Wifi i hemmet försvinner! Hjälp snälla!

Permalänk
Medlem

Wifi i hemmet försvinner! Hjälp snälla!

Min mor har nu skaffat fiber till vårt gamla familjehem där jag spenderar sommaren när jag inte studerar.
Perfekt! Om det inte vore för att jag faktiskt har ingen uppkoppling alls i mitt rum.

Tidigare satt routern (vi har 3 våningar) på mellan-våningen i vardagsrummet som låg under både min och systerns rum.
Nu står den istället i hallen där man går in och det är lite längre bort (ändå inte så långt bort, lite förvånad då hon gick och köpte en dyr ASUS router för 1000kr+). Så jag antar att det är detta som gör att signalen försvinner.
Sitter jag bredvid routern har jag 100mbit ner och 10mbit ut samt 15 i ping så inga konstigheter.

Mina tankar är då:
Routern är kopplad via en kort sladd till "modemet" (eller vad det numera heter idag som tar emot internet signalen från fibernätverket dem grävt under jorden till vårt hus).

1. Kan jag köpa en längre sladd emellan dessa och ställa routern i vardagsrummet där det stod tidigare eller kommer en lång sladd påverka hastigheten av ngn anledning?

2. Skall jag köpa en wifi "förstärkare"? Vilken och är detta bättre än att flytta routern?
Ingen sitter i hallen och surfar ändå och att ha routern i vardagsrummet hade placerat den närmare alla rum där folk använder datorn hos oss.

Huset är inte så stort, litet radhus.

Detta är routern:
https://www.inet.se/produkt/5404610/asus-rt-ac66u-ac1750?utm_...

Permalänk
Medlem

Det enklaste skulle vara att köpa en längre sladd och sätta routern på samma ställe som innan då du vet att det fungerar.

WiFi förstärkare kan fungera, men de är rätt klyddiga och försämrar bandbredden, men det är också ett bra alternativ faktiskt. Kostar lite mer pengar bara. De här är poppis: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Om du känner dig modig så köp följande routerpaket: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4098486
Så har du det bästa som finns idag med full täckning på varje våning

Permalänk
Medlem

Från vad jag hört (kanske inte stämmer) kan du ha en nätverkskabel upp till 100m utan att förlora märkvärd internethastighet, så det borde inte vara några problem!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Det enklaste skulle vara att köpa en längre sladd och sätta routern på samma ställe som innan då du vet att det fungerar.

WiFi förstärkare kan fungera, men de är rätt klyddiga och försämrar bandbredden, men det är också ett bra alternativ faktiskt. Kostar lite mer pengar bara. De här är poppis: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Om du känner dig modig så köp följande routerpaket: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4098486
Så har du det bästa som finns idag med full täckning på varje våning

Båda alternativen där kostar lite. Framför allt det andra!

Tack för tipset då får jag väl dra en kabel igen. Som sagt, huset är inte stort och i syrrans rum (insåg jag nu) funkar wifi rätt bra vilket måste vara varför hon inte klagat Bara mitt rum som är dött för det är längst bort och flest väggar igenom.

Hur påverkas egentligen wifi signalen av väggar i trä/betong? Bara nyfiken...

Skall nog försöka dra en kabel då. I det fallet (ursäkta om dum fråga), gör kabelkvalité någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Jag såg nu att installatören faktiskt redan borrat ett hår och dragit en "tjockare" ethernet kabel från modemet in till vardagsrummet.
Kanske har min mamma bett om det för att på sikt få routern in dit.

Så det finns alltså en kabel redan: Modem---> Vardagsrummet.
Det är en "tjockare" kabel. Är det någon speciell just för att det är högre uppkoppling eller kan jag helt enkelt åka till clas ohlson och köpa :

http://www.clasohlson.com/se/Skarvdon%20f%C3%B6r%20n%C3%A4tve...

(Spelar det någon roll om den är "skärmad" eller ej?)

Och en vanlig kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Hur påverkas egentligen wifi signalen av väggar i trä/betong? Bara nyfiken...

Tjocka väggar i tegel/betong i gamla hus påverkar väldigt mycket. Bor också i gammalt hus. I de fall där signalen bara behöver passera genom en tjockare vägg så får jag rätt hyfsad signal, måste den passera två blir den snabbt ganska dålig.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Tjocka väggar i tegel/betong i gamla hus påverkar väldigt mycket. Bor också i gammalt hus. I de fall där signalen bara behöver passera genom en tjockare vägg så får jag rätt hyfsad signal, måste den passera två blir den snabbt ganska dålig.

Sen beror det på hur signalerna ska passera väggarna också. Är det 90 grader "rakt igenom" är det ingen större fara, men om signalerna måste färdas "parallellt" genom väggen så kan det bli katastrofala signalförluster.

Jag själv måste t.ex. använda en repeater för att få Wifi i sovrummet, medan i köket (ligger vägg i vägg) har halv signalstyrka ungefär.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det är en Cat6 kabel som kommer ut från väggen. Måste dock dra den ca 3-4 meter för att ställa routern på rätt plats.

Vad för adapter och kabel skall jag ha? Hörde att Cat.5e (som är de vanliga) räcker för fiber.
Men också att det finns UTP och FTP, osäker där.
Samt behöver själva adaptern ha en viss kvalite för att signalen inte skall bli sämre?

Bild på kabeln som installatören dragit genom väggen:
https://ibb.co/n8VLyF

Permalänk
Medlem

@Lallo:
Dra till clas ohlson eller cjel och comapany, wbhallen eller liknande.

Säga att du vill ha en kontakt/adapter som kopplar ihop två ethernet kablar. Så du kan förlänge kabeln.. Kostar nog 40kr.
Sen behöver du en kabel i x antal meter för att förlänga den kabeln med som sticker ut ur väggen..
Du kanske vill dra kabeln längst listerna så det ser snyggt ut??

Alltså en kontakt/adapter samt en kabel i x antal meter.. Ta den billigaste kabeln (cat 5e).

Enkelt

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Sen beror det på hur signalerna ska passera väggarna också. Är det 90 grader "rakt igenom" är det ingen större fara, men om signalerna måste färdas "parallellt" genom väggen så kan det bli katastrofala signalförluster.

Jag själv måste t.ex. använda en repeater för att få Wifi i sovrummet, medan i köket (ligger vägg i vägg) har halv signalstyrka ungefär.

Hmm...
Med routern i vardagsrummet kommer den stå rakt under syrrans rum, hon får bra uppkoppling.

Dock kommer signalen behöva gå "tvärs" igenom taket och väggen mellan mitt och hennes rum för att nå min dator.
Hur kommer detta bli tro? Borde jag kanske dra routern upp till vår våning direkt? (fast då kanske wifi på bottenvåningen blir kasst och min mor blir lite besviken...

Det är träväggar allt ihop så kanske inte så farligt ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

@Lallo:
Dra till clas ohlson eller cjel och comapany, wbhallen eller liknande.

Säga att du vill ha en kontakt/adapter som kopplar ihop två ethernet kablar. Så du kan förlänge kabeln.. Kostar nog 40kr.
Sen behöver du en kabel i x antal meter för att förlänga den kabeln med som sticker ut ur väggen..
Du kanske vill dra kabeln längst listerna så det ser snyggt ut??

Alltså en kontakt/adapter samt en kabel i x antal meter.. Ta den billigaste kabeln (cat 5e).

Enkelt

Varför allt snack om FTP vs UTP då? Såg denna tråden...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/758024-skillnad-mellan-...

...där folk tycks inte vara överens om vilken kabel man skall ha.

EDIT: Nevermind. Som ni sagt skall jag ha en oskärmad kabel och oskärmad adapter.

Nyfiken: Om vi har 100mbit fiber. Delar hela hushållet på 100mbit eller "kan varje dator" få 100mbit samtidigt?

Åker och köper kabel snart! Tack för all hjälp!

Permalänk

100 mbit är ju delat till ert uttag. Desto mer datorer = mindre hastighet beroende på vad ni gör. Du kan ju ställa in hastigheten manuellt vad varje dator skall få och reducera att någon tar all bandbredd.

Annan viktig sak är. Har ni låst in routern i något skåp eller är den fri ? Detta gör också en ordentlig skillnad. Speciellt folk som låser in sin router i tillhörande plåtskåp som brukar sättas in i hyreshus. Och folk undrar varför dom har dålig signal...

Beroende placering av routern så är det ju bara att testa med en lång tp kabel och ha routern där du tror den blir bra och snyggt placerad och testa hur den påverkar i olika rum. När du hittat den optimala platsen så placera routern där?
Kan även testa om du har dual band att köra 2 olika wifi nätverk med olika frekvenser. Dock tar ju inte alla apparater högre frekvenser och kan även få störningar pga av detta.

Nu är jag lekman och detta är information jag har fått till mig från olika bolag och IT-Nissar när jag haft problem. Men vissa är ju självklart ganska logiska.

Permalänk
Medlem

@Lallo:
Ett alternativ är att köpa en router till som du drar upp en sladd till på någon av ovanvåningarna.
Vår lägenhet på 88 kvm på två våningar har tre routers för att få bra uppkoppling.

En router går att köpa väldigt billigt på tradera. Det ligger ofta routers för 1-50 kr http://www.tradera.com/search?sortBy=LowestPrice&q=router

Många säljer sina gamla routers verkar det som när de byter leverantör.

Sedan är det bara att koppla ihop de två routrarna med kabel mellan LAN->LAN, dvs. den "nya" routern ska inte kopplas in i WAN/internet porten.
Stäng av DHCP på den "nya".
Se till så de båda ligger i samma tredje octet. dvs. 192.168.X.Y Det är alltså X som ska vara lika.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska det göras riktigt så borde ni montera minst en accesspunkt i "anda änden" av huset eller ännu hellre sluta använda wifi och kör via kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade den routern innan ni har nu och den är inte bra på att skicka wifi signalen upp och ner dvs våningsvis . Jag köpte en asus rt 87u och den fungerar mycket bättre men det slutade med att jag ändrade min 66u till Ap läge (kabel kopplad) o satte den på ovanvåningen.

Nu har jag 2 wifinät och kanontäckning.

Fiber fiberkonvertern -nätverkskabel till rt87u (wifi 1 bottenvåning) sen kabel från 87u till ovanvåning till 66u som körs i axesspoint läge (wifi 2)

Dhcp på u87

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag hade den routern innan ni har nu och den är inte bra på att skicka wifi signalen upp och ner dvs våningsvis . Jag köpte en asus rt 87u och den fungerar mycket bättre men det slutade med att jag ändrade min 66u till Ap läge (kabel kopplad) o satte den på ovanvåningen.

Nu har jag 2 wifinät och kanontäckning.

Fiber fiberkonvertern -nätverkskabel till rt87u (wifi 1 bottenvåning) sen kabel från 87u till ovanvåning till 66u som körs i axesspoint läge (wifi 2)

Dhcp på u87

Mvh

Jag kopplade och köpte skarvdon 6.cat UTP samt kabel 6.cat UTP.

Då insåg jag plötsligt att hastigheten (speedtest) gav 80mbit ner och 10 upp. Inte 100 som tidigare.
Så jag bytte tillbaka dit routern stod först men även då visade hastigheten på mindre än igår.
Varierar det dag till dag / vart jag ställer min bärbara dator även om det är några meter från routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag kopplade och köpte skarvdon 6.cat UTP samt kabel 6.cat UTP.

Då insåg jag plötsligt att hastigheten (speedtest) gav 80mbit ner och 10 upp. Inte 100 som tidigare.
Så jag bytte tillbaka dit routern stod först men även då visade hastigheten på mindre än igår.
Varierar det dag till dag / vart jag ställer min bärbara dator även om det är några meter från routern?

Kan vara andra wifi nät som ligger på samma kanal som er och krockar. Kör wifi scanner o kolla efter en ledig kanal som inte rör vid någon annans om möjligt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag kopplade och köpte skarvdon 6.cat UTP samt kabel 6.cat UTP.

Då insåg jag plötsligt att hastigheten (speedtest) gav 80mbit ner och 10 upp. Inte 100 som tidigare.
Så jag bytte tillbaka dit routern stod först men även då visade hastigheten på mindre än igår.
Varierar det dag till dag / vart jag ställer min bärbara dator även om det är några meter från routern?

80 eller 100 gör oftast ingen skillnad eftersom det det oftast är längre bort än till närmsta server man ska och då påverkas man av andra när som kan vara dåliga eller överbelastade.

Men visst kan det variera från dag till dag.
Det kan vara stor skillnad mellan olika timmar på dagen. Det är en form av överförsäljning leverantörerna gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker detta är oerhört konstigt.
Jag sitter med både mobilen samt min macbook pro (dock utan ac nätverk på macbook) och gör speedtest precis intill routern.

Med kabel ikopplad så får jag 105/10 . Perfekt!

Men mobilen och macbooken wifi pendlar emellan 50-85/10 hela tiden... Då och då lägger det sig även under.

Vad är det som gör detta? Det är min mor som beställt internet så vet inte vilken leverantör jag har.
Jag vet att jag inte haft såhär uppkoppling i mitt studentboende med bredbandsbolaget, där brukar allt vara bra.

Flyttade först routern till vardagsrummet, nu funderar jag på att dra en kabel hela vägen upp till mitt sovrum istället ...

Permalänk
Medlem

Om du får så högt som 50-85 med wifi utan ac nätverk så är det riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, 50-80 är bra siffror för 802.11n. Med ac borde du maxa den uppkopplingen om du sitter i samma rum. Men du får ju 105/10 ner med sladden i, så det är iallafall inte uppkopplingen som är problemet.

Om det är viktigt med så hög hastighet som möjligt så är det alltid sladd som gäller.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lallo:

Tycker detta är oerhört konstigt.
Jag sitter med både mobilen samt min macbook pro (dock utan ac nätverk på macbook) och gör speedtest precis intill routern.

Med kabel ikopplad så får jag 105/10 . Perfekt!

Men mobilen och macbooken wifi pendlar emellan 50-85/10 hela tiden... Då och då lägger det sig även under.

Vad är det som gör detta? Det är min mor som beställt internet så vet inte vilken leverantör jag har.
Jag vet att jag inte haft såhär uppkoppling i mitt studentboende med bredbandsbolaget, där brukar allt vara bra.

Flyttade först routern till vardagsrummet, nu funderar jag på att dra en kabel hela vägen upp till mitt sovrum istället ...

Vad du får för kapacitet via wifi beror helt på lokala förhållanden och vilken operatör du har är helt oväsentligt för de kan inte påverka det alls, däremot är det oerhört inttressant hur din omgivning ser ut, om grannarna använder wifi, om det finns tex microvågsugnar eller "babymonitorer", fjärrkontroller och annat som påverkar.
Apple använder även Bonjour som kan påverka icke Appleprylar negativt.
Kan du ladda hem nån passande app till mobilen som kan analysera wifi och posta en bild för hur både 2,4 och 5 GHZ kanalerna används ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.