Nvidia: "Moores lag är död"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Dags att bygga enorma delar då! Hade lätt köpt en dator som är dubbelt så snabb som allt som finns ute just nu men fast dubbelt så stor

Skickades från m.sweclockers.com

Haha fast nu är det ju så att själva CPUn i en dator (utan kapsling) är en kvadrat som är ungefär 1,5cm på sidan. Så det är egentligen inte ett storleksmässigt problem i en PC. Istället hänger det ihop med hur mycket prestanda du får ut per watt och då är det krympning som gäller.
NI kanske minns racet om vem som skulle komma till 1Ghz först (AMD vann)...det gjorde man på bekostnad av strömförbrukning - de surplade i sig över 200W - dagens PC CPUer ligger runt 60-90W.
2011 kunde Nivida klämma ur sig 100Gflops på 25W
Idag kan ett 1080Ti kommer upp i 10000Gflops på 250W - Det är 10ggr bättre än för 6 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det finns server-processorer som är dubbelt så stora och ger dubbel prestanda. Så varsågod, bara att köpa.
Nu menar du antagligen enkeltrådig prestanda och då funkar det tyvärr inte så enkelt av flera anledningar.
Till exempel så måste signalen synkas vilket inte funkar med för stor kärna vid höga klockfrekvenser.
Värmedensiteten blir för stor med en stor krets så delar av kretsen kommer att få extrema värmeproblem.
Priset skalar inte linjärt så en krets som är dubbelt så stor kostar minst 4 gånger mer.

Osv.

Precis, kör man i 3GHz har jag för mig att en bit är 10cm "lång" - om man nu kan säga så

Permalänk

Det jag är mest förvånad över är prestandan vi har idag om man ser till total beräknings kraft jämfört med hur det var med bl.a gameboy och nintendos äldre konsoler. (nu är det egentligen inte het applicerbart då det handlade om en enstaka konfiguration vilket gör allt mycket, mycket simplare)

Finns fortfarande en mycket att göra på mjukvarusidan för att ta del av prestandan som finns idag .

Om det är kostnads effektivt tror jag inte. Det är heller inte tids effektivt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Roger Moore är död

Permalänk
Medlem

Processorerna har som mött väggen (dock får vi ser var det kan gå emot nu när det blir mer kärnor och trådar) men grafikkorten verkar inte riktigt vara där än, hur många år bort tror ni grafikkorten är innan de möter samma öde som där processerna är?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv

@Cameltotem: Jag tror att AI kommer göra så stora framsteg att den blir bättre än dom flesta på att spela. Det kommer införas ett storebrorssystem där man inte får vara med och spela om man inte är tillräckligt bra. Man får bara titta medan AI'n spelar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som den lagen dog för några år sen men den blev aldrig dödförklarad.

@anon218488

Jag har sett videos från Googles A.I chef där de demonstrerar DeepMind. Jäkligt skrämmande när A.In blir övermänsklig på 24 timmar!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Roger Moore är död

damn.. hade jag missat!
Han bodde väl med sin Svenska fru i Karlstad om jag har uppfattat rätt.

Borde se om Snobbar som Jobbar (The Persuaders!) och Helgonet (The Saint).