java(TM) Platform SE Binary (32bit)]

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Är det inte väldigt många program som kör just Java? Skype ?

Jag tänker slänga ur mig ett förslag utan att ha läst hela inlägget och utan att ha kunskap inom området:

Installera Java , det kanske löser problemet?

Var säker på att du installerar rätt ( 64 / 32 )

/H

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

@AnXeZ:
Hej, jag har precis testat att installera först Java x64 bit, det blev aboslut ingen skillnad, så jag testade att installera 32bit också, vilket gav 0 resultat det också.

Permalänk
Medlem

Uppdatering
Jag testade installera det på min sekundära dator
Win7
CPU 4790k
GPU 780
16gb ddr3 corsair

Datorn går inte in i någon slags form av Slow-mo effekt när jag startar spelet, och spelet "startas" efter 3sec.
Däremot så stänger den av spelet så fort det startas. så verkar krascha på den datorn istället.
(Har ej Java installerat på den datorn)

Edit: Update 2
Jag lade in kommandot -windowed på min 4790k och testade starta, samma problem att det stängs av.
*Så testade även -windowed på min 5930k.
Spelet startade efter 1-3sec~ och hade 0 problem med att datorn går in i nån slags "slow-mo"