Telia slutar att sända bl.a Kanal 5 den 8 Juni...

Permalänk

Telia slutar att sända bl.a Kanal 5 den 8 Juni...

Fick nyss mail från Telia och läste samtidigt på Aftonbladet att Telia inte längre kommer att sända Kanal 5, Kanal 9 och flera andra, vad tycker ni om detta?

http://www.aftonbladet.se/a/97ROd

https://www.telia.se/privat/tv/tvinfo

Vi har Telia TV genom fiber och lär säga upp om dom inte löser detta på bra sätt. Tycker detta känns riktigt dåligt av ett såpass stort företag som Telia. Men som sagt, vad känner ni om detta?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

Kommer säga upp tv abonnemang ser discovery så att. Funderar på å ha såbra jag har 1-2 4 å 6 bara.

Kollar2 aldrig på tv endå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Fick nyss mail från Telia och läste samtidigt på Aftonbladet att Telia inte längre kommer att sända Kanal 5, Kanal 9 och flera andra, vad tycker ni om detta?

http://www.aftonbladet.se/a/97ROd

https://www.telia.se/privat/tv/tvinfo

Vi har Telia TV genom fiber och lär säga upp om dom inte löser detta på bra sätt. Tycker detta känns riktigt dåligt av ett såpass stort företag som Telia. Men som sagt, vad känner ni om detta?

Såhär går det när två gigantiska bolag inte kommer överens om pengar tyvärr..:(
En tröst är att du kommer få BO Nordic, hade passat mig utmärkt då jag inte ser sport på andra kanaler än svt. Reklam är ett vedervärdigt gift.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

För det första så tycker jag att kan man inte erbjuda kanal 1-12 så är man inte värd betalning.
Och sen för det andra, om jag faktiskt betalade för kabel-tv (eller vad du nu vill kalla det) så skulle Discovery Channel vara en av dom kanalerna jag SKA ha. Därför skulle det ha blivit hejdå till Telia direkt.

Permalänk
Medlem

Var ju samma visa förra året. Tog väl 1 dag eller så hade vi ju alla kanaler igen.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

Var ju samma visa förra året. Tog väl 1 dag eller så hade vi ju alla kanaler igen.

Precis. En förhandlingstaktik helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Är vi tillbaka till samma skit igen? Var väl inte mer än för 1-2 år sedan det var samma diskussioner.

Undrar om det är Telia som är snåla eller om det är SBS som alltid begär för mycket.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det finns alldeles för mycket annan skit i världen än att bli upprörd över några tv-kanaler.

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk

@Danii nu får du väl ändå skärpa dig? Finns ju alldeles för mycket annan skit i världen än att klaga på dom som beklagar sig över att några tv-kanaler de betalar för försvinner!

Visa signatur

Rig 1: Z170A MPOWER, i7 6700k, 2x8GB 3200MHz , 1080Ti , m.2 960 Evo 500GB, 2x850 Evo 500GB.
Squad server: Asrock z97, i7 4790k, 16GB DDR3 @2400MHz, 850 Evo 500GB

Permalänk
Medlem

Lär väl bli som förra gången. Ha lite is i magen så kommer kanalerna tillbaka efter några dagar ska ni se.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Disocvery Networks har ju spenderat enorma summor och nu ska tittarna ta smällen och då kräver de mer av TV-leverantörerna. Jag hoppas Telia står på sig och inte går med på några galna prishöjningar. Enda sättet att få dessa bolag att inte spendera miljarder efter miljarder på TV-rättigheter är att inte tillåta den prisökning som följer. Alla tjänar på om rättigheterna inte bjuds upp till fantasisummor.

Permalänk
Medlem

@trebrecks: Skriver du på en telefon eller skall vi skicka en ambulans?

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem

Det har varit problem med förhandlingarna med Discovery för flera distributörer. Trist att man inte får reda på några detaljer.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att Telia förhandlar. Tycker TV-paketen idag är tok för stora och innehåller kanaler man egentligen inte vill ha, men som man måste ha.

Troligen beror konflikten på att Telia endast vill distribuera de mer populära kanalerna så som Kanal Fem och vill slippa kanaler så som "Discovery-ID". Som man idag är tvungen till att tillhanda i samma kanalpaket där Kanal Fem finns i.

Kortfattat, alla SBSs kanaler måste finnas med, det funkar inte med några stycken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@wasdawa: oj så dumt de blev haha. Lite trött. Menade att jag oftast ser på discovery om de tar bort de blir de å säga upp abonnemanget. Skrev från telefonen. Kollar nästan aldrig på tv endå ju

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Tycker det är bra att Telia förhandlar. Tycker TV-paketen idag är tok för stora och innehåller kanaler man egentligen inte vill ha, men som man måste ha.

Troligen beror konflikten på att Telia endast vill distribuera de mer populära kanalerna så som Kanal Fem och vill slippa kanaler så som "Discovery-ID". Som man idag är tvungen till att tillhanda i samma kanalpaket där Kanal Fem finns i.

Kortfattat, alla SBSs kanaler måste finnas med, det funkar inte med några stycken.

ID var intressant i början (Kan finnas något intressant ibland, vanliga Discovery borde döpas till dokusåpa med repriser ), sen ligger den kanalen rätt långt bort också, vet inte varför Telia vill att vissa kanaler ska ligga på 100 och uppåt (när det finns massa hål att fylla, om man kör standardutbudet).

Synd dock att 5 och 9 försvinner, nå betalar ändå inget extra för tv:en (så att säga upp abbet gör varken till eller ifrån).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@F0rHelvete: För det första skrev @Jonathan0101 "Vad känner ni om detta"
Sen skrev jag "JAG tycker" Alltså inget påhopp på någon annan. Jag nämnde ingen annan och jag gick inte till personattack mot någon.
JAG! som betalande kund hos Telia bryr mig alltså inte att några av mina kanaler byts ut mot andra.

Jag skulle ju givetvis ha skrivit. "Jag som enskild 32-årig man utan att kränka någon annan, tycker..." Förlåt.

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem

Femman sänder väl bara skit mellan reklamen? Jag skulle nästan vara glad om femman försvann.. Men sen tittar inte jag på TV heller så

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jobbar på telias kundtjänst för fasta tjänster så kan dela med mig lite info om vad det handlar om. Det discovery kräver är dels försämrade vilkor där det största är att deras kanaler inte längre får visas i play+. Sedan vill de också ha mer betalt vilket skulle kräva att telia höjer priset för tv.

Har nån några frågor så skriv här, ingen större poäng att ringa kundtjänst då all info vi har är den man hittar på hemsidan. Att infon om detta kom så sent är att vi ville undvika cirkusen som blev förra gången när situationen blev likadan. Inställningen är fortf att nytt avtal så inga kanaler försvinner.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Femman sänder väl bara skit mellan reklamen? Jag skulle nästan vara glad om femman försvann.. Men sen tittar inte jag på TV heller så

TV sänder väl bara skit? ;E

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Är TV fortfarande en grej?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Åh, linjär-TV. Det var tider det. Någon annan bestämmer vad du ska se på och när du ska se på det, så enkelt!

Fasen vad jobbigt det var när man stod i kö på posten för att betala räkningar samtidigt som favoritprogrammet sändes. Och inte kunde man ringa hem och be någon programmera videon. Telefonen satt ju liksom bokstavligen fast i väggen där hemma. Men som tur kom det telefonkort så man kunde ringa från telefonkiosken fast man inte hade mynt på fickan. Det är vad jag kallar utveckling!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Är TV fortfarande en grej?

...suck. Det lever vidare... för oss som gillar sport. Bara här pengarna finns numer egentligen. Under en period när TV1000 var nytt var det ju porren, idag tror jag att porrkonsumtionen via betalkanalerna är försvinnande liten.

Skrivet av Laxpudding:

Åh, linjär-TV. Det var tider det. Någon annan bestämmer vad du ska se på och när du ska se på det, så enkelt!

Fasen vad jobbigt det var när man stod i kö på posten för att betala räkningar samtidigt som favoritprogrammet sändes. Och inte kunde man ringa hem och be någon programmera videon. Telefonen satt ju liksom bokstavligen fast i väggen där hemma. Men som tur kom det telefonkort så man kunde ringa från telefonkiosken fast man inte hade mynt på fickan. Det är vad jag kallar utveckling!

Hmm, med tanke på att Posten stängde 18:00 (senast, typ) så undrar jag lite vilka tv-program som gick när du betalade räkningar? Minns när vi gjorde en väldigt sällsynt investering i en ny video med digital klocka OCH programmeringsfunktion. Kände mig som värsta hightech-kungen! Åh, telefonkort! Alltid på semestern när man ringde hem till familjen eller mormor och morfar när man var liten

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Är TV fortfarande en grej?

Ja, det är det. Varför skulle det inte vara det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Får hoppas att detta löses, kanal 5 och Discovery är 2 kanaler föräldrarna kollar på ofta. Iof så kan man ju bara kolla på Dplay istället
Läste något inlägg om att det var en liknande händelse med Telia för ett tag sedan (förra året?), vad handlade det ol då och hur slutade det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Får hoppas att detta löses, kanal 5 och Discovery är 2 kanaler föräldrarna kollar på ofta. Iof så kan man ju bara kolla på Dplay istället
Läste något inlägg om att det var en liknande händelse med Telia för ett tag sedan (förra året?), vad handlade det ol då och hur slutade det?

Skickades från m.sweclockers.com

Telia förlorade om jag inte minst helt fel. Det offentliggjordes inte men priserna steg och fler/en kanaler/kanal (från Discovery) tillkom i alla TV-paket där en Discovery-kanal tidigare fanns (exempelvis Femman)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Om man har tv paketet Viasat silver hos telia får man se kanal5 och dom andra kanalerna ändå fast dom försvinner. Detta då det är Viasat som äger tv paketet hos telia.

Permalänk
Medlem

@Clockersss:

ja fast det gäller bara om man sedan tidigare har dessa Viasatpaket då de ej går att nyteckna.

Nuvarande Viasatpaketen Film eller Film & Sport exempelvis har inte dessa kanaler inkluderat.

Så detta hjälper inte dem som drabbas nu då Viasat Guld eller Silver ej kan nytecknas längre, däremot har du redan något av de äldre Viasatpaketen där kanalerna ingår så får du ha kvar dem och drabbas inte nu.

Permalänk
Medlem

Kan de inte skriva ett avtal för 50 år framåt istället, så slipper de som nu har denna operatör sådana problem. Nu skiter jag i TV5 då jag aldrig sett på den kanalen, men trist för alla som följer Sofias änglar

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Dplay är ett av de sämsta namnen på en playtjänst någonsin... Men det ter sig väl rätt självklart att discovery vill ha in kunderna på sin playtjänst och sno dem från telia. De måste ju betala Allsvenskan framöver.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB