Silverstone RVZ04 är ultrakompakt chassi för formfaktorn Micro STX

Permalänk
Melding Plague

Silverstone RVZ04 är ultrakompakt chassi för formfaktorn Micro STX

På årets Computex-mässa blir Silverstone bland de första att presentera ett konceptchassi för formfaktorn Micro STX – en standard som tillåter byggen av extremt kompakta spelsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att någon moddat in en modern dator i en gammal Xbox.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med ett stilrent chassi utan p12 bling bling.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

"Företaget ser dock stora hinder framöver, då de MXM-baserade grafikkorten i princip är omöjliga att köpa som konsument", jag håller inte med. De finns att köpa på eBay, men då kanske man inte ska räkna med några fabriksnya grafikkort. Om det är bra grafikkort eller inte, det är upp till var och en att avgöra.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

Här har man ju inte ens försökt få den snygg. "passa in i vardagsrummet",,, är dom höga, dessa chassidesigners? Folk vill ha stilrent. När skall någon göra en "apple tv klon"? vitt , blankt, applegloss finish i kompakt design? jag gissar tyvärr 2020 tidigast.

Alternativt modda in en pc i en Bang&ouloffsen från tidigt 90-tal, till och med det hade haft högre wowfaktor, designmässigt.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Här har man ju inte ens försökt få den snygg. "passa in i vardagsrummet",,, är dom höga, dessa chassidesigners? Folk vill ha stilrent. När skall någon göra en "apple tv klon"? vitt , blankt, applegloss finish i kompakt design? jag gissar tyvärr 2020 tidigast.

Alternativt modda in en pc i en Bang&ouloffsen från tidigt 90-tal, till och med det hade haft högre wowfaktor, designmässigt.

Men spoilern gör väl att det går snabbare?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Här har man ju inte ens försökt få den snygg. "passa in i vardagsrummet",,, är dom höga, dessa chassidesigners? Folk vill ha stilrent. När skall någon göra en "apple tv klon"? vitt , blankt, applegloss finish i kompakt design? jag gissar tyvärr 2020 tidigast.

Alternativt modda in en pc i en Bang&ouloffsen från tidigt 90-tal, till och med det hade haft högre wowfaktor, designmässigt.

Det är ju en prototyp. De har säkert gjort den så ful för att den ska sticka ut och pratas om.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Släpptes samma koncept från Asrock vid CES i vintras. Klart mer stilrent från dem samt att de tänkt sälja tillsammans med mxm kort så då slipper de silverstones problematik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Riktigt fult chassi, men riktigt kul koncept och gillar att det kommer lite nya formfaktorer på marknaden.

Hoppas att det kommer ett moderkort i uSTX med AMDs nya TR4-sockel tillsammans med ett 1080 Ti i MXM-format.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Snusfri

Hoppas att fler tillverkare hoppar på Micro STX och MXM grafikkort för privatpersoner.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag önskar fler små datorer till folket!

microPIO
microSTX
microBTX

Give all the formfactors!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

På väggen bakom står det med STORA bokstäver "MINI-STX"
Så står Jonas och säger Micro STX ?

Googlar man Mini-STX hittar man bl.a.
Asrock Mini-STX Deskmini
Asus Mini-STX moderkort H110S1
Kortfattad Wikipedia artikel

Men sen finns exempelvis
Anandtech artikel om moderkort med MXM plats som benämns Micro STX

Finns det både Mini-STX och Micro-STX eller vad är det som gäller ?

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Det är bara Jonas som är full.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant med en ny formfaktor med nya Grafikkort via MXM faktorn.

Hoppas på kommersiell släpp till konsumenter dock lär laptop tillverkare försöka förhindra detta med allt dom kan för att ej minska intäkterna.

Kan man få ännu mindre stationära datorer med lika bra spelprestanda är det bara positivt

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@GuessWho:

Ja, det finns båda..
Mini har ingen MXM-slot, det har däremot Micro

Mini:

Micro:

Permalänk
Medlem

Micro ser ut att vara större än Mini. Borde det inte vara tvärt om?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot:

Det vore ju mer logiskt, men samtidigt är micro-atx större än mini-itx kanske är en referens till det?

Permalänk
Medlem

@Blk:

Fast ATX är en sak, BTX en annan, ITX en tredje, STX en fjärde, osv.

Inom samma serie så borde det vara en viss logik mellan "Mini", "Micro" och "Nano".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

"Företaget ser dock stora hinder framöver, då de MXM-baserade grafikkorten i princip är omöjliga att köpa som konsument", jag håller inte med. De finns att köpa på eBay, men då kanske man inte ska räkna med några fabriksnya grafikkort. Om det är bra grafikkort eller inte, det är upp till var och en att avgöra.

Jag kanske inbillar mig men, har för mig att det finns en sertifireing runt MXM. Så byter du till en som inte är godkänd så tar ingen. INGEN ansvar för felen. Apple som exempel hade en sådan, Intel, amd nvidia och via har säkert sådana också mm.

Till skillnad från "vanliga" grafikkort så har dessa förutom att det de kopplas till, (hårdvara mjukvara) även tdp att leva upp till.

Jag gillar tanken, men känns inte som att vi ens kommer komma i närheten av det inom en snar framtid.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Roligt och spännande initiativ! Jag tycker dock att den känns en aning för liten och obskyr. Jag hade helst sett ett mITX-moderkort med PCIe-fack överst vinklat uppåt så att grafikkortet hamnar på samma plan som moderkortet. På så vis får man en ny formfaktor där man äntligen kan bygga grafikkortskylare på höjden och få dem lika tysta och effektiva som för CPU:er samtidigt som den är helt bakåtkompatibel med nuvarande standarder. Den enda egentliga förändringen är mITX-korten, och de kanske kan göras kompatibla både med toppgrafikkort och standardformfaktor.

Skrivet av DeadMeat1234:

Ser ut som att någon moddat in en modern dator i en gammal Xbox.

Nog poängen.

Skrivet av spikfavoriten:

Här har man ju inte ens försökt få den snygg. "passa in i vardagsrummet",,, är dom höga, dessa chassidesigners? Folk vill ha stilrent. När skall någon göra en "apple tv klon"? vitt , blankt, applegloss finish i kompakt design? jag gissar tyvärr 2020 tidigast.

Alternativt modda in en pc i en Bang&ouloffsen från tidigt 90-tal, till och med det hade haft högre wowfaktor, designmässigt.

De syftar nog på formfaktorn och storleken, inte designen. En torn-PC går inte riktigt att ställa i vardagsrummet rent praktiskt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Intressant format, helt klart, men jag undrar just hur högljudd luftkylningen på ett högpresterande MXM-kort är? Fläkt som spinner i 10k rpm?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju en prototyp. De har säkert gjort den så ful för att den ska sticka ut och pratas om.

Tror inte det blir bättre än så där, det är typisk Silverstone Raven-design. Så vitt jag vet har de aldrig tagit fram ett Raven-chassi som inte ser ut som prutt.

Men de brukar nyktra till efter några månader och släppa en variant baserad på samma stomme men med betydligt vettigare yttre design, så det är bara att vänta och se.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag kanske inbillar mig men, har för mig att det finns en sertifireing runt MXM. Så byter du till en som inte är godkänd så tar ingen. INGEN ansvar för felen. Apple som exempel hade en sådan, Intel, amd nvidia och via har säkert sådana också mm.

Till skillnad från "vanliga" grafikkort så har dessa förutom att det de kopplas till, (hårdvara mjukvara) även tdp att leva upp till.

Jag gillar tanken, men känns inte som att vi ens kommer komma i närheten av det inom en snar framtid.

Det du nämner om en ev. certifiering hade jag ingen som helst aning om.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Vill ha exakt ett sånt här chassi fast designat av fractal. Har så jävla svårt att bestämma mig när det är dags, det där kina pio chassit eller inte vänta och bygga i node202. Kan inte ha stående eller för högt.. Gaah, dessa problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen möjligheterna man kan få med MXM så kan ingen starta ett petition, https://www.change.org/start-a-petition

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Roligt och spännande initiativ! Jag tycker dock att den känns en aning för liten och obskyr. Jag hade helst sett ett mITX-moderkort med PCIe-fack överst vinklat uppåt så att grafikkortet hamnar på samma plan som moderkortet. På så vis får man en ny formfaktor där man äntligen kan bygga grafikkortskylare på höjden och få dem lika tysta och effektiva som för CPU:er samtidigt som den är helt bakåtkompatibel med nuvarande standarder. Den enda egentliga förändringen är mITX-korten, och de kanske kan göras kompatibla både med toppgrafikkort och standardformfaktor.

Finns ju redan, inte så vanligt i Europa, men går ju att beställa:

https://world.taobao.com/item/545306287162.htm?spm=a312a.7700...