Microsoft vet inte skillnaden på Mbit/s och MB/s?

Permalänk
Medlem

Microsoft vet inte skillnaden på Mbit/s och MB/s?

Laddar hem Forza Motorsport 6: Apex från Store och får syn på det här?! Borde inte Microsoft veta bättre kan man undra? :s

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

En MB är 8 MBit eller?
Det är 8 bitar på en byte

EDIT: Kollade bara på aktivitetshanteraren :s

Permalänk
Medlem

Pinsamt..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Microsoft har aldrig kunnat enheter... Dem skriver MB när dem menar MiB nästan överallt, så inte ens konsekvent i deras egna produkter. (Samma sak för KB/KiB, GB/GiB, TB/TiB osv.) För länge sedan så kunde dem bortförklara det med att det inte fanns någon smidig prefix för 2^X, men det standardiserades 1998 så dem har haft god tid på sig att fixa det.

Går inte att försvara med meningar som "alla vet vad dem menar" eller "det spelar ingen roll" för det spelar rejäl roll när man antingen programmerar eller ska läsa dokumentation och man får gissa om dem som skrivit dokumentationen förstår vad de snackar om eller om de kör Microsofts stil. Speciellt med tanke på att andra operativsystem har fixat detta för väldigt länge sedan.

(Ja, jag har varit sur på detta allt för länge då det känns som jag dagligen stöter på problematik med detta.)

Det vanligaste argumentet är att det hade förvirrat folk, men den som skulle bli förvirrad över det skulle nog inte ens märka att enheten byts från "MB" till "MiB" där dem menar det. Siffrorna lär vara exakt likadana, bara ett extra i. Kanske det skulle skapa lite förvirring om dem faktisk använde "MB" då folk helt plötsligt se sina lagringsenheter och filer "bli större".

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Laddar hem Forza Motorsport 6: Apex från Store och får syn på det här?! Borde inte Microsoft veta bättre kan man undra? :s
https://preview.ibb.co/ehfr5v/Sk_rmklipp.png

Det är väl som vanligt då ;).
När Microsoft skriver hur hur stor hårddisk som sitter i datorn räknar de i gibibyte, men skriver gigabyte.
Hoppas de iaf fixar felet du länkat till. Det bör kunna ordnas lite lättare iaf.

Edit:
ninjad av @philipborg

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Missvisande rubrik då det handlar om en felskrivning som någon har gjort och det har passerat kvalitetskontrollen som mycket väl kunde vara en simpel egenkontroll. Det är bara att rapportera så korrigerar de detta, om nu mailet skulle gå vidare till rätt person och inte stanna upp.

Angående MB och MiB så är det ej så enkelt att ändra, många applikationer förlitar sig att windows räknar på ett sätt, skulle de helt plötsligt räkna på ett annat kan det ställa till med problem överallt.
Det går an för de som knappt använder deras datorer som fotpallar men för andra är det värre, att uppdatera programvaran så kan företag som har gjort programvaran konkat för länge sedan..

Det är alltså väldigt problematisk och nästan ingen klagar så de kör på. Utvecklingen går dock emot att windows mer blir en tunn klient, problemet är att serverversionen som delar mycket kod ställer högre kompilatetskrav.

Permalänk
Medlem

Den mäter nätverksaktivitet i (M)bit/s så det vore ju konstigt att ändra enheten som visas kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Jag blev förvånad över att det är "Store" som uppger MB/s när rör sig om Mbit/s. För mig är "Mb" vetertaget Mbit och MB = Megabyte. Det här gäller alltså inte bara det när spelet utan i hela Microsoft Store. Varför jag regaerade var också främst för att jag sitter hemma hos föräldrarna som precis fått fiber 100/100, och jag trodde först att dom råkat signa upp sig på 1000 Mbits-lina Så var tyvärr inte fallet, vilket hade varit najs.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

jupp, dom måste ha skrivit fel. Men det är ett rätt vanligt fel, då förvirringen är stor även på detta forum.

b = bit
B = byte

hastighet mäts i Mb/s (skrivs ibland som MiB/s)

storlekar mäts i MB.

M är förstås ett exempel, då det kan mätas i K, M, G, T eller P samt inget prefix alls.

MiB är INTE samma sak som Mb/s. Tack till @perost
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående MB och MiB så är det ej så enkelt att ändra, många applikationer förlitar sig att windows räknar på ett sätt, skulle de helt plötsligt räkna på ett annat kan det ställa till med problem överallt.
Det går an för de som knappt använder deras datorer som fotpallar men för andra är det värre, att uppdatera programvaran så kan företag som har gjort programvaran konkat för länge sedan..

Det är alltså väldigt problematisk och nästan ingen klagar så de kör på. Utvecklingen går dock emot att windows mer blir en tunn klient, problemet är att serverversionen som delar mycket kod ställer högre kompilatetskrav.

Skulle dem konvertera till MB (riktig) så kanske, beroende på hur dum API microsoft har (har inte grävt mig ner i den) samt hur dålig applikationernas kod är hade det kanske kunnat påverka. (Välskriven API skulle aldrig få några problem, men det är Microsoft så vem vet.) Ändrar de däremot till MiB (vilket inte är bra, men fasen så jävla mycket bättre) så påverkar det däremot endast dem absolut sämst programmerade applikationerna. (Rent utav från grunden applikationer som är fel programmerade som inte ens använt de API'er som de skulle och skulle inte ens klara av en Windows Update än mindre en OS uppgradering.) Den skulle räkna på allting på exakt samma sätt, bara det att den har en annan prefix. 0 problem.

Jag tror inte på din förklaring faktiskt så länge inte Windows API'erna är en katastrof (vilket mycket väl kan hända iofs.) MacOS gjorde ett byte från MiB (skrivet då MB) till riktiga MB 2005 utan några problem såvitt jag vet. Ubuntu gjorde detsamma 2010 och även där var program problemen 0 såvitt jag vet.

Så skulle snarare säga att det inte borde vara det minsta problematiskt och även om det inte är allt för många så klagar en hel del, samt så är det bara allmänt korkat och oförståeligt. (Då åter igen man aldrig kan vara säker på vad dem eller någon annan faktiskt menar så länge de inte specifikt anger det i MiB.) Skulle nog säga att det är nästan lika otydligt om man bortser från faktor skillnaden som när någon skriver mb och dem uppenbarligen inte menar millibit.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

hastighet mäts i Mb/s (skrivs ibland som MiB/s)

Nej, skriver du MiB/s när du menar Mb/s så har du gjort samma fel som tråden handlar om, eftersom MiB är mebibyte. Alternativ till Mb/s är Mbit/s eller Mpbs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Skulle dem konvertera till MB (riktig) så kanske, beroende på hur dum API microsoft har (har inte grävt mig ner i den) samt hur dålig applikationernas kod är hade det kanske kunnat påverka. (Välskriven API skulle aldrig få några problem, men det är Microsoft så vem vet.) Ändrar de däremot till MiB (vilket inte är bra, men fasen så jävla mycket bättre) så påverkar det däremot endast dem absolut sämst programmerade applikationerna. (Rent utav från grunden applikationer som är fel programmerade som inte ens använt de API'er som de skulle och skulle inte ens klara av en Windows Update än mindre en OS uppgradering.) Den skulle räkna på allting på exakt samma sätt, bara det att den har en annan prefix. 0 problem.

Jag tror inte på din förklaring faktiskt så länge inte Windows API'erna är en katastrof (vilket mycket väl kan hända iofs.) MacOS gjorde ett byte från MiB (skrivet då MB) till riktiga MB 2005 utan några problem såvitt jag vet. Ubuntu gjorde detsamma 2010 och även där var program problemen 0 såvitt jag vet.

Så skulle snarare säga att det inte borde vara det minsta problematiskt och även om det inte är allt för många så klagar en hel del, samt så är det bara allmänt korkat och oförståeligt. (Då åter igen man aldrig kan vara säker på vad dem eller någon annan faktiskt menar så länge de inte specifikt anger det i MiB.) Skulle nog säga att det är nästan lika otydligt om man bortser från faktor skillnaden som när någon skriver mb och dem uppenbarligen inte menar millibit.

Det jag tänker på är hårdkodningar, fast när det får från 1000 till 1024 i K är det enklare.
Säg att någon t.ex. genererar wordfiler, dessa får max vara 521MB stora. Då hårdkodar personer in denna begränsning och om det överskriver den hårdkodade filstorleken, så skapas istället en ny wordfil.
Så den som hårdkodar att en wordfil max får vara 521MB kommer ha en bugg i sitt program om Microsoft ändrar hur filstorlekar räknas, där buggen endast uppstår väldigt sällan och resultatet blir att filen ej går att läsa när den överskriver maxstorleken.
Just begränsning av hur stort något får vara finns överallt och det blir ju lite kaos.

Detsamma tänkte jag på kontroller så man kan göra på olika nivåer, där vissa enbart kontrollerar filstorleken. (eftersom det går så snabbt) Om då resultatet från Apin inte är detsamma med det som var innan så är det ett problem.

Linux och MacOs har ett ytterst begränsat mjukvarubud, användarna där använder inte alls datorn på samma sätt så jag tycker det ej är jämförbart. I Linux klientversionerna så kör stora skaran kör senaste programvarorna av allt, ytterst få gamla kommersiella. MacOs så är det mer en mainstream os, där ytterst få skräddarsydda företagsapplikationer skapade i ett enda exemplar rullar.

*edit*
Jag ändrade texten då jag tänkte fel.

*edit2*
Jag vill påstår att det finns väldigt många hårdkodade maxfilbegränsningar i olika applikationer, där applikationerna agerar därefter. Om formatet i framtiden får stöd för större filer så utnyttjar man inte bara den maximala mängd som filen kan hantera, att ett filformat skulle sänka sitt filstorlek format inträffar dock i princip aldrig. - Det skulle vara att utvecklarna inser att programmet ej är stabilt med större filer och då lägger in en fiktiv spärr.

*edit3*
Gratisversioner av applikationer går ibland åt motsatt håll, förra versioner stödde säg 50MB, nyaste versionen stöder 30MB filer.. Men det handlar enbart om att få in mer $.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, skriver du MiB/s när du menar Mb/s så har du gjort samma fel som tråden handlar om, eftersom MiB är mebibyte. Alternativ till Mb/s är Mbit/s eller Mpbs.

Well shit, ja du ser.. och jag trodde jag hade rätt bra koll på dom.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Tog upp ungefär samma sak för ett tag sen :/
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1473606-varfor-visar-wi...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@anon159643: API:er returnerar i regel filstorlekar som bytes (se t.ex. GetFileSize), och sen får API-användarna konvertera det till andra enheter bäst de vill. Om Microsoft skulle ändra så att t.ex. utforskaren i Windows skulle skriva ut strängen MiB istället för MB så att enheten visas korrekt så skulle inte det påverka andra program, det skulle bara vara en rent kosmetisk ändring. Det enda problemet det lär skapa är väl att Microsoft blir nedringda av upprörda användare som undrar vad sjutton MiB är för något (MiB, är inte det en film?).

Permalänk
Medlem

Hopplöst, detta. MS verkar vara väldigt obstinata när det kommer till termer och enheter. T.ex. som det faktum att de försökt göra "x86" synonymt med 32-bit när det i själva verket är en CPU-arkitektur (som dessutom började som 16-bit på 70-talet).

Skrivet av perost:

@Johan86c: API:er returnerar i regel filstorlekar som bytes (se t.ex. GetFileSize), och sen får API-användarna konvertera det till andra enheter bäst de vill. Om Microsoft skulle ändra så att t.ex. utforskaren i Windows skulle skriva ut strängen MiB istället för MB så att enheten visas korrekt så skulle inte det påverka andra program, det skulle bara vara en rent kosmetisk ändring. Det enda problemet det lär skapa är väl att Microsoft blir nedringda av upprörda användare som undrar vad sjutton MiB är för något (MiB, är inte det en film?).

Då får dom väl göra som Google å se till att det inte finns något nummer att ringa till

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Laddar hem Forza Motorsport 6: Apex från Store och får syn på det här?! Borde inte Microsoft veta bättre kan man undra? :s
https://preview.ibb.co/ehfr5v/Sk_rmklipp.png

Men laddades spelet ner utan problem? Fungerar det? Om så är fallet fattar jag inte varför man väljer att haka upp sig på såna här struntsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

Men laddades spelet ner utan problem? Fungerar det? Om så är fallet fattar jag inte varför man väljer att haka upp sig på såna här struntsaker.

För att vem gillar inte att vara en besserwisser?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Skicka feedback genom Feedbackhubben appen. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, skriver du MiB/s när du menar Mb/s så har du gjort samma fel som tråden handlar om, eftersom MiB är mebibyte. Alternativ till Mb/s är Mbit/s eller Mpbs.

*Mbps ska det vara (Megabit per second).
Det är det engelska/amerikanska sättet att skriva på, precis så som de skriver mph. Mb/s och Mbit/s blir då det svenska/europeiska/internationella sättet att skriva på, precis så som vi skriver km/h och inte kmph (eller ännu värre: kph).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Diskussionen som är lika gammal som informatiken själv

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det jag tänker på är hårdkodningar, fast när det får från 1000 till 1024 i K är det enklare.
Säg att någon t.ex. genererar wordfiler, dessa får max vara 521MB stora. Då hårdkodar personer in denna begränsning och om det överskriver den hårdkodade filstorleken, så skapas istället en ny wordfil.
Så den som hårdkodar att en wordfil max får vara 521MB kommer ha en bugg i sitt program om Microsoft ändrar hur filstorlekar räknas, där buggen endast uppstår väldigt sällan och resultatet blir att filen ej går att läsa när den överskriver maxstorleken.
Just begränsning av hur stort något får vara finns överallt och det blir ju lite kaos.

Detsamma tänkte jag på kontroller så man kan göra på olika nivåer, där vissa enbart kontrollerar filstorleken. (eftersom det går så snabbt) Om då resultatet från Apin inte är detsamma med det som var innan så är det ett problem.

Linux och MacOs har ett ytterst begränsat mjukvarubud, användarna där använder inte alls datorn på samma sätt så jag tycker det ej är jämförbart. I Linux klientversionerna så kör stora skaran kör senaste programvarorna av allt, ytterst få gamla kommersiella. MacOs så är det mer en mainstream os, där ytterst få skräddarsydda företagsapplikationer skapade i ett enda exemplar rullar.

*edit*
Jag ändrade texten då jag tänkte fel.

*edit2*
Jag vill påstår att det finns väldigt många hårdkodade maxfilbegränsningar i olika applikationer, där applikationerna agerar därefter. Om formatet i framtiden får stöd för större filer så utnyttjar man inte bara den maximala mängd som filen kan hantera, att ett filformat skulle sänka sitt filstorlek format inträffar dock i princip aldrig. - Det skulle vara att utvecklarna inser att programmet ej är stabilt med större filer och då lägger in en fiktiv spärr.

*edit3*
Gratisversioner av applikationer går ibland åt motsatt håll, förra versioner stödde säg 50MB, nyaste versionen stöder 30MB filer.. Men det handlar enbart om att få in mer $.

Fast återigen så borde det inte vara några problem som helst så länge inte Windows har den absolut sämsta API'n i historien. Vilket dem inte verkar ha lyckligtvis som vi kan se i @Perost inlägg. Precis som GetFileSize gör så borde alla API's räkna i bytes och då kvittar det om du räknar i Mi, MB, PiB osv. Kan lova att filsystem och kontrollerkort räknar i byte och inte MB eller något.

Den enda API'n som borde påverkas är en ByteFormatter API eller någonting vars enda uppgift är att konvertera en integer till en formaterad string (t.ex. 2400 MB), men om det finns någon sådan funktion så borde inte ett program använda det för logik. Om dem använder det så är troligen programmet som sagt skrivet så dåligt att den troligen inte ens överlevt en windows update.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

... T.ex. som det faktum att de försökt göra "x86" synonymt med 32-bit när det i själva verket är en CPU-arkitektur (som dessutom började som 16-bit på 80-talet). ...

70-talet.

Permalänk
Inaktiv

@perost: @philipborg: Ni har rätt. Självklart är det i princip ingen som använder någon knepig konverterande för sånt utan hårdkodade filstorlekar fungerar ändå. Hade det varit på Bytenivå som det hade gällt så hade mina argument varit giltiga.

Angående dålig code så finns det i många program inte minst ftpservrar, där man får svar i vanligt textformat ofta mycket i en sträng som man får splittra och det finns lite olika hur den kan se ut. Nu tror jag just ändring av K till Ki är ett problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

70-talet.

Ja, tillåmed det. För mig är x86 så pass synonymt med PC att jag bara tänkte på IBMs ursprungliga PC som släpptes 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

[...] som det faktum att de försökt göra "x86" synonymt med 32-bit när det i själva verket är en CPU-arkitektur (som dessutom började som 16-bit på 70-talet). [...]

Personligen tycker jag att det är mer störande med "x64" som benämning på x86_64 än "x86" för x86_32. Totalt historielöst och skulle om något passa som väldigt tveksam referens till Intel 80564 (Xeon 7200) eller Intel 80664 (Atom x5-Z8xxx), men även där är det så jag ryser.

Vågar man ens fundera på vad som händer när/om x86_128 kommer? Blir det "x128" då eller ska de hitta på ett ännu dummare namn som "xOne"?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Det jag tänker på är hårdkodningar, fast när det får från 1000 till 1024 i K är det enklare.
Säg att någon t.ex. genererar wordfiler, dessa får max vara 521MB stora. Då hårdkodar personer in denna begränsning och om det överskriver den hårdkodade filstorleken, så skapas istället en ny wordfil.
Så den som hårdkodar att en wordfil max får vara 521MB kommer ha en bugg i sitt program om Microsoft ändrar hur filstorlekar räknas, där buggen endast uppstår väldigt sällan och resultatet blir att filen ej går att läsa när den överskriver maxstorleken.
Just begränsning av hur stort något får vara finns överallt och det blir ju lite kaos.

Detsamma tänkte jag på kontroller så man kan göra på olika nivåer, där vissa enbart kontrollerar filstorleken. (eftersom det går så snabbt) Om då resultatet från Apin inte är detsamma med det som var innan så är det ett problem.

Linux och MacOs har ett ytterst begränsat mjukvarubud, användarna där använder inte alls datorn på samma sätt så jag tycker det ej är jämförbart. I Linux klientversionerna så kör stora skaran kör senaste programvarorna av allt, ytterst få gamla kommersiella. MacOs så är det mer en mainstream os, där ytterst få skräddarsydda företagsapplikationer skapade i ett enda exemplar rullar.

*edit*
Jag ändrade texten då jag tänkte fel.

*edit2*
Jag vill påstår att det finns väldigt många hårdkodade maxfilbegränsningar i olika applikationer, där applikationerna agerar därefter. Om formatet i framtiden får stöd för större filer så utnyttjar man inte bara den maximala mängd som filen kan hantera, att ett filformat skulle sänka sitt filstorlek format inträffar dock i princip aldrig. - Det skulle vara att utvecklarna inser att programmet ej är stabilt med större filer och då lägger in en fiktiv spärr.

*edit3*
Gratisversioner av applikationer går ibland åt motsatt håll, förra versioner stödde säg 50MB, nyaste versionen stöder 30MB filer.. Men det handlar enbart om att få in mer $.

Jag håller till stora delar med dig. Man får tänka på att Linux och även OSX är små på skrivbordet där Microsoft regerat i många år. Att en liten plattform går snabbt att ändra där användarna antingen kan vara mer insatta och/eller tvingade att följa vad OS-tillverkaren bestämmer samt, som du är inne på, det förhållandevis låga utbudet av mjukvara. Känns som många missar hur stor en så här, tillsynes, liten ändring kan bli och det kapar även teoretiskt bakåtkompatibliteten med äldre mjukvara. Mjukvaruutvecklarna får också själva se till att underhålla sin mjukvara, Microsoft lastas alltför ofta för andras fel och brister.

Bara för en liten jämförelse, USA och skiftet till vårt måttsystem. Det går trögt och sakta, landet är stort och överallt kommer problemet när systemet byts, människor som är inlärda med det ena som sedan ska försöka begripa det andra. Skiftet från vänster till höger-trafik var ett förhållandevis litet problem även om det i övergångsperioden nog var svårt för många. Jag vet själv folk som inte fixade att köa på höger sida av vägen efter bytet men för de flesta bör det ha gått bra. Och alla som börjat köra efter bytet har detta varit ett icke-problem. Såvida man inte kommer från något av det fåtal länder som kör på fel sida fortfarande.

Skrivet av perost:

@anon159643: API:er returnerar i regel filstorlekar som bytes (se t.ex. GetFileSize), och sen får API-användarna konvertera det till andra enheter bäst de vill. Om Microsoft skulle ändra så att t.ex. utforskaren i Windows skulle skriva ut strängen MiB istället för MB så att enheten visas korrekt så skulle inte det påverka andra program, det skulle bara vara en rent kosmetisk ändring. Det enda problemet det lär skapa är väl att Microsoft blir nedringda av upprörda användare som undrar vad sjutton MiB är för något (MiB, är inte det en film?).

Med tanke på den ofta löjliga kritiken och letandet efter fjädrar att göra hönor av så lär MiB bli problematiskt med tanke på paranojan hos många kritiker. MiB kan vara en förkortning av Men in Black: https://en.wikipedia.org/wiki/Men_in_black

Vore möjligen bra om systemet byttes, även om jag inte ser några direkta fördelar utom för ett fåtal. För de flesta är detta ett icke-problem och en icke-fråga, men vid någon större förändring inom Windows som operativsystem (exempelvis när 32-bits utgåvan förpassas till historieböckerna) så vore nog detta bra. Eller kanske en kompromiss, behåll nuvarande system som standard men möjliggör att aktivera Mibibyte och Gibibyte för de som vill ha det. De som inte bryr sig behöver inte fundera på varför det ser annorlunda ut, de som måste ha det behöver bara aktivera en inställning. Även om de säkert lär hitta problem med det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående dålig code så finns det i många program inte minst ftpservrar, där man får svar i vanligt textformat ofta mycket i en sträng som man får splittra och det finns lite olika hur den kan se ut. Nu tror jag just ändring av K till Ki är ett problem där.

Fast du skulle aldrig svara i någonting annat än byte även där så länge jag inte missar något rejält. Sedan kan det hända att din FTP client grafiskt visar det annorlunda men skulle aldrig gå i kommunikationen. Låt oss säga att det rör sig om 1536 bytes. Ska den då svara i decimal form? Alternativt 1 byte, som då blir 0.0009765625 kiB. Nu har jag inte skrivit ett FTP bibliotek, men såvitt jag kan läsa i RFC dokumentationen så rör det sig om att dem helt enkelt anger antal bytes. (RFC3659)

Men åter igen, spelar ingen roll om Windows ändrar då programmen lär fungera likadant. Windows påverkar ju inte hur programmen anger enheter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Personligen tycker jag att det är mer störande med "x64" som benämning på x86_64 än "x86" för x86_32. Totalt historielöst och skulle om något passa som väldigt tveksam referens till Intel 80564 (Xeon 7200) eller Intel 80664 (Atom x5-Z8xxx), men även där är det så jag ryser.

Vågar man ens fundera på vad som händer när/om x86_128 kommer? Blir det "x128" då eller ska de hitta på ett ännu dummare namn som "xOne"?

Japp, håller helt och hållet med. Varför följa standarder när man kan gå mot strömmen? >_<

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det jag tänker på är hårdkodningar, fast när det får från 1000 till 1024 i K är det enklare.
Säg att någon t.ex. genererar wordfiler, dessa får max vara 521MB stora. Då hårdkodar personer in denna begränsning och om det överskriver den hårdkodade filstorleken, så skapas istället en ny wordfil.
Så den som hårdkodar att en wordfil max får vara 521MB kommer ha en bugg i sitt program om Microsoft ändrar hur filstorlekar räknas, där buggen endast uppstår väldigt sällan och resultatet blir att filen ej går att läsa när den överskriver maxstorleken.
Just begränsning av hur stort något får vara finns överallt och det blir ju lite kaos.

[...]

*edit3*
Gratisversioner av applikationer går ibland åt motsatt håll, förra versioner stödde säg 50MB, nyaste versionen stöder 30MB filer.. Men det handlar enbart om att få in mer $.

När program beräknar storlek så kommer de fortfarande beräkna på sina sätt. Fastän Microsoft börjar räkna med 1000 så kommer äldre program fortfarande räkna på 1024.

Ett förslag är att Microsoft erbjuder användaren att välja mellan 1000 (standard) eller 1024. Program som hämtar filstorlek på det gamla sättet får alla tal som 1024*. Men Microsoft ska erbjuda nya funktioner för att automatiskt beräkna antalet bytes till rekommenderad storhet i vad användaren just nu har inställt.

*Om ett program endast får rena bytes eller bits när de hämtar filstorlek, då kommer det inte påverka programmen alls. Allt program behöver göra är att kolla vad användaren har valt, eller använda en automatisk funktion inbyggd i Windows som ger ut en rekommenderad storhet.

Skickades från m.sweclockers.com