Permalänk

Systemåterställning.

Hej, har en dator som inte vill att jag klickar på ikoner på skrivbordet.
Så någon systemåterställning går inte att göra från utforskaren > kontrollpanelen.

Går det att göra när man startar datorn och trycker F2 eller vad det är? Innan windows startas?

Permalänk
Medlem

Är det bara på skrivbordet som du inte kan trycka på ikoner?

ett sätt att ta sig till systemåterställning är att antingen via win+r eller aktivitetshanteraren->arkiv-> kör ny process, och där skriva in "SystemPropertiesAdvanced.exe".

därifrån kan du välja tabben "systemskydd" och starta en återställning.

Om inte det funkar så är nog ditt bästa alternativ att sätta i ett installationsmedie för windows och göra en reparation därifrån.

annars kan du köra sfc /scannow i cmd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Är det bara på skrivbordet som du inte kan trycka på ikoner?

ett sätt att ta sig till systemåterställning är att antingen via win+r eller aktivitetshanteraren->arkiv-> kör ny process, och där skriva in "SystemPropertiesAdvanced.exe".

därifrån kan du välja tabben "systemskydd" och starta en återställning.

Om inte det funkar så är nog ditt bästa alternativ att sätta i ett installationsmedie för windows och göra en reparation därifrån.

annars kan du köra sfc /scannow i cmd.

Nja, det är väl så att jag kan klicka på vissa ikoner, typ bilder, men en del vill inte öppnas.
Samma sak när det kommer till systemåterställningen. Jag kan öppna det i utforskaren men sen när man ska klicka på återställningen så tänker datorn i en evighet och inget öppnas.

Den har väl typ blivit seg så inåt helvete över bara en natt. Visa saker kan man öppna efter en stund men visa vill inte alls, sen måste man hålla inne döda-knappen för att kunna stänga av.
Dagen innan fungera den klockrent och jag gjorde inget speciellt innan jag stängde av. Betala en räkning bara, inte ladda ner något skit eller gått in på något konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iAmTheWalrus:

Nja, det är väl så att jag kan klicka på vissa ikoner, typ bilder, men en del vill inte öppnas.
Samma sak när det kommer till systemåterställningen. Jag kan öppna det i utforskaren men sen när man ska klicka på återställningen så tänker datorn i en evighet och inget öppnas.

Den har väl typ blivit seg så inåt helvete över bara en natt. Visa saker kan man öppna efter en stund men visa vill inte alls, sen måste man hålla inne döda-knappen för att kunna stänga av.
Dagen innan fungera den klockrent och jag gjorde inget speciellt innan jag stängde av. Betala en räkning bara, inte ladda ner något skit eller gått in på något konstigt.

Gör förslagsvis ctrl-alt-delete, starta Aktivitetshanterare, och kolla vilken process det är som drar all CPU kraft och sen döda den.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Gör förslagsvis ctrl-alt-delete, starta Aktivitetshanterare, och kolla vilken process det är som drar all CPU kraft och sen döda den.

Skärmen blir svart med ett felmeddelande,
"Det gick inte att visa säkerhets- och inloggningsalternativ när du tryckte på Ctrl+Alt+Delete. Om operativsystemet inte svarar trycker du Esc för att starta om datorn med strömknappen."

Nu hände samma sak med denna dator jag använder. Stängde ner internet och kunde inte stänga ner andra fönster eller stänga av denna dator från start menyn. Tryckte då Ctrl+Alt+Delete även här och då kom samma felmeddelande upp på denna dator.

Kan det vara nåt jävla virus som jävlas? om det är samma sak på 2 datorer?
Starta om denna dator och då vart den som normal igen, men nu är man ju rädd att även denna ska "låsa" sig.

Vafan är det här?

Permalänk
Medlem

Har du något uppdaterat antivirus installerat? Testa att köra det och se vad det säger. Annars är det nog en total windows ominstallation som gäller.

Permalänk

@improwise: Nja, antiviruset har gått ut, har förnyat precis innan datorn paja, men inte aktiverat det här nya än. Kan det ha med det att göra?

Kan man göra nån återställning från en extern hårddisk? jag har ju gjort nån säkerhetsuppdatering eller vad det heter på en extern.
Hur går man till väga om man vill skicka in den i datorn?

Tack som fan för svar och tips än sålänge!

Permalänk
Medlem

Tror det lättaste och smidigaste är att göra en helt clean install från ett usb/cd-skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Tror det lättaste och smidigaste är att göra en helt clean install från ett usb/cd-skiva.

Ja, detta verkar vara FUBAR för att citera en aktionfilm förmodligen okänd för de flesta här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, detta verkar vara FUBAR för att citera en aktionfilm förmodligen okänd för de flesta här.

Tango & Cash 😆

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Ett annat bra sätt att starta applikationer som brukar fungera, är att använda den gamla pålitliga rutan Kör, eller Run som den också heter om man nu sitter på en engelsk språkversion av windows.

Windows knappen på ditt tangentbord + R
Sen är det bara att skriva in systemapplikationens namn och därefter Enter så är man igång.
Fungerar i princip lika kraftfullt som när man använder kommandotolken cmd.
Så fritt fram och testa.

Som hjälpande tips för TS, liksom alla övriga som läser och är intresserade av att lära.
Sitter själv just nu på en 64 bitars version av windows 7 ultimate som blivit korrupt.
Började först med att jag upptäckte att grafiken såg konstig ut efter återvänt in till mitt windowskonto, detta efter jag hade befunnit mig inloggad i felsäkert läge och avinstallerat grafikdrivrutiner med DDU.

Tänkte, vad tusan är det nu som hänt. Så fick nästan panik att det här fixar jag aldrig och tog mig en ordentlig funderare hur jag skulle gå vidare. Men så efter en stund så kom jag på en sak, att man har ju faktiskt en räddningslina genom dem avancerade startalternativen som nås precis när datorn startar genom snabbt spamma F8 tangenten. Vet inte hur många versioner tillbaka som detta funnits men minns att XP hade funktionen i allafall. Och så fick det bli, så jag testade och det visade sig fixa problemet så pass så grafiken återställdes till de normala igen. Behövde bara göras en gång för systemet sen skulle komma ihåg så förändringen ligger kvar varje gång man loggar in.

Går jag däremot och loggar in till felsäkert läge igen, så måste jag göra om proceduren. Liksom då felet triggas igång.

Last Known Good Configuration - återställer en tidigare sparad image ifrån ett fungerande tillstånd som systemet på egen hand sparar för framtida bruk och som kan användas vid konfigurationsproblem.

Så allt väl så långt, men så efter fått hem lite nya högtalare så fick jag för mig att det kunde ju vara roligt och få lite bättre ljud i luckan genom installera mediacenter på nytt som medföljer ultimate i grundutförandet. Hade inte MC installerat just då för att spara plats och systemresurser. Så gick in till Program appleten, Program and features där man kan installera windows funktioner. Men installationsrutan visade ingenting som gick & välja. Helt mjölk vit utan något som helst innehåll.

Ungefär här någonstans började jag söka omkring på nätet efter information, vad allt det här berodde på. Kom till slut i kontakt med många andra som råkat ut för liknande saker och alla hade problem med en sak, vilket jag skulle vilja rekommendera alla er andra om ni råkar ut för olika typer av problem med funktioner som inte fungerar. Det skadar inte att undersöka och behöver inte alltid ge ifrån sig några direkta felmeddelanden heller när korruption uppstår eller under gång.

Skulle gissa på att dem allra flesta märker ingenting förens man sitter där med en uppdatering som kanske inte kan installeras. Eller att det uppdagas på något annat sätt när grejer strejkar och inte fungerar.

System kontroll funktionen, System file checker SFC /scannow är ett verktyg som ofta brukar rekommenderas. Personligen har jag aldrig haft ett system som påvisat något som helst med det här kommandot i cmd. Samma vad gäller CHKDSK (Check disk). Men detta till trots så är det ju bra hjälpmedel att ta till så man vet hur saker & ting står till i systemet.

Vad jag själv kommit fram till så verkar verktygen ovan beroende på vilket system man nu talar om. Kanske lite mer på en automatisk nivå och sköter sig ganska mycket självt på uppdrag av windows i bakgrunden på egen hand. Mycket möjligt därför många inte alltid ser så mycket rapporteras ifrån SFC om man nu provar göra en genomsökning. Men såklart bättre än ingenting oavsett. Det är fortfarande ett bra råd att ge, bättre än inget.

Vad jag själv däremot skulle vilja rekommendera till undersöka korruptioner med är följande.

För Windows 7, Windows Vista, Windows Server 2008 R2 or Windows Server 2008, 32 och 64 bitars system.
System Update Readiness Tool, ett verktyg som började rekommenderas när servicepack 1 kom ut och användare hade problem med att installera uppdateringen. Vad som kanske inte många förklarade lika bra då var att det här verktyget kan komma till väldigt god nytta bara användare lär sig att upptäcka vad som står innuti CheckSUR loggen och andra loggar som uppdateringen skapar vid installation, under C:\Windows\Logs\CBS (Win10 hänvisas till CBS.log) Här framgår det ganska tydligt om man tittar i loggfilen, om man har en pågående korruption som kan påverka övriga delar och funktioner i systemet, som i användarkontot. Här behöver det inte framgå någonting ifrån sfc /scannow, trots att systemet genomlider en korruption. Ibland kan det framgå men gör det inte alltid. Beror lite på vad felet beror på.

https://support.microsoft.com/en-us/help/947821/fix-windows-u...

När det kommer till nyare operativsystem så sägs dem här genomsökningsfunktionerna ha förbättrats. Dem påstås nu finnas inbyggda i windows från Win8.1 och framåt genom verktyget Dism som används på samma sätt som sfc /scannow.

Mer finns att läsa här
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Om man råkar ut för korruption så finns ett par lösningar som kan fungera. Radera aldrig registernycklar även om guider på nätet påstår att detta fungerar, samma vad gäller systemfiler. Låt dem vara tills du vet bättre vad dem hör ihop med! Det ena är hjälpmedlen ovan och ifall det inte fungerar så finns ett verktyg som tagits fram av utvecklare på https://www.sysnative.com/forums/ SFCFix

SFCFix hittas här https://www.sysnative.com/forums/windows-update/4736-windows-...

Varningen på sidan gäller alla dessa mindre textfiler som finns lite överallt på forumet som skapats i varje enskilt fall och som använts tillsammans med SFCFix.exe av tidigare medlemmar.

Notering; "Side by side" relaterade fel som tas upp högst upp på sidan, refererar till windows mappen C:\Windows\winsxs
SXS står för Side by Side. Sägs vara detsamma som dll cachen som tidigare fanns i XP. Synonymt med SFC.

Det är heller inte rekommenderat att köra SFCFix verktyget på sitt eget system bara sådär utan vidare. Inte förens man själv anser att det finns en korruption genom fel börjat synas i CBS loggen. Först då bör verktyget användas om andra åtgärder inte hjälper, som t.ex System Update Readiness Tool och Dism kommandon.

Det sista är att låta en utbildad få undersöka windows update om man nu själv helt saknar egna möjligheter att reparera och återställa windows till ursprungligt skick. Det finns ju idag vissa förinstallerade datorer som säljs som ibland saknar återställnings partitioner eller där saker har försvunnit. Då kan det fungera som en sista utväg genom att be ett proffs om hjälp i länken ovan, förutsatt att man kan engelska.

Tänkte jag nämner dem här sakerna då det är ett område som väldigt länge varit öppet för misstolkningar och missförstånd.

Tja vad har windows update med dem här sakerna att göra kanske någon tänker.

Har själv lärt mig att det står i förbindelse som en vanlig felkälla till fler saker och funktioner i windows än vad jag själv för bara ett litet tag sen hade kunnat drömma om. Och då har jag ändå sett & hört och följt med i windows världen under ganska lång tid.

Korruption bör tas på allvar och misstänkas när konstiga fel uppdagas.

Lyckades installera mediacenter sen efter mycket om och men. Lite värre med felsäkert läge som man verkar få leva med tills systemet installeras om igen. Tur Last Known Good Configuration fanns, annars hade de varit kört på direkten.

Hoppas det hjälper nån därute och när ni tänker kring systemåterställande funktioner & annat som har med windows att göra. Tänk på att det finns många komplicerade saker i det här som är beroende av vartannat för att kunna fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iAmTheWalrus:

Hej, har en dator som inte vill att jag klickar på ikoner på skrivbordet.
Så någon systemåterställning går inte att göra från utforskaren > kontrollpanelen.

Går det att göra när man startar datorn och trycker F2 eller vad det är? Innan windows startas?

Är det Windows 10 så är systemåterställning lätt att göra även om det inte funkar på vanliga sätt, tex via kontrollpanel...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack alla för svar!

Men en fråga som återstår är ju, -vad fan är det som har hänt med datorn? Varför blir det så? Man misstänker ju att det är något inbyggt skit som ska gå sönder efter en viss tid. Så att man är tvungen att köpa nytt.

På med foliéhatten!