Asrock gör Mini ITX-moderkort med X370 – är identiskt med AB350 Gaming-ITX/AC

Permalänk
Melding Plague

Asrock gör Mini ITX-moderkort med X370 – är identiskt med AB350 Gaming-ITX/AC

Under Computex 2017 visar Asrock två Mini ITX-moderkort för sockel AM4, men det enda som skiljer duon åt är namnen och valet av styrkrets.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Vänta här nu. Det handlar alltså om mer pengar för ingenting? Jag tar två.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Administrativ avgift

Men da fuck med placeringen av 8-pin?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av emilakered:

Vänta här nu. Det handlar alltså om mer pengar för ingenting? Jag tar två.

Båda styrkretsar har stöd för överklockning och det som skiljer är att X370 har stöd för Nvidia SLI och AMD Crossfire, två finesser formfaktorn Mini ITX inte kan nyttja då den enbart har plats för en PCI Express 3.0 x16.

"
Dual GPU kort?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Men da fuck med placeringen av 8-pin?

Det var väl en bra placering?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tråkigt att tillverkarna utom Biostar vägrar släppa mATX med x370 eller B350 med Intel NIC.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tvelander:

Båda styrkretsar har stöd för överklockning och det som skiljer är att X370 har stöd för Nvidia SLI och AMD Crossfire, två finesser formfaktorn Mini ITX inte kan nyttja då den enbart har plats för en PCI Express 3.0 x16.

"
Dual GPU kort?

Det ska kvitta, den biten sköts normalt av en intern brygga som inte påverkas. Om jag inte tänker helt skevt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hade man fått fler höghastighets USB portar eller något annat man skulle kunna ha nytta av så skulle det kunna vara ett vettigt köp för vissa användare.
Men om man ändå inte utnyttjar någon av skillnaderna mellan X370 och B350, så det i praktiken bara blir namnet och priset som skiljer sig så är det rätt meningslöst köp.

Permalänk
Administrativ avgift

@YamahaDGX630: Bra är ASUS placering brevid 24pinnaren

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Så 6+2 power och INGEN kylning på dem? Sen bara för att göra det extra attraktivt så kör vi på stenhårt med röda detaljer.

USCH!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Båda styrkretsar har stöd för överklockning och det som skiljer är att X370 har stöd för Nvidia SLI och AMD Crossfire, två finesser formfaktorn Mini ITX inte kan nyttja då den enbart har plats för en PCI Express 3.0 x16.

X370 Stödjer PCIe Bifurcation vilket inte B350 inte gör. Om denna funktionen är aktiverad så kan man med en brygga kan få ur två stycken PCIe 8x slotar, vilket gör att man skall kunna köra en Crossfire/SLI uppsättning på detta ITX kortet.

Läs mer i denna tråden på Hard Forum: https://hardforum.com/threads/pcie-bifurcation.1870298/

Är dock den funktionen inte aktiverad så finns det ingen anledning att ens sälja de olika modellerna..

Skrivet av lowngcawt:

Så 6+2 power och INGEN kylning på dem? Sen bara för att göra det extra attraktivt så kör vi på stenhårt med röda detaljer.

Vad menar du, de 6 som är kopplade till CPUn har ju en liten röd kylfläns på sig, de övriga två är väl inte på långa vägar lika belastade så att de behöver någon vidare kylning egentligen. Har du en OEM kylare på processorn så får du tillräckligt med luftflöde för att kyla dem utan problem, är ju rätt säker på att effektiviteten på dessa komponenter är rätt hög, vilket gör att det inte finns så mycket värme att kyla bort.

Tycker det är bra att de inte har satt dit en stor kylare på dem, då det skulle kunna begränsa ditt val till CPU-kylare.

Permalänk
Medlem

Det var ju ... speciellt. De fick gärna ta fram ytterligare en X370-variant som skippar den ena hdmi-porten och ersätter den med ett usb-torn då alltså, som jag nämnt tidigare.

Annars finns det ju som sagt ingen anledning alls att gå på X370-varianten (annat än möjligen för pci-e bifurcation som @loefet nämner, som väl dock troligen extremt få har behov av).

Kan inte minnas att detta någonsin inträffat tidigare?

Pass upp, jag såg faktiskt en skillnad till: X370:t har sockel från Lotes, B350:t från Foxconn. Wow. Such difference.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Så 6+2 power och INGEN kylning på dem? Sen bara för att göra det extra attraktivt så kör vi på stenhårt med röda detaljer.

USCH!

Inte ens 6+2 tyvärr. De 6 VRM's består av två parallella 3+3 som enbart kan köras just parallellt. Så i själva verket är det 3+2 totalt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

X370 Stödjer PCIe Bifurcation vilket inte B350 inte gör. Om denna funktionen är aktiverad så kan man med en brygga kan få ur två stycken PCIe 8x slotar, vilket gör att man skall kunna köra en Crossfire/SLI uppsättning på detta ITX kortet.

Läs mer i denna tråden på Hard Forum: https://hardforum.com/threads/pcie-bifurcation.1870298/

Är dock den funktionen inte aktiverad så finns det ingen anledning att ens sälja de olika modellerna..

Vad menar du, de 6 som är kopplade till CPUn har ju en liten röd kylfläns på sig, de övriga två är väl inte på långa vägar lika belastade så att de behöver någon vidare kylning egentligen. Har du en OEM kylare på processorn så får du tillräckligt med luftflöde för att kyla dem utan problem, är ju rätt säker på att effektiviteten på dessa komponenter är rätt hög, vilket gör att det inte finns så mycket värme att kyla bort.

Tycker det är bra att de inte har satt dit en stor kylare på dem, då det skulle kunna begränsa ditt val till CPU-kylare.

Kylflänsen som sitter där har ju bara kontakt med mosfets?
Kan ju tycka att de kunde klämt till med lite fler power phases till X370 brädan iallafall.

Vem vill köra OEM kylare ändå?
Vattenloop är ju det ända rätta.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inte ens 6+2 tyvärr. De 6 VRM's består av två parallella 3+3 som enbart kan köras just parallellt. Så i själva verket är det 3+2 totalt.

Men va?
Vad fan har Asrock rökt? Det måste vara bra skit iallafall, någon som kan PMa mig med en säljare av deras stuff? För det vill jag också röka.

Än så länge inga intressanta mITX brädor till AM4, får väl hoppas att ASUS får tummen ur och gör ett bra kort. Hade hoppats på att Gigabyte skulle ha lite vett men inte ens det.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Var det inte någon här på Swec som skrev att de ville ha X370 i pyttefaktor även om det saknar fördelar jämfört med B350 i storleksklassen? Well, you got what you asked for!! Jag dör av skratt, eller lite inombords, eller båda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ingen skillnad i bios då? Mitt Asrock AB350M Pro4 har väldigt knapert med överklockningsinställningar, kostade 1300kr och är mATX. Finns inget X370 i mATX.
Ifall jag aktiverar överklockning så får jag upp två val till:
Spänning: x.xxx Volt
Hastighet: xxxx.xx Mhz

Det är allt!
Jag är inte säker men det kan vara skillnad där att x370 har fler val när det gäller överklockning.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Finns inget X370 i mATX.

http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/introduction.php?S_ID=871

Permalänk
Medlem

@elixyr: Snyggt!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det var ju ... speciellt. De fick gärna ta fram ytterligare en X370-variant som skippar den ena hdmi-porten och ersätter den med ett usb-torn då alltså, som jag nämnt tidigare.

Eller en displayport för den delen (:
Hade ett asrock med HDMI-in förut. Kan ju vara kul om det är något sånt också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Kylflänsen som sitter där har ju bara kontakt med mosfets?
Kan ju tycka att de kunde klämt till med lite fler power phases till X370 brädan iallafall.

Det är ju mosfets som blir nämnvärt varma, chokes blir inte alls lika varma. Man får även inte glömma att alla power phases är inte jämlika så förhoppningsvis rör det sig om ett par rejält påkostade phases, men jag kanske är för optimistisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Ni glömde "Värt att notera är att det endast finns två minnesplatser"

Gillar att de använder Intel lan och inte prutar på kvaliteten med realtek.

Permalänk
Medlem

Det här är det yttersta beviset på att namn, och enbart namn, säljer.

Skrivet av Ozzed:

Var det inte någon här på Swec som skrev att de ville ha X370 i pyttefaktor även om det saknar fördelar jämfört med B350 i storleksklassen? Well, you got what you asked for!! Jag dör av skratt, eller lite inombords, eller båda.

Jag minns vem det var, men ska nog inte hänga ut hen även om jag tror medlemmen hade tagit det bra

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Kylflänsen som sitter där har ju bara kontakt med mosfets?

Vem vill köra OEM kylare ändå?
Vattenloop är ju det ända rätta.

Är det något mer som behövs kylas då? Det är ju just mosfetarna som står för den största värmeutvecklingen.

Sen så har väl OEM kylarna blivit bättre nu med senare generationer, de gör ju ett helt OK jobb så länge man inte överklockar. Dock så håller jag inte med dig angående vattenkylning. För egen del är det stor luftkylare som gäller alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade man fått fler höghastighets USB portar eller något annat man skulle kunna ha nytta av så skulle det kunna vara ett vettigt köp för vissa användare.
Men om man ändå inte utnyttjar någon av skillnaderna mellan X370 och B350, så det i praktiken bara blir namnet och priset som skiljer sig så är det rätt meningslöst köp.

Skrivet av backfeed:

Det var ju ... speciellt. De fick gärna ta fram ytterligare en X370-variant som skippar den ena hdmi-porten och ersätter den med ett usb-torn då alltså, som jag nämnt tidigare.

Annars finns det ju som sagt ingen anledning alls att gå på X370-varianten (annat än möjligen för pci-e bifurcation som @loefet nämner, som väl dock troligen extremt få har behov av).

Kan inte minnas att detta någonsin inträffat tidigare?

Pass upp, jag såg faktiskt en skillnad till: X370:t har sockel från Lotes, B350:t från Foxconn. Wow. Such difference.

Håller med 100%.

Men trevligt att få nyheten med informationen (även om jag hade hoppats på att de hade haft fler USB3-portar bla.).

Stort tack till Jacob för att gå tillbaka och rapportera/fota - grym medlemsservice!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Enda fördelen med ett X370 är SLI med ett riser card, med B350 så fungerar ju Crossfire utmärkt.

Har även sett uppgifter att m2 skulle ha en lägre hastighet på B350 men vet inte om det är ett design val från moderkortstillverkare för att skilja dom två åt, ser ingen annan logik i det då båda kretsarna borde ge samma hastighet på m2.
Någon som vet?

Sen så verkar kort med X370 inte nödvändigtvis bli dyrare, på prisjakt finns det två Biostar m-ITX kort där det med X370 kostar 1565:- och det med B350 kostar 2022:-

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Enda fördelen med ett X370 är SLI med ett riser card, med B350 så fungerar ju Crossfire utmärkt.

Har även sett uppgifter att m2 skulle ha en lägre hastighet på B350 men vet inte om det är ett design val från moderkortstillverkare för att skilja dom två åt, ser ingen annan logik i det då båda kretsarna borde ge samma hastighet på m2.
Någon som vet?

Sen så verkar kort med X370 inte nödvändigtvis bli dyrare, på prisjakt finns det två Biostar m-ITX kort där det med X370 kostar 1565:- och det med B350 kostar 2022:-

Trist just att det verkar ha medvetet "cripplat" B350 på antalet USB3-portar och M2-hastighet.

Bara för att jag vill bygga kompakt så vill jag ändå inte avstå från att ha den maximala prestanda som är praktiskt möjlig att få.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hade ju vart trevligt att få hem ett sånt här till semestern, så man har ett litet projekt. Ingen update om när det släpps?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oakar:

Hade ju vart trevligt att få hem ett sånt här till semestern, så man har ett litet projekt. Ingen update om när det släpps?

Står ju att det släpps idag https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/272317-asroc...

Permalänk
Medlem

@anon200632: köpte från Tyskland för ett tag sen så det är byggt å klart