Företag försöker få mig att ta ner min Youtube video, behöver råd och tips.

Permalänk

Företag försöker få mig att ta ner min Youtube video, behöver råd och tips.

Hej!
För att göra en lång historia kort, har jag en YT kanal som handlar om klockor. La för ett par dagar sedan upp en video där jag säger att man ska undvika vissa klockor. Nu har de som säljer en av klockorna hört av sig till mig via mail och mer eller mindre försöker få mig att ta ner video. Med tanke på att jag inte kan mycket om de amerikanska lagarna etc behöver jag lite råd.

Så här ser mailet ut:
I am the authorized representative of Filippo Loreti and FilippoLoreti.com website being infringed at:

Filippo Loreti unauthorized use of brand images

This letter is notification under the provisions of Section 512(c) of the Digital Millennium Copyright Act ("DMCA") to effect removal of the above-reported infringements. I request that you immediately issue a cancellation message as specified in RFC 1036 for the specified postings and prevent the infringer, who is identified by its Web address, from posting the infringing material to your servers in the future. Please be advised that law requires you, as a service provider, to "expeditiously remove or disable access to" the infringing material upon receiving this notice. Noncompliance may result in a loss of immunity for liability under the DMCA. The damage done to Filippo Loreti brand and its assets is estimated to be $28,760 at the time of writing.

I have a good faith belief that use of the material in the manner complained of here is not authorized by me, the copyright holder, or the law. The information provided here is accurate to the best of our knowledge.

You have until 2017/06/05 to cease the operations that infringes the Filippo Loreti brand. If there is no reply from your part by 2017/06/05 12pm GMT - official legal actions will be initiated and you will be liable to compensate the damage mentioned above.

Please send me at the address noted below a prompt response indicating the actions you have taken to resolve this matter.

Sincerely,

Managing Director of Filippo Loreti[/i]

Vad är det bästa att göra i denna situation?

Tack på förhand.

Videon i fråga:
https://www.youtube.com/watch?v=nvZFepjL-HU&t=25s

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

Det känns rätt säkert att hänvisa till svensk lag och be honom och hans %#%produkt äta din kritik?

Permalänk
Avstängd

Kan du länka till videon?

Permalänk
Medlem

Om allt du gjort är att recensera klockorna så faller det under Fair Use. Det enda som möjligtvis skulle kunna vara ett problem vore väl om du använder t.ex. bilder från deras hemsida eller liknande, men jag tror att sånt faller under Fair Use också om det används till kritik. Men annars är det väl bara att ta ner videon, och sen lägga upp en ny video utan bilderna där du också påpekar att företaget försökte tysta dig med DMCA

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är detta klipp?

https://www.youtube.com/watch?v=nvZFepjL-HU

Om det är detta klipp så använder detta produktbilder från Filippo Loretti's egna hemsida, och jag skulle tro att de har lagligt rätt i detta fall att få dig att ta ner videon. Hade YouTube klippet använt egentagna bilder/videoklipp av klockorna så skulle det vara OK lagligt sett (någon får rätta mig om jag har fel).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Såklart rekommendationen är att stå på dig och oavsett vad som händer så drabbar det ej mig negativt och då är det lätt att rekommendera detta.

Hade jag varit i samma sits så skulle jag leta upp personer med samma problem, hittar jag ingen så skulle jag ta ner videon för att slippa problem, men istället sprida informationen om vad det är för skitföretag och varför ska man undvika dem.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Det känns rätt säkert att hänvisa till svensk lag och be honom och hans %#%produkt äta din kritik?

Har du några tips vart jag ska börja?
Har använt en bild av dem som säkert är copyrighted. Men frågan är om det inte är "fair use"?

Skrivet av Rick69:

Kan du länka till videon?

Glömde helt, finns nu i original texten.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk

Är ingen expert men att recensera klockor borde definitivt gå under "fair use" och bestrider då inte DMCA. Då du dessutom bor i Sverige (antar jag) så är det väl omöjligt för dom att stämma dig i den amerikanska rätten. DMCA är en Amerikansk lag som inte gäller i Sverige.

Som sagt. Jag är långt ifrån en expert på juridik så ta det med en nypa salt men jag hade inte oroat mig.

Permalänk
Medlem

@WHProductions: Om du inte har använt material (Foton eller annat) som du inte skapat själv borde det inte vara något problem då i Sverige kan man inte kränka företag med att uttrycka åsikter om deras produkter.

Däremot om du använt foton eller annat som de har äganderätten till kan de be dig ta bort det från dina videos, har svårt att se om du köpt en av deras klockor och filmat eller fotat av denna skulle kunna inkräkta på deras rättigheter.

Finns lite om Fair Use på nätet om man söker

"
Fair Use

There is a doctrine in the United States copyright law called “Fair Use” which allows people to use your content without your permission. Fair Use is now widely accepted in most countries around the world. It allows the limited use of copyrighted material without requiring permission from the copyright owner. Items considered Fair Use would be commentary, criticism, news reporting, research, teaching or scholarship. It provides for the legal, non-licensed citation or incorporation of copyrighted material in another author’s work under a four-factor balancing test.

To read the US Copyright law section which specific references Fair Use click here

It reference four factors to measure fair use. They are:

1. the purpose and character of the use, including whether such use is of a commercial nature or is for nonprofit educational purposes;

2. the nature of the copyrighted work;

3. the amount and substantiality of the portion used in relation to the copyrighted work as a whole; and

4. the effect of the use upon the potential market for or value of the copyrighted work.

This is important because if a smaller photo of yours is used or a few words out of an entire document is used this could fall under Fair Use depending on the site and the use. If someone were to take a paragraph of your work, or a site has copied your entire site or pictures, and they run a business profiting from your copyrighted work, then most likely its copyright infringement. It is usually very obvious when you see how your work is being used whether the content is being used under the Fair Use criteria or for profit.
"

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Såklart rekommendationen är att stå på dig och oavsett vad som händer så drabbar det ej mig negativt och då är det lätt att rekommendera detta.

Hade jag varit i samma sits så skulle jag leta upp personer med samma problem, hittar jag ingen så skulle jag ta ner videon för att slippa problem, men istället sprida informationen om vad det är för skitföretag och varför ska man undvika dem.

Har jag laglig rätt att visa mailet på internet så länge jag inte har med några namn etc?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Är ingen expert men att recensera klockor borde definitivt gå under "fair use" och bestrider då inte DMCA. Då du dessutom bor i Sverige (antar jag) så är det väl omöjligt för dom att stämma dig i den amerikanska rätten. DMCA är en Amerikansk lag som inte gäller i Sverige.

Som sagt. Jag är långt ifrån en expert på juridik så ta det med en nypa salt men jag hade inte oroat mig.

Låter rimligt. Tyder på att de försöker skrämmas då de inte har gjort en "copyright claim" på video via YT.

Skrivet av aileron:

@WHProductions: Om du inte har använt material (Foton eller annat) som du inte skapat själv borde det inte vara något problem då i Sverige kan man inte kränka företag med att uttrycka åsikter om deras produkter.

Däremot om du använt foton eller annat som de har har äganderätten till kan de dig ta bort det från dina videos, har svårt att se om du köpt en av deras klockor och filmat eller fotat av denna skulle kunna inkräkta på deras rättigheter.

Har använt foton som någon äger. Om de är Filippo dem själva vet jag inte. Fast man tycker ändå att bilderna borde gå under fair use.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

Dom har alltså mailat dig istället för att lägga en copyright claim på youtube?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Är heller ingen expert på upphovsrätt, men det jag vet är att fair use endast kan avgöras av en amerikansk domare (finns inte i sverige), vilket betyder rättegångskostnader.

Tre DMCA strikes kommer dessutom leda till radering av ditt konto och livstids förbud mot att skapa ett nytt.

Det är helt enkelt för riskabelt att ha videon uppe efter ett hot om åtgärd.. ta ner videon, sen kan du göra en ny video där du berättar vem som gjort vad.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Dom har alltså mailat dig istället för att lägga en copyright claim på youtube?

Yes, det stämmer. Mycket konstigt i min mening.

Skrivet av Garmzon:

Är heller ingen expert på upphovsrätt, men det jag vet är att fair use endast kan avgöras av en amerikansk domare (finns inte i sverige), vilket betyder rättegångskostnader.

Tre DMCA strikes kommer dessutom leda till radering av ditt konto och livstids förbud mot att skapa ett nytt.

Det är helt enkelt för riskabelt att ha videon uppe efter ett hot om åtgärd.. ta ner videon, sen kan du göra en ny video där du berättar vem som gjort vad.

Får helt enkelt tänka igenom detta innan jag gör något.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Expertgissare

Denna video har kommit upp i mitt flöde sedan några dagar tillbaka, har i ren protest inte tittat på den då det inte är en video jag sökt specifikt (men sökt efter klockor så förstår att den kommer upp)
Men nu ska jag definitivt kolla på den

Förlåt att jag inte tillför något nyttigt i tråden men vill bara säga att jag hoppas att du inte behöver ta ner klippet, och särskilt om det är för att du ger dom negativ kritik, det behövs fler recensenter som dig som säger det dom egentligen/verkligen tycker och inte något företagen vill att du säger.
HEJA PÅ DIG

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta ner videon, byta bilder och sedan ladda upp igen och förklara situationen så att företaget får mer skit än vad du redan gav dem

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Typiskt copy-paste email, och som andra redan påpekat, varför har de inte gått genom Youtube om de vill ha ned videon?

Jag skulle nog börjat maila folk som tagit egna bilder av klockorna ifråga, bett att få använda deras bilder och sedan bara ersatt bilderna i videon med dessa.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Det behöver inte finnas en rad med copyright, använder du andras bilder så bryter du mot copyrighten då dom äger bilderna som är deras.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Fair use! Skit i deras mail och lägg upp en ny youtube-video där du återigen varnar för företaget, inte bara deras klockor utan företaget i sig. Usch vad fult att försöka ta ner en video som säger negativa saker om deras produkt...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

När det gäller bilder så brukar en bra lösning var att använda "press kit" eller "press" bilder helt enkelt. Då dessa bilder är mer eller mindre alltid OK att använda i en video, då det är precis därför dom är tillverkade.

Bilder från deras hemsida som man bara tattar själv, är well.... mindre okej. Men beroende på hur det används kan det räknas som "Fair use" mer lite tur. Hur som, så äger inte du rätten att använda deras bilder hur du vill.

Och så klart, negativ kritik = dom KOMMER försöka. Om detta är den första gång är det bara dra på sig bälte och spänna skinkorna för det kommer absolut komma fler sådana mail i framtiden.

Från youtube själva
"There is some misinformation out there that might lead you to believe fair use automatically applies if you say a few magic words. There is actually no silver bullet that will guarantee you are protected by fair use when you use copyrighted material you don’t own. "
https://www.youtube.com/yt/copyright/fair-use.html#yt-copyrig...

Om dom sedan faktiskt orkar bry sig och dra det vidare är svårt att säga. Men man ska vara antingen extremt säker på vad man får och inte får använda (speciellt för negativa recensioner/kritik) eller vara redo att ta ned saker man har gjort.
Är man inte helt säker på vad som hamnar under "Fair use" så kontaktar man en jurist. Bara för att det är en kritisk video betyder inte det att lagarna ej gäller.

Saker som detta gäller oftast negativ kritik av någon typ. Det är inte många företag som orkar ta sig tiden att skicka copyright claims /DMCA på videos som är positiva då det för dom är gratis reklam, så klart.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Som de andra ovan redan sagt; ta ner videon, lägg upp en ny och kasta mer skit på företaget.

Permalänk
Medlem

Editera bara befintlig video och använd dig av press release material som de flesta företag erbjuder, inkl bilder.

Maila tillbaks o säg att du gjort detta samt att nästa video kommer posta det här mailet och kritik mot deras skrämselpropaganda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Inget namn med i mailet? Låter inte det lite oseriöst?

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Inget namn med i mailet? Låter inte det lite oseriöst?

Tog bort namnet då jag inte vill hänga ut en enskild person. Namnet var med i original mailet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Avstängd

Är väl bara att påpeka att youtube får undersöka & bestämma om du behöver ta ner videon eller inte?

Händer det hade jag lagt upp en video med hela detta debaclet inlagt för att ge dom mer skit samt då byta ut bilderna mot egentagna eller press-kit som någon nämnt.