Svart skärm ingen signal när jag spelar

Permalänk
Medlem

Svart skärm ingen signal när jag spelar

Som titeln säger, när jag går in i spel som BF4, Skyrim eller CSGO så kan min skärm helt plötsligt bli svart och det blir ingen signal. Ljudet fortsätter och datorn är på. Tangentbordet är inte responsivt dock, om jagi nte hinner ctrl alt del innan det blir svart så måste jag start om datorn på knappen på chassit.

Skyrim exempelvis så blir det nästan direkt när jag laddar upp en save. DOCK väldigt intressant så är det instant med DVI-D kabel men när jag testade HDMI kabel så spelade jag i 1 timma innan det krascha, på exakt samma vis. Men typ CS GO kan jag spela ibland timmar med min DVI-D kabel, men ibland blir det lagg direkt. Notera att min DVI-D kabel spelar 144 hz på skärmen men min hdmi endast är 60 hz. Också viktigt är att jag kan spela Star Wars Battlefront helt utan problem, varför vet jag inte, men jag inte fått några black screens när jag spelat det.

Det är en helt ny dator, skärmen och DVI-D kabeln fungerade alldeles utmärkt på min gamla dator.

Specs på nya datorn är

I7-4790k
ASUS R9 Fury Strix
DDR3 16Gb Crucial ballistix RAM
1000w fractal design PSU

Jag har testat båda rammen individuellt, inget resultat. Testade diagnosera dem, inget resultat.

Jag har installerat om mina AMD drivrutiner, med clean install. Testat förra versionen och hotfix driver versionen, men inte drivrutinen innan det. Hade tänkt testa det nu. Jag har tagit ut och in grafikkortet för att sätta dit det ordentligt i chassit, var inte problemet. Alla sladdar såg okej ut, alla piggar raka osv. Körde ett stresstest som ökade temperaturen, körde massa olika saker, temperaturen blev hög och inget hände. Temperaturen verkar inte ha något med detta att göra, den spikar aldrig heller.

Testade Skyrim i Windowed mode, funkade inte.

Ökade limited power i Radeon Settings till 20%, funkade inte.

Jag har uppdaterat min moderkorts BIOS. Jag hade tänkt uppdatera min VBIOS men den kom redan uppdaterad. Jag hade läst på amazon reviews att grafikkortet var instabilt och black screenade ofta tills han uppdaterade sin VBIOS. Tyvärr verkar jag under hela tiden haft denna nya VBIOS.

Jag har kollat event viewer och den ger mig detta. Tyvärr misstänker jag att det har att göra med att jag blir tvungen att starta om datorn med on knappen på chassit. och har inte att göra med mitt black screen problem

"The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ACPI\PNP0A0A\2&daba3ff&0."

Ibland har jag även fått Thread_Stuck_In_Device_Driver blue screen men detta är inte alls sammanlänkat med black screens utan det händ kanske 1 2 gånger när spelet freezade.

Mina gissningar för tillfället är om det kanske är drivrutiner som krockar med varandra? Det är ju specifikt bara vissa spel som får black screens, Star Wars går bra. Stresstest gick ju bra så jag vet inte om det skulle vara fel på grafikkortet.

Kabeln kanske, men jag problemet fanns också med en HDMI kabel.

Permalänk
Medlem

Läste att AMD har ett problem för tillfället med sina drivrutiner som underklockar när spel inte kräver lika mycket för att spara på energi och detta resulterar i black screens ibland. För att förhindra rekommenderas det att jag laddade ned ClockBlocker

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=404465

Tyvärr funkade det inte för Skyrim.

Funkade inte heller för CSGO

Permalänk
Medlem

Kan säga att för framtida PC byggare kommer jag absolut inte rekommendera AMD. Dåliga installationsprogram som försöker trycka på en bloatware. Dåliga klockningsprogram. Dåliga drivrutiner som inte fungerar med Windows 10.

Permalänk
Medlem

Läste en bra ide. Jag har 1000watt psu, PCI-E kabeln jag använder är en sladd med sånt där svart skydd som splittrar i två - en wire splitter cable(tror jag). Hans teori var att detta sätter restriktioner på volten.

Här ser ni den i denna video review https://youtu.be/h9LG5vMoKWg?t=299 tar han upp och kollar på PCI-E kabeln.

Ska nog testa den iallafall och se hur det går.

Redigering: Har nu kopplat gpu:n till två PCI-E kablar. Funkade inte alls. Spelet kraschade första det gjorde.

Avinstallerade även Radeon Settings in case den orsakade problem, vilket Catalyst Manager eller vad det hette, gjorde. Men ack. Jaaa. Vafan ska man göra?

Testade även TdrDelay lösningen i Regedit, funkade inte.

Något jag inte testat är att mixtra mycket med MSI afterburner. Inte gjort detta eftersom jag vill inte förstöra min garanti på kortet. Underklockat har jag dock testat men jag har inte lyckats kommer underfund hur jag sänker min memory clock.

Permalänk
Medlem

Nej, det verkar som alla är aningslösa angående det här. Varken ASUS, AMD, Netonnet(säljare) eller någon annan har lyckats komma underfund.

Enda som kvarstår är att jag lämnar tillbaka GPU:n och får vänta på ett nytt kort.

Klart tråkigt, jag hade hoppats på att lösa problemet själv då jag i min åsikt varit väldigt kreativ de senaste dagarna. Dessutom är det kul att bli belönad hårt arbete men ack.

Permalänk
Medlem

Löste det tror jag! AMD kortet har en funktion som gör att den sänker performance när man spelar för att spara på kraft. Vilket orsakar att min GPU kraschar. Därför spel som Battlefront, som kräver hög prestanda, inte kraschar. Jag löste det genom att ladda ner Clock Blocker som är gjort specifikt för oss R9 fury användare.

Jag testade det först men meckade lite i settings och lyckades få det att funka. Tyvärr funkar inte mitt moddade Skyrim så bra men det är en annan sak att lösa.

Permalänk
Medlem

Har också ett Asus R9 Fury och har haft samma problem. De äldre drivrutinerna på Cd som följer med fungerar klockrent för mig, vissa av de nyare drivrutinerna ger "No signal" krascher.

Crimson Edition 16.1 Hotfix fråm AMD funkar också för mig nu.

Edit: Är tydligen ett ganska så känt problem om man googlar "fury no signal"

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kodoman:

Löste det tror jag! AMD kortet har en funktion som gör att den sänker performance när man spelar för att spara på kraft. Vilket orsakar att min GPU kraschar. Därför spel som Battlefront, som kräver hög prestanda, inte kraschar. Jag löste det genom att ladda ner Clock Blocker som är gjort specifikt för oss R9 fury användare.

Jag testade det först men meckade lite i settings och lyckades få det att funka. Tyvärr funkar inte mitt moddade Skyrim så bra men det är en annan sak att lösa.

Skönt att de löste sig. Ser att du fick inte mycket hjälp härifrån iaf. Blev till att svara sig själv bara

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@Drivknuten:

Har du windows 10? För mig fanns det bara två drivrutiner och välja bland. Har ingen cd driver. 16.1 hotfix fungerar inte alls för mina black screens iaf

Och ja jag googlade massor. Fanns många lösningar som fungerade för folk men inte mig. Clock Blocker fungerade inte för mig till att börja med. Dessutom snackat med AMD och ASUS ingen nämnde clock blocker.

Permalänk
Medlem

@Kodoman Ja jag kör Windows 10.

Drivrutinen jag kör nu fungerar AMD 15.301.1201.0 (Crimson Edition 16.1 Hotfix) från AMD:s hemsida.

Har även kört AMD 15.201.1151.1008 utan No signal krascher. http://www.asus.com/se/Graphics-Cards/STRIXR9FURYDC34GGAMING/...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

@Kodoman: jag har samma problem men jag kan inte splela star wars som du säger att du kan, jag kan inte häller spela LOL