Permalänk

Krockad bil, försäkringsfråga.

Hej,

Var så att min sambo var med om en krock för ett par veckor sen, försäkringsbolaget har kommit fram till att det Inte var hennes fel. Det som gick sönder på hennes bil var enbart ett par plastkåpor, fullt körduglig fortfarande men man vill såklart fixa/snygga till skadorna lite iaf.

Hon var på verkstaden för en vecka sedan med bilen och dom anser att det inte är värt att reparera skadorna då bilen är värd för lite (Förståeligt). Igår kom brevet från försäkringsbolaget där dom skriver att dom värderar bilen till 16000:-, och bad henne lämna in den på verkstaden igen och då får hon pengarna. Dom köper alltså bilen av henne.

Är det så det ska gå till? Jag tycker hon borde få en slant, och välja själv om hon vill laga skadorna eller inte. Hon köpte den här bilen för 2-3 år sedan och den har aldrig gått sönder/krånglat så vi hade hellre behållit den då begagnade bilar är ju ren roulette om dom håller eller inte, vilket denna har gjort.

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hej,

Var så att min sambo var med om en krock för ett par veckor sen, försäkringsbolaget har kommit fram till att det Inte var hennes fel. Det som gick sönder på hennes bil var enbart ett par plastkåpor, fullt körduglig fortfarande men man vill såklart fixa/snygga till skadorna lite iaf.

Hon var på verkstaden för en vecka sedan med bilen och dom anser att det inte är värt att reparera skadorna då bilen är värd för lite (Förståeligt). Igår kom brevet från försäkringsbolaget där dom skriver att dom värderar bilen till 16000:-, och bad henne lämna in den på verkstaden igen och då får hon pengarna. Dom köper alltså bilen av henne.

Är det så det ska gå till? Jag tycker hon borde få en slant, och välja själv om hon vill laga skadorna eller inte. Hon köpte den här bilen för 2-3 år sedan och den har aldrig gått sönder/krånglat så vi hade hellre behållit den då begagnade bilar är ju ren roulette om dom håller eller inte, vilket denna har gjort.

Mvh Kristoffer

Ring och diskutera med dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det borde bara vara att ringa och prata med försäkringsbolaget. Jag var med om något liknande för ett antal år sedan och då ville försäkringsbolaget lösa in bilen eftersom det skulle bli dyrare att reparera bilen fackmannamässigt med nya delar än vad den var värd. Jag resonerade ungefär som du att det skulle bli svårt att hitta en lika bra bil för pengarna så jag ringde och pratade med försäkringsbolagen och enades om halva summan de ville lösa in bilen för samt att jag fick behålla bilen. För pengarna köpte jag begagnade delar från skroten som jag skruvade dit själv och så hade jag en bil som funkade bra och som såg nästan lika bra ut som innan krocken.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Ring och diskutera med dem.

Ja det var såklart tanken. Men undrar över hur det brukar vara osv. Tack för tipset.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av Dance:

Det borde bara vara att ringa och prata med försäkringsbolaget. Jag var med om något liknande för ett antal år sedan och då ville försäkringsbolaget lösa in bilen eftersom det skulle bli dyrare att reparera bilen fackmannamässigt med nya delar än vad den var värd. Jag resonerade ungefär som du att det skulle bli svårt att hitta en lika bra bil för pengarna så jag ringde och pratade med försäkringsbolagen och enades om halva summan de ville lösa in bilen för samt att jag fick behålla bilen. För pengarna köpte jag begagnade delar från skroten som jag skruvade dit själv och så hade jag en bil som funkade bra och som såg nästan lika bra ut som innan krocken.

Tack för svaret, då vet jag att det går att göra så. Lite det jag hoppades på, får ringa dom och försöka komma fram till något.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Vad kostar motsvarande bil på blocketA?

Känner ni att ni får för lite pengar för att lösa in bilen?

Annars kan ni ringa och säga att ni kan ta en kontantersättning mot att behålla bilen och laga själva.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Vad kostar motsvarande bil på blocketA?

Känner ni att ni får för lite pengar för att lösa in bilen?

Annars kan ni ringa och säga att ni kan ta en kontantersättning mot att behålla bilen och laga själva.

Jag tror värderingen av bilen är i sin ordning, visst man kanske skulle kunna få någon tusenlapp till på blocket.
Det är en Renault M Megane 03. Gått 20tusen mil. Nybesiktigad utan anmärkning.

Har ringt dom och bett om att få pengar istället, dom började samtalet med att dom inte gör så längre på grund av bedrägerier. Men fick prata med någon chef sen som ska kolla upp vad han kan göra och återkomma, men han kuddade med att det "inte vanligtvis blir så mycket pengar...". Får se vad han säger när han återkommer.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Får du betalt för att bli av med en 14 år gammal fransk bil ?

Jag hade slagit till direkt

Även om du fixar den så kan den ju drabbas av andra haverier framöver..

Sen ang priser på blocket, så ta den billigaste du hittar av samma modell och dra av lite så får du en bild av vad du kan sälja för. Priset på blocket är ofta i överkant..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Får du betalt för att bli av med en 14 år gammal fransk bil ?

Jag hade slagit till direkt

Även om du fixar den så kan den ju drabbas av andra haverier framöver..

Haha låter ju bra när du lägger fram det så

Grejen är den att vi haft den i nästan 7 år, har Aldrig krånglat. Och används bara som pendlarbil. Känns sådär att försöka hitta en annan begagnad för 16tusen som också ska hålla. Visst denna kan ju rasa imorgon det vet man ju aldrig. Men behåller ändå gärna bilen och får en slant istället.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Har fått förslaget nu från försäkringsbolaget, vi kan istället ta 7500:- och behålla bilen. Känns bra mycket bättre tycker jag. Tack för er hjälp!

Visa signatur

Citera!