Permalänk
Medlem

Linux kali ny installation

Hejsan Linux entusiaster. Har en liten fråga . Tänkte ha kali som OS på datorn och har laddat ner senaste versionen av kali. Fixade den i USB och började boota. Installerade den på min 250gb ssd och den är helt ny formaterad. Efter installerat allt och den skall starta från ssd så hänger den sig precis innan login screen.

Har ingen aning om varför och har testat att bara köra live vilket var likadant men live failsafe så funkade det. Någon som har en idé om det hela? Är relativt ny inom Linux världen.

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

@Jonte94: Det blir nog lite av en utmaning för dig att lösa som "relativt ny inom Linux".

Nu kör jag inte Kali så allt nedanstående kanske inte stämmer:

Jag hade försökt att få upp en login-prompt med CTRL+ALT+F1. Om du inte kommer ens så långt så blir det betydligt svårare.

Logga in på login-prompten. Kör kommandot "dmesg" eller "sudo dmesg". Då ska bootloggen visas. Se om du kan hitta några felmeddelanden. "dmesg | less" hjälper dig att scrolla i loggen.

Övriga loggar ligger antagligen i /var/log."less /var/log/syslog" visar systemloggen.

Kommandot "journalctl" visar loggar som systemd skapar. systemd är tjänsten som har hand om att starta upp och upprätthålla diverse andra tjänster.

När du tittar på en log (med less) kan du söka i den genom att trycka / och skriva en sträng att söka efter, till exempel "error" utan citationstecken.

Om du inte får upp en login-prompt så kan du eventuellt ändå komma åt hårddisken från Live-CD:n för att läsa loggarna, men det är mer avancerat.

Ovanstående kan eventuellt hjälpa dig att hitta felet, lösningen beror förstås på vad felet är.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Jonte94: Vad är det för hårdvara?
Jag har haft problem med äldre grafikkort (gtx580) på Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

@Jonte94: Vad är det för hårdvara?
Jag har haft problem med äldre grafikkort (gtx580) på Ubuntu

Min dator specs är . Gtx970 sli 2st . 6770k Intel. 32gb ram 3000mhz . 1000w psu. Och resterande av saker. Men skall testa det som han första skrev när jag kommer hem men ju mer info om vad det kan vara desto mer att testa sig fram med så all info är bra info för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Inaktiv

Varför börja med Kali?

Permalänk
Medlem

Kali är väl inte direkt promotat som ett desktop OS utan snarare som ett verktyg för penetrationstestning, i första hand tänkt för s.k. "ethical hacking"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Hoppas du dualbootar. Specsen för din dator är så överdrivna för kali att du kastar pengar i sjön. Sen kan det vara problem med för ny hårdvara i din dator att Kali inte kan hantera den

Permalänk
Medlem

@Jonte94: Din hårdvara är långt utanför scoopet för vad Kali är tänk att användas med.

Permalänk
Medlem

Tänkte köra virtuell Windows 10 på den sen så mina Windows program samt spel går att spela på och orsak till en total rensning på alla mina hårddiskar och nytt huvud OS är alla virus och keyloggers som hittat mig som jag blir tokig på. Sen är även en tanke med anonymitet för PB osv så läste jag att Linux os kali / whonix eller talis är både bra för anonymitet samt väldigt säkra OS mot virus och keyloggers.

För alla mina konton på väldigt många spel blev hackade och har både haft anti virus samt anti malware men ingen hjälp. Så istället för bara installera om w10 tänkte jag att jag kör Linux som huvud OS

Skickades från m.sweclockers.com

Redit: om det jag säger verkar idiotiskt på något sätt så ge mig en lätt kommentar på det 😊 är inte grym på mjukvara , bara lite bättre en än genom Svensson

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

Tänkte köra virtuell Windows 10 på den sen så mina Windows program samt spel går att spela på och orsak till en total rensning på alla mina hårddiskar och nytt huvud OS är alla virus och keyloggers som hittat mig som jag blir tokig på. Sen är även en tanke med anonymitet för PB osv så läste jag att Linux os kali / whonix eller talis är både bra för anonymitet samt väldigt säkra OS mot virus och keyloggers.

För alla mina konton på väldigt många spel blev hackade och har både haft anti virus samt anti malware men ingen hjälp. Så istället för bara installera om w10 tänkte jag att jag kör Linux som huvud OS

Skickades från m.sweclockers.com

Redit: om det jag säger verkar idiotiskt på något sätt så ge mig en lätt kommentar på det 😊 är inte grym på mjukvara , bara lite bättre en än genom Svensson

Köpa ett antivirus och brandvägg är en bra början, tänka till två gånger vart du surfar kan va en idé, sök på flera sökmotorer istället för att gå in på hemsidan på google som heter: http://Mitt.program-jag-ville-ha.softwarez.freesoftdownloads.....
Inte klicka på ALLA download knappar (Installera uBlock origin för slippa reklam download knappar)

NOD32 Smart Security med max skydd på kommer inte tillåta mjukvaruförändingar UTAN DITT godkännande - så inget kan konfigureras (Jobbigt vid uppsättning av PC men bra senare) finns också Third-Party programvarnare att om du är en person som älskar installera in Tool-bars och ad-ware från en "låt" du laddat ned med extension *.exe så förhindrar Nod32 att det kan installeras.

Tänk på att linux-distar är baserade på Debian/Ubuntu så grundsäkerheten är densamma.
Anonymiteten spelar ingen jäkla roll och om alla dina spel&konton är hackade och ditt lösenord som troligtvis är exakt densamma på alla dina användarområden så är det inte svårt och kapa allt du äger.
Så länge inte en VPN finns med i bilden, oavsett OS så finns ditt IP ute publikt eller att de inte finns Add-ons till browsers för att förhindra tracking etc.
T.ex. kolla dina mailadressen på sidan: https://haveibeenpwned.com/

edit:
Att virtualisera windows och försöka SPELA på det kommer dra dig till vansinne - dina fina 970 i SLI kommer nog troligtvis ej ens utnyttjas i virtuella miljön - FPS kommer inte vara där det ska osv osv.
Dualboot är bättre - och installera då ett fungerande Windows först sedan Linux så blir det bättre...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Jonte94: Kali är helt fel om du vill spela, SteamOS kanske är ett bra ställe att börja om du vill spela något.
http://store.steampowered.com/steamos/

Ubuntu är väl annars än av dom "snällare" distributionerna.
https://ubuntu-se.org/

Både SteamOS och Ubuntu är förövrigt baserade på Debian, men jag hade inte rekommenderat att börja med Debian.

Permalänk
Medlem

Kali linux är ett penetrationstestningsOS. Det fyller ingen funktion att ha det om du inte ska penetrationstesta. Du kommer få problem om du ska spela via VM på linux och inte har koll på linux. Det kan jag som oinsatt berätta för dig direkt. Generellt sätt är det förmodligen något fel du gör om du blir hackad. Brandväggen ska stå emot en stor del av alla intrång. Skaffa en tredjepartens brandvägg och lås allt förutom applikationerna du använder. Skaffa sandbox för browsers

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det något problem med Nouveau, de öppna drivrutinerna för NVIDIA-kort, som inte vill fungera med dina grafikkort. Lösningen brukar vara att boota utan modesetting och installera NVIDIAs egna drivrutiner.

Men Kali är som sagt helt fel distro för dig att börja med, och att försöka virtualisera Windows med avsikt att spela lär sluta i tårar. Börja med någon nybörjarvänlig distro istället, som Ubuntu eller Mint. SteamOS är för övrigt inget krav för att kunna använda Steam, det fungerar utmärkt i de flesta Linux-distros. Men om alla dina spelkonton blir kapade så har du troligtvis något problem som inte enbart har att göra med vilket OS du kör, så att bara byta till Linux lär inte vara hela lösningen.

Skrivet av Nico.v:

Tänk på att linux-distar är baserade på Debian/Ubuntu så grundsäkerheten är densamma.

Jag vet inte om du syftade på att Kali Linux är baserat på Debian, men du får det att låta som att alla distributioner är baserade på Debian vilket så klart inte är sant. Och även bland Debian-baserade distros så kan säkerheten så klart skilja sig beroende på vilken mjukvara som följer med och hur den är konfigurerad. Damn Vulnerable Linux var ju t.ex. baserat på Debian.

Permalänk
Medlem

vill tacka alla som gav mig mycket feedback började med kali sen blev det tails därefter Mint och sen ubunte och måste nog säga att kali samt tails startade inte , mint och ubunte startade men program som wine funkade inte som det skulle så tänkte även på mångas svar att dumt att köra linux som Huvud OS så jag tog in helt ny W10 och rensade allt på alla HDDs och kommer försöka lära mig mer om Mint men kommer nog bli vitruelt från min W10 eller duelboot så jag iallafall har en dator att betala räkningar med så länge

Stort tack iallafall för all hjälp

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz