Asrock AB350 Gaming-ITX/AC är moderkort för AMD Ryzen i formfaktorn Mini ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Haha! Jag kollade över båda moderkorts specifikationer och såg att de var i stort sett identiska. Trodde ingen skulle märka något.

Modellen med X370 var tyvärr bortplockad från väggen. Kan svänga förbi Asrocks monter igen och se om det sitter uppe igen.
@Söderbäck gav dig ett bra svar. Nyblivna datorentusiaster och läsare tillkommer hela tiden, och jag ser verkligen inte några konstigheter med att nämna hur många minnesplatser ett moderkort oavsett formfaktor stödjer. Är då nästa steg att börja anta att alla läsare vet vilken typ av minne som stöds, då DDR4 är en "standardfeature" i AMD Ryzen? Ska vi börja tänka så finns många fler "standardfunktioner" vi skulle kunna börja hoppa över att nämna i våra texter.

Om vi vänder på det; vad är felet att skriva ut något som (tydligen) alla våra läsare har koll på?

Även jag skulle vilja se Asrock X370 mobo för Ryzen.

Känns som det mest intressanta för Mitx som är mer påkostat

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Den informationsskylten som verkar vara ca 5mm tjock är troligtvis inte ett A4 papper, nej.
Informationsskylten är troligtvis där för att man ska få lite översiktlig information om produkten.
Om bilden är tagen på någon mässa? Så visa upp produkterna för mässbesökarna och ha lite information så besökarna vet vad det är för produkt. Sen kan mässbesökarna säkert fråga någon representant om mer info om det är något de undrar över.
Går du exempelvis in hos en bilhandlare så brukar det finnas skyltar med vad det är för bil, tillbehör, ofta pris och kanske något finansieringsförslag så att besökarna kan få lite info direkt utan att leta upp en säljare först.

Min första PC hade AT moderkort
Sen runt övergången Pentium (1) till Pentium II så kom ATX som en modernare ersättare till AT.
Micro ATX kom som en mindre variant av ATX.

Jag tror det finns en standard för fullstora ITX kort, men jag har aldrig sett ett och vet inte vad det i så fall är för mått på dem.
Mini-ITX tror jag det var VIA som tog fram. Om de också tog fram fullstora ITX av vad de nu är för storlek på dem vet jag inte.
Inom vissa nisher så var Mini-ITX moderkort med fastlödda Via C3 och senare Via C7 processorer populära.
Det var nog runt en 15 år sen det började komma Mini-ITX moderkort med Via C3 processorer.

Via skulle sen släppa Via Nano (CPU) som skulle vara bättre än Via C3 och C7.
Men någonstans här kom Intel med sina Intel Atom processorer och efter det så var i stort sett alla Mini-ITX moderkort med Atom processorer. Kan inte minnas att jag sett något ställe med Mini-ITX moderkort med Via Nano processor i lager någonstans.

Sen började det komma Mini-ITX moderkort med sockets där man själv kunde sätta i vilken processor man ville och möjligheten att uppgradera processor utan att byta moderkort.
och sen har det fortsatt fram tills idag.

Ja Mini-ITX är en etablerad formfaktor.
(Det finns ingen som heter Mini ATX, även om det säkert finns många som säger fel).
Mini-ITX är mindre än Micro-ATX.

Via Nano såg jag i lager, hade rätt intressant prestanda, men som du säger så kom Atom. VIAs stora problem var att de alltid försökte ta +2000:- för sina grejer i tron om att de kunde leva på låg TDP endast. Det hade funkat om de också presterat lite, men nu var de inte alls köpvärda sett till konkurrensen. Pentium M var ofta bättre alternativ. Via hade kunnat vara något om de satsat lite mer på volym och inte försökt ha så feta marginaler för en budget produkt.

Hursomhelst. Jag har aldrig sett ett ITX-kort. Men de ska tydligen vara på 215 x 191, mot mITX som är 170 x 170. Men FlexATX på 229 x 191 konkurrerade ut vanliga ITX. FlexATX kallas ofta mATX nuförtiden men mATX är egentligen på 244 x 244. Uppger en tillverkare eller butik att ett kort är mATX så kan det vara båda storlekarna eller någonstans emellan rentav.
För att röra till det lite finns det Flex-ATX som är "vridna" 90 grader.
http://www.tomshardware.com/reviews/whoohoo,504-6.html

Så, om man vill veta hur ITX är så är det bara att tänka sig den minsta varianten av "mATX" och tänka sig det 15mm kortare.

Hittade just den här när jag bildgooglade.

Permalänk
Medlem

Intressant bild över de olika kortstorlekarna. Jag hade helt missat att det fanns mini ATX.

Permalänk
Medlem

Slänger in DTX i högen också

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Intressant bild över de olika kortstorlekarna. Jag hade helt missat att det fanns mini ATX.

De var typ budgetvarianter av ATX innan Flex ATX och Micro ATX tog den rollen. För kunden hade de inga fördelar, men ofta inte några direkta nackdelar mer än de oftast (alltid?) var budgetkort. Fördelen låg i tillverkningskostnaden då de kunde få fler moderkort ur samma skiva. Tror nog de försvann kring millennieskiftet. Inte sett något sedan Socket 7 eller Slot 1 tror jag. Det är lurigt för många kort på den tiden var typ smalare än 20cm men fortfarande fullängd på 30,5cm. Så de var förvillande lika Mini ATX.

Permalänk
Medlem

Var sitter m.2 porten på detta moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluon:

Var sitter m.2 porten på detta moderkort?

Det ser ut att vara baktill, du ser själva hållaren på bilden strax till vänster om kylflänsen(om minnet inte sviker mig).

Permalänk
Medlem

@Qn1f3: Det stämmer. Såg ett annat mini-itx med porten på baksidan.