Permalänk
Medlem

Undrar vilka temperaturer du skulle få med en stock-kylare? Och om det skulle gå att få en ny på garantin om det visar sig att den blir alldeles för varm?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Du ska nog inte snacka värme om intel vs amd, amd cpu,er och gpu,er har länge legat i topp när det kommer till värme.

Dock så är det bedrövligt att man ens ska behöva bry sig om värme överföringen i en produkt och behöva ev delida den och tappa garantin för att få ner temperaturerna.

Mvh

Jaha, mina AMD har i alla fall gått svala punkt slut!

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Du ska nog inte snacka värme om intel vs amd, amd cpu,er och gpu,er har länge legat i topp när det kommer till värme.

Dock så är det bedrövligt att man ens ska behöva bry sig om värme överföringen i en produkt och behöva ev delida den och tappa garantin för att få ner temperaturerna.

Mvh

Lite så jag känner också... Det borde inte vara ett problem med den kylare jag har. Ha också i åtanke att jag dessutom sänkt Vcore. Sen har jag väl haft ovanligt otur och fått ett sämre exemplar än de flesta andra. Men det ska ändå inte behöva komma på tal att jag kanske ska behöva göra en delid, tycker man. När jag dessutom håller mig inom Intels ramar för hur den ska användas, dvs ingen överklockning (Varför ens ha en K-variant då egentligen?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Undrar vilka temperaturer du skulle få med en stock-kylare? Och om det skulle gå att få en ny på garantin om det visar sig att den blir alldeles för varm?

Det verkar ju inte som att värmen överförs från IHS:en till kylaren (eller från CPU die till IHS rättare sagt), så jag förmodar att temperaturen inte skulle skilja sig så mycket oavsett kylare (för just min CPU då). Eller tänker jag fel här? Kylaren får ju inte ens någon värme att jobba med menar jag. Sen vet jag inte om detta är ett garantiärende, Intel säger ju att allt under 100C är okej.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 7700k men bytte till ryzen 1700 istället pågrund av värmen

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du kan ju i alla fall ha din 7700K att steka äggen på

Vad spelar det för roll om den ligger på 60 eller 80 grader? Jag har överklockat den, den funkar utan problem och kraschar inte. Ingen värme kommer in i chassit.

Det spelar ingen som helst roll för mig.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Jaha, mina AMD har i alla fall gått svala punkt slut!

Håller med dig amd har fan gått riktigt svalt och fx serien är gravt underskattad gällande värme som 8320/8350 kan man spela tunga trippel A spel i 50c eller så med en 212a och samma med phenom 2 serien och enda cpu som gått riktigt varm är typ 9590 men annars är det ett problem som kommer med o.c och brödrost of the year award går till intel

Gällande temp på 7700k så är värmen ingen fara mer en irritations faktor som inte ska påverka cpu´ns livslängd men är trots allt en dyr bra cpu som dom kunde fixat ihs bättre på som har varit ett problem på många intel modeller har för dom ska snåla in några ören och slipper löda dom något som amd fixat även på fx cpu under 1000kr

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Är det inte 30 dagars öppet köp eller något om man köpt via nätet? Nu är det lite fult eftersom någon annan kommer få den här CPUn i så fall. Men det är ju upp till dig om du kan sova om natten eller inte med den vetskapen. Det ska alltså gå att byta även om du testat den. Jag har sett användare här på Sweclockers som skickat tillbaka massa processorer för att dom inte klockar tillräckligt i deras tycke.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det inte 30 dagars öppet köp eller något om man köpt via nätet? Nu är det lite fult eftersom någon annan kommer få den här CPUn i så fall. Men det är ju upp till dig om du kan sova om natten eller inte med den vetskapen. Det ska alltså gå att byta även om du testat den. Jag har sett användare här på Sweclockers som skickat tillbaka massa processorer för att dom inte klockar tillräckligt i deras tycke.

14 dagars ångerrätt har man vid distansavtal, vissa (typ elgiganten?) har 30 dagars öppet köp(även i butik) men med öppet köp gäller inte reglerna att man får öppna och prova produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

14 dagars ångerrätt har man vid distansavtal, vissa (typ elgiganten?) har 30 dagars öppet köp(även i butik) men med öppet köp gäller inte reglerna att man får öppna och prova produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för info. Då är det alltså när TS köpte processorn, om han köpte den online och hans samvete det hänger på nu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag handlade från Inet, det var dock mer än 14 dagar sen. Jag kanske provar mig på en delid när jag läst på lite mer. Avvaktar lite...

Permalänk
Medlem

@felix05: gör en de-lid! Det lär kännas värt, förutsatt att inget pajar då.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Jag köpte nyligen en Intel 7700k tillsammans med en Phanteks TC14PE kylare men är rejält besviken på de temperaturer jag får.
När jag har haft ett spel igång i någon timme ligger temperaturen på kärnorna mellan 75-80 grader vilket jag tycker låter väldigt mycket med tanke på den kylare jag har. I stresstest (t.ex. Prime95 och realbench) ligger jag runt 80-85 grader. Jag har läst runt lite och det verkar som att denna CPU blir relativt varm, men jag tycker ändå att 75-80C i spel är lite för mycket? Speciellt med tanke på att jag har en kraftfull kylare. Dessutom har jag ändrat Vcore från auto till adaptive, så nu ligger Vcore endast på 1.185 vid full load. Ändå blir den väldigt varm. Jag har inte ändrat frekvensen utan kör i default, 4.5ghz.

Först misstänkte jag att jag monterat kylaren fel eftersom den inte ens blir varm när CPU:n jobbar, vilket ju tyder på att värmen inte överförs till kylaren. Jag testade därför att montera om kylaren och säkerställde mig om att jag monterade den korrekt denna gång (kollade igenom manualen noggrant, kollade på youtube-klipp) men jag får fortfarande exakt samma temperaturer. Jag har testat montera om kylaren två gånger nu. Även provat med olika kylpasta.

Jag testade även att nollställa bios, uppdatera bios till senaste, ställa alla fläktar på max (jag har 3 fläktar i chassit och 2 fläktar på kylaren). Inget av dessa fungerade. Med fläktarna på max sjönk temperaturen med ett fåtal grader.

Jag börjar nu få slut på idéer och vänder mig därför hit, kan jag ha missat något eller är mina temperaturer rent av acceptabla?
När jag köpte den här processorn och kylaren hade jag ju hoppats att jag skulle kunna överklocka den men det är ju helt uteslutet just nu med dessa temps.

Mitt system:

Asus Prime Z270-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Corsair RM750x
MSI Gtx 1080 ti
Define R5
Intel Core i7 7700K

Edit:

Hittade den här forumtråden nu:
https://www.reddit.com/r/intel/comments/5yp51u/7700k_noctua_u...

Beskriver mitt problem ganska exakt. Kan det vara så att jag fått ett dåligt exemplar, att värmen inte klarar av att överföras från själva CPU:n till IHS:en, pga att intel använt dålig kylpasta däremellan? Ska jag verkligen behöva göra en delid för att få okej temperaturer? Det låter ju helt galet i så fall. Eller kan man få den utbytt på garantin, eller gäller inte den när det kommer till sånt här? Nu kanske det är så att dessa temperaturer inte är något att oroa sig för men jag blir inte klok när vissa säger att man bör hålla sig under 75C och andra säger att man ska hålla sig under 90C. Medan Intel säger att den klarar sig upp till 100C. Jag vill ju inte att livslängden ska påverkar för att den går varmare än nödvändigt.

75-80c i load är inget att oroa sig för. Sålänge du har en bra kylare och allt fungerar som det ska så ser jag inga problem alls.
Kan nämna att när jag för längesen hade en i5-750 överklockad till 4.1GHz så gick den varmare, och var givetvis utsatt för hårda loads ofta. Var aldrig ett problem, bara kylaren pallar av att hålla värmen i schak.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av felix05:

Med andra ord är det bara att tuta och köra så länge jag inte hamnar över 100C? Det verkar i alla fall vara det Intel säger. Jag kände delvis till dessa värmeproblem redan när jag köpte CPU:n men måste ändå säga att jag är besviken. Det verkar ju som att jag fått ett extremt dåligt exemplar? De flesta som har en 7700k tillsammans med en bra kylare verkar ju åtminstone kunna överklocka lite grann i alla fall? Jag har inte möjlighet till det alls och har redan skyhöga temps, med sänkt Vcore.

Temperaturspikarna ni nämner har jag också märkt av, vilket är störigt då fläktarna far upp och ner lite när som helst, men har ändå kunnat kringgå det problemet genom att ändra fan spin-up time i bios.

Innan hade jag en gammal Intel 2500k överklockad till 4.5ghz med en ynklig cooler master 212 kylare... Blev ca 70C under belastning. Bortser man från prestandaökningen var ju den ljusår bättre. Än så länge upplever jag mest problem med min nya CPU tyvärr. Blä.

Ja. Eller montera av den,rengöra den ifrån kylpasta och utnyttja ångerrätten (beroende på när du införskaffade den givetvis). Överklockning är det ju inte att tala om med skyhöga temperaturer. Iofs är det inte direkt värmen som förtidspensionerar en processor, utan snarare tillförseln utav spänning (vilket iofs också ökar värmen). Men för högt utav något nämnda är ju inte att föredra.

Kanske satsa på en äldre, mer beprövad socket, typ 1150. Eller som du hade förut, 1155.

Skrivet av Haker:

Hade man vart smart och inte köpkåt i januari så hade man suttit med Ryzen istället :')

@Felix05 Haha jag gick också från en gammal 2500k@5ghz som var riktigt sval om man jämför!

Jojo.. Ryzen har jag inte en blekaste om. Använder Intel.

Äldre är oftast bättre temperaturmässigt i alla fall. Kan ha att göra med att IHS är fastlimmad? Också generellt lättare att överklocka. Att man får ta ett äldre BIOS får man ta.

Skrivet av SpeedRebirth:

Eftersom du har sänkt volten till 1.18 så måste jag säga att du har fått ett rätt dåligt exemplar.
Innan delid körde jag 4.7GHz i 1.28v och då hade jag typ samma temps som du har nu, och då är mitt exemplar ganska mediokert då jag måste ha rätt hög volt.
Nu kör jag 5.0 med 1.376v och får kanske upp emot 75c i spel men normal temp i BF4 är runt 60.
Använde de8auer tillsammans med Grizzly Conductoanout

Intressant med delid faktiskt. Du har fortfarande relativt hög spänning med lite sänkta temperaturer?

Skrivet av felix05:

Den ligger konstant mellan 75-80C efter en stunds spelande, samt vid stress test. Spikar får jag mest när jag bara surfar eller gör något som inte är särskilt krävande, men det verkar ju som sagt vara ett vanligt problem. Det är främst den höga medeltemperaturen jag stör mig på. Som flera här säger verkar det ju som att jag fått ett riktigt uselt måndagsexemplar. Vet inte vad annat det skulle kunna bero på. Känns ju som att jag testat det mesta vid det här laget.

Funderar på en delid men har aldrig gjort det innan, och känns väl sådär att bryta garantin. Frågan är om livslängden påverkas av att ligga på runt 75-80C i spelande? Det verkar svårt att få ett riktigt svar gällande det, jag har å ena sidan aldrig hört talas om att en processor dött pga hög temp, så jag kanske oroar mig i onödan?

Nej. Du oroar dig inte i onödan. Tycker Intel skulle ta bättre ansvar för dessa I7 7700K faktiskt. Antingen genom att bepröva dessa bättre innan släpp, eller genom kompensation för dessa på något sätt. Men detta kommer mest troligen aldrig att ske. Storföretag är storföretag och tänker endast på pengar.

75-80 är ju egentligen inget problem iom att processorn klarar upp till 100 grader. Där finns ju ett tak. Men inte för överklockning. Det är däremot inga önskvärda temperaturer så jag förstår din problematik..

Som jag redan nämn ovan så är det väl främst för hög spänningstillförsel som skadar processorn. Men temperaturerna ska man hålla koll på oavsett. Man vill inte ha för höga.

Skrivet av AMD-FX:

Du kan ju i alla fall ha din 7700K att steka äggen på

Hahaha Lite kul i allt eländigt bör man få ha.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

75-80c i load är inget att oroa sig för. Sålänge du har en bra kylare och allt fungerar som det ska så ser jag inga problem alls.
Kan nämna att när jag för längesen hade en i5-750 överklockad till 4.1GHz så gick den varmare, och var givetvis utsatt för hårda loads ofta. Var aldrig ett problem, bara kylaren pallar av att hålla värmen i schak.

Sant det. Med tanke på att 7700K orkar 100°C, men ändå för högt tycker jag då även med en bra kylare.

Intressant med dessa i5 750. Första generations processor och klockar bra. Har en själv som når som högst 4.2 GHz (med hög spänning). Eller 4.0 GHz rättare sagt (under 1.4 VCore som dessa tål). Med en högsta temperatur vid stresstest på 73 grader. På 4200 MHz går det att boota och komma in i windows men inte att stresstesta på så.. Den är ju inte 100% stabil. Det fungerar dock utmärkt på 4000 MHz.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@felix05: gör en de-lid! Det lär kännas värt, förutsatt att inget pajar då.

Ja det är väl att det pajar som är risken. Annars skulle väl alla gjort det

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Jag köpte nyligen en Intel 7700k tillsammans med en Phanteks TC14PE kylare men är rejält besviken på de temperaturer jag får.
När jag har haft ett spel igång i någon timme ligger temperaturen på kärnorna mellan 75-80 grader vilket jag tycker låter väldigt mycket med tanke på den kylare jag har. I stresstest (t.ex. Prime95 och realbench) ligger jag runt 80-85 grader. Jag har läst runt lite och det verkar som att denna CPU blir relativt varm, men jag tycker ändå att 75-80C i spel är lite för mycket? Speciellt med tanke på att jag har en kraftfull kylare. Dessutom har jag ändrat Vcore från auto till adaptive, så nu ligger Vcore endast på 1.185 vid full load. Ändå blir den väldigt varm. Jag har inte ändrat frekvensen utan kör i default, 4.5ghz.

Först misstänkte jag att jag monterat kylaren fel eftersom den inte ens blir varm när CPU:n jobbar, vilket ju tyder på att värmen inte överförs till kylaren. Jag testade därför att montera om kylaren och säkerställde mig om att jag monterade den korrekt denna gång (kollade igenom manualen noggrant, kollade på youtube-klipp) men jag får fortfarande exakt samma temperaturer. Jag har testat montera om kylaren två gånger nu. Även provat med olika kylpasta.

Jag testade även att nollställa bios, uppdatera bios till senaste, ställa alla fläktar på max (jag har 3 fläktar i chassit och 2 fläktar på kylaren). Inget av dessa fungerade. Med fläktarna på max sjönk temperaturen med ett fåtal grader.

Jag börjar nu få slut på idéer och vänder mig därför hit, kan jag ha missat något eller är mina temperaturer rent av acceptabla?
När jag köpte den här processorn och kylaren hade jag ju hoppats att jag skulle kunna överklocka den men det är ju helt uteslutet just nu med dessa temps.

Mitt system:

Asus Prime Z270-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Corsair RM750x
MSI Gtx 1080 ti
Define R5
Intel Core i7 7700K

Edit:

Hittade den här forumtråden nu:
https://www.reddit.com/r/intel/comments/5yp51u/7700k_noctua_u...

Beskriver mitt problem ganska exakt. Kan det vara så att jag fått ett dåligt exemplar, att värmen inte klarar av att överföras från själva CPU:n till IHS:en, pga att intel använt dålig kylpasta däremellan? Ska jag verkligen behöva göra en delid för att få okej temperaturer? Det låter ju helt galet i så fall. Eller kan man få den utbytt på garantin, eller gäller inte den när det kommer till sånt här? Nu kanske det är så att dessa temperaturer inte är något att oroa sig för men jag blir inte klok när vissa säger att man bör hålla sig under 75C och andra säger att man ska hålla sig under 90C. Medan Intel säger att den klarar sig upp till 100C. Jag vill ju inte att livslängden ska påverkar för att den går varmare än nödvändigt.

Kan byta min 6700k som är deliddad mot din 7700k 😀

Kör 4,6ghz med 1,36vcore med ca 65c i benchmark 👍

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Kollade lite på delid-kit. Antar att det är detta jag ska ha:

https://www.inet.se/produkt/5320117/der8auer-delid-die-mate-2...

https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton...

Kan också välja den här kylpastan:

https://www.inet.se/produkt/6911719/coollaboratory-liquidultr...

Är det någon skillnad mellan Coollaboratory LiquidUltra och Grizzly Conductonaut?

Kan förövrigt tillägga att jag körde lite Steel Division Normandy 44 under den här varma sommardagen och temperaturen gick nu upp till 85-86C som mest! Haha så jäkla uselt detta. Får alltså punga ut 500-600 kronor (delid-kit + kylpasta) extra för att få temperaturen inom acceptabla nivåer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Kan byta min 6700k som är deliddad mot din 7700k 😀

Kör 4,6ghz med 1,36vcore med ca 65c i benchmark 👍

Haha du vill inte ha denna, jag lovar. Har god lust att spränga min 7700k i bitar just nu.

Edit: Förresten, det har ju sagts att den klarar upp till 100C men är inte detta gemensamt för i princip samtliga av Intels processorer? Eller är 7700k mer tålig för värme än tidigare processorer från Intel? Jag förmodar att så inte är fallet, och mig veterligen är det verkligen inte rekommenderat att ha temperaturer runt 80C i spel.

Permalänk
Medlem

Fastlödd for the win. Min cpu snurrar runt 50 grader i spel, med D15 och inga fläktar över 800 rpm förutom gpu.
Får hoppas det blir fastlödd till intels nästa mainstream cpus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Sant det. Med tanke på att 7700K orkar 100°C, men ändå för högt tycker jag då även med en bra kylare.

Intressant med dessa i5 750. Första generations processor och klockar bra. Har en själv som når som högst 4.2 GHz (med hög spänning). Eller 4.0 GHz rättare sagt (under 1.4 VCore som dessa tål). Med en högsta temperatur vid stresstest på 73 grader. På 4200 MHz går det att boota och komma in i windows men inte att stresstesta på så.. Den är ju inte 100% stabil. Det fungerar dock utmärkt på 4000 MHz.

Förstår att 75-80, kanske 85c ibland (om den når dit?) kan kännas högt, men det ska väldigt mycket till att cpun går "sönder" eller något annat händer. En ostabil överklockning ger däremot mer problem, lättaste som man märker är lagg, bsod, random frysningar osv.

En delid kan ge dig lägre temps, men känns ändå lite dumt att behöva göra det. Går det att byta till en annan fläkt på din cpu kylare? Tänkte en som kan förflytta mera luft, borde ge liiiite lägre temps.

Edit: Kollade upp din cpu kylare, vilken bjässe haha Glöm mitt förra råd om att byta till en annan fläkt.. ^^

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Förstår att 75-80, kanske 85c ibland (om den når dit?) kan kännas högt, men det ska väldigt mycket till att cpun går "sönder" eller något annat händer. En ostabil överklockning ger däremot mer problem, lättaste som man märker är lagg, bsod, random frysningar osv.

En delid kan ge dig lägre temps, men känns ändå lite dumt att behöva göra det. Går det att byta till en annan fläkt på din cpu kylare? Tänkte en som kan förflytta mera luft, borde ge liiiite lägre temps.

Jag har inga andra fläktar att prova med just nu, utan kör med de två fläktarna som följde med kylaren. Kan det göra någon märkbar skillnad med andra fläktar? Kylaren blir som sagt aldrig varm, utan den känns nästan sval när man tar på den. Så även med bättre fläktar finns det ju ingen värme att flytta bort, eller tänker jag fel?

Såg din edit nu!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

En överklockad Ryzen kan ju inte slå en stock 7700k så nej det var väl verkligen ingen anledning haha..

en ryzen 1800x stock kan slå en 7700k stock med minnen på 3600mhz+

och i allt som inte är spel så är det en rofl stomp av ryzen och Streaming.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Du ska nog inte snacka värme om intel vs amd, amd cpu,er och gpu,er har länge legat i topp när det kommer till värme.

Dock så är det bedrövligt att man ens ska behöva bry sig om värme överföringen i en produkt och behöva ev delida den och tappa garantin för att få ner temperaturerna.

Mvh

intel P4orna och glöm aldrig kärnkraftverket GTX480x. där snackar vi varmt. ryzen är en frys i jämförelse med en 7700k

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Ja det är väl att det pajar som är risken. Annars skulle väl alla gjort det

Risken finns ju, men med dagens delid-verktyg är det nästan 100% säkert att utföra en delid.

Jag kan rekommendera TS att göra en delid, även om garantin försvinner.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

reklamera!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Varför riskera garanti? reklamera den och köp en annan eller Kör på med ryzen ist, jag skulle aldrig riskera en delid på en ny cpu, men valet är ju ditt känns dock lite osäkert med delid plus det kostar ju även det.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Tror ni det går att reklamera när det handlar om sådana här "problem"? Är det inte lätt för återförsäljaren att bara hävda att det inte är något fel, då jag ändå är inom temperaturnivåer som anses som okej enligt Intel själva? Kan ju såklart vara värt ett försök...

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Tror ni det går att reklamera när det handlar om sådana här "problem"? Är det inte lätt för återförsäljaren att bara hävda att det inte är något fel, då jag ändå är inom temperaturnivåer som anses som okej enligt Intel själva? Kan ju såklart vara värt ett försök...

Tror det är svårt att reklamera, cpu är ett lotteri men sålänge den håller stock speed utan throttle pga värme så tror inte jag att dom bytar in den , fast fråga åf dom kanske gör det.

Själv har jag gjort delidd på 2st 3570k, 1st 3770k , 1st 6700k både med rakblad och skruvstäd och nu sist med delidd tool som var enklast, alla 4 tillfälle var 100% ok med 10-20c lägre temp och framförallt jämnare temps på alla kärnor.

Fast är man osäker på hur man gör eller inte har råd att köpa nytt om det skiter sig så undvik att göra det.
Finns alltid en risk.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av felix05:

Tror ni det går att reklamera när det handlar om sådana här "problem"? Är det inte lätt för återförsäljaren att bara hävda att det inte är något fel, då jag ändå är inom temperaturnivåer som anses som okej enligt Intel själva? Kan ju såklart vara värt ett försök...

RMA kan vara svårt om det inte är något fel på produkten. Men att använda ångerrätten bör ju gå bra. Säg att du ångrat dig till ÅF, alternativt köpt fel produkt. Givetvis beror det på när processorn inhandlades, men man har som regel alltid 14 dagar att ångra sig på om jag inte minns fel. Vissa ÅF har 30 dagar. Kvitto måste du ha. Kolla upp det.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU