Sugen på ny systemkamera, men vilken? + lite blandade frågor

Permalänk
Inaktiv

Sugen på ny systemkamera, men vilken? + lite blandade frågor

Är en noob vad gäller systemkameror, då jag endast haft kompaktkameror innan och då kört med autoläge.
Dock gillar jag väldigt mycket att fotografera, och vill testa lite mer avancerat iom en systemkamera.

Budget ligger på 3-3600 kr, och den skall vara lätt att hantera och komma igång med för en nybörjare som jag.
Helst skall det följa med kamerarem, minneskort, väska och andra viktiga tillbehör.

Har kollat lite på nybörjaravdelningen om systemkameror på Cyberphoto

Är detta en bra butik att handla ifrån?

Vad menas med "kamerahus"? ingår inget objektiv då?

Permalänk
Medlem

japanphoto gillar jag själv, de har en trevlig butik med i göteborg.

3600:- hade nog jag rekommenderat dig att gå på en begagnad kamera, gärna med ett lite roligare objektiv än kit-objektivet de bundlar med.

En systemkamera är sällan bättre än objektivet, och en kamera för 8000:- bundlat med kit-objektiv presterar i min värld klart sämre foton än en 4000:- kamera ihop med ett 4000:- objektiv.

--
Kamerahus är precis som du tänkte, bara huset, inget objektiv.
--
Angående val av kamera, har du någon bekant som fotar överhuvudtaget? någon som eventuellt har något objektiv och som du kan fota ihop med? isåfall bör du välja det märket.
--

https://www.blocket.se/goteborg/Cannon_EOS_550D_kit_73143223....

t.ex något liknande det där

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Cyberphoto är en riktigt bra butik tycker jag, har handlat i stort sett hela min utrustning därifrån. Dock har du en för låg budget om du vill köpa nytt. Bara kamerahusen brukar ligga på runt 3 500 - 4 000 kr och då måste du köpa objektiv till och hamnar ofta runt 5 000 kr+

Jag hade kollar in tradera och t ex Sony a6000 http://www.tradera.com/item/340863/283232358/sony-a6000-svart...

Har dock dålig koll på vad dom brukar hamna på till slut.

Permalänk
Medlem

Jag är inte någon superfotograf men jag ska i alla fall rekommendera en kamera till dig. Har kamerahuset ifråga själv och är väldigt nöjd. Panasonic Lumix DMC-GX80 är en löjligt bra/billigt kamerahus med massor av objektiv att välja mellan (micro 4/3).

Vill du se lite bilder så kolla in denna kattråden, alla mina bilder tagna efter november i år kommer ifrån min GX80: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1395740-katt-lika-rolig-som-hardvara-bild-pa-din-katt-traden

Kamerahuset är numera väldigt prisvärt men kom ihåg att objektiven inte är gratis, jag använder för det mesta ett Panasonic AF 12-35/2.8 GX LUMIX VARIO OIS som kostar mer än dubbelt så mycket som kamerahuset men är värt varenda krona. Har dessutom tre användbara objektiv från förra kameran som var en GF5.

Länk till Cyperphoto som jag tycker är bland de bästa återförsäljarna: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX80svart

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Proffsmobbare

Rekommenderar spegellös systemkamera, särskilt om du är "ny". Generellt mycket lägre vikt och ofta mindre än hälften så stor som traditionella systemkameror, men behåller avancerade funktioner och utbytbara objektiv.

En kamera som man orkar ha med sig kommer att användas mer, och att använda den mycket är det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Köp en 100D https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon-systemkam...

Canon och Nikon har generellt mycket billigare objektiv och framförallt fler att välja på.
100D är bättre än den tidigare rekommenderade 550D då den har liknande sensor som 700D.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Hade kompaktkameror från Canon innan, tog en hel del bilder i manuellt läge på dessa. Men beslöt sedan att köpa en Nikon D3000 med 18-55 mm kitobjektiv.

Men tror att insteget mot systemkamera kan bli enklare om du väljer nybörjarkamera från samma tillverkare som din kompaktkamera.

Varför jag valde Nikon över Canon när jag borde enligt min egen teori valt Canon systemkamera, kan nog härledas till när jag var i Australien får många år sen, så gick alla runt med Nikon. Bokstavligen. Var en som hade Pentax vad jag såg.

Så jag misstänker att det föll på: "Om alla går runt med Nikon, så kan dom inte vara så dåliga". Så därför föll valet på Nikon. Men låt inte orden "nybörjar"-, "instegs"- eller "budget"-kamera avskräcka dig. Har tagit en hel del bra bilder med min D3000. Nyare varianter av D3000 (t.ex. D3300) är nog betydligt bättre idag.

Så titta på ett par kandidater som faller dig i smaken, så läser du på om dessa. För när du väl börjar köpa objektiv så är man mer eller mindre fast i det märket. För det är inte helt gratis att byta läger om man ska ha samma uppsättning så att säga.

Permalänk
Medlem

Ang Cyberphoto tycker jag att de är väldigt bra. Snabba, tillmötesgående och trevliga. Har varit mycket bra även då jag behövt reklamera saker. Nackdelen är väl att de ligger i Umeå, så själva postgången blir i regel ett dygn längre.

Jag har även positiva erfarenheter av Fotokungen. Jag har även köpt saker på Scandinavian Photo flera ggr utan problem men aldrig reklamerat något via dem.

Ang. kamera så innebär just "kamerahus" att det inte finns med något objektiv ja. Din budget är, som redan påpektas en smula tajt om du vill köpa nytt, men Rajala säljer ju tex D3300 för 3k6kr med kitobjektiv. Det är en vettig nybörjarkamera, men inte enda alternativet såklart. Kan du sträcka dig upp mot eller strax över 4000kr så blir urvalet genast mycket större.
Begagnat kan du hitta även lite mer avancerade (det är inget man ska vara rädd för, IMO) kameror inom budget.
Jag har inte själv handlat från Rajala men hört både positivt och inte så positivt om dem, så de är väl iaf inte lika "klockrena" som tex Cyberphoto men de är inte någon ny aktör på marknaden så något gör de ju rätt, antar jag.

Permalänk
Medlem

Som redan påtalats så får du mer bildkvalité med ett påkostat objektiv än en påkostad kamera (om du inte har speciella krav på kameranfunktioner).

Kolla begagnat. Det har varit inne med systemkamera så var o varannan människa har köpt en men i många fall har den mest samlat damm - så man kan göra en del klipp.

Spegellös kan vara intressant och det är trevligt att ha en liten kamera ibland, men inte alltid. De flesta jag testat känns som leksaker i jämförelse och ligger inte alls bra i handen. De har båda för och nackdelar. Även tekniskt, men det känns som överkurs för en nybörjare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbo:

Ang Cyberphoto tycker jag att de är väldigt bra. Snabba, tillmötesgående och trevliga. Har varit mycket bra även då jag behövt reklamera saker. Nackdelen är väl att de ligger i Umeå, så själva postgången blir i regel ett dygn längre.

Jag har även positiva erfarenheter av Fotokungen. Jag har även köpt saker på Scandinavian Photo flera ggr utan problem men aldrig reklamerat något via dem.

Ang. kamera så innebär just "kamerahus" att det inte finns med något objektiv ja. Din budget är, som redan påpektas en smula tajt om du vill köpa nytt, men Rajala säljer ju tex D3300 för 3k6kr med kitobjektiv. Det är en vettig nybörjarkamera, men inte enda alternativet såklart. Kan du sträcka dig upp mot eller strax över 4000kr så blir urvalet genast mycket större.
Begagnat kan du hitta även lite mer avancerade (det är inget man ska vara rädd för, IMO) kameror inom budget.
Jag har inte själv handlat från Rajala men hört både positivt och inte så positivt om dem, så de är väl iaf inte lika "klockrena" som tex Cyberphoto men de är inte någon ny aktör på marknaden så något gör de ju rätt, antar jag.

ok, vad kan jag välja på om jag ökar min budget till 4000kr?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ronnie60:

Köp en 100D https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon-systemkam...

Canon och Nikon har generellt mycket billigare objektiv och framförallt fler att välja på.
100D är bättre än den tidigare rekommenderade 550D då den har liknande sensor som 700D.

finns denna kameran hos någon annan återförsäljare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bellerefon:

japanphoto gillar jag själv, de har en trevlig butik med i göteborg.

3600:- hade nog jag rekommenderat dig att gå på en begagnad kamera, gärna med ett lite roligare objektiv än kit-objektivet de bundlar med.

En systemkamera är sällan bättre än objektivet, och en kamera för 8000:- bundlat med kit-objektiv presterar i min värld klart sämre foton än en 4000:- kamera ihop med ett 4000:- objektiv.

--
Kamerahus är precis som du tänkte, bara huset, inget objektiv.
--
Angående val av kamera, har du någon bekant som fotar överhuvudtaget? någon som eventuellt har något objektiv och som du kan fota ihop med? isåfall bör du välja det märket.
--

https://www.blocket.se/goteborg/Cannon_EOS_550D_kit_73143223....

t.ex något liknande det där

jag har tyvärr ingen kompis som är inne på systemkameror.

kan höja min budget till 4000 kr; var hamnar jag då?

vill helst ha Nikon eller Canon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Jag är inte någon superfotograf men jag ska i alla fall rekommendera en kamera till dig. Har kamerahuset ifråga själv och är väldigt nöjd. Panasonic Lumix DMC-GX80 är en löjligt bra/billigt kamerahus med massor av objektiv att välja mellan (micro 4/3).

Vill du se lite bilder så kolla in denna kattråden, alla mina bilder tagna efter november i år kommer ifrån min GX80: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1395740-katt-lika-rolig-som-hardvara-bild-pa-din-katt-traden

Kamerahuset är numera väldigt prisvärt men kom ihåg att objektiven inte är gratis, jag använder för det mesta ett Panasonic AF 12-35/2.8 GX LUMIX VARIO OIS som kostar mer än dubbelt så mycket som kamerahuset men är värt varenda krona. Har dessutom tre användbara objektiv från förra kameran som var en GF5.

Länk till Cyperphoto som jag tycker är bland de bästa återförsäljarna: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX80svart

ok, nu är jag en amatör fotograf, men märker direkt att bilderna är skarpare och klarare.
blir bilderna per automatik såhär bra med en systemkamera, eller krävs det vissa inställningar?

krävs det olika objektiv om jag vill fota olika miljöer som t ex stad på kväll/natt, ljusa miljöer, snabba objekt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim1024:

Som redan påtalats så får du mer bildkvalité med ett påkostat objektiv än en påkostad kamera (om du inte har speciella krav på kameranfunktioner).

Kolla begagnat. Det har varit inne med systemkamera så var o varannan människa har köpt en men i många fall har den mest samlat damm - så man kan göra en del klipp.

Spegellös kan vara intressant och det är trevligt att ha en liten kamera ibland, men inte alltid. De flesta jag testat känns som leksaker i jämförelse och ligger inte alls bra i handen. De har båda för och nackdelar. Även tekniskt, men det känns som överkurs för en nybörjare.

Skickades från m.sweclockers.com

vill ha en ny kamera, så begagnat går bort tyvärr.

om jag höjer min budget till 4000 kr; vad får jag då?

vill ha Nikon eller Canon endast, fotar mycket blandade bilder i olika miljöer.

Permalänk
Medlem

1300d med kitobjektiv är väl det bästa du kan hitta... typ.

http://cdon.se/hemelektronik/canon-eos-1300d-18-55-3-5-5-6-is...

eller liknande
Nu var det ett tag sedan jag brydde mig om att leta kamera, men då var det så att Nikons billigare hade en annan typ av objektiv, vilket innebar att de dyra inte var en direkt matchning.
Inbyggd fokusmotor i objektivet och inte i kamerahuset gjrorde att dyra objektiv saknar fokus på billig kamera.

Jag köpte för många årsedan motsvarigheten till 1300d. (en 1000d)
med kitobjektivet så blir fotona "sådär" sämre färger, skärpedjup etc, men det gäller alla kit-objektiv.

till den köpte jag sedan ett fast 50mm 1.4 objektiv, galet trevligt objektiv för det jag ville göra, och ett objektiv för 4000 som även fungerar på ett 25tusenkronors kamerahus när det blir av.

Det är vad jag rekommenderat isåfall.
köp ett billigt kit, lek med det, men det kommer bli roligt först när du köper ett riktigt objektiv i min värld.

ett fast 50mm 1.8 är ett riktigt billigt alternativ för mörkerfoton, actionfoton samt porträtt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3133100

det är dock inte ett "allroundobjektiv" för alla miljöer.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

finns denna kameran hos någon annan återförsäljare?

100D kan du hitta lite varstans. Brukar finnas på kampanj med jämna mellanrum.

Det är en bra och behändig kamera för en nybörjare. Har själv ägt en. Dock så är kitobjektivet ganska tråkigt men går att köpa ett billigt 50mm f1.8 att komplettera med sedan.

Jag skulle dock rekommendera en spegellös kamera då jag anser att klassiska DSLR-kameror är passé. Sony har bra varianter men kanske något dyrare sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

vill ha en ny kamera, så begagnat går bort tyvärr.

om jag höjer min budget till 4000 kr; vad får jag då?

vill ha Nikon eller Canon endast, fotar mycket blandade bilder i olika miljöer.

Jag skulle börja med Nikon d3300 och kit objektiv, det blir precis under 4000:- https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon-d3300-af-...

Går att köpa nästan överallt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Ta en titt på denna för att få lite bättre koll på micro 4/3 kameror. https://www.youtube.com/watch?v=DtDotqLx6nA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Som redan påtalats så får du mer bildkvalité med ett påkostat objektiv än en påkostad kamera (om du inte har speciella krav på kameranfunktioner).

Då "påkostat objektiv" troligtvis ligger minst dubbelt upp över total budget..
samma med påkostad kamera.. så är det nog bara att starta med en kitlins.
Men objektiv får man köpa till om intresset blir större

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Då "påkostat objektiv" troligtvis ligger minst dubbelt upp över total budget..
samma med påkostad kamera.. så är det nog bara att starta med en kitlins.
Men objektiv får man köpa till om intresset blir större

Förstår. Rekommenderar att köpa tex 50mm 1.8 (som redan påtalats) om det blir Canon. Billig och jättefantastisk jämfört med de flesta kit-objektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Om man har en nikon d40 vad ska man göra med den? den har ju åldrats rätt så kasst, knappast bra iso prestanda idag direkt... har kit objektiv, ett nikon 18-70 och ett tamron 55-200, vad är det ens värt om man vill sälja? kameran är i väldigt bra skick syns knappt den är använd ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, vad kan jag välja på om jag ökar min budget till 4000kr?

Eftersom du har en preferens för Canikon så blir det väl eg Nikon D3300 eller Canon 1300D (eller möjligen 100D) som är aktuella att titta på. De är relativt lika, men 100D har touchskärm och bättre AF vid liveview/filmning. D3300 har bäst bildkvalitet och har lite snabbare sekvenstagning. D3300 har, åtminstone i teorin, något bättre AF, när man använder sökaren, men i praktiken är nog skillnaden mest akademisk.

Skrivet av Joakim1024:

Förstår. Rekommenderar att köpa tex 50mm 1.8 (som redan påtalats) om det blir Canon. Billig och jättefantastisk jämfört med de flesta kit-objektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

50mm är ganska långt på APS-C (särskilt så på Canon), så det har ju ett lite begränsat användningsområde, IMO. Som ett billigt porträttobjektiv så är det fint, men annars är det väl inte superanvändbart, IMO.
Jag tycker dessutom att kitobjektiven (med några undantag) har ett oförtjänt dåligt rykte. Visst finns det bättre objektiv, men kitobjektiven är rätt skarpa och levererar rätt bra bildkvalitet. Det man ffa sparar in på är ju byggkvaliteten och så ljusstyrkan, såklart. De har ju även rätt rejäl distortion, ffa på korta brännvidder, en det finns det även långt mycket dyrare objektiv som har.

Skrivet av HazZarD:

Om man har en nikon d40 vad ska man göra med den? den har ju åldrats rätt så kasst, knappast bra iso prestanda idag direkt... har kit objektiv, ett nikon 18-70 och ett tamron 55-200, vad är det ens värt om man vill sälja? kameran är i väldigt bra skick syns knappt den är använd ens.

Man får väl några hundringar för den, men det går fortfarande att ta bra bilder med den. Visst, den har ju inte samma bildkvalitet som de senaste kamerorna men jobbar man utifrån de förutsättningar/begränsningar som D40 har så kan den fortfarande leverera fina bilder. Den har ju inte blivit sämre bara för att det kommit nyare modeller.
Man kan ju, om man fortfarande är intresserad av att fota, skaffa ett nyare hus och behålla D40n som backup/andrahus.
Fotar man i RAW får man användbara bilder upp till ISO1600, utan problem. Kamerans egen brusreducering är kanske det som åldrats mest, vilket syns om man fotar i JPEG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

50mm är ganska långt på APS-C (särskilt så på Canon), så det har ju ett lite begränsat användningsområde, IMO. Som ett billigt porträttobjektiv så är det fint, men annars är det väl inte superanvändbart, IMO.
Jag tycker dessutom att kitobjektiven (med några undantag) har ett oförtjänt dåligt rykte. Visst finns det bättre objektiv, men kitobjektiven är rätt skarpa och levererar rätt bra bildkvalitet. Det man ffa sparar in på är ju byggkvaliteten och så ljusstyrkan, såklart. De har ju även rätt rejäl distortion, ffa på korta brännvidder, en det finns det även långt mycket dyrare objektiv som har.

Jag har APS-C (Nikon d7200) tycker 50 mm är väldigt användbar, speciellt eftersom jag fotar mycket min katt (inomhus), och katt är ju inte så stor.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jag har APS-C (Nikon d7200) tycker 50 mm är väldigt användbar, speciellt eftersom jag fotar mycket min katt (inomhus), och katt är ju inte så stor.

Då handlar det ju om porträtt, i princip. Sedan är man, såklart, olika, men jag tycker personligen att något i området 28-35mm är mer användbart (allround). Jag använder 35mm ganska mycket på småbild för "vardagsfotande" när jag vill ha en lite lättare kamerakombo.

Permalänk
Inaktiv

Har mer eller mindre bestämt mig för denna: Nikon

Jag har även ett behov av att kunna organisera mina bilder på ett bra sätt med t ex undermappar.

Är detta ett bra val: Photoshop Elements 15

Är någon fena på detta program? Rekommenderas?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mikael_a1:

Har mer eller mindre bestämt mig för denna: Nikon

Jag har även ett behov av att kunna organisera mina bilder på ett bra sätt med t ex undermappar.

Är detta ett bra val: Photoshop Elements 15

Är någon fena på detta program? Rekommenderas?

Om huvudsyftet är organisera och "exponera" snarare än redigera varje bild skulle jag snarare kika på Lightroom än Photoshop Elements.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Om huvudsyftet är organisera och "exponera" snarare än redigera varje bild skulle jag snarare kika på Lightroom än Photoshop Elements.

Lite skillnad i pris på Elements 15 och Lightroom......

Mitt största krav är att kunna organisera bilder i undermappar till mappar.
Och även kunna göra enklare bildredigering för att förbättra bilderna.

Detta klarar väl även Elements 15?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag är inte någon superfotograf men jag ska i alla fall rekommendera en kamera till dig. Har kamerahuset ifråga själv och är väldigt nöjd. Panasonic Lumix DMC-GX80 är en löjligt bra/billigt kamerahus med massor av objektiv att välja mellan (micro 4/3).

Vill du se lite bilder så kolla in denna kattråden, alla mina bilder tagna efter november i år kommer ifrån min GX80: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1395740-katt-lika-rolig-som-hardvara-bild-pa-din-katt-traden

Kamerahuset är numera väldigt prisvärt men kom ihåg att objektiven inte är gratis, jag använder för det mesta ett Panasonic AF 12-35/2.8 GX LUMIX VARIO OIS som kostar mer än dubbelt så mycket som kamerahuset men är värt varenda krona. Har dessutom tre användbara objektiv från förra kameran som var en GF5.

Länk till Cyperphoto som jag tycker är bland de bästa återförsäljarna: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX80svart

Jag var en canon fanboy innan men sedan köpte jag en gh4r för att kunna filma i 4k. Jag kan säga att jag verkligen gilla Lumix serien nu. Jag skulle nog rekomendera en Lumix DMC-G5 + 14-42/3,5-5,6 OIS objektiv som en nybörjarkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Har mer eller mindre bestämt mig för denna: Nikon

Jag har även ett behov av att kunna organisera mina bilder på ett bra sätt med t ex undermappar.

Är detta ett bra val: Photoshop Elements 15

Är någon fena på detta program? Rekommenderas?

Det är en bra kamera.