Windows 98 filöverföring

Permalänk
Medlem

Windows 98 filöverföring

Hej

Jag har behov av att överföra små filer till en windows 98 utgåva 1 dator ganska frekvent. Just nu fungerar det endast att bränna cd skivor men det blir ganska omständigt och kommer bli dyrt.
Den har diskettläsare men när jag testar att föra över filer till diskett från windows 10 (via usb diskettenhet) vill windows bara formatera hela tiden.
Den har usb uttag men inga drivrutiner. Det är första utgåvan och det verkar svårt att få in dessa (maskinen får absolut inte gå sönder/ windows 98 får absolut inte sluta fungera).
Den har COM-uttag men verkar av någon anledning inte vilja ta emot filer därifrån (med COM-usb adapter).
Den har även ethernet men har inte lyckats med den heller.

Förstå att det kan saknas information från det här inlägget så kompletterar om ni har specifika frågor.

Permalänk
Avstängd

Nollmodemkabel är ett alternativ, men det kanske inte funkar så bra om du inte har COM-port på den andra datorn. Annars varför inte installera ett nätverkskort på 98-maskinen? Till sist kanske du borde titta på CDRW...

Permalänk
Medlem

Att installera drivrutiner på Win 9x kan vara risky och leda till problem med installationen, dock brukar man nästan alltid kunna komma in i felsäkert läge.

Hur menar du att du inte lyckats med ethernet? Är drivrutiner till nätverkskortet installerat? Gå in på Start > Kör > skriv in "winipcfg" och kolla vilka enheter som finns i listan.

Annars tänker jag att det säkraste sättet borde vara att ta ur hårddisken och ansluta den till en nyare maskin, antingen direkt eller via en IDE (som jag antar att det är) till USB-omvandlare.

Permalänk
Medlem

Skaffa en CD-RW. Om det är ett kritiskt system och du har en metod som fungerar låter det dumt att ändra den.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldrach:

Hej

Jag har behov av att överföra små filer till en windows 98 utgåva 1 dator ganska frekvent. Just nu fungerar det endast att bränna cd skivor men det blir ganska omständigt och kommer bli dyrt.
Den har diskettläsare men när jag testar att föra över filer till diskett från windows 10 (via usb diskettenhet) vill windows bara formatera hela tiden.
Den har usb uttag men inga drivrutiner. Det är första utgåvan och det verkar svårt att få in dessa (maskinen får absolut inte gå sönder/ windows 98 får absolut inte sluta fungera).
Den har COM-uttag men verkar av någon anledning inte vilja ta emot filer därifrån (med COM-usb adapter).
Den har även ethernet men har inte lyckats med den heller.

Förstå att det kan saknas information från det här inlägget så kompletterar om ni har specifika frågor.

Bara nyfiken, vad använder du den datorn till?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

@snajk ingen COM-port. Den har ethernet, ska ge det ett försök till nu. Det är CDRW som används nu, vill ha det smidigare.
@s0sdaf vi har tittat på usb-drivrutiner och fått lite varningsmeddelanden, inte fortsatt efter det. Den har nätverk installerat och har lekt runt med det, ska fortsätta nu och kan beskriva efteråt vad som händer. Nyare maskin inget alternativ då datorn sitter fast i en maskin (CNC).
@Nepo Gammal CNC maskin

Permalänk

Inga usbportar?

Isf kan du föra över filer med usbminne formaterat med fat32 eller fat16

Win 98 ska fungera med usb 1.0/1.1 om man har drivarna till kortet dvs men kan ev vara 98 se endast.

Alternativt en gammal ide disk med usb adapter du kan flytta mellan datorerna om du inte har usb på 98 datorn.

Samma där formaterad med fat 32 eller fat 16.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har den, måste finnas nätverks drivrutiner någonstans.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldrach:

@snajk ingen COM-port. Den har ethernet, ska ge det ett försök till nu. Det är CDRW som används nu, vill ha det smidigare.
@s0sdaf vi har tittat på usb-drivrutiner och fått lite varningsmeddelanden, inte fortsatt efter det. Den har nätverk installerat och har lekt runt med det, ska fortsätta nu och kan beskriva efteråt vad som händer. Nyare maskin inget alternativ då datorn sitter fast i en maskin (CNC).
@Nepo Gammal CNC maskin

Om den har fungerande nätverk är det väl inga konstigheter? Bara sätta upp Windows fildelning (SMB), dela ut en mapp och sätt fulla behörigheter så kan du dra och släppa in filer i den från en annan maskin på nätverket, eller om du har en FTP-server så kan du ju ansluta till den.

Permalänk
Medlem

@s0sdaf nu har jag fått dom att hitta varandra så det börjar likna något! När jag vill gå in på den gamla datorn från den nya bil den här lösenord, testat alla jag kan tänka mig, inget fungerar. När jag försöker gå in på den nya från den gamla stor det bara att funktionen inte stöds

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldrach:

@s0sdaf nu har jag fått dom att hitta varandra så det börjar likna något! När jag vill gå in på den gamla datorn från den nya bil den här lösenord, testat alla jag kan tänka mig, inget fungerar. När jag försöker gå in på den nya från den gamla stor det bara att funktionen inte stöds

Skickades från m.sweclockers.com

Om de "hittar" varandra via nätverk så är det ett lösenord som båda datorerna "kommit överens om".
Men du kan gå in i nätverk och delningsinställningar och stänga av lösenordet.
Till sist hoppas jag att du har tagit backup på 98 maskinens hårddisk. Eftersom det viktiga ligger där, så lär det bli avrättning på öppen gata där din chef är bödeln om det försvinner.
Så finns ingen backup, ta ut disken och gör en total kopia direkt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Det finns enheter som man kan ansluta usb minnen till och den emulerar floppy disk. Mer info finns här: https://www.google.se/search?q=USB+Floppy+Emulator&source=lnm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldrach:

@s0sdaf nu har jag fått dom att hitta varandra så det börjar likna något! När jag vill gå in på den gamla datorn från den nya bil den här lösenord, testat alla jag kan tänka mig, inget fungerar. När jag försöker gå in på den nya från den gamla stor det bara att funktionen inte stöds

Skickades från m.sweclockers.com

Användarnamn och lösenord bör vara det du loggar in på Windows 98 med. Åt andra hållet kommer inte gå, då nyare Windowsversioner kör med nyare version av fil- och skrivardelning (SMB). Möjligen går det att ändra lite i inställningarna för att få det att funka. Vet inte hur Win 10 lirar med 98 (har inte provat det själv) men har själv kunnat köra delade mappar mellan en 98- och Win7-maskin. Alternativt kan du prova med typ Ubuntu, som kör SAMBA som är en öppen implementation av SMB. Tror den har bättre bakåtkompatibilitet i vissa fall.

Annars FTP fungera utmärkt som jag nämnde tidigare. Vet även att det finns en version av FileZilla till Win98 som man kan köra mot en modern SFTP/SSH-server utan problem.

Permalänk
Medlem

@s0sdaf Testade det som inloggning men fungerade icke. Iaf så var FileZilla name of the game så tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Precis som sagts tidigare, FTP är det du vill köra Det kan även äldre maskiner snacka felfritt.

Satte själv upp en FTP som skulle prata med 3.11, 95, 98, XP och windows 7 på förra jobbet

Permalänk
Avstängd

@baldrach:

Har du provat USB minne med FAT32?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldrach:

@s0sdaf Testade det som inloggning men fungerade icke. Iaf så var FileZilla name of the game så tack så mycket!

Okej, så du kan skicka filer som du vill nu?

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: jadå, kopplade in ethernet till en router som jag bryggade till företagets trådlösa så nu kan man föra över filer från kontoret på en sekund

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av baldrach:

@s0sdaf: jadå, kopplade in ethernet till en router som jag bryggade till företagets trådlösa så nu kan man föra över filer från kontoret på en sekund

Var mycket försiktig med att möjliggöra internetåtkomst till en viktig win 98 dator, den ska helst inte kunna nås av internet för den lär bli full med ohyra direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.