Streacom DB6 är datorchassi med passiv kylning för processor och grafikkort

Permalänk
Skrivet av fesen:

Den tar ju fullstora PSUer så Silverstone eller Seasonics passiva funkar utmärkt.

Calyos hade ett koncept förut (frågan är om det inte går att beställa vid Indiegogo/Kickstarter för 400-500€) med GTX 1080 och en Core i7 som kyldes passivt utmärkt men då vägde datorn in på 35kg.
Vill man kyla en så pass bra dator så kommer den väga därefter tyvärr.
Calyos verkar ha trevliga lösningar, dom har jobbat med Intel ett tag nu för att ta fram serverkylare och kommer dom igång på riktigt så kan vi nog förvänta oss fler och bättre saker för dom är ensamma med denna form utav kylning på marknaden, allt dom tillverkar görs hos dom själva bakom stängda dörrar.

Jag vill se mer Streacom! Mailade dom då jag är väldigt sugen på DB4 men finns ingen GPU lösning än men efter mail till dom sa han jag snacka med att dom skulle visa upp en sån under denna mässa, hoppas att han menade block och heatpipes till just DB4 och inte att jag ska köpa mig ett DB6 för det behöver jag inte även om det verkar bra och ligger bra i pris.

Jag skulle inte känna mig trygg med en sån PSU i detta chassi, inte dom jag vet finns på marknaden idag från Silverstone och Seasonic, för dom verkar konstruerade för aktivt kylda chassin, därav alla hål i dom för god luftgenomströmning. Även om detta chassi inte är helt slutet som en del andra chassin, så finns det fler komponenter än bara själva CPU och grafik processor chip'et som avger värme, så inne-temperaturen lär ju bli en bit över vad man hittar i aktivt kylda chassin. Och att då klämma in en PSU som egentligen är tänkt att sitta i ett utrymme med god luftgenomströmning känns inte optimalt.

Silverstone hade förut en modell som passade i mCubed/HFX chassin, som kunde monteras mot kylflänsen i vissa av dessa; ST30NF. Bara 300w.
Streacom har ju någon modell som i alla fall kan monteras mot kylflänsen i DB4; ZF240. Men då är man nere på 240w. Dom skriver visserligen: "To put things in perspective, if the ZF240 was actively cooled, it would be rated as a 450W power supply". Men jag har svårt att se hur man skulle kunna driva ett helt system med dedikerat grafikkort från det, utan att ligga precis på gränsen, om inte över.

Synd att dom inte hittat på någon lösning för DB4 med dedikerat grafikkort.
Men vem vet, dom kanske kommer göra om hela sin line-up med den nya typen av kylning, och då kanske det dyker upp en DB4 MkII med möjlighet för kylning av GPU.

Som hifi-entusiast och aspirerande musiker, så skulle jag uppskatta ett bra utbud av fläktlösa chassin.
Jag är dessutom rätt känslig för fläktljud generellt från datorer, har därför en Atom baserad laptop idag. Skulle jag bygga/köpa en skrivbordsdator, så skulle det definitivt vara en fläktlös även om den inte skulle användas till annat än surf, mail och office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Jag skulle inte känna mig trygg med en sån PSU i detta chassi, inte dom jag vet finns på marknaden idag från Silverstone och Seasonic, för dom verkar konstruerade för aktivt kylda chassin, därav alla hål i dom för god luftgenomströmning. Även om detta chassi inte är helt slutet som en del andra chassin, så finns det fler komponenter än bara själva CPU och grafik processor chip'et som avger värme, så inne-temperaturen lär ju bli en bit över vad man hittar i aktivt kylda chassin. Och att då klämma in en PSU som egentligen är tänkt att sitta i ett utrymme med god luftgenomströmning känns inte optimalt.

Silverstone hade förut en modell som passade i mCubed/HFX chassin, som kunde monteras mot kylflänsen i vissa av dessa; ST30NF. Bara 300w.
Streacom har ju någon modell som i alla fall kan monteras mot kylflänsen i DB4; ZF240. Men då är man nere på 240w. Dom skriver visserligen: "To put things in perspective, if the ZF240 was actively cooled, it would be rated as a 450W power supply". Men jag har svårt att se hur man skulle kunna driva ett helt system med dedikerat grafikkort från det, utan att ligga precis på gränsen, om inte över.

Synd att dom inte hittat på någon lösning för DB4 med dedikerat grafikkort.
Men vem vet, dom kanske kommer göra om hela sin line-up med den nya typen av kylning, och då kanske det dyker upp en DB4 MkII med möjlighet för kylning av GPU.

Som hifi-entusiast och aspirerande musiker, så skulle jag uppskatta ett bra utbud av fläktlösa chassin.
Jag är dessutom rätt känslig för fläktljud generellt från datorer, har därför en Atom baserad laptop idag. Skulle jag bygga/köpa en skrivbordsdator, så skulle det definitivt vara en fläktlös även om den inte skulle användas till annat än surf, mail och office.

Varför skulle dom inte funka? Man kommer inte behöva all power i dom iaf så dom lär inte bli väldigt varma med tanke på att det här chassit är specat för GTX 1060. ZF240 har ingen PCI-E så GTX 1050 ti max men går att fixa med molex förstår dock inte varför det skulle vara bättre än ett öppet Seasonic på 400w med Platinum cert? drar systemet 100w så blir det ungefär samma förlust i båda nätdelarna (tvivlar starkt på att Streacoms är så pass mycket bättre än Seasonic som är en utav dom största och bästa aktörerna inom PSU) och då har jag hellre ett öppet där värmen stiger sen vet jag inte vart nätdelen sitter heller, kanske sitter i toppen bak.

ZF240 sitter inte direkt i chassisidan på ett DB4 heller utan man skruvar fast den i deras snabbfäste, i det stora hela en fjärt i rymden om det nu är 90%+ effektivt när du har en CPU med 100w TDP.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk

@fesen:
Jag trodde att nätaggregatet monterades mot kylflänsen i DB4, men efter det du skrev så kollade jag, du har rätt. Det är begränsad värmeöverföring till radiatorerna från det, om någon alls.
Det får mig att undra vad temperaturen inne i DB4 blir med ett maxat system.

Det jag tänkte var att streacoms eventuellt skulle kunna monteras mot radiatorerna.
Men om det inte görs i DB4, så skulle det nog inte heller i DB6.

I det fallet håller jag med om att Seasonic inte kommer vara sämre (tror absolut dom är bättre nätaggregat i sig).

Får hoppas någon bygger ett maxat system och kontrollerar temperaturen i ett icke luftkonditionerat rum. Har man luftkonditionering, så kan man ju ha tysta fläktar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

@fesen:
Jag trodde att nätaggregatet monterades mot kylflänsen i DB4, men efter det du skrev så kollade jag, du har rätt. Det är begränsad värmeöverföring till radiatorerna från det, om någon alls.
Det får mig att undra vad temperaturen inne i DB4 blir med ett maxat system.

Det jag tänkte var att streacoms eventuellt skulle kunna monteras mot radiatorerna.
Men om det inte görs i DB4, så skulle det nog inte heller i DB6.

I det fallet håller jag med om att Seasonic inte kommer vara sämre (tror absolut dom är bättre nätaggregat i sig).

Får hoppas någon bygger ett maxat system och kontrollerar temperaturen i ett icke luftkonditionerat rum. Har man luftkonditionering, så kan man ju ha tysta fläktar ändå.

Jag är bra sugen på att stoppa in en quad och ett GTX 1050 i DB4, har snackat med dom om en GPUlösning och eventuellt så kommer en som ska klara 65w då det finns två sidor varav ena sitter dåligt till om man nu vill använda den.
Blev ganska sugen på att testa när HardOCP proppade en DB4 med en gen 5 i7 och ett GTX 980 (nu vet jag inte hur länge sakerna satt i) men tempsen var inte helt åt fanders då borde nyare effektivare komponenter funka utomordentligt typ i5/i7 quad med heatpipe kittet och ett GTX 1050 ti

Permalänk

@fesen: i7 - 7700 (utan bokstav efter) är väl ungefär det som ensideskylningen ska klara.
Och med en moddad likadan heatpipe, så borde man ju får 65w på en till komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

@fesen: i7 - 7700 (utan bokstav efter) är väl ungefär det som ensideskylningen ska klara.
Och med en moddad likadan heatpipe, så borde man ju får 65w på en till komponent.

Tror dom kör safe, man får ju med thermal pads till sidopanelerna och dom är mycket sämre än om man kör en bra kylpasta men då blir det lite kladdigt.

HDPlex har ett riktigt fint gpu block om man vill experimentera med att böja heatpipes själv 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Tror dom kör safe, man får ju med thermal pads till sidopanelerna och dom är mycket sämre än om man kör en bra kylpasta men då blir det lite kladdigt.

HDPlex har ett riktigt fint gpu block om man vill experimentera med att böja heatpipes själv 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kul att du nämner det, beställde ett GPU kit från HDPLEX till min Streacom FC5.. ska bli intressant å se om jag får till mitt 1060 helt passivt. Finns ju lite återförsäljare som säljer HDPLEX h5 med i7 + 1060 passivt kylda, det trotts att HDPLEX hävdar 95W kyleffekt på sina kylflänsar.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

@fesen: Kände inte till HDPLEX.
Den externa 400w ATX PSU var ju riktigt snygg... Mycket pengar, dock.

Men jag blir alltid lite orolig med företag som har sin bas i Kina.
Existerar verkligen det där varuhuset i Tyskland?
För ibland fejkar dom land, och då fastnar saker i Svenska tullen... och HDPLEX säljer många produkter vars värde överstiger den tullfria privat-import gränsen.
Dessutom står det att produkter kan komma att skickas från andra varuhus. Och då blir det ju tull på det.

Permalänk

@tJev: vad kör du för nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

@fesen: Kände inte till HDPLEX.
Den externa 400w ATX PSU var ju riktigt snygg... Mycket pengar, dock.

Men jag blir alltid lite orolig med företag som har sin bas i Kina.
Existerar verkligen det där varuhuset i Tyskland?
För ibland fejkar dom land, och då fastnar saker i Svenska tullen... och HDPLEX säljer många produkter vars värde överstiger den tullfria privat-import gränsen.
Dessutom står det att produkter kan komma att skickas från andra varuhus. Och då blir det ju tull på det.

Hade varit intressant om dom är smidiga då deras 300w nätdel kostar ca hälften mot Streacoms ZF240 fast å andra sidan så tappar man en del möjligheter att koppla in saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

@tJev: vad kör du för nätaggregat?

Jag har ett så kallat Pico PSU, en AC-DC, DC-ATX combo, HDFLEX 250w och Dell 220w laptop laddare. DC-ATX delen finns inte i 250w utförande längre utan är denna som gäller ser det ut som: http://www.hd-plex.com/HDPLEX-300W-Hi-Fi-DC-ATX-Power-Supply-...

EDIT: HDPLEX skickar produkter direkt från tyskland förutsatt att de finns i lager där

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av fesen:

Hade varit intressant om dom är smidiga då deras 300w nätdel kostar ca hälften mot Streacoms ZF240 fast å andra sidan så tappar man en del möjligheter att koppla in saker.

Om man har en passande nätadapter med tillräckligt mycket watt. Annars blir priset ungefär detsamma för PSU + AC-DC som för ZF240. Jag har inte kollat vad dom tar i frakt, dock.

Anslutningar: 3x SATA + 1x Molex + PCIExpress 6+2 (+6) + ATX 20+4 +Cpu 4 (x2)
Mot Streacoms 2x SATA + 2x Molex + 1x FDD, ATX 20+4, CPU 4, men ingen PCIexpress.

Permalänk
Skrivet av tJev:

Jag har ett så kallat Pico PSU, en AC-DC, DC-ATX combo, HDFLEX 250w och Dell 220w laptop laddare. DC-ATX delen finns inte i 250w utförande längre utan är denna som gäller ser det ut som: http://www.hd-plex.com/HDPLEX-300W-Hi-Fi-DC-ATX-Power-Supply-...

EDIT: HDPLEX skickar produkter direkt från tyskland förutsatt att de finns i lager där

Kollade coolermasters PSU räknare, vet inte exakt hur många USB enheter jag kommer ha som inte kopplas via strömförsörjd hub... räknaren sa att jag behöver 302W, med load wattage på 252w... ajdå, inte marginalerna på min sida ens med 300w.

Vad jag inte förstår är att dom man går på AC-DC adaptern på 300w och väljer en combo, så står det 400w Hifi DC-ATX, fast det inte finns produktsida för någon sådan. 300w står ju peak 400w, men den kallas ju inte 400w.

Har du beställt och fått varor inom en vecka?
Vissa säger att dom har lager i Europa (vanligtvis Tyskland eller Nederländerna) och att saker finns inne, men sen tar det 1 månad ca att få produkten, och så har tullen öppnat paketet då poststämpel inte stämmer med avsändarland.
Nu hade dom ju inte det där nätaggregatet inne, ens, men det kan man ju sätta bevakning på när man ska beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Kollade coolermasters PSU räknare, vet inte exakt hur många USB enheter jag kommer ha som inte kopplas via strömförsörjd hub... räknaren sa att jag behöver 302W, med load wattage på 252w... ajdå, inte marginalerna på min sida ens med 300w.

Vad jag inte förstår är att dom man går på AC-DC adaptern på 300w och väljer en combo, så står det 400w Hifi DC-ATX, fast det inte finns produktsida för någon sådan. 300w står ju peak 400w, men den kallas ju inte 400w.

Har du beställt och fått varor inom en vecka?
Vissa säger att dom har lager i Europa (vanligtvis Tyskland eller Nederländerna) och att saker finns inne, men sen tar det 1 månad ca att få produkten, och så har tullen öppnat paketet då poststämpel inte stämmer med avsändarland.
Nu hade dom ju inte det där nätaggregatet inne, ens, men det kan man ju sätta bevakning på när man ska beställa.

Vad har du för system som är så strömhungrigt? Kanske ett biffigt grafikkort? Har under dagen labbat med att undervolta mitt GTX 1060 och fått ner strömförbrukningen rätt kraftigt trotts högre överklock på GPU core.

Deras DC-ATX power supplies klarar ju som de skriver av aningen mer watt vid peaks men att de endast rekommenderar max 300 watt kontant förbrukning. Men för att mata DC-ATX enheten behöver du ju ett AC-DC power supply, de flesta kör med någon stor laptop laddare. Jag köpte ett Delta 230w från ebay för dryga 500kr. Deras AC-DC enheter är till för ljud entusiaster, de har så lite elektroniska störningar som möjligt (så ljudkort inte snappar upp några vilsna signaler). Det finns ju större laptop laddare att tillgå.

Beställde ju deras GPU kylare i fredags så vi får se hur snabbt det dyker upp, kan försöka komma ihåg att hålla dig uppdaterad.

Mitt system drar enligt en vanlig vägguttagsmätare ca 140w, och det var innan jag undervoltade grafikkortet. Ska kika närmare på detta imorgon.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

@tJev: Jag har inget system just nu. Men skulle bygga en dator för musikproduktion, med en Ryzen 1800x eller 1700x.
Grafikkortet jag angav var ett 1050, så vitt jag vet är det enklaste varianten som har stöd för fyra skärmar (förutsatt att man valt rätt kort, alla har det inte). Dubbla SSD, men det gör ju inte mycket skillnad. Dubbla DDR 4 16GB. Och några USB-enheter.
Det är visserligen en tillverkare som säljer PSUer som ligger bakom, men då dom inte drog till med hur mycket som helst, så tänker jag att deras räknare nog visar ganska rätt.

Jag skulle alltid välja en "hifi" PSU, om det fanns sådana, för ljud är något jag prioriterar. Men är väldigt osäker på att det stämmer, det finns väldigt mycket snake-oil i den branschen.

Permalänk
Medlem

@JonHolstein: Jag antar att det inte finns utrymme för överklockning av de AMD processorerna du funderat på men ej överklockade och med ett ynka GTX 1050 bör ett 300W nätagg inte ha några som helst problem.

Om jag förstår dig rätt så skulle jag nöja mig med ett "hifi" DC-ATX nätagg och en extern AC-DC laddare. Kikade lite närmare på "HDPLEX 300W AC-DC w/PFC (nanoATX Series)" och alternativet du nämnde för 150$ med 300W AD-DC och deras 400W DC-ATX combo. Det låter ju som ett prisvärt alternativ. Jag skulle rekommendera att du frågar dom direkt om ditt val av komponenter, ändamål och tips på vad för produkter de tror skulle passa. Jag fick själv hjälp när jag köpte mitt 250W DC-ATX nätagg (i5 4440, GTX 1060, 1st SSD och 2st RAM moduler).

En till sak att tänka på med Watt räknare är att de utgår ifrån ett vanligt AC-DC-ATX nätagg, i dessa nätagg är det vanligt med en förlust på 80-90% vid optimal belastning och därför måste de räkna högre, DC-ATX har generellt 95-98% effektivitet så där levererar ett 300W nätagg 290W utan bekymmer. Förlusten finns ju såklart i HDPLEX kedja också men den ligger i AC-DC enheten. Det finns mycket att läsa om detta, om du inte redan gjort det så sök på "pico psu" kopplat till kanske "audio" eller något annat bra sökord.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

@tJev: Ryzen går inte att klocka speciellt mycket, men det är ändå inte något jag känner för att göra. Det kan verka som detta är fel forum för någon som inte har planer på att överklocka... men det är rätt bra nyhetsbevakning som dessutom syns på Google Nu och i Nyheter i Chrome på mobilen.

Alternativet hade i så fall varit DB6 som artikeln handlar om + ett fläktlöst då, som föreslogs typ Seasonic. Ser ut som det är bättre luftgenomströmning i det chassit, och kylningen av GPU och CPU är ju effektivare, så det lär väl inte bli varmare. Ja eller HDPLEX har ju ett externt 400w... snyggt, men dyrt.
Utseendet för en studiodator känns inte så relevant, så i det här fallet skulle jag inte välja bort DB6 på utseendet... Fördelen med HDPLEX är att den har en standardbredd så att man kan stoppa in den i ett 19" rack, det skulle jag eventuellt kunna dra nytta av.

Jag ska visserligen inte beställa i morgon.
Får se hur länge jag klarar mig utan. Det pratas ju om fler kärnor i Coffe Lake. Och Sen pratas det om Ryzen refresh/Ryzen 2. Man vet ju inte TDP för dessa.