Är detta OK temperaturer eller måste jag byta chassi?

Permalänk
Medlem

Är detta OK temperaturer eller måste jag byta chassi?

Hej!

Om tråden är placerad i fel forumdel så får moderator vänligen flytta den.

Jag har ett mITX-chassi vid namn phantom evolve itx http://www.phanteks.com/Enthoo-Evolv-ITX.html.

I datorn sitter ett GTX 1080 armor OC och en i5 6600k med en rejäl processorkylare som når ända till glaset. 2 stora flänsar och två fläktar.

Processorn går aldrig över 50 grader (idle runt 30) vid full belastning. Grafikkortet däremot går på fullt blås och når upp till runt 82 grader. (idle runt 40, vid lättare belastning nås lätt 60grader) Är detta för mycket? Jag har gjort om fläktkurvan för att fläktarna ska kicka in tidigare men det blir trots det väldigt varmt.

Chassit är som sagt väldigt litet och under grafikkortet är det runt 3-4 cm ner till nätaggets intag. Det är typ som om grafikkortet och nätagget delar på insugen luft. Framtill i datorn sitter 2 fläktar som drar in luft i chassit. Finns det något jag kan göra för att bättre på temperaturen eller bör jag byta chassi? Är det kanske ingen fara och jag kan sitta lugnt i båten?

Det som verkar lite lustigt är att grafikkortet går hårdare åt i t.ex. dota 2 eller diablo 3 på 1440p och allt i ultra, jämfört med witcher 3 med allt på ultra i 1440p.

väggen är ungefär 15cm bakom datorn så att luften blåser mot väggen, om det gör någon skillnad.

Någon som har några råd?

Permalänk
Medlem

Det är helt normala temperaturer, GTX 1080 har ett temperaturmål på 83°C enligt Sweclockers recension. Så temperaturerna är bra, det är väl mest bara ljudnivån som skulle vara en orsak att byta till ett större chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är helt normala temperaturer, GTX 1080 har ett temperaturmål på 83°C enligt Sweclockers recension. Så temperaturerna är bra, det är väl mest bara ljudnivån som skulle vara en orsak att byta till ett större chassi.

Tack för ett fint svar.

Ja, ljudnivån är relativt hög. Det skulle kännas gött att ha ett lite större ljuddämpat chassi. Är det fractal designs define s som är the way to go?

Man vill ju gärna kunna lira sina spel på högsta inställningarna utan att man ska störas av fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är helt normala temperaturer, GTX 1080 har ett temperaturmål på 83°C enligt Sweclockers recension. Så temperaturerna är bra, det är väl mest bara ljudnivån som skulle vara en orsak att byta till ett större chassi.

Wat. Jag har aldrig fått mitt 1080 att gå över 65 grader, BF1 Ultra Settings utan AA 120+ FPS hela tiden och kortet går ändå inte varmare än 65. Att det kan gå upp till 85 köper jag men borde verkligen kortet ligga där när man spelar? Känns som att luftflöde, dålig kylning eller dåligt kort är ett litet problem för OP?

Inte menat som kritik, mer nyfikenhet och reflekterande från personlig erfarenhet

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Jag har ett GTX 1060 i ett Fractal Design Node 304. Det går ganska varmt om man ska hålla fläktljudet på uthärdlig nivå. Tror tyvärr att man får gå upp lite i chassi-storlek om man vill ha ner temperaturerna.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av felleton:

...under grafikkortet är det runt 3-4 cm ner till nätaggets intag. Det är typ som om grafikkortet och nätagget delar på insugen luft.

Har du nätagget med fläkten uppåt? Det chassit är (som majoriteten moderna chassin) designat så att nätagget ska kunna sitta med fläkten nedåt och dra in kall luft utifrån genom dammfiltret som sitter där.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av felleton:

Ja, ljudnivån är relativt hög. Det skulle kännas gött att ha ett lite större ljuddämpat chassi. Är det fractal designs define s som är the way to go?

Define S är ett bra chassi, men du har också Define C och Define Mini C om du vill ha lite mindre chassin. Fast kollar man på volym så ligger ju Enthoo Evolv på 34.1 liter medan t.ex. Define C ligger på 36.9 liter, så ditt nuvarande chassi är ändå rätt stort för ett mITX-chassi. Define S ligger däremot på 54.6 liter, så där blir det betydligt större skillnad.

Skrivet av Holmgren3n:

Wat. Jag har aldrig fått mitt 1080 att gå över 65 grader, BF1 Ultra Settings utan AA 120+ FPS hela tiden och kortet går ändå inte varmare än 65. Att det kan gå upp till 85 köper jag men borde verkligen kortet ligga där när man spelar? Känns som att luftflöde, dålig kylning eller dåligt kort är ett litet problem för OP?

Visst, har du en bra kylare på ditt 1080 och bra luftflöde i chassit så kan du ligga lägre. Men 1080 är gjort för att kunna ligga runt 83°C, så från en hårdvarusynpunkt finns inte direkt något problem. Däremot så kanske ljudnivån blir störande för användaren.

Permalänk
Medlem

Alla 1080 är ju inte lika och 82 grader låter inte som det är omöjligt högt om du har ett mindre chassi. Du kan ju testa att fläska på med lite aggressivare fläktar om du är orolig men jag skulle inte bry mig om jag hade samma system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Define S är ett bra chassi, men du har också Define C och Define Mini C om du vill ha lite mindre chassin. Fast kollar man på volym så ligger ju Enthoo Evolv på 34.1 liter medan t.ex. Define C ligger på 36.9 liter, så ditt nuvarande chassi är ändå rätt stort för ett mITX-chassi. Define S ligger däremot på 54.6 liter, så där blir det betydligt större skillnad.

Visst, har du en bra kylare på ditt 1080 och bra luftflöde i chassit så kan du ligga lägre. Men 1080 är gjort för att kunna ligga runt 83°C, så från en hårdvarusynpunkt finns inte direkt något problem. Däremot så kanske ljudnivån blir störande för användaren.

Kör ett ASUS GTX 1080 Strix Gaming (https://www.inet.se/produkt/5402813/asus-geforce-gtx-1080-8gb...) på 1920MHz i full boost.
Vanligt Fractal Design full-size chassi med 1 intagsfläkt och 1 utblås, det som följer med i chassit helt enkelt

Tyst o fint även vid tunga titlar och förvånad över de låga tempsen!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Har du nätagget med fläkten uppåt? Det chassit är (som majoriteten moderna chassin) designat så att nätagget ska kunna sitta med fläkten nedåt och dra in kall luft utifrån genom dammfiltret som sitter där.

@felleton Detta skulle kunna vara boven, att ha det med fläkten uppåt förvärrar ju en hel del för luftflöde...

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Kör ett ASUS GTX 1080 Strix Gaming (https://www.inet.se/produkt/5402813/asus-geforce-gtx-1080-8gb...) på 1920MHz i full boost.
Vanligt Fractal Design full-size chassi med 1 intagsfläkt och 1 utblås, det som följer med i chassit helt enkelt

Tyst o fint även vid tunga titlar och förvånad över de låga tempsen!

Strix 1080TI.

83 grader stock och 50% fan speed.

Phantek P400 chassi suger.. Aja!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

1080 Ti versionen av Armor OC vet jag har enorma problem med värmen. Inte säkert att det måste va samma på gtx1080 eftersom Ti är betydligt kraftfullare.
Men för Ti versionen så är Armor kortet den som har absolut sämsta kylare av alla modeller på marknaden (förutom FE) och det gjorde att fläkten var tvungen att ligga på 80%, och trots det så throttlade den pga höga temps.
Syns ju på bilderna att kylaren är mycket mindre än de kort med 2,5 slots kylare som tex Zotac AMP Extreme och Palit Superjetstream har.

Och ett chassi med mindre luftflöde gör ju inte saken bättre

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Strix 1080TI.

83 grader stock och 50% fan speed.

Phantek P400 chassi suger.. Aja!

Kanse TI varianten som går varm då?
Jag har själv hållt mig till endast ASUS på mobo och gpu under längre tid nu då jag tycker deras delar har presterar oerhört bra och över förväntan. Trodde aldrig mitt kort utan OC skulle boosta 1920MHz

Annars låter det konstigt (?), jag kör vanligt 600W PSU med med insug från botten. Chassit står under skrivbordet intill väggen så inget speciellt där o rumstemperatur är 21-22 grader.
Jag kanske har haft otroligt tur med mitt kort bara att det går så kallt som det gör!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

@felleton:

Grafikkortet kommer att hålla sig vid 82-83 grader max, oavsett vad, kortet sköter det automatiskt eftersom gränsen är 83C, det klockar bara ner sig automatiskt för att hålla sig under max temp.

Själv har jag ett ASUS 1080Ti Strix OC, och det maxar på ca 69C på 45-50% fläkt och hörs knappt.

Alla kort är olika beroende på kylare, och chassi och sådant.

Nackdelen med "dåligt" luftflöde är att fläktarna går hårdare, och kortet klockar ner sig, men det är ofarligt för kortet.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

@felleton Detta skulle kunna vara boven, att ha det med fläkten uppåt förvärrar ju en hel del för luftflöde...

Jag vet faktiskt inte. Här är en bild på hur det ser ut. Jag var nog lite för generös i beskrivningen, nu när jag är hemma så är det snarare 1cm mellan nätagg och grafikkortet.

Jag vet faktiskt inte om fläkten är på ovansidan, när jag tittar in genom baksidan sitter det inte något direkt fläktblad iallafall, så det är mycket möjligt.

https://gyazo.com/3bb69a82c7bd79c2e54ddf458d08f25b

detta är nätagget: http://www.bequiet.com/en/powersupply/250

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

@felleton:

Grafikkortet kommer att hålla sig vid 82-83 grader max, oavsett vad, kortet sköter det automatiskt eftersom gränsen är 83C, det klockar bara ner sig automatiskt för att hålla sig under max temp.

Själv har jag ett ASUS 1080Ti Strix OC, och det maxar på ca 69C på 45-50% fläkt och hörs knappt.

Alla kort är olika beroende på kylare, och chassi och sådant.

Nackdelen med "dåligt" luftflöde är att fläktarna går hårdare, och kortet klockar ner sig, men det är ofarligt för kortet.

Okej, tack. Det är bra att veta. Jag vill bara inte att det tar skada. Och gärna att ljudnivån går ner lite, antar att det hägrar ett chassibyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felleton:

Jag vet faktiskt inte. Här är en bild på hur det ser ut. Jag var nog lite för generös i beskrivningen, nu när jag är hemma så är det snarare 1cm mellan nätagg och grafikkortet.

Jag vet faktiskt inte om fläkten är på ovansidan, när jag tittar in genom baksidan sitter det inte något direkt fläktblad iallafall, så det är mycket möjligt.

https://gyazo.com/3bb69a82c7bd79c2e54ddf458d08f25b

detta är nätagget: http://www.bequiet.com/en/powersupply/250

Som du ser på PSU så skall ju fläktsidan peka mot golvet (väldigt tydligt att du ser fläkten på andra bilden). Där du även har ett dammfilter och luftintag för PSU i chassit som gör att det kommer in ren luft. Detta kommer göra så att luften från ditt GPU kommer tryckas ur chassit direkt istället för att cirkulera runt när det krockar med PSU luften.

Skulle råda dig att öppna chassit. Kika vilket håll fläkten sitter åt nu och pekar den uppåt (mot GPU) så lossar du på det från chassit, vänder det så fläkten är mot hålet i botten på chassit och gör en ny temperaturmätning med fläkten åt rätt håll. Passa även på att ta bort ev. damm från PSU/GPU med en burk tryckluft

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Som du ser på PSU så skall ju fläktsidan peka mot golvet (väldigt tydligt att du ser fläkten på andra bilden). Där du även har ett dammfilter och luftintag för PSU i chassit som gör att det kommer in ren luft. Detta kommer göra så att luften från ditt GPU kommer tryckas ur chassit direkt istället för att cirkulera runt när det krockar med PSU luften.

Skulle råda dig att öppna chassit. Kika vilket håll fläkten sitter åt nu och pekar den uppåt (mot GPU) så lossar du på det från chassit, vänder det så fläkten är mot hålet i botten på chassit och gör en ny temperaturmätning med fläkten åt rätt håll. Passa även på att ta bort ev. damm från PSU/GPU med en burk tryckluft

Fläkten på PSUn sitter under, och suger in luft som den sedan spottar ut bakåt. På ovansidan av PSUn (mot GPUn) sitter ingen fläkt. Det är inget intag whatsoever, endast en plåt. Så luften som ligger under GPUn går in genom GPUfläktarna. Då antar jag att det är för lite svängrum helt enkelt för att kortet ska kunna hålla sig svalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felleton:

Fläkten på PSUn sitter under, och suger in luft som den sedan spottar ut bakåt. På ovansidan av PSUn (mot GPUn) sitter ingen fläkt. Det är inget intag whatsoever, endast en plåt. Så luften som ligger under GPUn går in genom GPUfläktarna. Då antar jag att det är för lite svängrum helt enkelt för att kortet ska kunna hålla sig svalt.

Hmm... förstår dig då är allt rätt. Så japp förmodligen för litet spelrum/luftflöde där för att effektivt pusha ut luft.
Större chassi skulle kunna vara lösningen, eller annat chassi bara. Jag har kört mATX i Fractal Design med 980 kort på 60ish temps under load. Så det går att funka även i små chassin med bara luftkylning

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

@Holmgren3n:

Ja jag får nog se över ett chassibyte. Tack för din input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Kanse TI varianten som går varm då?
Jag har själv hållt mig till endast ASUS på mobo och gpu under längre tid nu då jag tycker deras delar har presterar oerhört bra och över förväntan. Trodde aldrig mitt kort utan OC skulle boosta 1920MHz

Annars låter det konstigt (?), jag kör vanligt 600W PSU med med insug från botten. Chassit står under skrivbordet intill väggen så inget speciellt där o rumstemperatur är 21-22 grader.
Jag kanske har haft otroligt tur med mitt kort bara att det går så kallt som det gör!

haha nee helt klart chassit! Testat 3 st 1080TI mannen :D.

Gigabyte var ännu värre :O. Så Asus var de bästa jag testa och därför jag kör på det nu.

Aja nästa 2080TI eller vad det heter blir det en AIO kylare! Ska fan lyckas få knäpptyst speldator nån dag hehe..,.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Kanse TI varianten som går varm då?
Jag har själv hållt mig till endast ASUS på mobo och gpu under längre tid nu då jag tycker deras delar har presterar oerhört bra och över förväntan. Trodde aldrig mitt kort utan OC skulle boosta 1920MHz

Annars låter det konstigt (?), jag kör vanligt 600W PSU med med insug från botten. Chassit står under skrivbordet intill väggen så inget speciellt där o rumstemperatur är 21-22 grader.
Jag kanske har haft otroligt tur med mitt kort bara att det går så kallt som det gör!

Nope, testat 3 st 1080TI. Två Gigabyte och de var ännu värre hehe.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.