Permalänk
Avstängd

Asus GTX1080Ti STRIX SLI

Har 2st av dessa kort och det fungerar ypperligt bra. Innan hade jag 2st GTX970 STRIX och vad som störde mig med just STRIX var att Asus gjorde kylaren semi-passiv.

Fläktarna snurrar inte om man inte spelar etc. Jag gillar inte detta, vill att dom ska snurra hela tiden så på 970 redigerade jag kortens bios så att fläktarna aldrig kunde gå under 37%, fungerade underbart!

Nu satt jag och tänkte att jag ville göra detsamma på mina 2st 1080Ti STRIX kort men till min besvikelse verkar det inte finnas något Pascal Bios Editor tool ute ännu.

Just nu har jag fixat detta genom att göra en egen kurva så att den aldrig kan gå under 40% etc. Fungerar jättebra men tyvärr så är man låst till GPU Tweak II och ibland får den för sig att ställa tillbaka profilen till Gaming Mode vilket gör att fläktarna hamnar på 0% igen.

Någon som har någon ide om något verktyg så det gör att ändra biosfilerna eller är det bara att avvakta och hoppas?

Permalänk
Medlem

Testat göra en egen fläktkurva i MSI Afterburner?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Testat göra en egen fläktkurva i MSI Afterburner?

Då använder jag nog hellre GPU Tweaker II då det samma tanke där att man blir låst till mjukvara och det löser ju tyvärr inte problemet.

Tänkte ifall någon kanske hade hittat något på nätet och fifflat lite med deras bios, man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST:
Varför vill du att dom ska snurra hela tiden?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

@PWR-RST:
Varför vill du att dom ska snurra hela tiden?

Har datorn i köket jämte ett fönster så det känns helt meningslöst att dom ska vara semi-passiva.
Datorn drar in kall luft från sidopanel och kyler korten.
Jag sitter på andra sidan väggen och dörren är stängd så hör aldrig datorn.

Ser ingen mening att dom ska köras runt 50c och gå upp i 80c bara för man inte ska höra dom när jag inte hör dom ändå.
Därför är fläktkurvan så dom inte kan gå under 40% vilket gör att korten ligger runt 25c idle och går inte över 40 i load.

Som sagt dock, ville ha en permanent lösning så jag slapp vara låst till mjukvara.

Permalänk
Medlem

Sätt separat fläkt som går konstant o blåser på korten.

Tror du är den första som jag läst om som vill ha fläktar snurrande ..

Vill du ha korten kalla så köp o bygg en custom vatten loop så kan du styra alla fläktar utom psu med fläktkontrollers.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Sätt separat fläkt som går konstant o blåser på korten.

Tror du är den första som jag läst om som vill ha fläktar snurrande ..

Vill du ha korten kalla så köp o bygg en custom vatten loop så kan du styra alla fläktar utom psu med fläktkontrollers.

Har man betalat nästan 20 tusen så varför skulle man vilja låta sina kort gå upp till 80c bara för att, låter väldigt konstigt i mina öron.

Tycker semi-passiv/passiv kylning är det dummaste som finns.

Jag menar, om ett kort körts i 80c i 1år jämfört med ett kort som körts 40c så bör ju det senare kortet vara i bättre skick?

Dom är redan kalla så det är ingen fara på den fronten. Vill bara inte vara låst till mjukvara men har väl inget val för tillfället!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PWR-RST:

Har man betalat nästan 20 tusen så varför skulle man vilja låta sina kort gå upp till 80c bara för att, låter väldigt konstigt i mina öron.

Tycker semi-passiv/passiv kylning är det dummaste som finns.

Jag menar, om ett kort körts i 80c i 1år jämfört med ett kort som körts 40c så bör ju det senare kortet vara i bättre skick?

Dom är redan kalla så det är ingen fara på den fronten. Vill bara inte vara låst till mjukvara men har väl inget val för tillfället!

Det där med att korten skulle slitas har testats högst vetenskapligt

https://www.youtube.com/watch?v=44JqNJq-PC0&t=

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Har man betalat nästan 20 tusen så varför skulle man vilja låta sina kort gå upp till 80c bara för att, låter väldigt konstigt i mina öron.

Tycker semi-passiv/passiv kylning är det dummaste som finns.

Jag menar, om ett kort körts i 80c i 1år jämfört med ett kort som körts 40c så bör ju det senare kortet vara i bättre skick?

Dom är redan kalla så det är ingen fara på den fronten. Vill bara inte vara låst till mjukvara men har väl inget val för tillfället!

Att lösa det via mjukvara är väl inte alltför jobbigt? Bara det fungerar felfritt så.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Har man betalat nästan 20 tusen så varför skulle man vilja låta sina kort gå upp till 80c bara för att, låter väldigt konstigt i mina öron.

Tycker semi-passiv/passiv kylning är det dummaste som finns.

Jag menar, om ett kort körts i 80c i 1år jämfört med ett kort som körts 40c så bör ju det senare kortet vara i bättre skick?

Dom är redan kalla så det är ingen fara på den fronten. Vill bara inte vara låst till mjukvara men har väl inget val för tillfället!

Hade jag haft behov av 1080 ti Sli och tycker de går varma med original kylning hade jag utan att tveka inköpt vattenkylning, jag hade det på min förra rigg: 980 sli , 4930k allt överklockat så höll gpu ca 30-40c , och cpu 55-60c under max belastning.

Korten är testade oavsett att hålla länge under dess temperaturer dom är gjorda för.

Annars är egen fläktkurva alt modda bios,en på korten om du nu vill ha igång fläktarna.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keffmode:

Att lösa det via mjukvara är väl inte alltför jobbigt? Bara det fungerar felfritt så.

Jo med tanke på att så fort mjukvaran inte är igång så kör den på hårdvaruprofil, ibland resettas mjukvaran profilerna och måste göra om kurvan etc. Därför ville jag flasha om bios så det är hårdvaruprofil.

Skrivet av Mogwaii:

Hade jag haft behov av 1080 ti Sli och tycker de går varma med original kylning hade jag utan att tveka inköpt vattenkylning, jag hade det på min förra rigg: 980 sli , 4930k allt överklockat så höll gpu ca 30-40c , och cpu 55-60c under max belastning.

Korten är testade oavsett att hålla länge under dess temperaturer dom är gjorda för.

Korten körs otroligt svala med medföljande kylare så älskar Asus kylare, det är inte det som är problemet :P.

Syftet med denna tråd är om någon visste om det gick att modda pascal bios, hade jag kunnat det hade jag inte skapat denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Jo med tanke på att så fort mjukvaran inte är igång så kör den på hårdvaruprofil, ibland resettas mjukvaran profilerna och måste göra om kurvan etc. Därför ville jag flasha om bios så det är hårdvaruprofil.

Korten körs otroligt svala med medföljande kylare så älskar Asus kylare, det är inte det som är problemet :P.

http://i.imgur.com/5noYP1z.png

Syftet med denna tråd är om någon visste om det gick att modda pascal bios, hade jag kunnat det hade jag inte skapat denna tråd.

Kolla på http://forums.guru3d.com om någon där kan hjälpa dig modda ett bios.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Jo med tanke på att så fort mjukvaran inte är igång så kör den på hårdvaruprofil, ibland resettas mjukvaran profilerna och måste göra om kurvan etc. Därför ville jag flasha om bios så det är hårdvaruprofil.

Korten körs otroligt svala med medföljande kylare så älskar Asus kylare, det är inte det som är problemet :P.

http://i.imgur.com/5noYP1z.png

Syftet med denna tråd är om någon visste om det gick att modda pascal bios, hade jag kunnat det hade jag inte skapat denna tråd.

Jag tror folk förstår det, sidofråga går korten verkligen upp till 80C utan att fläktarna går igång??
bör ju slita mindre på kullagrena iaf att inte ha fläktarna igång hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jag tror folk förstår det, sidofråga går korten verkligen upp till 80C utan att fläktarna går igång??
bör ju slita mindre på kullagrena iaf att inte ha fläktarna igång hela tiden

Det är ju precis det de inte gör. I standardkurvan börjar fläktarna snurra vid 50-55C så jag förstår inte vad han babblar om, har själv en Strix 1080ti.

Som du säger sliter det på kullagren att fläktarna är igång jämt. Skulle faktiskt säga att i de flesta fall dör fläktarna på kylaren långt innan själva GPUn.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.