Permalänk
Medlem

Sensorn, passformen och byggkvalitén är A och O i en mus.
Byggkvalitén för att man inte vill att den ska gå sönder efter några tiotusentals tryck. Vikt preferens faller väl även in här.
Passformen för att någonting man använder såpass mycket ska vara skönt.
Sensorn för att det ska bli precisa och snabba rörelser. (Personligen t.ex. så gillar jag sitta i desktop med 8200DPI och medelhög acceleration, någonting som skulle vara omöjligt med en kass sensor pga precisions problem.)

Sedan finns det även en hel del trevlig dressing så som DPI profils knapp, mjukvara som tillåter detalj inställningar, extra knappar etc.

Möss kanske inte är linjärt med "man får vad man betalar för", men det finns definitivt stora skillnader mellan olika möss. Lite som att jämföra en plaststol och en fåtölj och undra varför folk skulle vilja betala för fåtöljer. Visserligen kan man sitta i båda, men ska man använda det en hel del så är fåtöljen mycket trevligare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Alla har olika krav.
Billiga möss har helt enkelt ofta för dålig sensor som spinner ur vid snabbare rörelser, och har andra problem som jitter etc etc.

En mus med 3310, 336x sensor är ex optimalt för spel.
Sen finns billigare möss som ex Rival100 som har helt ok sensor så länge man håller sig på 500dpi ex.

Sitter man och slöspelar något spel och surfar etc behöver man knappast en "gaming" mus.

Jag har extremt många krav på en mus, och kan lägga 1000 spänn lätt om det funnits någon för mig optimal mus.
Tyvärr finns inte detta, utan får kompromissa på något på varje mus som finns.

PS, har runt 40 möss idag och typ lika många musmattor. Så en del pengar spenderade på det genom åren

Exakt, som med tangentbord. Jag får alltid kompromissa med något.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag har just nu en billig Deltaco mus för 99kr till min macbook pro.
Tänkte köpa en dator för gaming och var i affären och testade bla en Logitech G403 Prodigy som var rätt skön.

Men så kom jag hem och förvisso kan jag känna att kvaliten är bättre i Logitech musen.
Men varför skall jag egentligen ha en mus som kostar 700kr mer?
Klart den går sönder tidigare. Men jag kastar inte mina möss i väggen som vissa rage-spelare direkt.
Och för priset av en Logitech mus får jag ju nästan 7st deltaco möss?

Så är det något jag missat? Eller är det bara företagen som tjänar feta cash på hela "gaming" trenden?
Är säker på att för de absoluta proffsen inom CS:GO så vill man ha en utmärkt mus men för the casual gamer, spelar det ens någon roll?

Företagen i samtliga led tjänar feta cash på tillbehör, särskilt så i premiumsegmentet. Du skulle bli mörkrädd om du visste vilka marginaler de har på sådant. Det är ingen slump att det är just lurar, möss och tangentbord som poppar upp i dagens fynd-tråden till halva priset och sådant, återförsäljaren gör stadig vinst på dem även då.

Deltaco rebrandar kinagrejer de köper på bulk. De fokuserar på högmarginalprodukter, exempelvis tillbehör och kablar. Deras påslag är förmodligen ännu skamlösare, med tanke på att de inte tar några som helst risker med utveckling och egen tillverkning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Rekomenderar Zowies EC serie, finns i två olika storlekar ec2a är mindre och ec1a är större. Det finns ingen mjukvara utan du ändrar dpi på en knapp och så kan du ändra Polling rate och lift off distance på den genom att trycka på en viss knapp när du pluggar in USB kabeln. Sensorn är också ganska bra, logitech använder 3366 som är en lite bättre sensor men den funkar fint.
Om du ska köpa en musmatta så rekommenderar jag Steelseries QCK+ för typ 150 spänn, inte så glidig matta men man får väldigt bra kontroll med den. Själv spelar jag csgo och den musen är grym!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag skulle önska det fanns en knäpptyst med riktigt metallhjul som scrollar nedåt så länge hjulet snurrade. Men får nöja mig med plast. F.ö. är Logitechs M330 favoriten bland tysta möss. Bättre än min Nexus Silent Mouse (SM8500B) Wired.

Har Nexusen är okej, vill ha wired tyst och gärna något bättre tyvärr var ju logitechen wireless :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Har Nexusen är okej, vill ha wired tyst och gärna något bättre tyvärr var ju logitechen wireless :/

Logitech är kanon, och faktum är att trådlöst funkar rätt bra, bra batteritid. Det är en dealbreaker för mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag köper mus efter hur skön den är och kvalite. Jag älskar 3.0an när jag spelar cs kvaliten är väll lite si å så men som sakt skönaste jag haft. Därför köpte jag på mig några innan den slutades sälja

Mx 518 har jag nog 3 st som jag också tycker om kvaliten är grym på denna jämfört med g5 g7 musarna som hade samma passform dem har man haft några stycken dock gick många på garantin.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Möss börjar särskilt gå upp i priser markant, precis som de flesta tillbehör dessa dagar.
Och det är ett stort påslag på det mesta som inte egentligen tillför något.

Däremot är sensorn den absolut viktigaste komponenten (imo), och således blir det att man får lägga några hundra extra. Passform kommer snäppet efter såklart. Huruvida du presterar bättre eller sämre med en mus med bättre sensor är väl debatterbart, och säkerligen kan proffsen prestera likvärdigt med en 99:- mus. Det är förvånansvärt lätt att anpassa sig till sämre förhållanden. Men varför lägga onödig energi på det? Att ha bra förhållanden från början är alltid bättre än att anpassa sig till något sämre anser jag.
Lyckligtvis har vi en fantastisk sensor att välja mellan numera! Och i alla möjliga prisklasser också!
http://www.overclock.net/t/1602282/lets-compile-all-3360-3366...
Grejen med 3360n är ju att den är så gott som fri från accelerering osv, men har man lirat 10+ år på möss med det så kommer ju dessa möss kännas förjävliga ett tag innan man vänjer sig.
...Sen ska man kanske inte snöa in sig för mycket. Är man nöjd med sin prestanda och sin mus prestanda så ignorera vad internet säger!

Jag köpte för övrigt den första Razer boomslang när den kom ut... Tror den gick på närmare 500 pix, vilket var totalt hutlöst prismässigt back in the day.

EDIT:
Vikten är också viktigt (ehuh)... Allting under 100g (utan kabel) är acceptabelt imo.

MLT04 sensorn är också najs, problemet är att den har extremt låg spinout rate/malfunction rate... så för de som kör med väldigt låg sens är den inte så populär. Tror det är 1.5m/s på den va? Om jag minns rätt så är allting över 4m/s godkänt.
EDIT2: Peakar på 3m/s med G102 så ja... högre än så tror jag inte man behöver men i dunno.

För att svara på frågan varför du skall köpa en dyr gaming mus... Ptja varför köpa någonting bättre öht?

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag har just nu en billig Deltaco mus för 99kr till min macbook pro.
Tänkte köpa en dator för gaming och var i affären och testade bla en Logitech G403 Prodigy som var rätt skön.

Men så kom jag hem och förvisso kan jag känna att kvaliten är bättre i Logitech musen.
Men varför skall jag egentligen ha en mus som kostar 700kr mer?
Klart den går sönder tidigare. Men jag kastar inte mina möss i väggen som vissa rage-spelare direkt.
Och för priset av en Logitech mus får jag ju nästan 7st deltaco möss?

Så är det något jag missat? Eller är det bara företagen som tjänar feta cash på hela "gaming" trenden?
Är säker på att för de absoluta proffsen inom CS:GO så vill man ha en utmärkt mus men för the casual gamer, spelar det ens någon roll?

Logitech är tyvärr inget vidare kvalitet. Jag skiter i vad folk säger, har ägt så mycket från dom i form av möss och tangentbord och ja en gång var dom bra men numera är det rena lotteriet, speciellt om du inte köper en "gaming" mus som alla så klart kommer grina över i forumen.

Päronen köpte text en Logtiech MX2 anyware, i princip 7-800Kr värt av blåtandsmus, uppladnigsbar via USB osv. Donglarna håller så dålig kvalite att räkviden inte är en meter ens med medföljande problem.
Använda annan blåtands motagare ledde till mycket bättre räckvid men tyvärr vägrar musen vara ansluten i windows lägre än max 24h innan den "slutar" fungera som windows gillar att rapportera.
Och som sagt googlar man på problemet så är en vanlig lösning en USB kabel så man får fram doglen ända till musmatta, bra trådlös teknik det....

Versionen före MX anyware då använde AA batterier men folk var vansinniga för kvaliten var så usel på luckan och att batterierna glappade pga kass passform.

Har även ett gammalt dinovo, trådlöst, kostade då 1100Kr, alltid strulat och efter garantin gick ur så kom det fram att det beroende på fabrikationsfel.

Dom bästa möss Logitech gjort enligt mig är MX500 och MX1000 efter det gick allt åt helvete.

Logitech vet att dom kan leva på sitt namn så bland sina bra produkter har dom mängder av skit.

Du får så klart mer mus för 700Kr än 100Kr normalt sett men Logitech är inget bra exempel.

Köpte även ett 2.1 system till syrran för många år sedan, det gick sönder lagom efter garantin. Fick veta av polaren som då hade en datorbutik att det också var ett fabrikationsfel som Logitech senare erkände.

Tyvärr har dom bara gjort skit senaste 10 åren, 50/50 att skiten går sönder efter garantitiden tyvärr och diverse problem får man ofta leva med också under tiden också.

Logitechlever på sin premium stämpel för att sälja ren skit.
Skit samma om dom använder bästa sensor och mjukvaran, om resten inte håller kvalité nog för att skiten ska fungera eller att dom designat in massa defekter så är det ju skit samma.
Det är uppenbart att dom tar alla genvägar dom kan för att maximera vinsten på bekostnad av kvalite.

Köp inte logitech om du vill hatt skiten ska håll lägre än garantin.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vill du ha bättre grejer så får du betala mer helt enkelt. Som redan nämnts​ så är ofta dyrare bättre.

Skrivet av JimmieSan:

Jag har extremt många krav på en mus, och kan lägga 1000 spänn lätt om det funnits någon för mig optimal mus.
Tyvärr finns inte detta, utan får kompromissa på något på varje mus som finns.

PS, har runt 40 möss idag och typ lika många musmattor. Så en del pengar spenderade på det genom åren

😶. Tillbehörens Tvelander 😜

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Steelseries Rival 300 tycker jag är rätt härlig om man är ett fan av dom gamla MS 3.0 mössen, då det verkar vara en uppföljare baserat på dom.

Bra för äldre folk som mig som bara vill ha en skön mus utan 20+ knappar som ändå aldrig går att vänja sig vid.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Inaktiv

Det är bekvämare att använda en dyr mus än en billig mus (nu snackar jag 700 spänn vs 100 spänn, inte 600 spänn vs 400 spänn). Om man tycker att det är värt det köper man en dyr, annars köper man en billig. Jag brukar köpa en som ligger där emellan.

Skickades från m.sweclockers.com