Permalänk
Medlem

Gamingdator eller arbetsdator

Hej!

Jag undrar en fråga som student här.
Det börjar bli aktuellt att byta upp sig datorväg, då jag tycker att min dator inte riktigt orkar med i den takt jag vill. Inte bara i de enklare spelen utan även att det går trögt att ha flera program igång.

Dock så står jag i valet och kvalet mellan en gaming dator eller en dator som är utan externt grafikkort.
Det verkar svårt (av förklarliga skäl) att få tag i en gamingdator med bra batteritid. Men det största problemet är att jag inte vet om jag bör köpa en gamingdator. Vi spelar lite på luncherna ibland men det är ju lätt att fastna. Jag själv är lite av en vinnarskalle och när vi spelar DOTA-liknande spel så kan det lätt bli lite länge.

Skjuter man sig i foten genom att köpa sig en gamingdator som klarar allt vilket gör att man kan spela mer på dagtid? Bör man köpa sig en dator utan externt grafikkort så man begränsar sig?

Jag frågar eftersom jag kan tycka det är svårt att begränsa sig själv i spelandet. Är det någon som har några liknande upplevelser?

Permalänk
Medlem

Antar att du eg inte menar externt grafikkort (eGPU) utan dedikerat grafikkort (dGPU)? Med nvidia optimus kan du få både bättre batteritid och bättre grafikprestanda när det behövs. Om det sen ändå är smart att köpa en gaminglaptop för vad som verkar vara rätt mobilt bruk låter jag vara osagt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@improwise:

Jag har förstås ett 970 i min stationära, men jag spelar sällan hemma. En e-gpu skulle förstås fungera om man är riktigt sugen. En dator med i7 7700HQ eller 6700HQ och ett externt med thunderbolt 3 kanske är aktuellt.

Dock så är det lite svårt att släpa med sig en e-gpu. Det kanske är bra så man inte spelar för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

@improwise:

Jag har förstås ett 970 i min stationära, men jag spelar sällan hemma. En e-gpu skulle förstås fungera om man är riktigt sugen. En dator med i7 7700HQ eller 6700HQ och ett externt med thunderbolt 3 kanske är aktuellt.

Dock så är det lite svårt att släpa med sig en e-gpu. Det kanske är bra så man inte spelar för mycket?

eGPU är nog överlag inte riktigt tänkt att ta med sig, då är det ju en klart bättre ide med en dGPU

Dock, få gaming laptops, iaf riktiga sådana (dvs inget låtsas grejs som XPS15 osv) lämpar sig för att släpa runt på tycker jag annat än kanske i en rygga fram och tillbaks till kontoret. Är en hel del annat som skiljer, vikt, storlek, batteriförbrukning (kraftfulla komponenter förutom GPU).

Permalänk
Medlem

@improwise:

Jag funderar på PC-konsulten. En dator med 7700HQ och 1050Ti för strax under 10k utan hårdisk och windows?
Dock så vet jag inte hur de känns.

Ett 1050Ti kanske är lagom stort för att datorn inte ska bli alldeles för otymplig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

@improwise:

Jag funderar på PC-konsulten. En dator med 7700HQ och 1050Ti för strax under 10k utan hårdisk och windows?
Dock så vet jag inte hur de känns.

Ett 1050Ti kanske är lagom stort för att datorn inte ska bli alldeles för otymplig?

PC-Konsulten, dvs i praktiken Clevodatorer, är uppskattade av många, främst för att de ger mkt prestanda för pengarna. Är väl lite sämre med designen och finishen överlag jämfört med typ XPS linjen osv. även om det väl till viss del är upp till var och en att avgöra det. NotebookCheck har många recensioner av dom, fast då under namnen XMG/Schenker. Finns väl även på MYSN.

Permalänk
Medlem

@improwise:

Jag var sugen på 151p chassit, men hur hittar man det serienumret för motsvarande i annat namn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

@improwise:

Jag var sugen på 151p chassit, men hur hittar man det serienumret för motsvarande i annat namn?

Serienumret? Menar du möjligtvis produktnumret?

Jag tror du kan få bättre tips om du är lite mer tydlig med vad du är ute efter och vilka behov du har.

Permalänk
Skrivet av aradove:

@improwise:

Jag funderar på PC-konsulten. En dator med 7700HQ och 1050Ti för strax under 10k utan hårdisk och windows?
Dock så vet jag inte hur de känns.

Ett 1050Ti kanske är lagom stort för att datorn inte ska bli alldeles för otymplig?

Denna kostar 10k med Windows och hårddisk
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/264507-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Serienumret? Menar du möjligtvis produktnumret?

Jag tror du kan få bättre tips om du är lite mer tydlig med vad du är ute efter och vilka behov du har.

Insåg nu att jag skrivit fel i min huvudpost. Min fråga var egentligen om ni hade valt bort ett dedikerat grafikkort eller inte. Detta för att spela mindre och ha en lägre nivå på spelandet.

Ber om ursäkt för felskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Insåg nu att jag skrivit fel i min huvudpost. Min fråga var egentligen om ni hade valt bort ett dedikerat grafikkort eller inte. Detta för att spela mindre och ha en lägre nivå på spelandet.

Ber om ursäkt för felskrivningen.

Om bara någon hade påpekat det innan

Vidhåller att du får bättre hjälp desto bättre och tydligare frågor du ställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om bara någon hade påpekat det innan

Vidhåller att du får bättre hjälp desto bättre och tydligare frågor du ställer.

Ni hade nog förstått om jag använde rätt ord x) Fick för mig att det hette externt grafikkort en stund.